Ja
door Janitavfh Jul 22, 2021 om 11:55
Geldzaken & recht

Automatisch kindgebonden budget

Vorig jaar kregen wij ineens per maand een bedrag van de belastingdienst, niet aangevraagd dus. Ik gebeld en volgens de medewerker hadden we daar recht op. Niet verder meer bij stilgestaan. Ook dit jaar zelfde bedrag per maand. 2 maanden terug kregen we echter een brief dat ons definitieve kindgebonden budget berekend was en dat we geen recht hadden omdat inkomen te hoog. Moest ik bedrag dus terug betalen. Ik gelijk gedaan en ook het inkomen bij mijn Belastingdienst aangepast. Tot mijn verbazing kregen we deze maand weer hetzelfde bedrag gestort. Ik gebeld en uitgelegd, niet aangevraagd e.d. De telefoniste vertelde dat het kan dat je kindgebonden budget krijgt zonder het aan te vragen en dat ik het alleen telefonisch kan stopzetten en als ik het toch wel zelf wil aanvragen, ik dit alleen telefonisch kan doen. Lijkt erop dat het nog steeds niet goed gaat bij de belastingdienst en je nog steeds in de problemen kunt komen omdat je toch moet terug betalen.

2612 8 Rapporteer

mi
door miennaamishaaz - Jul 22, 2021 om 12:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft de telfoniste u dit ook schriftelijk per mail of per post vermeld?

Indien dit niet zo is dient u het terug te betalen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 22, 2021 om 12:20
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt erop dat u het ontvangen kindgebonden budget  bij uw inkomen telt bij de jaarlijkse belastingaangifte.
Dat hoeft kennelijk niet.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2021 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kindgebonden budget wordt inderdaad normaal gesproken uitbetaald, zonder dat dat aangevraagd is. De SVB geeft aan de afdeling Toeslagen door dat er kinderbijslag wordt betaald en vandaar KGB. zij weten niet uw precieze inkomen. Na het doen van aangifte wordt het definitieve bedrag berekend.

Dat alleen telefonisch stopzetten of weer aanvragen is grote onzin.

U schrijft dat u het inkomen hebt aangepast, maar die afdeling heeft even tijd nodig om dat te verwerken.

Dus nog maar een keer inloggen bij Toeslagen en naar de geschatte inkomens kijken. Zijn die nog zo laag dat u recht hebt op toeslag, dan een nog hoger inkomen opgeven  bij: Er verandert iets in het inkomen.

Dan krijgt u vanzelf bericht dat die acht maanden moeten worden terugbetaald.

U had verleden jaar ook eens naar de geschatte inkomens kunnen kijken en die aan kunnen passen als ze veel te laag waren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2021 om 16:17
16818 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. niet bellen maar een brief zenden aan de Belastingdienst. Het lijkt mij dat er ook hier iets bureaucratisch fout gaat.
Tevens lijkt het mij een goede zaak indien u dit kenbaar maakt bij mevr. Renske Leijten, 2e kamerlid van de SP die zich samen met Piete Omzigt (CDA) zich al eerder verdiepten in de mogelijk vreemde en soms niet aanvaardbare gang van zaken met toeslage/bugtet als deze.
Melden via de SP sp@sp.nl t.a.v. Renske Leijten (Voor de goede orde, ik ben geen lid van de SP).

rj
door rjw Jul 24, 2021 om 09:10
3249 Antwoorden / 5 Vragen

PieteR OmTzigt is nog met ziekteverlof. Misschien beter om hem dan niet lastig te vallen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 10:08
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Daarom geef ik ook alleen aan Renske Leijten benaderen (en geen CDA contact adres).

aurora1
door aurora1 - Jul 23, 2021 om 22:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zulke zaken kunt u altijd maar beter schriftelijk doen (zoals per mail e.d., met ontvangstbevestiging)

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2021 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat regelt u dus heel simpel door in te loggen bij Toeslagen en het inkomen bij te stellen.

Helemaal niet nodig daar iets schriftelijks over te doen of om een kamerlid ladtig te vallen.