ij
door ijzbeertje Jul 18, 2019 om 10:51
Geldzaken & recht

Bank geeft mijn gegevens aan derde partij zonder toestemming

Ik heb een geschil met mijn bank. Mijn 'schoonvader'heeft uit mijn naam met mijn bank gebeld, mijn rekeningnummer doorgegeven en mijn persoongegevens doorgegeven teneinde gegevens te ontfutselen aangaande overschrijvingen. Nu heb ik hierdoor een geschil met mijn partner wat zodanig is geworden dat ze van mij af wil. Wij hebben een koophuis wat onder water staat en ik dreig nu voor minimaal € 50.000 gedupeerd te worden omdat ik nu geen tijd krijg om het gedeeldte van mijn huis wat onder water staat in te lopen. wat nu?

9750 23 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 18, 2019 om 10:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat verwacht u als reactie hier? Dat wij met uw schoonvader gaan praten waarom hij dat deed? De bank aanspreken dat zij niet zomaar tegen iedereen die uw gegevens kan doorgeven meer wat mag zeggen? Of naar uw partner dat ze even moet wachten met weglopen totdat het huis met winst verkocht kan worden?

Er scheelt schijnbaar veel meer dan u hier laat merken. Het verhaal erachter hoeft u echt niet te vertellen, maar een schoonvader gaat niet zomaar bellen en een partner wil niet zomaar scheiden. Juist omdat niemand buiten uw omgeving het verhaal kent is het lastig antwoord te geven op uw vraag.

ij
door ijzbeertje Jul 18, 2019 om 11:08
Antwoorden / 2 Vragen

Als u het lastig vindt om antwoord te geven op een vraag, hoeft u ook niet te reageren.

ne
door neodutchio Jul 18, 2019 om 12:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u een duidelijke vraag stelt is het voor niemand lastig om te reageren. U haalt er een hoop zaken bij, maar duidelijk is het niet wat u wilt.

ma
door malty - Jul 18, 2019 om 11:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als het huis verkocht gaat worden heeft uw partner toch ook een restschuld van €50.000 of bent u niet elk 50% eigenaar?
Wat had u in gedachten om onder die restschuld uit te komen?
Neem aan dat het geschil met de bank over de hypotheek gaat want de bank zal toch geen gegevens over u aan uw schoonvader gegeven hebben.

ij
door ijzbeertje Jul 18, 2019 om 11:16
Antwoorden / 2 Vragen

bank aansprakelijk stellen, als ze die gegevens niet door hadden gegeven had mijn relatie niet onder druk gestaan én hoef ik het huis niet te verkopen. En ja voor de helft aansprakelijk, maar ik gun het 'mijn partner'ook niet.

ma
door malty Jul 18, 2019 om 11:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is of u het had kunnen bewijzen dat ze gegevens doorgegeven hebben aan uw schoonvader, maar het is achteraf praten, u zit nu met een probleem.
U vraagt, wat nu, vertel even wat u zou willen?

gerbera
door gerbera - Jul 18, 2019 om 11:26
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt mij sterk dat de bank gegevens heeft verstrekt via de telefoon. Zeker als het gaat om overschrijvingen zal deze verwijzen naar de afschriften cq internetbankieren. Een belletje naar de bank en u krijgt het antwoord. Klantenservice kan niet in uw bankzaken kijken en zullen ook niet doorverbinden naar iemand die dat wel zou kunnen dus zal er meer aan de hand zijn dan dat u schrijft. En of een forumlid al dan niet reageerd is zijn goed recht, dat de reactie u niet aanstaat is dan uw probleem.

Na
door Naom_____i Aug 27, 2019 om 21:37
Antwoorden / 1 Vragen

Nou, ik weet niet of dat altijd 100% waar is. Ik heb best vaak met de bank gebeld, waarna zij best gedetailleerd details over mijn rekeningen delen als ik alleen mijn geboortedatum geef. En een geboortedatum is natuurlijk niet heel erg geheim.

gerbera
door gerbera Aug 27, 2019 om 21:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dan zou ik maar overstappen naar een andere bank. Want als uw bank finaciële gegevens verstrekt alleen op basis van uw geboortedatum is er duidelijk iets mis en zou ik dat maar snel melden aan de AFM.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2019 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor bijzondere overschrijvingen waren dat dan wel dat uw schoonvader daar inzage in wilde hebben?
[edit - redactie]
En u moet niet alleen uw gedeelte van het huis inlopen, u bent 100% hoofdelijk aansprakelijk.

En nu nog steeds een huis met een hypotheek die nog € 50.000 onder water staat? Wonderlijk.

ne
door neodutchio Jul 18, 2019 om 12:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er kan een achterstand ontstaan in betalingen, maar huizen die onder water staan is een ander verhaal.

deexpert
door deexpert Jul 19, 2019 om 18:19
104 Antwoorden / 2 Vragen

wat een domme reactie. jongens stop ermee! Jullie beantwoorden geen vragen

sira
door sira Jul 19, 2019 om 20:19
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@deexpert
U wel dan?

me
door mein33 - Jul 18, 2019 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heb meer het idee dat het tussen u en uw (v)echtgenote al langer niet zo goed gaat en dat zij daarom haar vader heeft gevraagd om de benodige gegevens m.b.t. de hypotheek e.o. de finaciën in het algemeen, bij de bank op te vragen.
Uw schoonvader zal dan ook alle benodigde gegevens van uw echtgenote hebben gekregen, waardoor hij de verificatie van de bank kon omzeilen.
Blijkbaar wil uw echtgenote precies weten hoe de financiën rond de hypotheek geregeld zijn en wat haar te wachten staat als er een scheiding zou gaan plaatsvinden, maarof hij die gegevens ook daadwerkelijk heeft gekregen valt zeer te betwijfelen
Hoe het e.e.a. dan gespitst zal worden hangt mede af van de, al dan niet gemaakte, huwelijkse voorwaarden waaronder u getrouwd bent.
Er zal dan een echtscheidingsadvocaat aan te pas moeten komen om o.a. de financiën voor u beiden te regelen.
Dat er in dergelijke gevallen alleen maar verleizers zijn, dat staat vast en daar bent u dan waarschijunlijk beiden debet aan.

diumenge
door diumenge - Jul 18, 2019 om 11:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als de 'schoonvader' zich werkelijk als jou heeft voorgedaan (impersonatie, identiteitsfraude) dan lijkt dat mij strafbaar. Aangifte van zijn handelen doen dus.

Gr
door Grunn1 - Jul 18, 2019 om 12:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik denk niet dat het iemand hier iets aangaat wat voor informatie uw schoonvader heeft opgevraagd en dat doet ook niet ter zake.
Indien u zeker weet dat uw schoonvader info bij de bank zonder uw toestemming heeft opgevraagd en zich als u heeft voorgedaan kan de bank hier niks aan doen. Aangifte bij de politie doen tegen uw schoonvader i.v.m. identiteits fraude, uw relatie is toch al naar de maan dus het zal geen consequenties meer hebben.

panter22
door panter22 - Jul 18, 2019 om 12:56
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is nu het belang van jouw schoonvader om er achter te komen wat er op jouw bankrekening staat.
Normaal gesproken weet je partner toch wel wat jij op je bankrekening hebt staan?
Kennelijk wil je die €50.000 wegsluizen, zodat er  niets voor je partner overblijft .
Soms loopt alles niet zoals je wilt, maar maak er het beste van. Aan ruzie heb je niets. Uiteindelijk komen  er dan advocaten aan te pas voor minimaal €200 per uur. Zonde geld. Dus kop erbij houden en proberen het netjes te regelen.
Je zou om te beginnen eens een afspraak kunnen maken met de hypotheker voor een hypotheekadvies.
Neem je partner uiteraard mee.
https://www.hypotheker.nl/

deexpert
door deexpert Jul 19, 2019 om 11:45
104 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je alles wel gelezen? bespaar de mensen toch dit soort antwoorden.

panter22
door panter22 Jul 19, 2019 om 12:35
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heb jij ts te bieden, behalve de antwoorden van anderen af te kraken.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

deexpert
door deexpert Jul 19, 2019 om 13:47
104 Antwoorden / 2 Vragen

Geen onzinnig antwoord in elk geval.

Jouw antwoord is belerend en doorspekt met aannames. Onwenselijk wat mij betreft.

panter22
door panter22 Jul 19, 2019 om 14:13
6599 Antwoorden / Vragen

Komt dat even goed uit, het antwoord was ook niet voor jou bedoeld.

deexpert
door deexpert Jul 19, 2019 om 18:19
104 Antwoorden / 2 Vragen

Onbenul

aurora1
door aurora1 Jul 19, 2019 om 22:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@panter22: +10

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2019 om 13:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat nu? Geen idee en dat beslist u natuurlijk zelf. D.w.z. hoe u uw problemen oplost.
Ik kan me niet voorstellen dat een telefoontje naar de bank tot gevolg heeft dat er gescheiden gaat worden en het huis verkocht moet worden. Naar mijn indruk is en was er van alles aan de hand tussen u en uw partner en vermoedelijk over financiële zaken die u geheim houdt, en schoonpapa (en dochter?) ongerust maken. Ik geloof ook niet dat schoonpapa gegevens van de bank heeft ontfutseld en heeft kunnen ontfutselen. Inloggen op de rekening zegt de bank dan.
Bent u kwaad omdat u een foefje voor uzelf had bedacht, achter de rug van uw partner om en dat dat nu niet zal lukken? Bijv. dat geld wegsluizen?

ro
door ron503 - Jul 18, 2019 om 13:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw schoonvader moet wel heel erg veel persoonlijke gegevens van u of van uw aanstaande ex hebben gekregen om uberhaupt inzicht in uw bankgegevens te kunnen krijgen, daarbij worden rekeningoverzichten als daar om gevraagd word per post verstuurd naar het adres van de rekeninghouder en dat bent u. Zoals ik het lees is uw relatie daardoor in een crisis beland maar als er met de overschijvingen niets aan de hand was was uw relatie niet in een crisis beland. De laatste zin in uw relaas duidt er wel op dat u een achterstand qua hypotheek betaling heeft en daar zal uw aanstaande ex niet blij mee wezen. Kan het niet zo zijn dat uw schoonvader geen contact met de bank heeft gehad maar uw aanstaande ex een brief met een verzoek tot betaling op uw naam aan haar vader heeft laten lezen en het vertrouwen in de relatie compleet kwijt is.

va
door vanlotjegetikt - Jul 18, 2019 om 14:02
809 Antwoorden / Vragen

Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen zijn beide partners hoofdelijk aansprakelijk bij op huwelijkse voorwaarden gelden de afgesproken regels of dacht u dat u om het op deze manier te spelen onder de regels uit te kunnen komen.

Redacteur
door Redacteur - Jul 18, 2019 om 14:09
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Enkele bijdragen zijn verwijderd. We houden het graag inhoudelijk! Dus graag specifiek ingaan op het aan de orde gestelde, of onthoud u van het geven van een antwoord.

De redactie

deexpert
door deexpert Jul 19, 2019 om 11:47
104 Antwoorden / 2 Vragen

Eindelijk!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2019 om 15:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als uw melding / beleving juist is, zie dan o.a.: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/klacht-over-gebruik-persoonsgegevens

en dien uiteraard een klachgt in bij duw bank en als daar het antwoord voor u afwijzend is kunt u zich richten tot de ombudsman van www.kifid.nl

U kunt ook nog als er grote schade voor uontstaat (min. € 50.000,  een civielgerechtelijke procedure overwegen. Ik neem uit uw vraag aan dat u al een advocaat heeft of deze in ieder geval dan binnenkort nodig heeft. Raadpleeg die dan.

Beter nog: raadpleeg nu een advocaat als u die nog niet heeft.

lemmy
door lemmy - Jul 19, 2019 om 11:35
41 Antwoorden / 1 Vragen

Jouw vraag is te algemeen gesteld om een goed antwoord te kunnen geven.
Gezien de titel en jouw openinszin lijkt het er op dat het jou vooral gaat om een bank die gegevens aan derden heeft doorgegeven. In dat geval moet je eerst vaststellen of de bank verwijtbaar heeft gehandeld. M.a.w. had de bank binnen alle redelijkheid kunnen vermoeden dat de beller geen recht had op de gevraagde gegevens.
Daarnaast is de vraag welke informatie er precies is gevraagd, welke informatie is gegeven en wat de reden is dat die informatie telefonisch is verstrekt. Veel zaken kunnen immers eenvoudig zelf gecheckt worden via afschriften, internet bankieren en dergelijke. Als het om overschrijvingen gaat, zal er een goede reden moeten zijn geweest dat die informatie telefonisch is verstrekt.

Zoals gesteld is jouw vraag té algemeen geformuleerd en laat te veel ruimte voor interpretatie. Je kunt in dit geval misschien eerst contact zoeken met de bank om na te gaan welke informatie is verstrekt en vooral waarom die informatie is verstrekt. Daarnaast kan de bank jou wellicht informeren hoe er is gecontroleerd dat de beller recht zou hebben op die informatie. We mogen bijna aannemen (maar dat is dus een aanname) dat de beller zich als jou heeft voorgedaan en de controlevragen heeft kunnen beantwoorden waardoor de medewerker/ster in feite is misleid. Maar de kernvraag is dus of dat verwijtbaar is geweest.

Op grond van jouw vraag en summiere informatie is dat nu simpelweg niet te beantwoorden door de gebruikers van dit forum.

he
door henry1942 - Jul 19, 2019 om 11:42
100 Antwoorden / 28 Vragen

Gewoon lezen waar het om gaat en dat is de vraag of de bank zonder toestemming gegevens mag verstrekken aan derde,
 dus antwoord ja of nee , met eventueel nadere uitleg over het antwoord.

aurora1
door aurora1 Jul 19, 2019 om 12:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Huh?

gerbera
door gerbera Jul 19, 2019 om 14:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Lees dan even het hele bericht, dat de bank geen gegevens mag verstrekken is al een paar maal geschreven, dat mag dus niet.. Echter gelet op het hele verhaal betwijfelen meerder forumleden en ik ook of het werkelijk gedaan is. Het is een nogal warrig verhaal waar meer speelt dan de bank. Verder ook geen reactie op de vraag hoe de bank reageerde en dat lijkt mij wel het eerste wat je doet, de bank vragen hoe dat zit.

diumenge
door diumenge Jul 19, 2019 om 16:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zeg dan niets.

aurora1
door aurora1 - Jul 19, 2019 om 12:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En hoe reageerde de bank toen u ze dit verwijt maakte?

mo
door mof - Jul 19, 2019 om 12:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nogal cryptisch wat u schrijft. Wat heeft uw schoonvader nu precies doorgegeven en vooral, om wat voor reden?
het lijkt me in eerste instantie een familieprobleem en niet zozeer met de bank te maken te hebben. Hoe komt uw schoonvader aan al die privegegevens? Ik zou eerst hem aanspreken.

1paul
door 1paul - Jul 19, 2019 om 14:35
3103 Antwoorden / 0 Vragen

tja wat nu, met de billen bloot bij uw partner en uitleg geven waarom u toch die overschrijvingen gedaan hebt waar uw partner zo op tegen was!!!

Blijkbaar bent u niet helemaal te vertrouwen volgens uw omgeving en blijkt uit uw gedrag uiteindelijk dat dit dus ook zo is...

mpbraaksma
door mpbraaksma - Jul 19, 2019 om 15:55
48 Antwoorden / 0 Vragen

Ala uw verhaal waar is dan kunt u aangifte doen tegen uw schoonvader van identiteitsfraude. Mocht de bank al gegevens gaan geven zullen ze de nodige controle vragen hebben gesteld en als deze overeenkomen dan hebben ze reden om te twijfelen. Uw schoonvader heeft mogelijk de nodige info van uw echtgenote gekregen.