be
door bert_1 Sep 13, 2007 om 17:57
Geldzaken & recht

Appartement kopen om vervolgens te verhuren?

Hallo allemaal,

Wij overwegen een appartement te kopen om dit vervolgens aan onze studerende dochter en 2 studiegenoten te verhuren. Nu lopen we tegen zaken aan waar we niet direct een antwoord op hebben. Bijvoorbeeld: wat is (belastingtechnisch) slimmer; een nieuwe hypotheek nemen of de overwaarde van onze huidige woning gebruiken? Wat voor huurcontract kan je het beste aanbieden (in- of exclusief energie) en hoe bepaal je een reële huurprijs? Met welke valkuilen dienen we rekening te houden? Kortom, wie heeft ervaring met zoiets en wie heeft tips voor ons? Alle informatie is welkom. Alvast bedankt voor de reactie.

Bert Geerlings

9388 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 13, 2007 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fiscaal maakt het niet uit hoe u de aankoop financiert. De lening zal in Box 3 vallen, evenals het appartement. U hebt dus geen recht op hypotheekrente aftrek voor het appartement. Vaak is het wel voordeliger om de overwaarde te benutten. Banken zijn niet zo blij met verhuurde onderpanden namelijk, zij hebben liever uw eigen woning als onderpand.

Voor het bepalen van en huurprijs en of deze in- of exclusief gas,water en licht moet zijn, kunt u beter een ter plaatse bekende makelaar inschakelen.

Let er wel op dat u huurder niet zomaar uit een woning kunt zetten ivm huurdersbescherming en ga bij de gemeente en de vereniging van eigenaren na of er verhuurt mag worden aan studenten. Niet alle gemeenten en verenigingen zijn daar even happig op.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2007 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Bert,

Je schrijft: en hoe bepaal je een reële huurprijs?

Uiteraard is dit sterk afhankelijk van de ligging, de gemeente en de voorzieningen van het appartement zelf. Grofweg gesteld kun je uitgaan van 4% van de koopprijs (exclusief kosten koper), mits je je docher en haar companen een beetje wil matsen.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2007 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo bert,

Heeft u al uitgezocht of u het appartement wel mag [onder]verhuren? De VVE kan daar ernstige bezwaren tegen hebben en bij sommige koop appartementen is expleciet opgenomen dat [onder]verhuren verboden is. Waarom laat u uw dochter de woning niet kopen? Ze sluit dan een hypotheek af met hulp van de ouders. Ik ben de naam even kwijt. maar op die manier kunt u ook uw overwaarde gebruiken. Dus, als ik u was, eerst eens even navraag doen en bij een bank langs om te zien wat er zoal mogelijk is.

Vr.gr. Poltol

ve
door verwijderd - Sep 13, 2007 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

GEVONDEN

http://www.goederaet.nl/read/generatiehypotheek

Veel info over hoe te handelen en plentie uitleg.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Sep 13, 2007 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even hardop denkend stel ik me de volgende constructie voor.
Uw dochter wordt hoofdhuurder en de studiegenoten onderhuurders.
Of uw dochter dan de energierekening betaald of u maakt in principe niets uit. Zij moet er dan wel voor zorgen dat ze in elk geval de huur van de flatgenoten int. Geeft ook een stukje verantwoordelijkheid.
Voordeel bij onderhuur is dat als een onderhuurder er een zootje van maakt of de huur niet betaald deze makkelijk uit de flat gezet kan worden (laatste weet ik niet helemaal zeker, dus :
'collega's'  -> correct me if I'm wrong)

ve
door verwijderd - Sep 14, 2007 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

In navolging van poltol en fiscaal het meest aantrekkelijk: laat uw dochter de woning kopen en laat  een hypotheek regelen op haar naam.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2007 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps als u toch zelf koopt, over de fiscale aspecten is al genoeg gezegd behalve dat u dan ook voor uw dochter een reeele huurprijs moet berekeken. Zou de huur voor uw dochter niet reeel zijn, dan is er al mogelijk snel sprake van een schenking (te bedenken door de leuker kunnen we het niet maken dienst). Uw dochter komt bij huur wel in aanmerking voor huursubsidie.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2007 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit,
De optie om dochter te laten kopen gaat goed zolang dochter ook zelf de hypotheekrente kan en gaat betalen. Alleen dan heeft zij recht op rente-aftrek. Betalen de ouders (een deel van) de rente, dan is dochter de rente-aftrek kwijt.

Vervolgens obstakel is dan dat dochter het appartement deels verhuurd aan 2 mede-bewoners. Dat zal zij moet opgeven aan de belastingdienst en de bank.