sn
door snijboon Jul 8, 2020 om 22:02
Geldzaken & recht

Auto en inboedel bij verwerpen erfenis?

Als de enige erfgenaam (zonder eigen kinderen en verdere familie) de erfenis van vader verwerpt, wat gebeurt er dan met de auto en inboedel?

Op het moment van overlijden zijn er geen/weinig schulden, maar bij (beneficiaire) aanvaarding ontstaan er met het afhandelen van de belastingaangiften flinke schulden.

7200 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 8, 2020 om 22:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, dan kan je de inboedel en auto ook op de buik schrijven. En verwerpen, zoals ik het lees, zou ik maar doen als er flinke schulden ontstaan. En je die niet zelf kan opvangen financieel.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2020 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij verwerping door alle erfgenamen, ook broers, zusters, nichten en neven, worden die spullen door de overheid verkocht en de opbrengst valt toe aan de staat.

Iv
door Ivo W - Jul 9, 2020 om 08:24
728 Antwoorden / Vragen

Schulden kunnen niet ontstaan bij de afhandeling van de erfenis. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat de overledene bepaalde zaken niet op orde had, waardoor er reeds (onbekende) schulden bij instanties of bedrijven waren die nu met de afhandeling van de erfenis aan het licht komen.

Bij verwerpen van de erfenis zullen bezittingen met waarde worden verkocht/geveild. De auto wordt dus verkocht, de inboedel zal naar een boedelruimer/opkoper gaan. Specifieke waardevolle stukken uit de inboedel zoals goud en zilver (sieraden, bestek), kunst en antiek zullen meestal los van de overige huisraad worden verkocht.

De opbrengst van de verkoop, minus de kosten, gaat naar de schuldeisers. De schuld die daarna nog over blijft, wordt als oninbaar afgeboekt.

audb
door audb Jul 10, 2020 om 15:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Schulden kunnen wel ontstaan as de erfenis door een Notaris wordt af gehandeld.

€3000 of meer is een normale zaak als de Notaris dit zou doen.

rtroost
door rtroost Jul 10, 2020 om 16:35
17 Antwoorden / 0 Vragen

Bij beneficiaire aanvaarden erf je alleen als de erfenis hoger is dan de schulden. Dit geldt ook voor de notariskosten. Als deze hoger zijn dan de erfenis,
krijg je niets, ook de schuld niet.
Wat wel mogelijk is, is dat er een schuld ontstaat bij het erven van onroerend goed. Je betaalt namelijk successierecht over de WOZ-waarde van het pand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 9, 2020 om 09:57
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Zie https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Erfenis/Paginas/procedure.aspx  en dan vooral ook dit onderdeel daaruit m.b.t. de consequenties m.b.t. eventuele gevolgen als er schulden blijken te zijn:

Mag ik als erfgenaam enkele dierbare spullen uit het huis van de overledene meenemen?

Door dit te doen, loopt u het risico dat uw handelen wordt aangemerkt als een daad van zuivere aanvaarding en dat u dus aansprakelijk bent voor alle schulden uit de erfenis.  De belastingdienst zal  dus hoogst waarschijnlijk bij u aankloppen indien schulden niet kunnen worden voldaan.

mo
door mof - Jul 10, 2020 om 10:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als er met de afhandeling van belastingaangiften flinke schulden ontstaan dan bestaan die schulden feitelijk al op het moment van overlijden.
Als u de erfenis aanneemt dan bent u daarvoor verantwoordelijk. Als u de erfenis verwerpt dan erft u niets en vervalt de erfenis aan de gemeente of de staat. Die wikkelt dan ook de schulden af.
Bij beneficiaire aanvaarding erft u als er een positief saldo overblijft en bent u gevrijwaard van de schulden. Dan mag u pas over de auto en inboedel beschikken als vastgesteld is wat de waarde van de totale erfenis is. Als die waarde minder is dan die van de auto, bijv. dan mag u de auto niet erven.

Ik zou in dit geval beneficiair erven aanvaarden en afwachten hoe groot de belastingschuld is. Met geluk heeft u de inboedel en auto, met pech verliest u die, maar heeft u de schulden in ieder geval niet.

koekeloer
door koekeloer Jul 10, 2020 om 10:50
562 Antwoorden / 18 Vragen

"Als die waarde minder is dan die van de auto, bijv. dan mag u de auto niet erven." Watis dit voor onzin?

mo
door mof - Jul 10, 2020 om 10:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Oh ja, en de kosten van begrafenis en uitvaart vallen niet onder de erfenis: familie wordt altijd aangesproken op deze kosten.

sira
door sira Jul 10, 2020 om 13:12
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Maar die kosten zijn wel weer aftrekbaar. Zie hier

ma
door marleenvanh - Jul 10, 2020 om 11:39
451 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer maar helaas, verwerpen is verwerpen. Dan krijg je dus niks. Ook geen schulden van welke aard dan ook. Take it or leave it. Beneficiair aanvaarden betekent dat je alleen iets krijgt als er iets (wat dan ook) over is..... Is dat niet zo dan krijg je ook 'gewoon' niks. Is dus wel safe... het is alleen afwachten hoe het uitpakt. Het bij een notaris melden van je keuze kost wel een klein bedragje. Dit moet je in elk geval betalen. De ene notaris is daarbij goedkoper dan de ander en je kunt zelf kiezen bij welke notaris je dit laat vastleggen. Wacht er niet te lang mee, want er zit voor zover ik weet wel een termijn aan.

ma
door malty Jul 10, 2020 om 13:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De keuze kan de Ts rechtstreeks doen naar de rechtbank, formulier kan gedownload worden van de rechtbank, invullen en opsturen met geldig identiteitsbewijs en overlijdingsakte naar de rechtbank in de regio van de overledene.
Kosten in 2020 €130.
Naar een notaris gaan kost dus altijd meer dan €130.

1paul
door 1paul - Jul 10, 2020 om 12:56
3103 Antwoorden / 0 Vragen

dan gaat de belastingdienst van alles verkopen om de schuld alsnog zoveel als mogelijk te innen, weet wel dat u niets maar dan ook helemaal niets meeneemt....

audb
door audb - Jul 10, 2020 om 15:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij beneficiare aanvaarding gaat eerst de schuldeiser voor en wat dan overblijft gaat naar de erfgenamen.

Blijft er schuld over dan erft u niets maar hoeft u ook niets te betalen en wordt de auto en inboedel tot zover het iets waard is verkocht.

LET OP!

Haal niets maar dan ook geheel niets uit de woning.

Doet iemand dat wel dan apcepteerd deze de ervenis onverbiddelijk.

Wel mag foto`s en echt personelijke spullen na toestemming worden opgehaalddit valt namelijk niet onder waardevolle spullen.