Tr
door Trotse dochter Jun 28, 2022 om 15:45
Geldzaken & recht

Auto van ernstig zieke vader symbolisch verkopen.

Mijn vader, alleenstaande met lat relatie (4jaar) zonder geregistreerd partnerschap.
Mijn vader heeft net de diagnose gekregen van een hersentumor en heeft nog een aantal maanden te leven.
Mijn vader heeft een auto ter waarde van +-€20,000.
Hij wil deze "verkopen" aan zijn vriendin ter waarde van €1,000 (de waarde van haar auto die zij dan verkoopt).
Dus eigenlijk krijgt ze de auto.
Rechtsgeldig heeft zij nergens recht op.
En ben ik de enige erfgenaam samen met mijn broer waar wij al 8 jaar geen contact mee hebben.
Mijn vader woont in een huurhuis en alle andere goederen zullen nooit tot de waarde van de auto komen (misschien de helft)
Mocht mijn broer wel zijn deel opeisen van de erfenis(is niet onterft via testament)moet ik het delen met hem.
Ik ben niet blij met de verkoop naar haar op deze manier.
Mijn vader heeft het zover dat de auto naar haar wordt overgeschreven.
Kan ik na mijn vader zijn overlijden nog iets doen om de verkoop te ontbinden of ongeldig laten verklaren.?

3354 18 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 28, 2022 om 15:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Indien uw vader niet onbekwaam is mag hij verkopen wat hij wil. Een van de problemen die er wel zijn is het aspect van schenk belasting (fiscaal) en indien uw vader dan  niet lang meer leeft is de verkoop tegenj die prijs 'aan te vechten'. Mijn advies is om in deze nader advies te vragen aan/bij een notaris.

Zie in ieder geval deze info: https://www.extendum.nl/schenken-vlak-voor-overlijden-hoe-zit-het-ook-alweer/

ju
door juliomariner - Jun 28, 2022 om 16:08
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Lastige zaak. De vraag is of u tegen de wil van uw vader wil handelen. Hij wil blijkbaar dat zijn partner de auto krijgt.
De schenk belasting is een probleem van de partner niet van u.

panter22
door panter22 - Jun 28, 2022 om 16:15
6599 Antwoorden / Vragen

Wat triest van je vader.
Logisch dat hij de zaken goed wil regelen. De auto verkopen voor €1000 is eigenlijk schenken.
Je kan zelf de erfenis verwerpen of benificiair aanvaarden. Dan heb jij  geen last van je broer.
Maar de vriendin van je vader wel. De auto of de waarde van de auto zal teruggeven moeten worden, als je vader binnen 180 dagen komt te overlijden. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Neem eens contact op met de notaris. Er is geen testament. Misschien kan via de notaris een testament worden opgemaakt waarin e.e.a. geregeld kan worden.
Misschien ook niet, maar ik zou geen risico nemen.
Sterkte gewenst.

ne
door neodutchio - Jun 28, 2022 om 16:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw vader vrijwillig de auto weggeeft, dan kan niemand daar iets aan veranderen. Uw vader mag met de warme hand doen wat hij wilt.
Verder zou ik nog genieten van de tijd die u nog heeft met uw vader, geen erfenis zal dat gemis kunnen compenseren. Eigenlijk vind ik het raar dat u een erfenis erbij haalt, haast alsof het een geldkwestie is en dat u meent nu met te lege handen achter te blijven.

rj
door rjw - Jun 28, 2022 om 16:47
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Je noemt je zelf trotse dochter maar je bent gvd al de erfenis aan het verdelen voordat je vader is overleden. Ook wel erg dat je je hier druk over maakt terwijl je vader ernstig ziek is.

Arme vader.

pe
door pebk Jun 29, 2022 om 15:07
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een negateive reactie en nog geplust ook. Veel erfenisverdelingen leiden tot stress, ruzies en nog meer. In dit geval is de TS verstandig en wil haar vader helpen de dingen te regelen zoals hij het achter wil laten. TS is niet blij met de manier waarop het gaat, maar lijkt er pas problemen mee te hebben indien haar broer iets gaat opeisen.

Als ik stervende zou zijn (op korte termijn) zou ik dit ook geregeld willen hebben. Je onlast daarmee je nabestaanden. Als haar broer opeens een deel op gaat eisen (niet onterfd = recht op kindsdeel; wel onterfd = recht op helft kindsdeel), kan ze voor flinke kosten komen te staan.

Mabelle
door Mabelle - Jun 28, 2022 om 17:10
418 Antwoorden / 1 Vragen

Dus eigenlijk krijgt ze de auto

Ja, en? Hij mag hem ook weggeven voor 5 cent, of de sloot inrijden. Het is zijn auto en zijn geld, daarmee mag hij doen wat hij wil. En blijkbaar gunt hij de auto meer aan zijn vriendin dan aan zijn 'trotse'? dochter.

ma
door malty - Jun 28, 2022 om 17:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik van die 180 dagen regeling begrijp is dat de betaalde schenkbelasting wordt verrekend met de erfbelasting.
Uw vader schenkt €19000 aan zijn partner. Hierover zal schenkbelasting betaalt moeten worden.
Wanneer uw vader binnen 180 dagen na de schenking overlijdt valt de auto in de erfenis en zal er erfbelasting over betaalt moeten worden. Het kleinste bedrag aan schenk- of erfbelasting mag van de aanslag afgetrokken worden.
Erven gebeurt pas na een overlijden, dus u zult niets tegen die schenking kunnen doen.

getty
door getty - Jun 28, 2022 om 18:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat uw vader doen waar hij nog blij van wordt de laatste periode in zijn leven..,

U komt over als een aasgier

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 28, 2022 om 18:41
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte TrotseDochter,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om wat voor een auto gaat het?

Hoe weet u de waarde van de auto of is het een schatting?

Ik raad u aan om deze laatste maanden te genieten van de tijd, die u nog heeft met uw vader.

Materiële zaken zijn onbelangrijk zolang de uitvaart goed geregeld is en uw vader verder geen schulden heeft.

me
door mein33 - Jun 28, 2022 om 18:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zolang uw vader nog wilsbekwaam is kunt u (hier) niets (tegen) ondernemen.
Zodra uw vader wilsonbekwaam is mag u niets ondenemen of uw vader moet een levenstestament/volmacht bij de notaris hebben geregistreerd waarin u als gevolmachtigde namens hem kunt optreden.
Zodra uw vader is overleden, zijn u en uw broer de  wettige erfgenamen, al is het dan wel raadzaam om te onderzoeken of u de nalatenschap dan wel moet aanvaarden.

Lo
door Louis-Philippe - Jun 28, 2022 om 19:31
8 Antwoorden / Vragen

Uw broer hoeft de erfenis helemaal niet op te eisen. Als er geen testament is, is hij immers automatisch mede-erfgenaam. Om de nalatenschap te kunnen verdelen, moeten alle erfgenamen overeenstemming bereiken.

U kunt een beroep doen op de legitieme portie. Bij het berekenen daarvan worden giften tot vijf jaar terug nog meegeteld. Lees dit eens: https://www.doehetzelfnotaris.nl/uitleg/legitimaire-massa/
En dit: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2018-09-19/#Boek4_Titeldeel4_Afdeling3_Paragraaf2_Artikel67

user123
door user123 - Jun 28, 2022 om 23:22
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vermoed dat u een scenario heeft bedacht om aan de schenkbelasting te ontkomen.

helaas, de overheid als aasgier zal het altijd winnen.

u kan proberen de auto in te ruilen en ergens op papier een lage inruilwaarde te krijgen.

en dan net iets onder die inruilwaarde de auto op naam van uw vriendin zetten.

of de transactie contant doen, en in de laatste dagen het contante geld "uitgeven" (terugbetalen)

justmeagain
door justmeagain - Jun 28, 2022 om 23:31
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als de auto op haar naam staat kunt u na het overlijden niets daartegen beginnen. Gegeven is gegeven (of verkocht)
Uw broer heeft net als u recht op de helft van alles wat overblijft.
Daarnaast geeft uw vader zijn auto niet weg aan iemand waar hij 3x mee heeft gedatet maat aan iemand wat hij al 4 jaar een relatie mee heeft.

gerbera
door gerbera - Jun 29, 2022 om 14:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vraag mij af in hoeverre schenkbelasting hier van toepassing is, de vriendin koopt de auto en wat de verkoper hiervoor vraagt lijkt mij toch aan hem om dit te bepalen.
De vriendin verkoopt haar auto en krijgt hier € 1000,- voor. Vervolgens koopt zij met die € 1000,- de auto van haar vriend.
Er is dus gewoon sprake van een koop/verkoop deal en wordt er niets geschonken, hetzelfde zou ook bij een garagebedrijf of particuliere verkoop kunnen, is er dan ook sprake van een schenking?
De redenatie van de TS klopt dus niet dat de vriendin de auto "gratis" zou krijgen, het kost haar immers € 1000,- , die ze als ze de auto niet koopt in haar zak kan steken. De schenkbelasting komt pas kijken als na overlijden de auto aan de vriendin geschonken wordt. En of de dochter er achteraf bezwaar tegen kan maken vraag ik mij ook af, als de vriendin in het bezit is van een koopbewijs (nota o.i.d.) is hier gewoon spraken van een koop ongeacht wat er voor betaald is. Jammer voor de TS maar ik denk dat die een deel van de erfenis ziet verdwijnen en dat terwijl hier totaal geen sprake van is.

ma
door malty Jun 29, 2022 om 19:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is of de vader binnen 180 dagen na de autoverkoop overlijdt.

Dan valt de schenking van €19000 bij de erfenis. De auto verkopen voor €1000 betekent een voordeel behalen aan schenkbelasting  en/of erfbelasting, om dat te voorkomen is die 180 dagen regeling.
De vriendin krijgt de auto bijna gratis.
Bij een garagebedrijf of particulier zal je niet zo gauw een auto van €20000 voor €1000 kunnen kopen.

Lo
door Louis-Philippe Jun 29, 2022 om 19:48
8 Antwoorden / Vragen

Als dochter een beroep doet op haar legitieme portie, wordt de "legitimaire massa" vastgesteld, Die wordt tot vijf jaar terug vastgesteld.

gerbera
door gerbera Jun 29, 2022 om 21:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@malty, het gaat niet om het bedrag maar of je dan ook erfbelasting moet betalen als je particulier of garage een auto voor minder dan de werkelijke waarde kan kopen. De 180 dagen heeft betrekking op een schenking en dat is hier niet het geval, er is gewoon sprake van koop/verkoop.

ma
door malty Jun 30, 2022 om 07:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera Wanneer vindt u het een schenking, wanneer er niets voor betaald wordt?
En wanneer voor een auto van €20000 maar 1000 euro gevraagd wordt zou de fiscus, als de vader binnen 180 dagen overlijdt, geen schenkbelasting kunnen eisen?
Denkt u niet dat deze 'verkoop' gedaan is om onder de schenkbelasting uit te komen?
U kunt een woning toch ook niet ver onder de woz waarde verkopen of de fiscus ziet dat als een gedeeltelijke schenking.

gerbera
door gerbera Jun 30, 2022 om 14:27
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@malty, die vriendin erft niets tenzij dit in het testament is opgenomen. Nu verkoopt de vader de auto aan een wildvreemde voor die prijs, moet die dan ook erfbelasting betalen? Misleidend is de link van onze "jurist"  welke gaat over schenkingen terwijl hier sprake is van verkoop. Wat die €20.000 betreft dat is een schatting van de dochter.

panter22
door panter22 Jun 30, 2022 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

Het wordt pas een probleem als de zoon niet tevreden is met zijn erfdeel en wil weten wat er met de auto gebeurd is.
Als dan blijkt dat de auto voor een symbolich bedrag verkocht is aan de vriendin, dan zou je dit op kunnen vatten als schenking.
Buiten de 180 dagen voor overlijden is het geen probleem. Binnen de 180 dagen misschien wel. Een notaris zal deze vraag zo kunnen beantwoorden.

1paul
door 1paul - Jun 29, 2022 om 14:24
3134 Antwoorden / 0 Vragen

het kan, zeker maar mijn advies, blijf daar verre van, de kosten die u moet maken voor een advocaat overstijgen de waarde van deze auto!!!!

gun de vriendin van uw vader dit en vooral ook, GUN UW VADER dit, mooi dat hij nog een kado aan zijn vriendin kan geven....

Ik snap werkelijk niet dat mensen van zodra er een klein beetje geld in het spel is zulke GELD vretende monsters worden!!!

geld is van uw vader, die heeft ervoor gewerkt, er voor krom gelegen, blijf er van af en laat die man ermee doen wat ie ermee doen wil!!!!

Redacteur
door Redacteur - Jun 29, 2022 om 15:04
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag als je antwoord geeft, ingaan op het aan de orde gestelde. Daar zijn vragenstellers op ons forum het meest mee geholpen. Onthoud je verder van commentaar s.v.p.

De redactie

Ja
door JannyBoe Jun 30, 2022 om 16:48
512 Antwoorden / Vragen

Heel goed!
Nog beter is even de onbehoorlijke reacties verwijderen.

ro
door ronny530 - Jun 29, 2022 om 17:58
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Triest dat uw vader dit slechte nieuws heeft gekregen maar terzijde. Uw vader heeft 4 jaar lang een relatie en wil nu het nog kan de auto aan haar verkopen en dat mag hij doen. De auto is zijn eigendom en mag de auto tegen welke prijs dan ook aan iedereen verkopen in dit geval voor €1.000 euro aan zijn vriendin. Een verkoopcontract opmaken kan problemen in de toekomst voorkomen en maakt ook dat er geen sprake van een schenking is maar van verkoop van de auto. Het is niet zo dat zodra iemand te horen krijgt niet lang meer te leven te hebben niets meer mag doen zonder de wettelijke erfgenamen om toestemming te vragen want u wordt pas wettelijk erfgenaam zodra uw vader overleden is. Na zijn overlijden nog proberen de koop te ontbinden of ongeldig te laten verklaren kan alleen als de vriendin de auto onrechtmatig heeft verkregen maar dat lijkt mij niet het geval omdat de relatie al 4 jaar duurt en dus ter goeder trouw de auto heeft gekocht. De emotionele kant van een overlijden laat ik buiten beschouwing maar ik hoop van harte dat uw vader, zijn vriendin en u de tijd die hem nog rest gebruiken om te genieten van de kleine dingen en elkaar in het verdriet te steunen.

Lo
door Louis-Philippe Jun 29, 2022 om 19:47
8 Antwoorden / Vragen

Dit klopt niet. Als dochter een beroep doet op haar legitieme portie, wordt de "legitimaire massa" vastgesteld, Als de auto ver onder de werkelijke waarde is verkocht, dan valt hij in de legitimaire massa.

ro
door ronny530 Jun 30, 2022 om 15:25
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het zou van de zotte zijn dat stel ik terminaal ziek wordt niet meer over mijn eigendommen mag beschikken en aan mijn kinderen toestemming moet gaan vragen!. Het betreft een auto met een bepaalde waarde die aan een vriendin waar de man in kwestie al 4 jaar een relatie mee heeft en in goed overleg bij leven verkocht wordt en daarmee geen deel meer van de erfenis uit maakt. Het zou anders worden als de man de woning voor zeg 1000 euro aan de vriendin zou verkopen want dan kunnen erven benadeeld worden omdat dan de vriendin uit opzet gehandeld zou kunnen hebben. Een auto is een product die een bepaalde waarde vertegenwoordigd en bij leven tegen wat voor een prijs dan ook verkocht mag worden.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 29, 2022 om 22:25
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een auto verkopen die 20.000 waard is voor 1000 euro geeft wel bedenkingen. Wellicht is het een schade bak en wil hij er gewoon goedkoop vanaf, kan toch? En of dat zijn partner dat nu is dat is fijn voor haar, een koop is een koop!
Of de dochter daar nu blij mee is, nee ze is niet blij... maar de wereld draait gewoon door. Ze mist een gedeelte van haar erfenis.

Wat ik er verder van vind laat ik in het midden, ik hoop dat haar vader een nette befrafenis krijgt samen met haar broer. En hoe het verder gaat, is er een testament of zo?