Pa
door Paul van Oojen Oct 26, 2022 om 11:34
Geldzaken & recht

AOW

Hoe is het nu met de 10% verhoging AOW per 1-1-2023?
Toch een sigaar uit eigen doos?

2411 11 Rapporteer

atlas1302
door atlas1302 - Oct 26, 2022 om 14:49
341 Antwoorden / 13 Vragen

Er kan wat mij betreft niet genoeg sigaren in die doos zitten, het is gekoppeld aan het minimum loon waarvan je 50 of 70 procent ontvang als je AOW-er bent. In al die lange jaren is de AOW geen duppie omhoog gegaan en de pensioenen toch wel niet.
De informatie is gelekt, niemand had het eigenlijk al mogen weten. En wie weet veranderd er nog iets, want het is nog niet definief en ook geen 2023.

gerbera
door gerbera Oct 26, 2022 om 14:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bent u niet een beetje in de war, de AOW is wel degelijk iets verhoogd in de afgelopen jaren maar de meeste pensioenen totaal niet

atlas1302
door atlas1302 Oct 26, 2022 om 16:17
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als het minimum loon is gestegen in de afgelopen jaar, dan is uiteraard ook de AOW gestegen. Ik had het beter moeten omschrijven, sorry daarvoor. En ja, met die rukwinden van hier zit mijn haar af en toe behoorlijk in de war, Boris J. achtig.

Ja
door JannyBoe Oct 27, 2022 om 13:37
503 Antwoorden / Vragen

Informatie die gelekt is? Die snap ik ook niet.
Op de website van de Rijksoverheid staat dit toch al aangekondigd als en besluit?

atlas1302
door atlas1302 Oct 27, 2022 om 13:51
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoewel het begrotingsakkoord pas op Prinsjesdag gepresenteerd wordt, zijn verschillende inhoudelijke details eruit inmiddels al uitgelekt. De meest opmerkelijk hier uit is dat het minimumloon volgend jaar in één keer met 10 procent omhoog gaat en dus niet in drie stappen, zoals het kabinet eerder nog besloot

Volgende keer zal ik linkjes plaatsen met vermelding van bron, OK.

Ja
door JannyBoe Oct 28, 2022 om 13:06
503 Antwoorden / Vragen

Prinsjesdag was dit jaar op 20 september 2022.

atlas1302
door atlas1302 Oct 28, 2022 om 13:52
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 26, 2022 om 15:03
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Regelrecht antwoored: naar mijn mening is het antwoord ook: sigaar uit eigen doos maar dan mits ook de fiscalisering doorgaat.

Iv
door Ivo W - Oct 26, 2022 om 15:15
727 Antwoorden / Vragen

De AOW wordt voornamelijk door werkenden gefinancierd en daarmee is de verhoging van de AOW zeker geen sigaar uit eigen doos.

sira
door sira Oct 26, 2022 om 17:39
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt, en toen de AOW'ers nog werkten hebben ze de toenmalige AOW'ers meegefinancierd.

Waar komt het geld vandaan? Iedereen die in Nederland woont en werkt en een inkomen ontvangt (ook een uitkering) betaalt AOW-premie. Hiervan betaalt de SVB de AOW-uitkeringen. Ook komt er een deel uit andere belastingopbrengsten, Dit heet een omslagstelsel.

ro
door ronny530 - Oct 26, 2022 om 15:19
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Een sigaar uit eigen doos is het sowieso niet want om voor een AOW uitkering in aanmerking te komen dient u aan twee voorwaarden te voldoen u heeft de Nederlandse nationaliteit en het aantal jaren dat u in Nederland woonachtig bent. Of u nu arbeid heeft verricht of niet maakt niet uit, iedere Nederlander ontvangt een AOW uitkering zodra de AOW leeftijd bereikt is. In principe gratis geld en gezien de hoge inflatie met 10% omhoog gaat. Als de pensioenfondsen waar wel jarenlang premie voor afgedagen is ook toestemming krijgen om de pensioenen met 10% te verhogen gaan de gepensioneerden er een stuk op vooruit maar dat zie ik nog niet gebeuren.

Ar
door AriEllis Oct 26, 2022 om 17:40
57 Antwoorden / Vragen

Dat is niet correct. Een Nederlandse nationaliteit is geen voorwaarde om AOW te krijgen.

atlas1302
door atlas1302 Oct 26, 2022 om 18:24
341 Antwoorden / 13 Vragen

Kan je als buitenlander in Nederland wonen?

Verzamel bewijs. Als u in Nederland komt wonen moet u zich inschrijven bij een gemeente. Bij uw inschrijving kan de gemeente vragen om extra bewijs dat u Nederlander bent. Een geldig paspoort is niet altijd voldoende, ook al heeft u alleen de Nederlandse nationaliteit

Hoe kan je anders dan wonen in Nederland, @arellis

Ar
door AriEllis Oct 26, 2022 om 20:23
57 Antwoorden / Vragen

@Atlas, ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen.

rj
door rjw Oct 26, 2022 om 20:27
3236 Antwoorden / 5 Vragen

@Atlas: natuurlijk kan je als buitenlander in Nederland wonen. Of denk je werkelijk dat iedereen die hier komt wonen direct Nederlander is? Daar moet je behoorlijk veel voor doen voordat je Nederlander bent.

ro
door ronny530 Oct 27, 2022 om 14:01
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Ik schrijf nergens dat enkel in Nedeland geboren mensen in aanmerking voor een AOW uitkering komen. Voorbeeld als een vluchteling in Nederland wordt toegelaten dan krijgt die vluchteling de Nederlandse nationaliteit en staat in het paspoort 'geboorte land' het land van geboorte en maar dat weet ik niet ook de eerste datum van paspoort uitgifte. Vanaf het moment dat de vluchteling de nederlands nationaliteit verkregen heeft gaat het ook het recht op een deel van de AOW uitkering in maar niet vanaf de geboorte.

Ar
door AriEllis Oct 27, 2022 om 20:54
57 Antwoorden / Vragen

Neehoor @Ronny, je hoeft echt niet de Nederlandse nationaliteit te hebben om AOW op te bouwen. Je hoeft enkel in Nederland te wonen. Ook krijg je niet zomaar de Nederlandse nationaliteit als je hier komt wonen.

ro
door ronny530 Oct 28, 2022 om 14:59
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Verwart u de AOW Algemene Ouderdoms Wet die een volksverzekering betreft met een WAO Wet Arbeid Ongeschikheid uitkering die een werknemersverzekering betreft waarvoor premie wordt afgedragen.

atlas1302
door atlas1302 Oct 28, 2022 om 16:33
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nou degene die nog eens denken om de AOW leeftijd te kunnen halen, zullen er achter komen dat  SVB de betaler van de AOW, er net even ietsie pietse anders er over denken. De SVB wet!, daar krijg je mee te maken. Ze willen echt alles van je weten, een vragenpakket waar je geen voorstelling van hebt als niet zijnde AOW-er.

Ik ben er nu mee bezig, ik dacht gewoon om even een vragenlijstje in te vullen,. Ben nu 6 maanden verder, en zit te wachten op aanvullende vragen lijsten die nog ingevuld moeten worden. Ook kan er buurtonderzoeken / huisonderzoeken / bankonderzoeken / woonsituatie onderzoeken/ werkgevers onderzoeken/ woonverleden....etc....etc.

Als er al geen huis te krijgen is, waar wil je dan wonen en AOW opbouwen? Je hoeft enkel in Nederland te wonen zegt @arellis.

Ar
door AriEllis Oct 30, 2022 om 23:55
57 Antwoorden / Vragen

@Ronny: ik heb het echt over de AOW en niet de WAO.

panter22
door panter22 - Oct 26, 2022 om 16:04
6599 Antwoorden / Vragen

Het plan was de AOW los te koppelen van het minimumloon
https://nos.nl/artikel/2417523-eerste-kamer-toch-koppeling-aow-met-minimumloon

atlas1302
door atlas1302 Oct 26, 2022 om 18:28
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoe vaak kunnen plannen eigenlijk veranderen, de regering lijkt wel een kameleon..?

rj
door rjw Oct 26, 2022 om 20:29
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Net zo vaak totdat de wet is goedgekeurd. En dan kan de wet weer veranderen. En maar goed ook dat plannen kunnen veranderen. De wereld verandert ook. En als je gewoon de krant leest en eventueel nog een beetje extra de politieke ontwikkelingen volgt ben je constant up-to-date.

ge
door gerardvantol - Oct 26, 2022 om 22:17
57 Antwoorden / 2 Vragen

U dacht toch niet dat Kaag ook maar iets ten voordele van de oudere zou goedkeuren. Ik hoop alleen dat ze over 20 jaar volkomen verpauperd in de goot is beland. Kan ze aan den lijve ondervinden wat ze de AOWers van nu aandoet.

EDIT REDACTIE: De beledinging kon er wel uit.

justmeagain
door justmeagain Oct 27, 2022 om 00:02
623 Antwoorden / 8 Vragen

Juist......uw mening is duidelijk maar totaal ongefundeerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 27, 2022 om 00:16
2008 Antwoorden / Vragen

Die 'heks' moet inkomsten en uitgaven in balans houden. Als de generatie van de rijkste Nederlanders ooit iets meer salidariteit op hadden kunnen brengen en belastingen hadden betaald was er geen probleem geweest maar men is bezig de jubeltonnen weg te schenken om maar niets over te houden als men uiteindelijk de verzorgingsflat ingaat dus is het geld op een gegeven moment op. En de werkenden betalen wel gemoeg.

rj
door rjw Oct 27, 2022 om 14:35
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Jammer weer dat er altijd van die domme opmerkingen een discussie komen verstoren. Zonder ook maar enige kennis van zaken.

Als je als oudere alleen maar AOW hebt, heb je in je werkzame leven ook nooit een hoog inkomen gehad, of nooit over je pensioen nagedacht. Dat kan je een minister niet verwijten.

panter22
door panter22 Oct 27, 2022 om 14:48
6599 Antwoorden / Vragen

De minister kun je wel verwijten dat de AOW losgekoppeld zou worden van het minimumloon.

En ook dat de grens voor huurtoeslag hoger is dan voor niet AOW ers.

AOW is ca €100 hoger dan bijstand. Dus op de uitkering van bejaarden kani nog bezuinigd worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 27, 2022 om 00:19
2008 Antwoorden / Vragen

Welke doos is dat trouwens, die gevuld met aardgasbaten? Die is inderdaad op aan het raken, als u nog een geldboom weet mag u het zeggen.