Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 14:03
Geldzaken & recht

Arbeidsconflict en portretrecht.

Dag allen, vorige week ben ik door mijn leidinggevende naar huis gestuurd. Na een scheldkanonnade waren zijn letterlijke woorden; ik hoef die kop van jou niet meer te zien. Heel naar. Ik heb nu een week vakantie en daarna start ik bij een nieuwe baan. Op de website van mijn werkgever staan heel veel foto's van mij. Ik had binnen het bedrijf een marketingfunctie. Die foto's zijn (mede door mij) erop geplaatst. Heb ik recht om te eisen dat alle foto's per omgaande worden verwijderd? Ik wil niets meer met dat bedrijf te maken hebben. Ik hoor graag van u.

2234 10 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 12, 2022 om 14:18
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bitterbleu,

Ik raad u aan om deze kwestie voor te leggen aan uw vakbond.

Wat was de reden van de "scheldkannonade" van uw leidinggevende?

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 14:40
55 Antwoorden / 58 Vragen

Het ging om iets heel onbenulligs. Een agenda verzoek om een thuiswerkdag. Iets wat ik altijd zo deed en nooit een probleem was. En daar reageerde hij buitenproportioneel boos op.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 12, 2022 om 14:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een lastige omdat u mogelijk het auteursrecht op die foto's heeft afgestaan en uw voormalige werkgever de rechten heeft. Het lijkt mij even wel dat die er niets meer aan heeft omdat u daar bent vertrokken. Hode dan ook kunt u beginnen met het verzoeken om de foto's te verwijderen. Hard eisen, meteen zou ik niet doen. Iets anders is de vraag of uw ontslag wel rechtmatig is en u toch techt heeft op de vertrekpremie. Doe daarvoor navraag bij een vakbond (altijd zinvol om daar lid van te zijn m.i. of raadpleeg - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en dat kunt u ook m.b.t. uw vraag aangaande de foto's.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 14:41
55 Antwoorden / 58 Vragen

Hij heeft me niet ontslagen maar naar huis gestuurd. Ontslag heb ik enige weken zelf al genomen en niet onterecht blijkt maar weer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 12, 2022 om 14:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Inddien u ontslag had genoemn met tijdige opzegging is er weinig aan te doen hoewel u op basis van mogelijk door u aan te voeren dringende of gewichtige reden om toch voor het formele einde weg te gaan reden voor de vergoeding. In ieder geval kunt u op basis daarvan doorbetaling vorderen tot de formele ontslag datum. Heeft u een rechtsbijstandverzekering m.b.t. arbeidsrecht, benader die dan, wie niet vraag krijgt vaak niet als variatie op 'niet geschoten altijd mis'en 'wie niet waagt wie niet wint'.

Herhaald, het is aan u of u er wel of nuet nog moeite voor wilt doen.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 15:03
55 Antwoorden / 58 Vragen

Dank u wel voor uw advies. In principe zou dit mijn laatste werkweek zijn en dan zou ik nog twee weken vakantie hebben (uiteraard in overleg en met toestemming van de werkgever). Ik heb me na de aanvaring in overspannen toestand ziek gemeld en ben nu aan het bijkomen. Wat mij betreft laten we het hierbij en ik hoop dat mijn werkgever dat ook doet. Ik wil niets meer met ze te maken hebben.

me
door meganega Sep 17, 2022 om 11:43
43 Antwoorden / Vragen

wat een onzin, auteursrecht en portretrecht zijn twee totaal verschillende dingen
portretrecht is een beperking op het auteursrecht
auteursrecht gaat puur over wie de foto heeft gemaakt
portretrecht gaat puur over de geportreteerde
anders dan auteursrecht kan portretrecht nooit worden overgedragen

de werkgever moet je onherkenbaar maken, en moet je een schadevergoeding verlenen, ongeacht het dienstverband

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 17, 2022 om 11:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@MEGANEGA: in principe heeft u gelijk maar hier doet zich toch echt het absolute gegeven voor dat de vraagsteller zelf de foto's op de site van de werkgever heeft geplaatst!  Hij heeft m.i. daarmee het recht zelf weggegeven en daar is ook jurisprudentie over. Als ik (voormalig) werkgever zou zijn zou ik ze verwijderen, dat afdwingen wordt een stuk lastiger zonder procedure met ook nog twijfels over het krijgen van een beslissing van Rechtspraak als zodanig. .

Topantwoord

pe
door pebk - Sep 12, 2022 om 14:19
579 Antwoorden / 0 Vragen

Vijf minuten google beantwoordt uw vraag.

Zonder uw toestemming kan de ex-werkgever uw foto niet (langer) gebruiken. U kunt een schadevergoeding eisen als uw verzoek tot verwijderen niet nageleefd wordt.

https://www.ckh-advocaten.nl/schending-van-portretrecht-pas-op-met-fotos-van-ex-werknemers/

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 14:37
55 Antwoorden / 58 Vragen

Probleem is dat ik nog geen ex werknemer ben. Formeel ben ik nog in dienst. Vandaar mijn vraag.

pe
door pebk Sep 12, 2022 om 14:44
579 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ze vast waarschuwen (een mailtje) dat u niet langer wil dat uw foto op de site staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 12, 2022 om 14:50
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@PEBK Op zich juist tenzij het auteursrecht is afgestaan! Zie dit citaat uit de info waar u naar verwijst: 'Zeker bij een ontslag is het belangrijk om als werkgever te controleren of er wel toestemming is gegeven om gebruik te (blijven) maken van de foto van de ontslagen werknemer'.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 15:09
55 Antwoorden / 58 Vragen

Ik heb nooit schriftelijk toestemming gegeven omdat ik zelf de foto's plaatste. Maar nu ik daar weg ben gestuurd wil ik niet meer dat zij gebruik maken van de foto's waar ik op sta.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 12, 2022 om 15:29
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft ze weliswaar zelg geplaatst maar dat zegt mogelijk voldoende aangezien het een website van de werkgever is en die zou dus kunnen stellen dat u door het plaatsen op de site van de werkgever impliciet akkoord bent gegaan.

Ala ook al door anderen gesteld: simpelweg vragen om ze te verwijderen.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 15:44
55 Antwoorden / 58 Vragen

Nogmaals dank. Ik ga een mail sturen.

Topantwoord

getty
door getty - Sep 12, 2022 om 14:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik schat in dat na dit akkefietje de werkgever uw foto's zelf al wel verwijderd

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 14:42
55 Antwoorden / 58 Vragen

Helaas staat alles er nog op. Vandaar mijn vraag :-)

getty
door getty Sep 12, 2022 om 15:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent officieel nog in dienst toch?

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 15:29
55 Antwoorden / 58 Vragen

Ja, klopt.

getty
door getty Sep 12, 2022 om 15:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou een mail sturen en verzoeken per einde contractdatum de foto's te verwijderen. Eerst maar even afwachten wat ze daarop zeggen.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 16:34
55 Antwoorden / 58 Vragen

Ja, dat lijkt mij ook het beste. Een zuiver zakelijke reactie.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 12, 2022 om 15:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je werkt er officieel nog, dus je hebt nu niets te eisen.
Ben je op staande voet ontslagen?
Kan dat allemaal zomaar?

Had je genoeg vrije dagen om een week vakantie te nemen?
Je zou je werkgever een brief kunnen sturen dat je akkoord gaat met het ontslag, mits je foto' s onmiddellijk van de site verwijderd worden.
Informeer eens bij het juridisch loket.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 15:46
55 Antwoorden / 58 Vragen

Interessante reactie, kan dit allemaal zomaar. Dat heb ik mezelf ook af zitten vragen. Maar ik heb zelf weken geleden al ontslag genomen. En ik mag gewoon niet meer op kantoor komen. Ik had liever op een normale manier afscheid genomen. En ik had inderdaad nog genoeg vrije dagen.

panter22
door panter22 Sep 12, 2022 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

Dan werkt het niet. Je kunt wel op non actief worden gezet. Je salaris loopt dan door.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 16:33
55 Antwoorden / 58 Vragen

Tja, zijn exacte laatste woorden na zijn tirade waren: ik ben helemaal klaar met jou, ik hoef je kop niet meer te zien. Vandaag was je laatste dag en vanaf maandag hoef je niet meer terug te komen.

justmeagain
door justmeagain Sep 12, 2022 om 22:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

@panther, ts heeft duidelijk hierboven aangegeven zelf ontslag te hebben genomen
Ze hoeft dus niet akkoord te gaan met het ontslag want dat heeft zesl genomen.

Topantwoord

sira
door sira - Sep 12, 2022 om 16:06
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Hier kan ik geen zinnig antwoord op geven, dan zou u het gehele verhaal moeten vertellen, want een agendaverzoek om een thuiswerkdag kan nooit de reden zijn geweest om u naar huis te sturen dan wel op non actief te zetten.
Uw werkgever zal echt wel begrijpen dat hij grote problemen kan krijgen als het wel zo is gebeurd. Er is dus meer voorgevallen.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 16:31
55 Antwoorden / 58 Vragen

Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat dit alles is. Ik merkte de dag ervoor al dat hij uit was op ruzie. Hij was op zoek naar iets om op mij af te kunnen reageren. Dit was namelijk niet de eerste keer. Toen was ik er zo klaar mee dat ik ben gaan solliciteren en een andere baan heb gevonden. Ik heb op tijd en volkomen transparant mijn ontslag ingediend. Daarna heb ik een keurige overdracht geschreven en een collega ingewerkt op mijn werkzaamheden. Het is een klein bedrijf en ik ben niet de eerste in korte tijd die daar weggaat. Ik was 1 van de laatste "oudgedienden,, Dus wellicht een stuk frustratie. Bijzonder intimiderend en ik ben blij dat ik daar weg ben. Alleen spijtig de manier waarop.

ne
door neodutchio - Sep 12, 2022 om 18:01
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat verstaat u onder foto's van u? Hebt u die foto's gemaakt of staat u daadwerkelijk op die foto's? Daar zit nogal een verschil in.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 12, 2022 om 18:04
55 Antwoorden / 58 Vragen

Ik sta op de foto's.

rj
door rjw - Sep 18, 2022 om 16:48
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Betreft het een portretfoto met daaronder/naast persoonsgegevens, functie, emailadres etc, of zijn het foto's gemaakt op het bedrijf waar jij ook op staat? Bijvoorbeeld foto's van het team aan het werk in een kantoortuin, tijdens een vergadering, etc.