Fl
door Flying sampan Mar 24, 2020 om 14:28
Geldzaken & recht

Als AOW er en Zzp er kan ik geen beroep doen op de regelingen inz. Corona?

Ik heb als zzp er geen inkomsten meer door corona maar wel de kosten van mijn bedrijf maar omdat ik AOW heb kan ik geen beroep doen op de regelingen inz corona de kosten lopen door die kan ik niet betalen van m'n AOW
De bedoeling was toch dat geen bedrijf hoeft om te vallen?

7149 18 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2020 om 14:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik denk dat het de bedoeling is dat er geen mensen omvallen, vanwege een gebrek aan inkomsten. Een gebrek aan inkomsten is hier dus niet het geval.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Diumenge,

TS dreigt zijn zaak te verliezen: daar kun je geen grappen over maken.....:-(((

Ik ken meer mensen in zijn situatie....

diumenge
door diumenge Mar 24, 2020 om 20:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Magnum007, ik maak geen grappen.

Wi
door Wilma-60 Mar 25, 2020 om 17:04
25 Antwoorden / Vragen

Nu u heeft een AOW uitkering, daar kunt u de vaste lasten zoals, eten, huur , gas, water en stroom van betalen. U kunt dus ook nu huursubsidie aanvragen als u een huurhuis heeft, omdat u inkomen naar beneden is gegaan. Dus uw AOW pakken ze volgens mij niks van af u krijgt u volle AOW. En daar moeten alle mensen zich van kunnen redden.  En het ligt er natuurlijk ook aan hoe zo,n bedrijf u heeft. Maar zou toch proberen om ergens iets te krijgen. Heeft u een winkel dan denk ik dat u net als die andere zaken ook een vergoeding kunt krijgen. Maar ik denk dat als, ze mensen geld geven?? Dat er wel een addertje onder het gras zit. Kijk maar naar Groningen die aardbevingschade aan de vele huizen, ook van alles beloofd en nog  zijn er mensen die wachten op hun geld . Dus ik heb mijn vraagtekens met hun beloftes, die heeft deze regering wel vaker gemaakt en waar niks van waar was toch?? Maar proberen altijd waard , nee heeft u al.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2020 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u zult dan als AOW-er toch wel een spaarpotje hebben in uw bedrijf?

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Soms zit je al je geld in je bedrijf.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, maar de AOW komt elke maand, kan je van eten, drinken, huur en het gas en licht van betalen.

En als je een "bedrijf" hebt waarvan je uit je AOW moet bijleggen, ben je verkeerd bezig.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Ik snap ,dat jij nooit een eigen bedrijf hebt gehad.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor Magnum,uw bedrijven zijn wel bekend.

ge
door gerardvantol Mar 25, 2020 om 13:07
57 Antwoorden / 2 Vragen

Spaarpotje als je AOWer bent, zeker de afgelopen jaren geen nieuws gezien. Ouderen zijn vele procenten achteruit gegaan sinds Rutte in het torentje zit. En enige compensatie hoeven ze ook niet op te rekenen.

simon55
door simon55 Mar 25, 2020 om 14:47
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb anders een goede spaarpot van mijn AOW , maar het is hoe je het bekijkt. En ik leef er ruim van

Tr
door Trostomaat Mar 26, 2020 om 12:34
239 Antwoorden / Vragen

De één heeft een pensioen(tje) erbij, dan ander moet nog wat klussen doen om zijn inkomen op peil te brengen, al dan niet als ZZP'er.
Ik ken de regeling voor ZZP'ers niet precies, maar het zal niet zo zijn dat de overheid ervoor gaat zorgen dat door middel van giften het inkomen op hetzelfde niveau zal blijven. Voor de AOW-gerechtigde ligt er al een bodem, voor de ZZP'er zonder AOW niet. Dus onlogisch is het niet, waar TS tegenaan loopt.

getty
door getty - Mar 24, 2020 om 15:00
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft een gegarandeerd basisinkomen door de AOW, daar gaat het om. DUs voor levensonderhoud, niet perse bedrijfsbehoud.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:09
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Getty,

Als TS zijn bedrijf kwijt raakt,dan raakt hij waarschijnlijk ook zijn huis kwijt.....

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn huis kwijt? De Ts is een bekende van u?

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Erg flauwe opmerking Tijger.....

Es
door Esther-67 Mar 25, 2020 om 10:51
1 Antwoorden / Vragen

Dan woont TS boven zijn stand, hij zou in moeten zien ook in het verleden dat hij het van een aow moet doen. Heeft zelf zich niet verzekerd of iets anders afgesloten voor de oude dag, dat wil niet zeggen dat ie nu gebruik moet kunnen maken van iets voor andere die geen inkomsten hebben.

getty
door getty Mar 25, 2020 om 10:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als de overheid iedereen op deze manier moet bijdragen, dan zijn we straks allemaal failliet....

gerbera
door gerbera - Mar 24, 2020 om 15:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dacht niet dat de regeling er was om uw bedrijf overeind te houden door de bedrijfskosten te betalen, maar om de Zzp'r in zijn levensbehoefte te kunnen voorzien. En dat moet u lukken met uw AOW maar blijkbaar heeft u geen buffertje opgebouwd voor onvoorziene (bedrijfs)kosten. Verder zijn er banken die met u meedenken en eventuele betalingen (rente en aflossing) mogelijk opschorten. Overigens is dit een consumentenforum en u bent ondernemer dus stel uw vraag hier.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gerbera,

Het overkomt duizenden bedrijven.....

gerbera
door gerbera Mar 24, 2020 om 21:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en wat wil u daar mee zeggen?

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 22:27
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gerbera,

Wat ik ermee wil zeggen is,dat het probleem veel groter is dan je schetst.

Geen enkel " buffertje" is opgewassen tegen deze economische crisis en corona crisis....

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die AOW is dus juist een prima buffertje.

gerbera
door gerbera Mar 25, 2020 om 08:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Magnum007, ik schets niets ik geef slechts antwoord op de vraag van de TS. Dat het probleem voor veel bedrijven veel groter is, is algemeen bekend maar dat hoef ik hier niet uitgebreid te schrijven lijkt mij. De TS heeft het geluk AOW te ontvangen dus kan die in zijn levensbehoefte voorzien. Lees wat @RJW schrijft dus heeft de TS mazzel.

rj
door rjw - Mar 24, 2020 om 19:53
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Andere ZZP-ers krijgen alleen maar bijstand. Dat is minder dan de AOW. Dus niet klagen zou ik zeggen.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:11
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RJW,

Veel ondernemers hebben geen apart pensioen.
Als hun geld zit in hun bedrijf.
Als dit bedrijf omvalt,kunnen ze hun hypotheek niet meer betalen....

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien heeft hij wel een huurwoning met huurtoeslag.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:35
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Als je een huurwoning hebt en een eigen bedrijf,dan krijg je geen huurtoeslag.....

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen idee van de regels.

rj
door rjw Mar 25, 2020 om 19:50
3254 Antwoorden / 5 Vragen

@MAGNUM: dat ze geen pensioen hebben is geen reden om dat nu, nu er een coronacrisis is, te compenseren. Als je AOW geniet heb je ruim de tijd gehad om een pensioen op te bouwen. Als mensen dat niet hebben gedaan is dat hun eigen schuld. En als ze altijd een bedrijf hebben gehad waar te weinig geld uit kwam om een pensioen op te bouwen hebben ze in hun pre-AOW tijd ook een klein inkomen gehad waar ze ongetwijfeld geen hypothecaire lening op hebben gekregen.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 24, 2020 om 20:06
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo FS,

Ik ken veel mensen in jouw situatie: jouw pensioen zit in jouw zaak.

En jouw zaak dreig je nu te verliezen......

Maar jouw leven is gebaseerd op jouw zaak.

Helaas ben jij het slachtoffer geworden van het kapitalisme......

Er zullen helaas nog duizenden bedrijven failliet gaan als de overheid niet ingrijpt.....

diumenge
door diumenge Mar 24, 2020 om 20:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je vult wel heel veel zelf in Magnum007.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Magnum

U bent een beetje kierewiet geworden en aan het doordraaien. De Ts heeft AOW maar heeft daar blijkbaar ook nog een bedrijf(je) naast. Heeft niets met zijn pensioen of zijn huis van doen.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 20:34
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Kun jij rondkomen met alleen AOW?

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien krijgt de Ts nu wel zorg en huurtoeslag.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 22:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Laten we eerst maar even wachten op een reactie van de Topicstarter.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2020 om 23:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

We hebben het hier over een eenmans taxibedrijfje, het zal allemaal wel meevallen.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 23:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Diumenge,

Een buurman van mij heeft een taxibedrijf, met diverse taxichauffeurs, die op Schiphol rijden.

Als Schiphol een jaar dicht blijft,kan hij het taxibedrijf opdoeken.....

diumenge
door diumenge Mar 25, 2020 om 08:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan gaat het al over een groter bedrijf en waarschijnlijk om mensen die nog geen AOW hebben, dus niet echt vergelijkbaar hè.

Boesta
door Boesta Mar 26, 2020 om 14:52
27 Antwoorden / Vragen

@ Magnum007

U bent niet 1 van de slimste maak ik op uit uw reactie.

En ja in Nederland moeten vele ouderen rondkomen van enkel AOW.

Magnum007
door Magnum007 Mar 26, 2020 om 19:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Boesta,

Welke reactie bedoel je precies?

Bekijk je de hele context?

justmeagain
door justmeagain - Mar 24, 2020 om 23:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum.
Ik ben hier nu een maand of 9 aan het lezen en verbaas me serieus over hoe u in het leven staat.
Als een zzp'er zijn huis dreigt te verliezen had hij misschien wat geld uit zijn onderneming apart moeten zetten. Een beetje zzp'er weet dat hij een probleem heeft bij arbeidsongeschiktheid en dat hij geen pensioen opbouwt zoals een werknemer.

Als de onderneming dusdanig weinig omzet/winst draait dat bij een paar maanden tegenslag zijn huis verkocht moet worden is het of een domme ondernemer of een niet levensvatbare onderneming.

Men kiest er zelf voor zzp'er te worden en weet dat er tijden van tegenspoed komen.
Opvallend dat veel net startende zzp'ers in de meest luxe en kostbare auto's rijden. Kennelijk is de status belangrijker als het gezond verstand.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 23:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Justmeagain,

Ik weet jouw leeftijd niet,maar de ondernemers, die ik ken zijn van na 1950.

De meeste hebben geen arbeidsongeschiktheidsverzekering of een groot bedrag op hun spaarrekening.

Vanwege de marktwerking ,ben je wel genoodzaakt om een woning te kopen.

Ik geef toe ,dat sommige ondernemers een dure auto leasen.

Maar deze corona-crisis heeft niemand zien aankomen qua grootte.

rj
door rjw Mar 25, 2020 om 19:52
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Die coronacrisis heeft hier helemaal niet mee te maken. Moe wordt je af en toe van die bejaarden die onzin lopen te verkondigen zoals magnum.

tr
door truvanu - Mar 25, 2020 om 10:16
51 Antwoorden / 0 Vragen

Als het hier inderdaad om een éénpersoons taxibedrijf gaat, kan TS wellicht bestellingen van eetgelegenheden uitleveren? Er is op dit moment grote behoefte aan bestellers. Dat doet een oudere kennis van mij ook om zijn AOW "op te fleuren".

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2020 om 10:44
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Kan het zijn dat het jammer is dat u als ZZP'er geen aanvullende pensioenregeling heeft geregeld of helemaal geen pensioenregeling heeft/had?
Hoe dan ook beschikt u over inkomen uit AOW en de regeling zoals die nu geldig is geldt om te voorzien in een basis minimum. En dat basis inkomen heeft u.

Es
door Esther-67 - Mar 25, 2020 om 10:45
1 Antwoorden / Vragen

Ik snap niet dat mensen die al een inkomen hebben, in welke vorm dan ook, zich niet schamen om dit te vragen.
Denkt dan echt iedereen alleen maar aan zichzelf?
Het is om in levensbehoefte te voor zien, je hebt aow dus dat moet lukken.
Echt triest dat je ook nog van wil profiteren, terwijl andere hat harder nodig hebben!

rj
door rjw Mar 25, 2020 om 19:52
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Boomer is het Engelse woord voor Rupsjenooitgenoeg ;-)

Co
door Contentino - Mar 25, 2020 om 10:59
16 Antwoorden / Vragen

Onvoorstelbaar hoe iemand dit durft te plaatsen!, U heeft toch een inkomen of wilt U graag nog meer binnen graaien?.

Zelf ben ik 70+ en zou dit gedrag niet in mijn hoofd durven te halen.

holiday
door holiday - Mar 25, 2020 om 11:01
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zit in dezelfde situatie, veel mensen bezeffen niet dat je ZZP'er bent geworden om niet de hele dag stil te moeten zitten en zo nog contact hebt met andere mensen en nog in beweging blijft.
Als koerier zijnde heb je wel een bestelbus nodig en attributen om je lading vast te zetten en te verplaatsen.
Je hebt daardoor vaste maandelijkse lasten voor het leasen van de bestelbus, vaste kosten voor diverse bedrijfsverzekeringen belastingen, onderhoud van de bestelbus en administratieve kosten.
Dit zijn allemaal kosten die je niet van je AOW kunt betalen.
Helaas zijn de verdiensten voor de meeste ZZP'ers niet zo hoog dat ze een buffer op kunnen bouwen en zijn ze al blij als ze eind van het jaar nog iets over houden. Maar je bent lekker in beweging en zit niet de hele dag thuis.

Uitstel van betaling heeft geen zin, omdat je dan later alsnog moet betalen, terwijl er geen inkomsten tegenover staan.

Wat is het verschil met een kapper die zijn huur moet betalen, die misschien wel een buffer heeft, maar die wel de 4.000 euro krijgt.

diumenge
door diumenge Mar 25, 2020 om 11:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

PostNL stond net weer aan de deur, pakketjes bezorgen gaat dus gewoon door. Het lijkt mij juist dat koeriersdiensten extra veel werk hebben momenteel.

Magnum007
door Magnum007 Mar 25, 2020 om 11:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Holiday,

Bedankt voor je heldere bijdrage.

Veel mensen beseffen niet hoeveel ondernemers gedupeerd worden.

Zo ken ik ook iemand, die zijn rijschool dreigt kwijt te raken....

Magnum007
door Magnum007 Mar 25, 2020 om 11:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Diumenge,

Ik zie hier in de Randstad juist minder bestelbusjes rondrijden.
Veel mensen zijn onzeker over hun toekomst.....

diumenge
door diumenge Mar 25, 2020 om 11:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Laat ik nou ook in de Randstad wonen en momenteel thuiswerken, ik zie weinig verschil.

Uiteraard zijn veel mensen onzeker over hun toekomst en de overheid treft daarom ook allemaal regelingen, dat betreft dan wel het hoogst noodzakelijke en TS valt daar kennelijk buiten omdat hij/zij nog een inkomen heeft.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2020 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie hier de koeriers af en aan rijden. Juist nu wordt er veel meer on-line gekocht wat bezorgd moet worden. Maar de steun van de gemeente is niet bedoeld voor AOW-ers die voor de gezelligheid ZZP-er geworden zijn.

lo
door lovewinnie Mar 25, 2020 om 13:41
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Maar je moet geen zzp'er worden omdat je wat te doen wilt hebben. Iets voor erbij. Ga dan vrijwilligers werk ofzo doen bijv. ZZP er worden en eindjes aan elkaar kunnen knopen leverd verder ook geen meerwaarde op. Ja je hebt bezig maar zo wil je toch geen bedrijf hebben. Winst kun je sparen voor noodsituatie.
Gemeente helpt nu met een uitkering of basisinkomen en dat is er gewoon.

mo
door mof - Mar 25, 2020 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, de ministers stonden met zijn drieen vorige week op het podium en begonnen met te vertellen dat in het pakket maatregelen voor iedereen wel wat ondersteuning zou zijn. Zelf krijg ik als seizoensarbeider zonder werk (niemand neemt mensen aan) geen inkomen, ben geen zzp er, krijg geen WW uitkering en geen bijstand (ik heb net wat meer spaargeld dan de toegestane 600 EURO). Ook ik word getroffen door de coronacrisis door het wegvallen van werk. Ik kan er niets aan doen dat ik nu niet kan werken. Ik moet van werken in de zomer sparen om de winter door te komen. Vandaar dat ik nog wat spaargeld over had. Ik mag het helemaal zelf betalen!
Voor de overheid zijn sommige groepen gewoon minder waard dan andere groepen. Het gaat ze alleen om publiciteit en grote groepen leveren straks meer stemmen op dan die paar buitenbeentjes.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2020 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men mag meer dan € 600 spaargeld hebben in de bijstand. Ik weet niet wat voor seizoenswerk u doet, maar er worden overal mensen gevraagd in bijvoorbeeld de distributiecentra. Dus daar maar aan de slag.

Magnum007
door Magnum007 Mar 25, 2020 om 12:45
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mof,

Ik snap je situatie.

Zorg er altijd voor,dat je zo min mogelijk op je betaalrekening hebt staan.

Vraag zo snel mogelijk een bijstandsuitkering aan.

lo
door lovewinnie - Mar 25, 2020 om 13:37
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De regeling is voor mensen die nu geen inkomen hebben doordat ze hun winkel moeten sluiten maar wel moeten eten. 0.0 euro inkomen en wel vaste lasten. U heeft inkomen. Niet voldoende voor u bedrijf maar dat is ook het risico van ondernemen en moet het nu doen met u WAO.
Veel mensen hebben enkel inkomen uit hun bedrijf en nu dat stil ligt geen inkomen dan geen geld. Hun kunnen gebruik maken van de regeling zodat ze kunnen eten. Ook hun bedrijf wordt hier niet mee gered. Dat moet je echt met je buffer gaan doen

il
door iljaha - Mar 25, 2020 om 17:23
179 Antwoorden / 3 Vragen

echt?

tonny1946
door tonny1946 - Mar 26, 2020 om 12:29
14 Antwoorden / 4 Vragen

u bent waarschijnlijk een echte nederlander dus u telt in nederland niet mee , alleen bij nieuwe verkiezingen vragen ze om u stem en voor de rest bekijk u het maar

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2020 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

wa
door walsum107 - Mar 26, 2020 om 17:49
54 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft dus een vast inkomen. Of u er mee uitkomt is aan uzelf en ja kale AOW is geen vetpot, afhankelijk van de leefomstandigheden. Hypotheek? huishuur, die veelal meer dan de helft AOW opslokt. En elke regeling , hoe mooi en gemeend dan ook, heeft altijd verliezers. Een spaarpotje hebben zoals gesuggereert  wordt is niet iederen gegeven. Zie bijdrage van Getty en Gerbera.