Da
door Dartajan Mar 29, 2019 om 15:42
Geldzaken & recht

AOW gekort tot onder minimum. Mag dat?

Hoe kunnen ze je dat aandoen. Enige jaren geleden kwam een vriend van mij na de dood van zijn ouders op straat te staan. Ik heb hem toen in huis genomen zodat hij toch een dak boven zijn hoofd had. De bedoeling was dat I.P. tijdelijk bij mij zou wonen maar omdat de huizen niet voor het oprapen liggen zit I.P. nog steeds bij mij. Ikzelf ben bijna 73 en dus gepensioneerd met een AOW uitkering van net de maand door. De SVB is degene waarvan ik mijn uitkering betrek. Op 28-02-2019 vielen 2 SVB ratten bij mij binnen en die wilde weten waarom I.P nog steeds bij mij woonde. Ik heb hen verteld dat ik I.P. niet op straat kon zetten omdat I.P. dan zonder werk zou vallen en ook op straat zou moeten wonen. Dat kan ik I.P. niet aandoen. Nu op 14-03-2019 krijg ik de uitslag van dat gesprek. De SVB gaat mij dus korte op het schamele beetje geld wat ik van hun krijg met maar liefst  €344,71 euro per maand en een terugbetaling van €2138,88 euro die ik teveel betaald heb gekregen. Als we nu even naar mijn maandelijkse lasten kijken, dan is het niet zo moeilijk om te begrijpen dat niet alleen I.P. op straat ligt, maar ik (73) er naast komt te liggen.

Huur                                 597,25

Energie                            141,00

VGZ                                  120,95 mag ik niet stopzetten anders meteen

Brabant water                24,00

Gem. belasting               17,28

Rioolheffing                    27,00

Inboedel verzekering    17,74 word door mij per direct stopgezet

In totaal 945,22.

Nu is mijn vraag heel simpel. Ik mag wel gaan werken met behoud van uitkering, https://www.svb.nl/int/nl/aow/werken_met_aow/, maar een vriend in nood helpen mag niet. Ik heb niks met hem, ik help alleen maar en krijg daar niets voor terug buiten wat geld voor het gebruik van energie en water. Ik wil ook niet meer. Maar de SVB maken het voor mij nu wel heel moeilijk.  . https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/aow_bedragen_tabel.jsp

3830 19 Rapporteer

ju
door juliomariner - Mar 29, 2019 om 15:47
1320 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap uw emotie maar probeer met elk contact die u met deze instanties heeft in ieder geval de emotie in uw reactie eruit te laten. ( SVB-ratten) Dit gaat alleen maar nadelig voor u werken.
Helaas kan ik u verder geen advies geven

Da
door Dartajan Mar 29, 2019 om 15:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u mening. Klopt en heb het dan ook weggelaten.

Da
door Dartajan - Mar 29, 2019 om 15:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb heel Nederland aan instanties al gemaild in de hoop dat er naar gekeken gaat worden, maar voorlopig alleen maar antwoord gekregen met de vermelding dat het in behandeling is. Heb niet zoveel tijd meer voor ik op straat lig.

Specificatie betaling maart 2019
Bruto bedragen

Laurentiusplein 8

6043 CS Roermond

Postbus 18602

3501 CR Utrecht

AOW-pensioen

777,42

Inkomensondersteuning AOW

24,22

Totaal bruto bedragen

801,64

Inhoudingen

Loonheffing

0,00

Bijdrage Zvw

45,69

Totaal inhoudingen

45,69

Netto aan u overgemaakt

755,95

Specificatie betaling april 2019 Bruto bedragen

Laurentiusplein 8

6043 CS Roermond

Postbus 18602

3501 CR Utrecht

AOW-pensioen

777,42

Inkomensondersteuning AOW

24,22

Totaal bruto bedragen

801,64

Verrekening bruto

178,24

Bruto te betalen

623,40

Inhoudingen

Loonheffing

0,00

Bijdrage Zvw

35,53

Totaal inhoudingen

35,53

Verrekening netto SVB

0,00

Netto aan u te betalen

587,87

aurora1
door aurora1 - Mar 29, 2019 om 15:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou , nou, u drukt het fraai uit.
En, wat betaalt I.P. zoal mee aan één en ander? Maak daar ook maar eens zo’n leuk sommetje van.
Ik zie overigens niet echt een vraag of ik kijk niet goed, maar wel veel geklaag en onvrede en daar is dit forum niet voor bedoeld zoals u weet.
In feite komt het erop neer dat u betrapt bent?
U kende en kent de regels toch?
Met zo’n toon bereikt u natuurlijk ook niets. Wat als deze I.P. eens flink betaalde? Wat hij dankzij dat inwonen minder aan uitgaven had?

Da
door Dartajan Mar 29, 2019 om 16:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste. Ik zou ook liever vertellen dat het bijzonder goed ging, maar helaas. Ik probeer via Kassa en Radar mijn gelijk te krijgen. Werd naar hier doorverwezen.

aurora1
door aurora1 Mar 29, 2019 om 16:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelijk heeft u niet en krijgt u niet. U kent en kende de regels en hield u niet daaraan.  Waarom zouden andere belastingbetalers voor de kosten van u en deze I.P. “moeten” opdraaien?

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dartajan
En door wie werd u dan wel doorverwezen? Blijkbaar ook die iemand die de regels niet kent.

I.P. Kan gewoon zijn portemonnee trekken en betalen voor wat hij gebruikt.

U krijgt nergens gelijk, want dat hebt u gewoon niet.

marita5
door marita5 - Mar 29, 2019 om 15:52
11504 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dartajan ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/samen_wonen/

Da
door Dartajan Mar 29, 2019 om 16:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Had ik dagen geleden al gedaan, maar vrienden laten vallen ligt niet in mijn aard.

tenormin
door tenormin - Mar 29, 2019 om 15:54
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Tsja, helaas wordt u als samenwonend gezien. Kan u verzekeren dat u niet de enige bent. Het is inderdaad triest dat de wet nu zo in elkaar steekt maar zo is het nu eenmaal. Want veel meer mensen zouden b.v. wel hun ouder of zo in huis willen nemen, maar dan gaat men er inderdaad drastisch op achteruit.

aurora1
door aurora1 Mar 29, 2019 om 16:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin want het inkomen van de inwonende komt er toch bij? Die wetten en regels zijn er niet zonder reden, en gelukkig maar voor de gelijkheid met anderen die alleenwonend alleen de kosten dragen van 1 inkomen.

tenormin
door tenormin Mar 29, 2019 om 16:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Maar die I.P. heeft kennelijk geen cent, althans: lees geen lijst van zijn inkomsten en uitgaven. Als hij die erbij zou zetten (als er wat is) kwam er wellicht een ander beeld. Maar het is geen onzin hoor @aurora1, ken voldoende mensen die om die reden toch niet iemand in huis te halen.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die I.P. Is geen kind of ouder van de Ts, want dan wordt er niet gekort. En die I.P. heeft  werk.

tenormin
door tenormin Mar 29, 2019 om 16:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Gelukkig maar. Zag trouwens later een toevoeging van inkomsten door I.P. Dus dan valt wel mee.

aurora1
door aurora1 Mar 29, 2019 om 18:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad. Deze “vriend” heeft geen zin om zijn beurs te trekken. Of beide willen meer en betreuren dat ze betrapt zijn? Voor mij kan niet streng genoeg opgetreden worden tegen mensen die de boel bedotten. En dan ook nog een zogenaamd drama aan anderen voorschotelen? Bah. Het gaat hier om (gedeeltelijke?) terugbetaling van door de boel te bedotten teveel ontvangen geld. Niet om korting op de uitkering. Dat zo uitdrukken is doelbewuste misleiding.

tenormin
door tenormin Mar 29, 2019 om 18:47
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, ik ben stout geweest. Maar ook gewoon een voorbeeld aangehaald waar ik vaak lees over zorg voor een ouder, waar men dan gekort wordt omdat....

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts moet 12 x € 172,84 terugbetalen. Daarnaast gaat hij van 70 procent AOW naar 50 procent AOW.

Ja, als een kind bijstand heeft en samenwoont met ouder met AOW, dan wordt de BIJSTAND een stukje gekort, maar niet de AOW.

tenormin
door tenormin Mar 29, 2019 om 19:24
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Valt me dan nog mee: € 2.074,08. Ik had ooit, fout, huurkosten ingevuld, me niet beseffend dat het bruto huur moest zijn. Had 'vrolijk' netto kosten ingevuld.Dat was kassa: meer dan €6.000,00 terug moeten betalen. Logisch, maar was wel au. Nooit meer zelf gedaan. ☻

jantje7
door jantje7 - Mar 29, 2019 om 16:11
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Zie nergen de huurtoeslag en zorgtoeslag terug op de inkomsten kant. Dit zou toch ook zeker € 250,- + € 200,- kunnen zijn.

Da
door Dartajan Mar 29, 2019 om 16:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Huurtoeslag heb ik geen recht op en zorgtoeslag is €90,00. Volgens de SVB zou I.P. mijn korting aan mij moeten betalen maar zo werkt dat niet. Hij betaald mee aan energie en bijkomende kosten. Dat is alles wat ik wil. Ben 73 en heb altijd voor mezelf gezorgd dus nu ook.

aurora1
door aurora1 Mar 29, 2019 om 16:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Goed opgemerkt, dat wordt zoals gebruikelijk bij klagen en zeuren gemakshalve “ vergeten”.....

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dartajan

Ja, dat is alles wat u wilt. En van de rest mag hij blijkbaar feestvieren.

gerbera
door gerbera - Mar 29, 2019 om 16:36
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Had u eerst een AOW voor alleenstaande u ontvangt nu een AOW voor een 2 persoons huishouden. Dit komt omdat de SVB er vanuit gaat dat u samenwoont. Blijkbaar staat IP over een bepaalde periode al dan niet bij u ingeschreven maar wordt dat gezien als samenwonen. Dat u over die periode teveel AOW heeft ontvangen en terug moet betalen is dus normaal. Heeft niets met SVB ratten te maken zij voeren slechts het beleid uit waarbij u verzuimd heeft dit te melden.
Haal overigens de gegevens van adres e.d weg u bent op een openbaar forum.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2019 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, ook ratten vormen samen een gezellig huishouden.maar wel onbeschoft om die medewerkers zo te betitelen. Afgezien daarvan zullen zij hun bezoek aangekondigd hebben en vielen ze dus niet zomaar binnen.

U wilt uw vriend helpen op kosten van de belastingbetaler. En dat gaat niet gebeuren.

En het rijtje lasten wat u opschrijft, is natuurlijk onzin, want de helft van € 597,25 en € 141,00 en € 24,00 en € 17,28 en € 27,00 is natuurlijk voor rekening van I.P.

En dan komt het hele plaatje er totaal anders uit te zien.

I.P. Is niet uw vader, of moeder, of uw kind, maar een vreemde. Zouden veel mensen willen, als alleenstaande aangemerkt worden voor de AOW, maar wel gezellig samenwonen.

En u hebt nog mazzel dat u maar over zo’n korte periode terug hoeft te betalen.

tenormin
door tenormin Mar 29, 2019 om 18:50
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Flauw om toch weer de onjuiste benaming te benoemen die de TS heeft verwijderd.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u niet lezen dan? Die ratten staan er nog steeds.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De SVB is degene waarvan ik mijn uitkering betrek. Op 28-02-2019 vielen 2 SVB ratten bij mij binnen en die wilde weten waarom I.P nog steeds bij mij woonde. Ik heb hen verteld dat ik I.P. niet op straat kon

Lees maar.

va
door vanlotjegetikt - Mar 29, 2019 om 17:34
809 Antwoorden / Vragen

Betaal de regeling en vraag zover mogelijk met terugwerkende kracht huurtoeslag en zorgtoeslag aan.
Vraag info op hoeveel men u mag korten zonder over de beslagvrije voet te gaan en inderdaad uw huisgenoot mag ook wel eens in de buidel tasten of heeft hij geen eigen inkomen.

Overigens wij zijn een forum en bij ons kunt u niet uw gelijk halen/krijgen. Wij kunnen u advies geven, vaak gebaseerd op eigen ervaringen en algemene kennis.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft al maximale zorgtoeslag. En als hij nu moet gaan terugbetalen, heeft dat geen effect op het inkomen van verleden jaar. En I.P. Heeft ook inkomen, daardoor krijgt/kreeg hij geen huurtoeslag.

ro
door ron503 - Mar 29, 2019 om 17:38
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Verzekeringen stop zetten is zeker geen goed plan want als uw woning afbrandt krijgt u niet vergoedt. U wordt gekort op uw WAO uitkering omdat u de kosten voor levensonderhoud kunt delen een soort van voordeursdelers regeling. Wat u nu gekort wordt dient de vriend die helpt bij te passen en niet alleen in de vaste lasten maar ook qua voedsel en zomeer. De vriend werkt en heeft dus een bepaald inkomen en dat maakt dat u niet voor huurtoeslag in aanmerking komt want uw en het inkomen van die vriend worden als verzamel inkomen gezien. De SVB hanteert de wet en die laat geen ruimte voor uw persoonlijke wensen dat moge duidelijk zijn. Wat u kunt doen is met die vriend om tafel gaan en hem duidelijk maken dat het bedrag dat u gekort wordt plus een deel van de huurtoeslag waar u recht op hebben gehad door hem betaald dienen te worden. Als dat resulteert in een weigering dan weet u ook dat die vriend niet een vriend is maar iemand die gebruik van u maakt.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2019 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over AOW. En het is geen voordeurdelers regeling, maar ze vormen één huishouden.

ro
door ron503 Mar 29, 2019 om 19:44
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de correctie want ik haal WAO en AOW steeds door elkaar.

va
door vanlotjegetikt Mar 29, 2019 om 20:24
809 Antwoorden / Vragen

Dat doen er meer;-)

bharmsen
door bharmsen - Mar 29, 2019 om 17:44
32 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een massel kont dat u slecht een gedeelte hoeft terug te betalen en zou graag zien dat u de volle twee jaar laten terug betalen met dergelijke uitspraken.

Trouwens nooit van huur en zorgtoeslag gehoord?

Die jongen lacht zich dood grates kost en inwoning.

me
door mein33 - Mar 29, 2019 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Grote waffel opzetten en denigrerende taal gebruiken past niet bij de echte Dartajan !!

Maar als u al jaren met z'n tweeën en met twee inkomens  onder hetzelfde dak leeft dan horen daar de regels bij die voor iedere A.O.W.er in die situatie van toepassing zijn.

U moet trouwens wel heel naief en onnadenkend zijn om uw volledige personalia e.d. op een openbaar forum ten toon te stellen, dit is bijna smeken om nog meer problemen.

panter22
door panter22 - Mar 29, 2019 om 19:22
6599 Antwoorden / Vragen

Voor de SVB woont u samen als u ongehuwd bent en een gezamenlijke huishouding met een andere ongehuwde, meerderjarige persoon heeft. U woont samen als u:

I.P. zal dus mee moeten betalen aan de gezamenlijke kosten en kan niet meer op je zak teren.
Wil hij dit niet, dan zal hij een ander onderkomen moeten zoeken.
Je hebt te weinig inkomen om hem te onderhouden.
Heb je kinderen die eens met die I.P. kunnen praten over de situatie die nu ontstaan is?
Of is er een sociaal wijkteam waar je terecht kunt om te overleggen wat je kunt doen?

lo
door lovewinnie - Mar 29, 2019 om 19:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat vaste lasten kwa huur, gas, water en licht gesplitst wordt?
Anders maar is gaan doen

ro
door ron503 - Mar 29, 2019 om 20:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij de gestelde vraag wel een antwoord gegeven maar iets klopt niet omdat de vriend die al enige jaren bij u woont niet actief bezig is om andere woonruimte zoeken en het allemaal wel best vind om bij u onderdak te hebben. Ik zou als ik in zijn schoenen stond ook wel een suiker oma willen hebben die alles betaald en ook nog eens zorgzaam is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2019 om 11:35
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Om een lang verhaal heel erg kort te maken:
Tegen ieder besluit van de SVB kunt u op basis van het bestuursrecht bezwaar maken.
Het lijkt mij echter dat u op basis van hetgeen u meldt zelfs bij de Hoogste Beroepsrechter bakzeil zult halen en let als u toch beroep instelt, helemaal uw goed recht, wel op uw taalgebruik. (Smaad, laster)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2019 om 12:01
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even dit, ook m.b.t. opemrekineg over huur- zorgtoeslag

Aspecten die van belang zijn:

Ik neem aan dat de vriend op uw adres staat ingeschreven en een bijstandsuitkering ontvangt. Dat zal reden zijn van het onderzoek van de SVB.
Als dat juist is:
heeft u een huurwoning?
mag u volgens de huurovereenkomst 'onderverhuren' of rekent u geen huur aan? U ontvangt in ieder geval een bijdrage voor gebruik van energie en water en dat betekent inkomen.

Ik stel deze vragen omdat u mogelijk 'meer onheil' boven het hoofd hangt.

tijger1
door tijger1 Mar 30, 2019 om 13:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet gelezen dat de inwoner werkt?

va
door vanlotjegetikt Mar 30, 2019 om 20:51
809 Antwoorden / Vragen

Dat de SVB een controle uitvoert komt meestal voort uit het feit dat iemand dit meldt. Weet niet over sprake is van gekoppelde bestanden tov de Gemeentelijke Sociale Dienst.

tijger1
door tijger1 Mar 30, 2019 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.

tijger1
door tijger1 Mar 30, 2019 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat nou gekoppelde bestanden met de sociale dienst? De SVB heeft gekoppelde bestanden met de BRP. Die inwoner werkt.

va
door vanlotjegetikt Mar 31, 2019 om 10:24
809 Antwoorden / Vragen

Tijger niet zo lelijk.
Weet niet alles, wat ik wel weet is dat men niet zo maar in alle bestanden mag kijken, er moet een aanleiding zijn.
Verder weet ik dat SVB ook info krijgt van klikspanen.

tijger1
door tijger1 Mar 31, 2019 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vanlotjegetikt

De SVB kijkt helemaal niet zomaar in alle bestanden. De SVB is een overheids- stelling en is automatisch gekoppeld met de BRP. Dus ziet automatisch wie er op welk adres woont. En ziet dus dat er op een adres een AOW uitkering is voor een alleenstaande, terwijl daar ook nog een volwassene, niet zijnde kind, woont.

Heeft helemaal niets met klikspanen van doen.

Inwoner werkt, zoals de Ts schrijft, dus onzin om over sociale dienst te blijven zeuren.

En door die automatische koppeling krijgen bijvoorbeeld bijna AOW gerechtigden bericht over hun aanstaande AOW, krijgen ouders automatisch bericht over kinderbijslag als er een kind geboren is en wordt dat gegeven van de KB doorgegeven aan de belastingdienst afdeling toeslagen, zodat die ouders automatisch kindgebonden budget krijgen.

Gebeurt ook niet aan de hand van klikspanen.

fi
door fisbel - Apr 1, 2019 om 02:30
851 Antwoorden / 3 Vragen

U had deze ellende kunnen voorkomen, als u beter was geinformeerd. Door de SVB te laten weten dat u verhuurt op commerciele basis, zou u uw AOW voor alleenstaanden hebben behouden. U moet wel aan voorwaarden voldoen om als verhuurder op commerciele basis gezien te worden. Zo moet u een huurcontract hebben opgesteld met de huurder Lees hier

Als u huurtoeslag heeft, moet u aan de Belastingdienst binnen 4 weken de onderhuur opgeven. Lees hier
Model huurcontracten zijn op internet te vinden. Misschien kunt u lid worden van een ouderenbond die u kan bijstaan in het regelen van het een en ander.

fi
door fisbel - Apr 1, 2019 om 02:40
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Tenormin:
U schrijft: Tsja, helaas wordt u als samenwonend gezien. Kan u verzekeren dat u niet de enige bent. Het is inderdaad triest dat de wet nu zo in elkaar steekt maar zo is het nu eenmaal. Want veel meer mensen zouden b.v. wel hun ouder of zo in huis willen nemen, maar dan gaat men er inderdaad drastisch op achteruit.

Er is sprake van geweest dat er in de situatie (alleenstaande) ouder + inwonend kind er gekort zou worden op de AOW. Maar dit plan is afgeblazen. In deze situatie wordt er dus niet gekort. Lees: hier

Let op: voor de toeslagen kunnen er wel gevolgen zijn t.a.v. inwonend kind (inwonende zoon of dochter heeft een inwonend minderjarig kind en wordt daarmee toeslagpartner van ouder) of huurtoeslag (een inwonende zoon of dochter kan geen onderhuurder zijn - het inkomen telt voor de huurtoeslag mee en voor de andere toeslagen als er sprake is van fiscaal partnerschap)