Ja
door Jaysun Apr 25, 2019 om 12:02
Geldzaken & recht

Automatisch incasso betalingsachterstand

Hallo,

Ik huur een vaatwasser en wasmachine en daarvoor wordt maandelijkse een automatisch incasso afgeschreven. Nu heb ik in januari de automatisch incasso teruggestort omdat ik onverwachts krap zat. Deze is in vergetelheid geraakt en is later niet alsnog door mij betaald.

Nu worden er vandaag opeens twee termijnen afgeschreven d.m.v. automatisch incasso: de huidige maand en opeens alsnog de termijn van januari. Dat is verder prima, dat geld hebben ze recht op. Echter vroeg ik me af of dit legaal is: het innen van een achtergebleven betaling d.m.v. automatisch incasso.

Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt namelijk. Ik heb wel eens vaker iets moeten terugstorten en dan krijg je normaliter een brief of mail met het verzoek het zelf over te maken. Doe je dit niet zelf, dan wordt een incassobureau ingeschakelt. Dus mijn redenering is: als het wél is toegestaan een betalingsachterstand te innen d.m.v. automatisch incasso, waarom doet niet iedereen dit dan? Vandaar dat mijn vermoeden nu is dat het helemaal niet is toegestaan een achterstallige betaling zonder mijn toestemming automatisch te incaseren van mijn rekening. Bij mijn weten is alleen de Belastingdienst hier bevoegd voor. Klopt dat?

Nogmaals, zij hebben recht op het geld dus dat is verder geen probleem. Ik vroeg me alleen af of dit een legale gang van zaken is.

2866 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2019 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is vandaag 25 april, wees blij dat ze die termijn zo innen. Ik neem aan dat u vooruit moet betalen, dus u bent over januari al bijna vier maanden te laat.

Normaal gesproken wordt een incasso nog een keer aangeboden, als die incasso de eerste keer niet lukt. Of men dat ook doet als er gestorneerd is, weet ik niet.

Uiterst onverstandig dat gehuur van die spullen. Kost u goud.

Ja
door Jaysun - Apr 25, 2019 om 12:25
6 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1

Ik vind het ook geen probleem verder, ik moet dat gewoon betalen. Echter zoals gezegd, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en ik kan me niet voorstellen dat deze manier van incaseren is toegestaan. Dat zou betekenen dat incassobureau's bijna geen werk meer hebben, waarom zou je die nog inschakelen als je het zelf op een willekeurig moment alsnog kunt incaseren d.m.v. automatisch incasso? Iedereen zou dan toch zo te werk gaan i.p.v. vriendelijk verzoeken of je het alsnog wilt overmaken? Daarom is mijn vermoeden dat deze gang van zaken niet legaal is. Ik vraag me dit puur uit nieuwsgierigheid af, zoals gezegd hebben zij los van de gang van zaken recht op dat geld. De manier waarop klopt alleen niet denk ik.

En die huurkosten vallen wel mee hoor, een wasmachine en vaatwasser voor 19 euro per maand (studentenkorting). Gratis vervanging van apparaat bij een defect, wat me onlangs is overkomen bij de vaatwasser. Tot nu toe kan het prima uit, maar dat terzijde.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2019 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, “tot nu toe kan het prima uit...”.

Maar die maandelijkse incasso van dat heel geringe brdrag kwam toch wel zo slecht uit, dat u tot stornering overging.

Vraag het dat bedrijf, op grond van wat zij denken recht te hebben in april een rekening van januari alsnog te incasseren.

brainless
door brainless - Apr 25, 2019 om 12:40
324 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij doet Telfort dat ook.
Niet als ikzelf storneer en ook niet pas na maanden, maar als het bedrag er niet af kan krijg ik een smsje met de mededeling dat ze het enkele dagen later weer proberen.
Ben ik blij mee.

costnix
door costnix - Apr 25, 2019 om 12:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wes blij, dat de automatische incasso voor een tweede keer is gedaan.
Wanneer een incassobureau dit gaat doen, gaat het u minimaal €40,00 kosten boven het verschuldigd bedrag.
https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50

Ja
door Jaysun - Apr 25, 2019 om 12:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Haha, ik snap het verband niet? Als ik 19 euro niet eens zou kunnen missen, hoe moet ik dan een vaatwasser en wasmachine aan kunnen schaffen... Overigens betreft dit een incident na een fikse tegenvaller. Maar goed, we dwalen nogal af.

Overigens krijg ik het idee dat mij wordt verweten dat ik niet blij zou zijn met het feit dat het incassobureau er niet aan te pas is gekomen. Natuurlijk ben ik daar blij mee, dat is mijn punt helemaal niet. Mijn vraag stel ik uit puur juridische interesse en nieuwsgierigheid. Ik vond het een nogal opvallende actie en begon me het één en ander af te vragen. Ik ga er geen probleem van maken natuurlijk, ik ben gewoon een nieuwsgierig ingesteld persoon en vind het een interessante discussie.

panter22
door panter22 Apr 25, 2019 om 12:59
6599 Antwoorden / Vragen

Een nieuwsgierig ingestelde student heeft google nog niet ontdekt?

aurora1
door aurora1 Apr 25, 2019 om 16:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zelfingenomen scholier met een baantje? Een trol?

panter22
door panter22 - Apr 25, 2019 om 12:56
6599 Antwoorden / Vragen

Het komt dus regelmatig voor dat je de rekeningen niet op tijd betaalt. Door te wachten op de eerste of tweede aanmaning heb je nog wat speling, In dit geval heb je het er op aan laten komen en waarom niet gewoon een paar weken later de rekening betaald.
Er is geen wettelijke regeling om een aanmaning te sturen, maar de aanmaningen moeten wel verstuurd worden voordat de verhuurder incassokosten mag rekenen.
Als de verhuurder steeds aanmaningen moet sturen, dan kost dat geld. Het gevolg is dat de huurprijzen verhoogd moeten worden als niemand op tijd zou betalen. Het is net wat je wilt. De verhuurder lost het praktisch op.

me
door mein33 - Apr 25, 2019 om 13:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nu worden er vandaag opeens twee termijnen afgeschreven d.m.v. automatisch incasso: de huidige maand en opeens alsnog de termijn van januari.

Heel erg netjes opgelost door deze financieringsmaatschappij.
Voor u geen gezeur en gedoe achteraf en voor hen een besparing op de incasso/administratiekosten aangezien er geen briefwisseling etc. hoeft plaats te vinden.

Het is trouwens niet aan te raden om dit soort akties op een automatische incasso vaker uit te halen, de financieringsmaatschappij zou wel eens tot de conclusie kunnen komen om u als "wanbetaler" te gaan bestempelen en dat met alle gevolgen vandien.

O.T.
Overigens is het huren van 'witgoed' niet zo'n goede keuze, u betaald nl. door de jaren een veelvoud van de kosten die u zou maken als u de artikelen direct zou betalen.
U gooit zeer veel pecunia over de balk, terwijl u er niet al te veel van schijnt te hebben, zonde van het verkwiste geld !
Maar dit terzijde !      ;-))

Ja
door Jaysun - Apr 25, 2019 om 13:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

Naast dat er steeds behoorlijk afgedwaald wordt van de kern van mijn vraag worden er ook voorbarige conclussies getrokken zonder dat men mij kent. Zoals dat het regelmatig zou voorkomen dat ik mijn rekeningen niet betaal. Dat ik aangeef dat 'ik wel eens vaker iets heb moeten terugstorten' betekend niet dat dit in mijn huidige situatie nog voorkomt, ik ga tegenwoordig 1 dag naar school en werk daarnaast 38 uur in 4 dagen wat prima betaald. Dat ik dus wel eens vaker iets heb moeten terugstorten dateert dan ook van jaren terug. Mijn situatie zag er toen heel anders uit, maar dat kon je niet weten omdat je mij dus niet kent, wat weer resulteert in die voorbarige, onjuiste conclusie. Vandaar dat we het toch echt beter bij de kern kunnen houden.

Ik kan me dan ook prima een vaatwasser van 10 euro per maand veroorloven...  ;- ). En ja, de bijbehorende extra energiekosten ook! Nogmaals, die gestorneerde incasso was het resultaat van een onverwachte financiele tegenvaller van enkele duizenden euro's die ik zelf moest voorschieten voordat ik verzekeringsgeld ontving.

Ik snap sowieso niet wat er relevant is aan dit soort vragen bij het oplossen van mijn vraagstelling. Ik ga het inderdaad eens op een juridisch forum proberen. Dit schiet namelijk niet op, met alle respect. Wel bedankt voor de moeite allemaal.

Ja
door Jaysun - Apr 25, 2019 om 13:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

Zit ik op het forum van Kassa of één of ander opvoedkundig forum? Wauw haha. Nogmaals, jullie weten helemaal niets van mij of mijn huidige situatie.

Bedankt voor het meedenken, ik studeer zelf rechten en had graag een interessante en inhoudelijke discussie gevoerd over dit (vind ik) interessante vraagstuk. Helaas lijkt dit daarvoor niet de juiste plek te zijn dus ik ga het op een juridisch forum proberen zoals eerder aangeraden. Nogmaals wel bedankt voor al deze goedbedoelde adviezen, ik had het echter interessanter gevonden als er een inhoudelijke discussie had plaatsgevonden.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 25, 2019 om 15:13
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Vroeger was hier een aparte categorie “discussies” maar die is afgeschaft.

aurora1
door aurora1 Apr 25, 2019 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt beter in schoolboeken “studeren” dan leert u misschien ook wat spelregels zijn en hoe die te lezen en te begrijpen.
U leert dan misschien ook om goed teksten te lezen, u geeft nl niet die indruk.
Discussieren kunt u maar beter met uw klasgenoten bij een glas bier of een glas wijn dan wel water. Dit forum is daar niet voor, zoals u maar niet begrijpt. Trollestein?

panter22
door panter22 - Apr 25, 2019 om 13:23
6599 Antwoorden / Vragen

Je roept het zelf over je af dat dit niet de eerste keer is geweest dat je niet op tijd betaald hebt. Je schrijft:
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt namelijk. Ik heb wel eens vaker iets moeten terugstorten en dan krijg je normaliter een brief of mail met het verzoek het zelf over te maken. Doe je dit niet zelf, dan wordt een incassobureau ingeschakelt.
Je studeert zelf rechten? Dan heb je nog een lange tijd te gaan als je hier al over een discussie wilt voeren.
Je moet gewoon op tijd betalen. Kijk eens in het BW.

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2019 om 13:31
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@jaysun, ik vind het een toffe tent waar je huurt. In ieder geval hebben ze je geen €40,00 incasso afhandig gemaakt en voor de rest::dat je apparaten huurt is volledig jouw zaak. Succes met je studie.

marita5
door marita5 Apr 25, 2019 om 15:28
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin ,  + 10 dat je apparaten huurt is volledig jouw zaak. , zo is het maar net .

tenormin
door tenormin Apr 25, 2019 om 16:11
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@marita1, mijn idee. Alsof een wasserette tegenwoordig goedkoop is. Betaalde laatst een tientje, en dan was het nog niet droog ook. ;-)

marita5
door marita5 Apr 25, 2019 om 18:15
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , om iemand te verwijzen naar een wasserette , die zelf een wasmachine heeft slaat werkelijk nergens op .

tenormin
door tenormin Apr 25, 2019 om 18:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

+10 voor jou @marita5

me
door mein33 - Apr 25, 2019 om 13:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JAYSUN - 25 APR. 2019 OM 13:12
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik kan me dan ook prima een vaatwasser van 10 euro per maand veroorloven...  ;- ).

Nogmaals, die gestorneerde incasso was het resultaat van een onverwachte financiele tegenvaller van enkele duizenden euro's die ik zelf moest voorschieten voordat ik verzekeringsgeld ontving.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tel bij dat tientje voor de vaatwasser nog eens een tientje op voor de wasmachine en zo komt je dan, als ik goed uitreken, op twee tientjes per maand uit.
Als je dan éénmalig twee tientjes moet storneren om een rekening van enkele duizenden euro's  te kunnen voldoen , dan schiet dat mijn begrijpertje in ieder geval voorbij.
Dit kan, naar mijn idee, niet serieus genomen worden. !!

Naar mijn gevoel hebben we hier te maken met een oud gediende (trol) die geweerd wordt en nu onder een andere alias zijn hersenspinsels de vrijeruimte geeft.  ;-))

tenormin
door tenormin Apr 25, 2019 om 14:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33, denk het (dit keer niet); volledig ander taalgebruik en zinsopbouw.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 25, 2019 om 13:56
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Idem: wees blij.

Ja
door Jaysun - Apr 25, 2019 om 14:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

@Ternormin Ik vind het ook tof dat ze het zo hebben opgelost hoor, prima. Er zat nog 4 euro administratiekosten bij, ook helemaal terecht natuurlijk. En bedankt voor de succeswens!

@mein33 Ik heb toen uiteraard nog een aantal rekeningen teruggeboekt, die heb ik echter anderhalve week later alsnog voldaan en daarbij zijn dus geen verdere problemen ontstaan en dus niet noemenswaardig voor dit vraagstuk (Dit bedoel ik dus met al die voorbarige conclusies die hier getrokken worden, ik ben nog geen één juiste tegengekomen. Is ook lastig als je iemand niet kent natuurlijk. Vandaar; gewoon niet doen.) De rekening uit dit topic ben ik daarbij vergeten, en zo onstond deze situatie.

Ik heb inmiddels antwoord gekregen op een ander forum. Opvallend genoeg kreeg ik daar enkel inhoudelijke antwoorden en bemoeide daar niemand zich met mijn privézaken. Zelfs geen speculaties over mijn situatie of financiën! Gewoon simpel antwoord (en meedenken) op mijn vraag. Zo kan het dus ook.

Dit forum lijkt echt een verzamelplek voor ontzettend zure mensen die zich bovendien ontzettend graag met anderen hun zaken bemoeien. Voor de mensen die wel inhoudelijk hebben getracht te reageren, bedankt!

Ik ben in ieder geval weg hier, kunnen jullie je lekker met élkaar gaan bemoeien. Tot nooit meer ziens!

PS: Nog iemand die wil zeggen dat ik er blij mee moet zijn terwijl ik al een stuk of 5 keer heb aangegeven dat ik er ook blij en tevreden mee ben? Post het nog even, dan hoor je er hier helemaal bij hier.

ma
door marnix1 Apr 25, 2019 om 18:26
256 Antwoorden / 22 Vragen

@Jaysun, het is hier een beetje gewoonte de gestelde vraag niet te beatwoorden,

wel is het hier gewoonte geworden allerlei niet relevante, voornamelijk nare, belerende opmerkingen te plaatsen.
Mooi dat uw, overigens best aardige, vraag elders wel tot normaal gedrag leidde.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 25, 2019 om 15:13
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jaysun ,

Stel uw vraag ook eens aan consuwijzer , dan weet u 100% zeker dat u een serieus antwoord krijgt , klik op de rode regel .
Oordelen en Veroordelen is op dit forum schering en inslag , trek u daar maar niks van aan , flutantwoorden kunt u negeren .
Het zal mij een worst wezen dat u als student / of als u de Paus zou zijn een wasmachine / en vaatwasser huurt , heb ik niks mee te maken , zo simpel is het .

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-consuwijzer

gerbera
door gerbera Apr 25, 2019 om 16:32
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Oordelen en Veroordelen is op dit forum schering en inslag ,

+10

costnix
door costnix Apr 25, 2019 om 17:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook moeilijk om iets Innigs te zeggen, wanneer de vragensteller weinig gegevens verstrekt.
Ik gebruik niet voor niets een glazen bol als avatar.

marita5
door marita5 Apr 25, 2019 om 18:05
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@costnix , Waarom  is het moeilijk om iets zinnigs te zeggen ? de vraag is duidelijk . Ts hoeft geen gegevens te verstrekken . Flutantwoorden als waarom een student een wasmachine / en vaatwasser huurt is totaal irrelevant .

panter22
door panter22 Apr 25, 2019 om 18:30
6599 Antwoorden / Vragen

De vraag was helemaal niet duidelijk, Eerst een persoonlijke vraag die later een discussiepunt moest worden, wat niet gelukt is en daarna door een ander forum kennelijk zonder discussie is  beantwoord. En niet tevreden over de antwoorden hier.
Het lijkt meer op een antwoord zoeken voor een studievraag.Dat moet ts zelf uitvinden,

diumenge
door diumenge Apr 26, 2019 om 07:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter22 wat is er niet duidelijk aan: "Echter vroeg ik me af of dit legaal is: het innen van een achtergebleven betaling d.m.v. automatisch incasso."?

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Apr 25, 2019 om 15:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat mag en is feitelijk een service van het bedrijf. Vanaf het moment dat u een herinnering krijgt voor achterstallinge betaling staat u te boek als "wanbetaler". Dat kan dan weer gevolgens hebben bij het aangaan van overeenkomsten bij andere bedrijven/zaken. Waarschijnlijk hebben ze in die tussentijd nogmaals getracht te incasseren wat door onvoldoende saldo niet is gelukt. Was het ook dit keer voor de 3e keer niet gelukt had u waarschijnlijk alsnog een herinnering ontvangen.

Ja
door Jaysun - Apr 25, 2019 om 17:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

@MARITA5 en @gerbera bedankt voor jullie inhoudelijke antwoorden, echt een verademing. Zo kan het dus ook. Ik dacht echt waar ben ik in godsnaam beland hier, haha. Inmiddels heb ik ook via een ander kanaal antwoord op mijn vraag gekregen en kan dit topic dus gesloten worden.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2019 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaaal niets “interessants” aan een discussie over openstaande rekeningen die uiteindelijk toch nog zonder kosten geincasseerd worden. Daar kan een wanbetaler alleen maar blij om zijn.

En als een “student rechten” dat wel interessant vindt, dan brengt hij die casus maar in in zijn praatgroepje op de universiteit. .

gerbera
door gerbera Apr 26, 2019 om 08:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Toch weer het laatste woord met het Nederlands opgeheven vingertje.