Ma
door MargrietBroere Apr 7, 2020 om 12:09
Geldzaken & recht

Annulerenn theater kaarten

Hoi allen,

Ik heb diverse kaarten van theater concerten totaal van een waarde van € 300,- die door de Corona crisis niet door gaan.
Ik wil hier graag mijn geld voor terug omdat ik dit goed kan gebruiken nu .
Ik heb de theaters allemaal aangeschreven maar krijg als reactie dat ik moet wachten op een ander aanbod of ik hoor helemaal niks o.a. van Tino Martin (2 maal gemaild)en het Concert Gebouw.(ook 2 x gemaild)
Kan dit zomaar?
Ik begrijp dat het uitzonderlijke omdstandigheden zijn maar voor mij is dit veel geld en ik wil het graag terug.
Wat zijn mijn rechten?

3026 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 7, 2020 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt veel rechten, maar zal dat recht niet of pas veel later kunnen halen.

Dus geduld oefenen. U hebt het geld tenslotte al uitgegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2020 om 12:14
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U bent helaas niet de eerste en enigse die deze vraag stelt en verwijs naar de aandacht die hier al diverse keren voor is geweest in consumentenprogramma's als Kassa, Radar en Meldpunt waar ik van de laats  nu een samenvatting van geef:  In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals recent ook aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorden betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/
 Ik teken erbij aan dat u wel rekening dient te houden met de aspecten overmacht en ook billijkheid. Er zijn veel teheaters die op dit moment met dit probleem worden geconfronteerd en het is niet onredelijk of onbillijk, naar mijn mening, dat van u enig geduld wordt gevraagd.

Op dit moment wordt een aanbod voor bezoek op een later tijdstip als zeer billijk gezien, vooral ook al omdat indien iedereen nu het geld zou terugeisen er snel sprake zak zijn van financiële problemen.

gerbera
door gerbera - Apr 7, 2020 om 12:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij, in deze situatie, verstandig nog te wachten op een nieuw aanbod. Mocht dan blijken dat betreffend aanbod voor u niet uitvoerbaar is, bv datums waarop u niet kan, dienen ze alsnog tot terugbetaling over te gaan.

marita5
door marita5 - Apr 7, 2020 om 12:25
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MargrietBroere ,

Ook veel culturele evenementen, zoals concerten, theatervoorstellingen en festivals, gaan vanwege corona niet door. Je kaartje blijft geldig tot de nieuwe datum. Wat als je op de alternatieve datum niet kunt, heb je dan recht op je geld terug?

Als je kaartjes hebt geboekt en het concert of optreden wordt verplaatst, kun je dat aanbod accepteren. Of je festivalkaartje blijft bijvoorbeeld geldig voor de editie van  volgend jaar. Blijk je die alternatieve dag niet te kunnen, dan heb je recht op geld terug.

Mijn evenement is afgelast in verband met corona. Waar heb ik recht op?

U hebt recht op uw geld terug als uw concert, voorstelling of ander evenement niet doorgaat. Omdat er sprake is van overmacht hoeft de ondernemer andere kosten niet te vergoeden. U krijgt dus geen geld terug voor bijvoorbeeld het treinkaartje dat u al had gekocht of de hotelovernachting die u al had geboekt.

Ik krijg een tegoedbon of voucher aangeboden. Moet ik die accepteren?

Wettelijk gezien hebt u recht op uw geld terug. U hoeft de tegoedbon dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Het accepteren van de tegoedbon helpt de evenementenbranche in deze uitzonderlijke tijd. U kunt de tegoedbon gebruiken om later alsnog naar een (ander) evenement te gaan. Uw tegoedbon blijft tot 12 maanden na uitgifte geldig. Kijk goed naar de voorwaarden bij de tegoedbon. De tegoedbon mag uw recht op geld terug niet ontzeggen.

De evenementenbranche heeft toegezegd dat consumenten een tegoedbon krijgen voor het hele bedrag. Ook voor de gemaakte servicekosten. Daarnaast heeft de branche toegezegd dat u uw recht op geld terug houdt als u geen tegoedbon wilt. Kiest u voor uw geld terug? Laat het dan zo snel mogelijk aan de organisator weten. U krijgt u uw geld binnen 3 maanden terugbetaald als het gaat om een afgelast evenement. Is het evenement afgelast? Dan krijgt u uw geld binnen 1 maand na de datum van het verplaatste evenement terug.

Wat zijn mijn rechten als de organisator het evenement niet afgelast, maar uitstelt?

Dan is de keuze aan u. Wilt u het evenement alsnog bijwonen? Dan kunt u akkoord gaan met een kaartje voor de nieuwe datum. Kunt of wilt u niet op een andere datum? Dan kunt u kiezen voor uw geld terug of voor een tegoedbon of voucher. Met deze tegoedbon of voucher kunt u ook naar een ander evenement van de organisator gaan.

Lees ook hier , klik op de rode regels .

https://www.concertgebouw.nl/concerten-geannuleerd-vanwege-covid-19

https://www.instagram.com/p/B-Kz3NvphFB/?utm_source=ig_web_copy_link

redfloor
door redfloor - Apr 7, 2020 om 13:24
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou nu de vouchers accepteren. Wie weet kan je ze later inruilen voor geld, maar als iedereen nu geld terugvraagt vallen alle podia om...

aurora1
door aurora1 - Apr 7, 2020 om 15:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had het geld toch al uitgegeven? Dat nodig hebben zal dan vast meevallen. U kent de regels en regelingen toch? Die zijn net zoals die van anderen, dus rustig afwachten.

rj
door rjw - Apr 7, 2020 om 15:49
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Als we nu allemaal tegelijkertijd alle theaters, muziekzalen etc gaan benaderen weten we zeker dat het nog veel langer gaat duren. Normaal gesproken wordt er af en toe een evenement gecanceld en kan de organisatie zaken redelijk snel regelen. Je snapt toch ook wel dat nu alles in 1 keer gecanceld wordt er ongelofelijk veel meer werk op hetzelfde team afkomt dat dit moet afhandelen. Laat die mensen gewoon even hun werk doen.

justmeagain
door justmeagain - Apr 7, 2020 om 23:51
623 Antwoorden / 8 Vragen

300 euro is voor de meeste mensen veel geld. Maar schijnbaar kon  u het toch prima missen. En zelfs ook nog naar een andere voorstelling gaan terwijl het geld hard nodig is

Ik dacht eigenlijk dat je geld toe kreeg als je naar Tino Martin ging.
(Sorry voor alle fans ::-).  )

panter22
door panter22 - Apr 8, 2020 om 09:08
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk regelmatig op deze site en dan weet je meteen waar en wanneer de vervangende concerten zijn. Je krijgt bovendien een e-mail.
Maar even afwachten. En geld krijg je nu nog niet terug.
https://www.tinomartinlive.nl/

mo
door mof - Apr 8, 2020 om 11:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De wet is nog steeds van kracht in NL. U heeft betaald voor een voorstelling op een bepaalde datum. Die gaat niet door dus herft u recht op uw geld terug. Maar zie dat maar te krijgen, wellicht moet u naar de rechter.