te
door teun1964 Jan 14, 2020 om 19:22
Geldzaken & recht

Asbest in huurwoning in slechte staat, moet de huurbaas dit laten inspecteren?

In mijn huis zit op de onderste verdieping redelijk wat asbest (meerdere grote platen).

Dit wist ik helaas niet toen ik er een paar jaar geleden kwam wonen, en door de tijd heen heb ik toch wel redelijk wat gaatjes geboord om bijvoorbeeld spullen op te hangen. Laatst kwam ik er pas toevallig achter dat dit asbest is, en heb ik direct de huisbaas geïnformeerd.

Nu zegt de huisbaas dit ook niet te hebben geweten, en vind hij het zelf niet zo'n probleem dat het er zit. Er zijn echter een aantal platen die behoorlijk zijn beschadigd (vooral aan de randen) en die op plekken zitten (bijvoorbeeld als deel van de deurpost), waarbij ze zeker verder zullen beschadigen. Zoals het er nu bij staat komt er zeker gruis van de plaat bij normaal gebruik van de woning, wanneer bijvoorbeeld iets hards tegen die deurpost stoot.

Ik wil nu graag dat er een onafhankelijke inspecteur komt om de staat te bekijken, en om te bepalen wat er moet gebeuren. De huisbaas wil dit dus niet. Kan ik hem hiertoe dwingen (inclusief vergoeding van de kosten)?

4748 12 Rapporteer

Topantwoord

r.kemperman
door r.kemperman - Jan 14, 2020 om 19:24
423 Antwoorden / 4 Vragen

Neem eens contact op met de milieudienst in je woonplaats.

Deze kunnen je verder helpen

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Jan 14, 2020 om 19:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Teun,

Neem eens contact op met de huurdersvereniging of de plaatselijke afdeling van de SP.

Het lijkt alsof je huisbaas zijn verantwoording probeert te ontlopen door jou niet serieus te nemen.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jan 14, 2020 om 19:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe weet u dat het asbest is? Laatst bij de rijdende rechter was er ook een buurman die moord en brand schreeuwde terwijl het om cementgebonden platen ging.

te
door teun1964 Jan 14, 2020 om 20:16
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vond een plaat op zolder met hetzelfde patroon op de voorkant als enkele platen bij ons in huis. Omdat deze plaat los op zolder lag kon ik ook de achterkant zien, dat het duidelijke grijze asbestmotief had.

Vervolgens eens goed door het huis gekeken met deze nieuwe kennis in mijn achterhoofd, en toen dus pas gemerkt dat er veel verdachte platen zijn. Daarna de gemeente gebeld om toestemming te krijgen voor het afvoeren van die losse plaat, en toen de inspecteur daarvoor kwam ook samen door het huis gegaan. Hij wist zeker dat het op meerder plekken om asbest gaat.

ne
door neodutchio Jan 14, 2020 om 20:44
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U spreekt uzelf nu tegen. Hoe kan iemand zeker weten dat het om asbest gaat als er geen onderzoek gedaan is?

U wilt het onderzoek laten uitvoeren, dan bent u ook verantwoordelijk voor de kosten. Het zal wat zijn dat anderen moeten opdraaien voor uw wensen. Het is dus aan u om aan te tonen dat het om asbest gaat en dan kunt u de verhuurder aangeven dat hij dit moet laten verwijderen.

te
door teun1964 Jan 14, 2020 om 21:10
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie niet waar ik mezelf tegenspreek. Toegegeven, absoluut 100% weet ik het niet, daar wil ik graag dat onderzoek voor.

Maar als ik het duidelijk herken, en een inspecteur van de gemeente (wiens baan is om asbest te herkennen) het ook zegt, is dat niet genoeg "vermoeden" dan?

Overigens is mijn wens helemaal niet een onderzoek. Mijn wens is dat ik hier veilig kan wonen.

Maar het zou kunnen dat zo'n onderzoek niet kan opleggen aan de huurbaas. Ik dacht zelf dat als het gegronde vermoeden van een onveilige situatie bestaat de huisbaas wellicht verplicht kan worden gesteld dit te laten inspecteren.

ne
door neodutchio Jan 14, 2020 om 21:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik vermoed dat ik de knapste man ter wereld ben. Oftewel, dat zegt helemaal niets.

En ook een inspecteur van de gemeente kan niet ruiken of iets een cementgebonden plaat is of een asbestplaat. Daarvoor is onderzoek nodig in een laberatorium.

"...en toen de inspecteur daarvoor kwam ook samen door het huis gegaan. Hij wist zeker dat het op meerder plekken om asbest gaat."
"Enkel van de gemeente maar die mag eigenlijk helemaal niet een inventarisatie doen."
"Hij gaf direct aan dat het een erg goed idee was om een gecertificeerd bedrijf te laten komen"

Er is dus iemand van de gemeente geweest die niets mag onderzoeken en geen uitspraken mag doen. Dat is dus geen inspecteur en ook geen onderzoek.

lo
door lovewinnie Jan 15, 2020 om 12:06
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs een kenner moet onderzoek doen na platen omdat op eerste oog soms asbest lijkt maar dit niet is.
Verschil of bij sommige echt niet te zien. Er zak dan monster genomen moeten worden . Blijkt het asbest zal het niet eens persee verwijderd moeten worden. 70% van de oude woningen bevat veel iets van asbest

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2020 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Asbest als deel van de deurpost? Beetje ongeloofwaardig.

En zijn die platen dan niet behangen of zo?

Magnum007
door Magnum007 Jan 14, 2020 om 20:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Sommige oude woningen hebben asbest platen op de deuren.
Vooral bij oude flats uit de jaren 60/70  zie je ze vaak.

te
door teun1964 Jan 14, 2020 om 20:22
Antwoorden / 1 Vragen

Er zit een hard dun laagje op de voorkant met een motiefje erop, maar daarachter zit direct het grijze asbest. De zijkant is ooit wit geschilderd net als de rest van het kozijn, maar je ziet hier en daar wel op afgesleten stukjes de grijze asbest zitten.

De plaat loopt aan de voorkant van het kozijn door to aan de binnenrand van het kozijn (waar de deur begint zegmaar). Dus je stoot er heel gemakkelijk tegenaan.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2020 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Houd toch op met die flauwekul. Asbestplaten op deuren, onzin.

Maar u hebt nu toch al een inspecteur inhuis gehad?

te
door teun1964 Jan 14, 2020 om 20:39
Antwoorden / 1 Vragen

Enkel van de gemeente maar die mag eigenlijk helemaal niet een inventarisatie doen. Wat wij samen deden was dus meer een gunst, en er volgde dus ook geen inventarisatie rapport.

Hij gaf direct aan dat het een erg goed idee was om een gecertificeerd bedrijf te laten komen (die wel monsters nemen etc). Dit is dus wat ik graag wil, want op sommige plekken moet er in ieder geval iets gebeuren. Wellicht dat het enkel kan worden afgedekt, maar ik wil dat graag van een onafhankelijke partij horen. En met zo'n officieel rapport heb ik, lijkt me, ook wat om de huisbaas ergens toe te verplichten. Maar zo'n bedrijf kost nog al wat, en ik wil dus graag dat de huisbaas dat betaald. Iets dat mij redelijk in de oren klinkt.

Magnum007
door Magnum007 Jan 14, 2020 om 22:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Bij het programma Radar is er ook veel aandacht aan besteed.....

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2020 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, er wordt aan zoveel zaken aandacht besteed bij Radar.

Magnum007
door Magnum007 Jan 15, 2020 om 11:56
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Het ging over een appartementen complex in Amsterdam Slotervaart,waarbij de woningbouwvereniging de asbest platen weghaalde terwijl de bewoners er nog woonden en het asbest stof in huis kregen...

Kijk je nooit naar Radar?

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2020 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Wat heeft dat hiermee van doen?

ge
door genius2 Jan 15, 2020 om 17:21
10 Antwoorden / 0 Vragen

Asbest duikt echt op onverwachtte plekken op. En dat kan zeker bij deuren het geval zijn. Vergeet niet dat het in de jaren 50-70 een goed en goedkoop bouwmateriaal werd gevonden. Mooie paneeldeuren werden mooie vlakke deuren met een plaat erop, asbest of hardboard. Als het inderdaad asbest is, is bij verbrokkeling of scheuren al een asbest besmetting. Een asbest deskundige kan heel snel de aard en soort bepalen, dat zal niet een groot bedrag zijn.

ge
door genius2 Jan 15, 2020 om 17:21
10 Antwoorden / 0 Vragen

Asbest duikt echt op onverwachtte plekken op. En dat kan zeker bij deuren het geval zijn. Vergeet niet dat het in de jaren 50-70 een goed en goedkoop bouwmateriaal werd gevonden. Mooie paneeldeuren werden mooie vlakke deuren met een plaat erop, asbest of hardboard. Als het inderdaad asbest is, is bij verbrokkeling of scheuren al een asbest besmetting. Een asbest deskundige kan heel snel de aard en soort bepalen, dat zal niet een groot bedrag zijn.

Magnum007
door Magnum007 Jan 15, 2020 om 20:01
594 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt Genius,

Waarschijnlijk zijn er in het dorp van Tijger geen flats uit de jaren 60/70.....;-)))

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2020 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alsof huisbazen van sociale huurwoningen in de jaren 50-70 deuren alsnog gasn voorzien van asbest platen.

Idiote veronderstelling.

fa
door fairman Jan 16, 2020 om 14:58
22 Antwoorden / 3 Vragen

[edit-redactie]

1paul
door 1paul - Jan 15, 2020 om 13:41
3135 Antwoorden / 0 Vragen

wie eist bewijst, dit geld ook hier, u moet dus bewijzen dat er asbest zit en u moet bewijzen dat dit schadelijk is, U moet dus een keuring laten verrichten door een ter zake kundige en NIET de verhuurder...

als eenmaal vaststaat wat er werkelijk zit en of dit schadelijk is dan wel kan zijn dan pas kunt u de verhuurder aanspreken hierop en zal de boel eventueel gesaneerd moeten worden op ZIJN kosten, niet eerder...

mo
door mof - Jan 15, 2020 om 15:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen
mo
door mof - Jan 15, 2020 om 15:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als ditasbest is en de huisbaas vermoedt dit en het zit ook nog eens op zo n manier dat er mogelijk vezels vrijkomen dan moet dit onderzocht worden en evt worden verwijderd danwel gefixeerd.
dat is geen kwestie van wie eist bewijst. Zo simpel zit het rechtssysteem niet in elkaar

ne
door neodutchio Jan 15, 2020 om 17:24
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Maar het is niet bekend of het asbest is. TS wil dat graag onderzocht hebben, maar wil niet opdraaien voor de kosten. Zo zit het systeem wel in elkaar.

1paul
door 1paul Jan 16, 2020 om 14:50
3135 Antwoorden / 0 Vragen

het simpele feit dat er een vermoeden is is niet genoeg, dit asbest moet schadelijk zijn, dat wil zeggen vezels afgeven of dit asbest moet in de toekomst schadelijk kunnen worden... (onderzoeken dus) en wel op eigen kost in eerste instantie!!!

ook moet eerst bewezen worden dat deze platen asbesthoudend zijn, als de huisbaas zegt van niet en jij houd vol van wel mag jij dat zelf aantonen, blijkt dat na onderzoek dit asbest houdende platen zijn die geen last kunnen zolang je er niet aan komt mag de huisbaas ze laten zitten tot hij deze woning bijvoorbeeld gaat verbouwen dan wel opknappen...

blijkt dat er een gevaarzetting is kun je de huisbaas aansprakelijk stellen voor de onderzoekskosten...

uiteraard moet je er zelf ook afblijven en jezelf niet aan dit eventuele asbest bloot stellen...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2020 om 19:57
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als u vermoed dat er sprake is van asbest is de verhuurder degene die dan dient aan te tonen of dat inderdaad zo is of juist niet. De verhuurdeer si bij asbestproblemen aansoprakelijk einietwat andere woorden dan ook al door anderen gemeld. U zelf behoeft alleen maar navraag te doen en duidelijkheid te verkrijgen. (Ik had enige jaren ook het mogelijke vermoeden en daar is adequaat op gereageerd door mijn verhuurder). Uiteraard is de vraag of het schadelijke asbest is of inderdaad asbest.

panter22
door panter22 - Jan 16, 2020 om 09:16
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op de website van de huurcommissie.
Uit een uitspraak:

De feitelijke aanwezigheid van asbest is op zichzelf beschouwd niet aan te merken is als een ernstig gebrek aan de woonruimte. Voor zover bekend bestaat er alleen een verhoogd risico als er asbestvezels kunnen vrijkomen, dat wil zeggen indien er sprake is van bewerking of beschadiging van het asbestmateriaal, waarvan in casu niet gebleken is.
https://www.huurcommissie.nl/data/or_files/ZKN-2014-009474.pdf

tb
door tbaris - Jan 16, 2020 om 19:21
1 Antwoorden / Vragen

Bij een vermoeden van asbest in de woning, heb je alleen zekerheid door dit te laten testen.
Na een kijkje op internet is het mij onduidelijk waar ik dat het beste kan laten doen. Ook hoe.
Doe ik het zelf, zo ja hoe dan precies? Laat ik het doen?
Wat zijn de kosten? Op internet zie ik prijzen van E130,- tot E300,- Wat is wijsheid? Iemand tips?

panter22
door panter22 Jan 22, 2020 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet van het asbest afblijven, meer niet

aurora1
door aurora1 - Jan 16, 2020 om 21:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar, @tbaris, bent u ook @teun 1964, of breekt u onbeleefdheidshalve in op de vraag ben een ander met een eigen vraag?

Pi
door PimJoris - Jan 21, 2020 om 23:24
78 Antwoorden / Vragen

Ik adviseer je contact op te nemen met de Woonbond. Zij kunnen je vertellen wat de rechten en verplichtingen zijn van huurders en van verhuurders en hoe te handelen met een weigeramchtige verhuurder. Mogelijk moet je voor hun advies/hulp lid worden, maar dat kan je de kop niet kosten.