go
door goedbegin Dec 17, 2007 om 21:09
Geldzaken & recht

Autoverzekering I.A.K.

Geachte Heer,Mevr.,

Ik zou graag het volgende willen vragen? Onze zoon heeft in de nacht van 10 op 11 november door Joyrijden onze Nieuwe auto Daihatsu Cuore in elkaar gereden in Almere. Hij heeft in die nacht onze autosleutels gestolen en ook onze auto zonder onze toestemming zo meegenomen in de nacht en is gaan rijden met een aantal jongens. Nu is het zo dat ik all-risk verzekerd ben en een aasprakelijkheidsverzekering heb en een rechtsbijstandverzekering. Mijn autoverzekering is het I.A.k. en de rechtsbijstand is het DAS. DAS is een onderdeel van het I.A.K. in Eindhoven. Onze verzekeringsmaatschappij I.A.K. zegt dat wij niets terugkrijgen. Dit omdat het joyrijden onder de 18 is.
Wij vinden dit heel zuur voor ouders die dit overkomen. Vooral omdat wij all-risk verzekerd zijn, een aansprakelijkheidsverzekering hebben en een rechtsbijstandsverzekering. Wij hebben ook een politierapport van onze zoon waarin hij heeft toegegeven dat hij de sleutels heeft gepikt en de auto heeft meegenomen in die bewust nacht.

Wij zouden graag willen dat het DAS iets voor ons kan betekenen, maar wij hebben het gevoel dat dit om belangen gaat omdat het DAS een onderdeel van het I.A.K. in Eindhoven is. Kunt u ons advies geven omtrent deze zaak en ons raadgeven wat wij het beste kunnen doen?

Hopende u hiermee voorlopig geinformeerd te hebben.

Hoogachten,en met vr. groeten,

Fam. R.A.P. v. Beuningen [edit - persoonlijke gegevens verwijderd door de redactie]

1775 5 Rapporteer

diertjes
door diertjes - Dec 17, 2007 om 22:00
299 Antwoorden / 3 Vragen

Familie Van Beuningen,

U verkeert in een dubbele positie. Enerzijds bent u de benadeelde partij omdat uw auto na diefstal in elkaar is gereden en anderzijds bent u de ouders van de minderjarige veroorzaker, in casu de dief.

Als de schade aan uw auto al door uw allrisk verzekering zal worden gedekt, dan zal die maatschappij dat bedrag zeker verhalen op de veroorzaker. En dan komen ze bij u en uw aansprakelijkheidsverzekering. Die zal de schade evenwel niet vergoeden omdat er sprake is van opzet (uw zoon heeft immers toegegeven dat hij de sleutels heeft ontvreemd).

Verzekeringen zijn er om mensen te behoeden tegen onbedoelde schadelijke gevolgen van hun handelen. Door het ontvreemden van de autosleutels en het zonder rijbewijs (want < 18 jaar) een motorvoertuig besturen heeft uw minderjarige zoon echter een bewust risico genomen en daar bent u als ouder aansprakelijk voor. Ik vrees met groten vreze dat u zelf voor de schade zult moeten opdraaien.

Groet, Priewjet2

go
door goedbegin - Dec 17, 2007 om 22:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Heer Priewjet2,

Naar aanleiding van mijn mail wil ik u even bedanken voor uw antwoord. Ik ben zelf ook bang dat ik niets vergoed krijg van mijn I.A.K. verzekering. Het is inderdaad heel moeilijk met joyrijden onder de 18 jaar. En het is binnen de eigen familie. Het kan moeilijk verhaald worden op onze zoon. Ik kan het misschien nog proberen met het politierapport. Misschien zijn ze nog een beetje coulant en kunnen ze een beetje begripm opbrengen voor onze situatie.

Het is best wel een financiële strop. We zijn zo'n 8000 euro kwijt. Ik mag al helemaal blij zijn dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd. Als dit was gebeurd dan was dit vreselijk geweest, dat realiseer ik mij heel bewust. Maar toch blijft het veel geld wat je kwijt bent.

Bedankt voor uw reactie.

met vr. groeten,

Fam. R.A.P. van Beuningen.

diertjes
door diertjes - Dec 17, 2007 om 22:29
299 Antwoorden / 3 Vragen

Familie Van Beuningen,

Als ouder van kinderen die ook ooit minderjarig waren, begrijp ik uw emotie best. Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat een aansprakelijkheidsverzekering geen vrijbrief is om nadelige gevolgen van eigen handelen te ontgaan, met name daar waar een zekere opzet in het spel is. En daar is, helaas, in geval van het handelen van uw zoon wel sprake van. Dat er geen sprake is van persoonlijk letsel is inderdaad een geluk bij een ongeluk.

Ik wens u strekte.

Groet, Priewjet 2

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 18, 2007 om 02:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Beste fam. van Beuningen,

Jammer dat u dit is overkomen en u kunt zoiets niet altijd voorkomen. Voor u zie ik ook geen licht aan de horizon. Ik ben geen jurist. Even wat historie:
IAK was een dochter van Philips en staat voor Industrieel Assurantie Kantoor. Thans zelfstandig en een grote tussenverzekeraar welke om haar grootte, grote kortingen kan bedingen bij verzekeringsmaat- schappijen, welke zij deels via collectieve contracten doorgeeft aan haar klanten. Dit zijn veelal (oud) Philipsmedewerkers en hun familie.

Sinds 1970 heb ik er all risk verzekering en ze handelden het altijd netjes af als ik schade had. Dat kwam nogal eens voor met 60- tot 90.000 km. per jaar. Anders was ik al lang weggeweest als kritische consument. Thans brengen zij de autoverzekering onder bij AXA Schade N.V. Zie uw groene verzekeringskaart.

Sinds 1991 heb ik bij IAK ook een rechtbijstandverzekering met extra hoge dekking, welke ondergebracht is bij DAS Rechtbijstand, een van oorsprong een Duitse maatschappij. Bij mijn weten is de een niet een onderdeel van de ander. Er is uiteraard wel een (sterke) zakelijke binding, maar dat heeft u b.v. ook met uw apotheek.

Met de DAS moet u zelf goed de vinger aan de pols houden.

Wat u kunt doen:
De DAS kunt u als verzekerde rechtstreeks benaderen en vragen of ze uw zaak willen beoordelen op haalbaarheid. Doe dit schriftelijk. Schets uw zaak feitelijk maar noem niet de naam van de autoverzekeraar.
Stel in de brief dat u all risk en WA verzekerd bent. Mogelijk zullen ze vragen wat hieromtrent in de polisvoorwaarden staat. Deel dat mede.

Als ze de zaak aannemen dan zien ze er wat voor u in. Als dan AXA Schade ter sprake komt en ze zien er dan ineens niets in, dan mag u aannemen dat er een zekere binding via IAK op dat gebied bestaat. Ik ga daar niet van uit, want dat zou een groot schandaal zijn.
Let op!
Mij boden DAS in een zaak die een half jaar liep, 500 gulden als ik zou opgeven. Ik hield mijn poot stijf en dat resulteerde in een hoop stress over lange tijd in de familie. En aan het eind, na bijna 2 jaar, in 49.000 gulden! Dat was in de 90-er jaren ook al een hoop geld en genoegdoening voor een arbeider.

Ik hoop dat het voor u nog goed uitpakt. Zo niet, zie het dan positief als (levens)lesgeld voor uw zoon. Laat hem zonodig een bijbaan nemen om het (deels) terug te betalen. Daar heeft hij z'n hele leven nog wat aan.

Desondanks, plezierige dagen.

Hardware ERror MAN.

tonnieboy
door tonnieboy - Dec 18, 2007 om 03:13
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Van
evident belang is de exacte omschrijving van de afwijzingsgrond van IAK. Binnen
een half jaar na de afwijzing dient u de verjaring te stuiten.

Ouders
zijn niet aansprakelijk voor de daden van hun kinderen ouder dan 16 jaar (zie
link)

http://www.wetboek.net/nl/BW6/169.html

Uw zoon is
zelf wel aansprakelijk voor de ontstane schade (zie link)

http://www.wetboek.net/nl/BW6/162.html

Joyriding
is gedekt op de beperkt en volledig casco dekking van de IAK polis (zie link)

De
uitsluiting is op grond van ongemachtigd bestuurder (geen rijbewijs), maar als
hij wel al

Het rijexamen
heeft gehaald maar nog niet het rijbewijs heeft ontvangen dan bestaat er toch

Wel dekking
(zie links naar de IAK voorwaarden)

http://www.iak.nl/prive/pdf/polisvoorwaarden_IPP_VV.pdf

http://www.iak.nl/prive/pdf/polisvoorwaarden/IPP-VA.pdf

Voorts
zal IAK na de eventuele betaling van de schade geen regres op uw zoon kunnen
nemen zoals in de toelichting op het nieuwe verzekeringsrecht is bepaald.

Overigens
dekt de AVP geen schade veroorzaakt met of door een motorvoertuig (behoudens
het passagiersrisico).

Laat
DAS haar werk doen en als RB-verzekeraar zijn ze gehouden dat objectief te doen
zonder uw belangen bij IAK te schaden en tevens zonder IAK te ontzien.  Succes ermee.