GielV
door GielV May 10, 2022 om 11:02
Geldzaken & recht

Asn mobielbankieren zonder digipass

ASN bank heeft sinds kort mobielbankieren zonder digipass (een extern authenticiteit apparaatje). Indien je digipass nu kapot gaat, of de batterij leeg is krijg je ook geen nieuwe meer. Andere banken hebben wel nog als optie een externe authenticatie te doen (random reader van de ABN, of de ING tancodes).

Is dit nieuwe systeem van de ASN bank nu nog wel net zo veilig als eerst?

11264 10 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - May 10, 2022 om 11:09
854 Antwoorden / 3 Vragen

Gielv,

Is het niet zo dat je in de app van de ASN in het begin een pincode of wachtwoord hebt aangemaakt? Dat is dat je externe authenticatie. Waarom bel je neit even naar de klantenservice van ASN?

Overigens heeft ING al jaren geen tancodes meer. Als ik mobiel bankier dan moet ik het altijd met mijn vooraf ingevoerde pincode 2 keer bevestigen. Uiteraard is de pincode van mijn ING-app een andere code dan die van mijn pas. Verder is het zo dat er pas vanaf een bedrag van >50€ er om de pincode gevraagd wordt. Tijdens de corona-crisis is dat bedrag verhoogd van 25€ naar 50€.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 10, 2022 om 11:46
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gielv,

Internetbankierern is nooit 100 % veilig.

Ik raad u aan om nooit uw betaalrekening hiervoor te gebruiken.

Open een aparte bankrekening voor internetbankieren : de extra kosten kunt u zien als vergoeding voor de extra beveiliging.

Gr
door Grunn1 May 10, 2022 om 11:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kan je een foto plaatsen van dit soort onzin waaruit blijkt dat het klopt.

ne
door neodutchio May 10, 2022 om 11:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt er geld op de rekening van het internetbankieren? Als ik online iets koop en online wil afrekenen, moet ik dan eerst een papieren overschrijvingsbewijs naar de bankbrengen om geld van de ene rekening naar de andere over te hevelen waarna ik online kan betalen?

Andere vraag, hoe vaak gaat online bankieren mis? En kunt u dat specificeren in percentages wat de oorzaak was en wie verantwoordelijk was.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 10, 2022 om 11:57
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn1,

Er is genoeg aandacht besteed op dit forum hoe mensen,die internetbankieren ,worden opgelicht door bijvoorbeeld ´´phishing´´.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 10, 2022 om 12:00
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Lees even mijn reactie hierboven.

Geld overmaken naar je internetbankieren-rekening kan via een overschrijvingskaart.

ne
door neodutchio May 10, 2022 om 12:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig maar dat overschrijvingskaarten nooit gestolen of vervalst worden. En wat ga je in de tussentijd doen, hopen dat je nog op tijd kan betalen?

Mabelle
door Mabelle May 10, 2022 om 12:25
420 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bestel meerdere keren p.w. online, lekker handig om dan eerst met een overschrijvingskaart uit de jaren '70 geld te storten. Internetbankieren is volkomen veilig. Het is hooguit de gebruiker zelf die onveilig gedrag vertoont.

Thecla58
door Thecla58 May 10, 2022 om 12:37
854 Antwoorden / 3 Vragen

@GA

Ook als je een aparte rekening voor internetbankieren hebt is het tegenwoordig heel gebruikelijk dat je door middel van je mobiel bankieren app de overschrijving die je wilt doen bevestigd. Overigens is het niet de schuld van de banken als iemand opgelicht wordt door phishing, het is vaak de (nog steeds) onwetendheid van heel veel mensen. Dus die redenering van, in casu, kloppen niet echt.,

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 10, 2022 om 20:15
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58, Neodutchio en Mabelle,

Niet iedereen is even alert.

Lees even de volgende link :

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/waarschuwing/online-bankieren

ju
door juliomariner May 10, 2022 om 20:33
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Wordt het niet eens tijd dat GA van de redactie een zware waarschuwing of beter nog een ban krijgt.
De bangmakerij van hem in deze vraag slaat echt helemaal nergens op

ne
door neodutchio May 10, 2022 om 21:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De straat oversteken is heel gevaarlijk. Kijk maar eens wat er in Brabant gebeurd is onlangs. Maar ja, thuis blijven kan ook niet, voordat je het weet stort je huis in.
Zoals Robert Long ooit zo mooi verwoorde: heb je angst voor morgen, moet je vandaag gaan hangen.
Overschijvingskaarten kunnen gestolen worden, verwerking kost dagen, overschrijvingskaarten kunnen vervalst worden, enz, enz, enz. Maar nee, alleen kijken naar het online gedeelte.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 11, 2022 om 00:21
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner en Neodutchio,

Kom eens met goede onderbouwing waarom mijn advies slecht is......

justmeagain
door justmeagain May 11, 2022 om 00:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

Er is genoeg aandacht besteed op dit forum hoe mensen,die internetbankieren ,worden opgelicht door bijvoorbeeld ´´phishing´´.....
Zo luid tekst van Geboren Amsterdammer

Internet bankieren is heel veilig, de onveilige factor is degene die de pas heeft of toegang heeft tot de rekening. Dat is het risico, de mens, niet het digitale systeem

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 11, 2022 om 00:33
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

U geeft nu een intelligente reactie.

Maar wat zou er mis zijn om klanten het advies te geven om een aparte internetbankrekening te gebruiken?

Je betaalrekening is essentieel om te leven,als die wordt leeggeplunderd (ook al is het door je eigen onvoorzichtigheid), dan heb je een groot probleem.....

ne
door neodutchio May 11, 2022 om 07:00
5148 Antwoorden / 12 Vragen

In dat geval zal je ook een extra auto voor de deur moeten zetten. Stel je voor dat de ene gestolen word en je niet naar je werk kan.
Heeft u enig idee wat het kost om een offline rekening te hebben? En hoe omslachtig het is om geld over te boeken naar een andere rekening? Er zitbeen bank meer op iedere straathoek, dus zelf wegbrengen zit er niet meer in. Dan moet je het opsturen en heb je het zelf niet meer in de hand. En mocht het goed gaan, dan moet de bank ook maar voldoende personeel hebben om deze overboekingen uit te voeren. Naast dat dat onbetaalbaar is voor een bank is het tijdsbestek simpelweg te lang.

Internetbankieren is niet gevaarlijk. Wat wel gevaarlijk is is de consument die zich schijnbaar makkelijk laat vangen. En als je daar tegenop wilt treden word men boos omdat ze graag de regie zelf in handen willen hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 11, 2022 om 11:16
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik heb jarenlang 2 auto's gehad en dat gaf een goed gevoel.

Maar een 2e bankrekening is niet zo duur.

Vergelijk het met het dragen van een fietshelm : men kan nooit zeggen: "Ik val nooit".

Als je toch valt, kan de fietshelm je leven redden.

ne
door neodutchio May 11, 2022 om 13:35
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zou dan wel een 5-punts autogordel monteren. En op het werk draag ik een bouwhelm, het kan zomaar gebeuren dat het plafond naar beneden komt. Vergeet ook geen regenjas op een zonnige dag, straks staat iemand zijn tuin te sproeien en let niet goed op.

Ik neem wel altijd wat snoepjes mee voor koeien. Het kan immers voorkomen dat ik een ontsnapte koe tegen het lijf loopt.

Je kan je niet voor alles wapenen, vandaar dat ik geen geitensnoepjes meeneem. Als je bang bent voor je eigen handelen, dan kan je een offline rekening nemen, maar je kan jezelf dan ook onder curatele zetten.

pe
door pebk May 11, 2022 om 13:53
581 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals menigeen al schreef is internetbankieren zo veilig als maar kan. Het probleem zit vooral in de security van het systeem dat wordt gebruikt om te bankieren (computer, tablet, telefoon) en de gebruiker.

Voor online betalen zijn er ook nog handige alternatieven als Paypal of credit cards. Worden ook veel geaccepteerd en kan optioneel direct van de bankrekening afgeschreven worden, maar dat hoeft niet. credit card betaalt men ook een jaarlijkse bijdrage aan, Paypal niet. Dan hoeft u iig geen bankrekeningnummer te delen met iemand.

rj
door rjw May 11, 2022 om 20:28
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Internetbankieren is veilig. De grootste onveiligheid zijn de klunzen die achter het toetsenbord zitten en als een kip zonder kop rare dingen doen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 11, 2022 om 23:55
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW, niet iedereen is informaticus als u......

Veel slachtoffers zijn ouderen.

ne
door neodutchio May 12, 2022 om 07:28
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Je hoeft geen informaticus te zijn om je wachtwoord niet af te geven of om niet op vage linkjes te klikken.

Als u de online cijfertjes een beetje zou volgen, dan had u kunnen zien dat shamesexting, stalking en pesten online een groter probleem is. Zo extreem onveilig is online bankieren dus niet.

Gr
door Grunn1 - May 10, 2022 om 11:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb anders al jaren geen tan codes meer bij de Ing.

Mabelle
door Mabelle - May 10, 2022 om 12:28
420 Antwoorden / 1 Vragen

Die random reader van de ABN zal ook wel een keer verdwijnen. Tancodes zijn al jaren verdwenen.

Vanzelfsprekend is de nieuwe manier van bankieren zonder digipas veilig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 10, 2022 om 20:16
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Er zijn wel degelijk gevaren, klik op de volgende link :

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/waarschuwing/online-bankieren

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2022 om 15:22
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn antwoord is ook Ja, het is net zo veilig als eerder en n.a.v. nieuwe mogelijkheden en dus ook de nieuwe toepassing mogelijk nog veiliger dan voorheen het geval was

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 10, 2022 om 20:17
1761 Antwoorden / 31 Vragen

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/waarschuwing/online-bankieren
Geachte Gielv,

Er zijn vele gevaren, klik op de bovenstaande  link :

pe
door pebk May 11, 2022 om 13:56
581 Antwoorden / 0 Vragen

Maar geen van die gevaren gaat over online bankieren. Het gevaar zit bij de kundigheid van de gebruiker.

DarwinTheGamer
door DarwinTheGamer - May 11, 2022 om 12:40
1 Antwoorden / Vragen

Geen goed idee niet veilig en de overheid wilt control over jou geld en zeggen  waar jij de burger het moet aan uitgeven

pe
door pebk May 11, 2022 om 13:55
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is onzin en niet relevant.

il
door iljaha May 11, 2022 om 16:04
179 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een kletspraat Darwinthegamer!

rj
door rjw May 11, 2022 om 20:29
3260 Antwoorden / 5 Vragen

De debielen beginnen het forum over te nemen. Ga terug naar een wappie-site of zo.

softwaregeekNL
door softwaregeekNL - May 11, 2022 om 14:13
7 Antwoorden / Vragen

Ten eerste: 100% veiligheid bestaat niet
2. kijk of er naast het wachtwoord voor de bank app er een tweede authentcatie mogelijkheid is, een vingerafdruk bijvoorbeeld.
3. Wanneer u het bankieren op een pc of  laptop veiliger vindt dan op uw smartphone, doe dat dan. De bank moet u die mogelijkheid bieden.

mo
door mof - May 11, 2022 om 15:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat wordt gecontroleerd door de autoriteit financiele markten of een vergelijkbaar instituut. Banken zijn niet vrij om te kiezen hoe ze de authenticiteitscheck doen, die moet aan strenge voorwaarden voldoen. Overigens, ING werkt voor zover ik week al een tijdje niet meer met tancodes. Er is een dubbelcheck via de app op telefoon of ipadje danwel krijg je een
ing reader, soort qr scannertje, om codes te verifieren die op het computerscherm worden getoond.