St
door Stefan1294 Aug 18, 2020 om 10:59
Geldzaken & recht

Autolease bedrijf weigert antwoorden op vraag teruggave geld i.v.m laag km stand

Sinds 2017 (februari) heb ik een private lease auto bij een leasebedrijf met een kilometrage van 30.000 per jaar. Het is een goed leasebedrijf, maar zij hebben geen Keurmerk Private Lease, waar ik toen nog niet van op de hoogte was ten tijden van het leasen van deze auto. Daarom is mijn lease-auto (lening) bijvoorbeeld ook niet geregistreerd bij de BKR.

Ik heb een contract waarin alleen staat wat voor auto ik lease, wat de gemaakte kilometers mogen zijn per jaar en extra afspraken zoals winterbanden, onderhoud, enzovoort. Verder heb ik een mantalovereenkomst ondertekend waar staat "Op uiterlijk 15 Januari van elk jar vestrek Lessee aan <autoleaseb edrijf> de juiste kilometerstand van elk geleased voertuig per 31 December van het daaraan voorafgaande jaar. Indien blijkt dat de werkelijke kilometrage meer dan 10% afwijkt van de middels de lease overeenkomst overeengekomen kilometrage, is <autoleasebedrijf> gerechtigd de leasetermijnprijs dan wel de leasetermijn naar verhouding te wijzigen".

Dit betekent dat mijn kilometerstand het volgende mocht zijn:

31 december 2017: 30.000

31 december 2018: 60.000

31 december 2019: 90.000
31 december 2020: 120.000

Mijn daadwerkelijke kilometerstand deze jaren:

31 december 2017: +/- 26.000
31 december 2018: 49.815
31 december 2019: 59.483
31 december 2020: nog niet bekend, op dit moment rond de 62.000

Door een wisseling van mijn baan rij ik veel minder kilometers dan verwacht. In 2019 mocht ik 90.000 km op de teller hebben staan, maar het was 59.483 km. Dat betekent dat er een verschil van 33% was, eind 2019. In 2018 had ik 49.815 en het mocht 60.000 zijn. Dat is een afwijking van +/- 17%. Dit betekent dat ik al twee jaar een ander leaseprijs moet hebben, als we kijken naar de mantelovereenkomst. Nu komt er nog iets interessants. In de mail waar ik mijn km stand opgeef, staat het volgende zinnetje: "Afhankelijk vand e afwijking en de gemaakte afspraken, dient u een bedrag bij tye betalen of ontvangt u een bedrag terug". Dit soort afspraken kan ik nergens terugvinden, behalve dat mijn leaseprijs aangepast moest worden. De mantelovereenkomst bestaat uit 3 pagina's, ik heb verder geen contract of andere overeenkomsten ondertekent.

In 2018 kreeg ik geen reactie, ook had ik een paar maanden erna gevraagd of ik in aanmerking kwam voor het terugontvangen van geld. Dit jaar (in april heb ik de aanvraag beantwoord) heb ik 5 e-mails verstuurd met herinneringen om mijn vraag te beantwoorden. Of mijn leaseprijs aangepast moet worden, of dat ik geld terug ontvang. Het zal jullie daarom ook niet verbazen dat ik geen antwoorden heb gekregen. Ik heb met meerdere afdelingen ge-maild, waaronder iemand die wel reageert op mijn mails maar niks kan doen aan deze kwestie. Ook hij heeft intern meerdere keren gevraagd of mensen het willen oplossen, maar verwees mij op het eind door naar de directeur van het bedrijf (die overigens ook mijn leaseaanvraag had behandeld). Ook van hem krijg ik geen antwoord. Mijn laatste mail was iets minder vriendelijk naar hem. Ik gaf aan dat ik toen al 15 weken (is een week geleden) wacht op een antwoord en ik verwees hem door naar onze mantelovereenkomst. Een week later heb ik nog steeds geen antwoord mogen ontvangen.

Ik wil ze graag bellen, maar ik wil alles zwart op wit hebben. De lease maatschappij heeft ook een autodealer waar ik de directeur bijna elke dag zie zitten als ik de autoleader voorbij rij. Echter ben ik bang dat een ongeplande bezoek van mij kan worden gezien als een vijandige zet, dus heb ik de directeur nog niet persoonlijk benaderd m.u.v. mailcontact.

Ik krijg wel elke maand direct een betaalverzoek als ik een dag te laat betaal. Ook wordt ik 1 of 2 keer gebeld in 1 dag om te betalen. Ik vind deze service niets meer dan slordig. Ik heb niet om geld terug gevraagd, ik heb puur gevraagd of ze willen kijken of ik in aanmerking kom voor enige vorm van teruggave of een wijziging van het leasecontract. Ik betaal meer dan 200 euro per maand extra voor deze 30.000km. 15.000km is dus zo'n 200 euro per maand goedkoper.

Als je niet betaald (een dag te laat), wordt je meerdere keren gebeld. Als je vraagt naar de prijs van de leasecontract of een mogelijke teruggave, wordt je genegeerd door alle afdelingen die de leasemaatschappij heeft. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Hebben jullie advies voor mij?

4437 11 Rapporteer

Topantwoord

rj
door rjw - Aug 18, 2020 om 11:03
3238 Antwoorden / 5 Vragen

ALs ik het zo lees heb je geen fatsoenlijk contract afgesloten. In een normaal private lease contract staan de exacte voorwaarden, dus (voor deze situes) +x cent per kilometer extra bij meer kilometers dan overeengekomen, en -y cent per kilometer onder het afgesproken kilometrage.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2020 om 11:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is het mij bekend dat er lease bedrijven zijn die wel eventueel meer gereden kilometers in rekening brengen maar niet als het er minder zijn geweest.

U geeft aan dat volgens uw overeenkomst het leasebedrijff gerechtigd is om het leasebedrag aan te passen. Dat is bij u niet gebeurt en het is niet uit te sluirten dat men dat ook niet doet.

Het lijkt mij verstandig dat u in deze kwestie nader advies vraagt bij de ANWB, juridische afdeling https://www.anwb.nl/juridisch-advies of bij www.juridischloket.nl  Omdat de clausule m.b.t. het gerechtigd zijn om de leaseprijs aan te passen onduidelijk is lijkt het mij lastig om naleving te vorderen maar uiteraard kan dat altijd vanuit de optiek dat indien men gerechtigd is om meer in rekening te brengen minder dan ook zou moeten.
Maar herhaald vraag advies bij één van de aangegeven instellingen of beide.

(Bij mijn leasemij. ontving ik geld terug na einde contract indien minder verreden dan volgens overeenkomst afgesproken, volgens contractclausule)

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 18, 2020 om 11:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stefan,

Ik raad u aan om toch eerst de directeur van het leasebedrijf persoonlijk aan te spreken.

Als u dit bedrijf niet vertrouwt, dan raad ik u aan om het leasecontract te beëindigen en bijvoorbeeld via de ANWB te leasen.

U kunt ook overwegen om een goede 2e handse auto te kopen. (wel eerst een aankoopkeuring laten doen in dat geval).

St
door Stefan1294 - Aug 18, 2020 om 11:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil iedereen tot dusverre bedanken voor het nemen van de tijd om mijn kwestie door te lezen en te beantwoorden. Ik ga alle papieren verzamelen en dan contact opnemen met de ANWB Juridische afdeling en/of het Juridisch Loket. Toch voorkom ik dit het liefst, niemand zit te wachten om er een groot probleem van te maken. Voordat ik dit doe, is het een handige zet om toch te bellen/langs te gaan om de directeur te spreken? Of kan dit tegen mij werken indien ik er niet onderuit kom om contact op te nemen met de ANWB/het Juridisch loket?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 18, 2020 om 11:34
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stefan,

Als u de rekeningen op tijd hebt betaald, is er toch niets aan de hand om informatie te vragen?

Neem desnoods iemand mee als getuige.

ro
door ronny530 - Aug 18, 2020 om 12:00
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Bij lease krijgt u een aantal vrij te rijden kilometers in uw geval 30.000 km per jaar. Rijdt u meer kilometers per jaar dan betaald u bij, rijdt u minder kilometers bent u ze kwijt. Als de leasemaatschappij geen tussentijde aanpassingen in het aantal op jaarbasis gereden kilometers biedt dan zit u gedurende looptijd aan het leasecontract vast.

panter22
door panter22 - Aug 18, 2020 om 17:29
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt grote problemen voorkomen, maar door zoveel  mailtjes en bellen al een paar jaar, heb je er al een probleem van gemaakt. Het  is de directeur van het leasebedrijf wel duidelijk dat je geld terug wilt.
In de voorwaarde van de mantelovereenkomst staat:
Indien blijkt dat de werkelijke kilometrage meer dan 10% afwijkt van de middels de lease overeenkomst overeengekomen kilometrage, is <autoleasebedrijf> gerechtigd de leasetermijnprijs dan wel de leasetermijn naar verhouding te wijzigen".
Daar staat alleen een bevoegdheid voor het leasebedrijf in. Jij kunt er geen rechten aan ontlenen.
Kennelijk betaal je regelmatig te laat, zodat het personeel er achteraan moet. En nu wil je nog geld terug ook.
Dat zijn ze dus niet van plan.
Omdat dit leasecontract niet BKR geregistreerd is, ben je misschien teveel financiele verplichtingen aangegaan dan goed voor je was.
Als dat zo is, dan maar met de hoed in de hand een afspraak maken met de directeur. Misschien is er dan wat te bereiken.

ekiem
door ekiem - Aug 18, 2020 om 19:52
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Ik zou hen eerst de kans geven h.e.e.a netjes met u op te lossen. Zo te lezen heb ik de indruk dat u met hen niet verder zult komen. Mijn advies : overstappen naar een ander bedrijf waarbij u een goed onderbouwd, duidelijk en eerlijk contract krijgt.

Ekiem

ha
door harrybre - Aug 19, 2020 om 13:11
240 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in het contract over minder dan max per jaar toegestane gereden km's ?
Niets ? Dan heeft u dit punt dus niet in het contract op laten nemen resp. bij de verkeerde een cotneract egtekend.

Als u een abonenmet neemt, maar om welke reden dan ook er nooit gebruik van maakt, krijgt u - meestal - ook geen restitutie.

audb
door audb - Aug 19, 2020 om 13:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vermoed dat ze pas aan het eind van de looptijd van het contract dit gaan "herberekenen".

Ik weet niet hoelang u nog moet maar als het contract eindigd zou ik deze gewoon stoppen en een ander bedrijf nemen die wel duidelijk is.

mo
door mof - Aug 19, 2020 om 13:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In de mantelovereenkomst staat dus dat het autoleasebedrijf gerechtigd is de prijs aan te passen, dat betekent dat ze het mogen doen. Niet dat het moet. U kunt ze wel aanspreken en waarschijnlijk met succes als u kunt aantonen dat ze in alle gevallen bij een overschrijding de prijs opschroeven. DAn kunt u zich op equivalentie beroepen en de prijs naar beneden laten bijstellen. Dit loopt ws via de rechter en u zult goede rechtsbijstand nodig hebben. En geen garantie op succes.

Afhankelijk van de afwijking en gemaakte afspraken: ook dan moet u de afspraken kunnen hardmaken. Er moet staan dat de prijs naar beneden bijgesteld wordt, niet alleen dat het slechts kan. Equivalentie is het enige dat u in handen heeft dat zou kunnen werken. DAt u minder rijdt is niet voor rekening van het leasebedrijf dat u een auto leased en daar zijn inkomsten uit haalt. Ook een auto die stil staat slijt.

1paul
door 1paul - Aug 20, 2020 om 09:03
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als je meer rijd, daarvoor staat deze bepaling en niet andersom, al kun je je wel eens via rechtshulp of rechtsbijstand kijken of het via die weg wel lukt....

kan me herinneren dat er ook zo een bepaling stond in kontrakten van leningen, de uitleners gebruikten deze regel om de rente omhoog te duwen maar niet te laten dalen toen de rente daalde, daar heeft de rechterlijke macht uiteindelijk ook korte mette mee gemaakt en is er een regeling gekomen om de teveel betaalde rente alsnog terug te storten naar de leners....