MM
door MM1979 May 8, 2018 om 19:55
Geldzaken & recht

Bank van afval

Hallo allen,

We hebben ongeveer 4 jaar geleden een bank gekocht bij een bekende keten.
Nu ben ik onlangs tot de ontdekking gekomen dat het frame compleet is opgebouwd van afval stukken hout.

Ik heb dit bij de keten neergelegd en aangegeven dat ik van mening ben dat ik bedonderd ben.
De bank bestaat uit afval in een nieuwe hoes.

In eerste instantie excuses en een onderhouds kit aangeboden gekregen.
hiermee zijn we niet akkoord gegaan.
Uiteindelijk na veel heen en weer mailen en bellen overeen gekomen dat er een bedrag gaat worden uitgekeerd.
dit was ongeveer een 6e deel van wat de bank gekost heeft.
We wilde hiermee akkoord gaan tot de mededeling kwam dat we wel wat moesten ondertekenen.

De brief hebben wij inmiddels gezien en in het kort staat daarin dat het om een constructie fout gaat.
Die nu word afgekocht en dat er geen ruchtbaarheden meer aan de zaak gegeven mag worden.
Dit schiet mij in het verkeerde keelgat aangezien ik het niet eens ben met de fout omschrijving die op papier staat en er tevens niets meer over mag zeggen.
In onze ogen belazeren ze de boel en moeten wij helpen om te zorgen dat dit nooit boven komt.

Ik ben helaas op dit moment niet rechtsbijstand verzekerd en zou graag eens adviezen aanhoren hoe dit aan te pakken.

Alvast bedank MM1979

2292 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 8, 2018 om 20:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou dat zesde deel maar aannemen; u heeft de bank al 4 jaar; zodra hij de winkel verliet (de bank dan) was het al in waarde gedaald.

ne
door neodutchio - May 8, 2018 om 20:46
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Afvalhout zal er niet gebruikt zijn, wel wellicht reststukken. En op zich maakt het niet uit, als het frame maar stabiel genoeg is. U hebt de keuze tussen een merkbank met een beukenframe handgemaakt voor een prijs die ver boven een modaal maandsalaris gaat, of een goedkoper variant die dus ook met goedkopere materialen is opgebouwd.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2018 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar dacht u dan dat het frame van gemaakt was? Van keurig gezaagde planken en balken teakhout of mahonie?

U bent er toch niet doorheen gezakt, dan had u wat te klagen, nu niet.

MM
door MM1979 May 8, 2018 om 21:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee maar wel van gewoon vuren en MDF

ne
door neodutchio May 8, 2018 om 21:39
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Als het vuren is, is het een bank uit het goedkoopste segment. De zijkanten worden opgevuld met of karton of dun MDF. Daar kunnen gewoon reststukken voor gebruikt worden aangezien er schuim overheen gaat en daar een doek overheen.

MM
door MM1979 - May 8, 2018 om 21:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tenormin en Neodutchio,

Bedankt voor jullie reacties maar snap niet zo goed wat ik hier nu mee kan?

@Tenormin
het gaat mij niet alleen om het geld maar ook om het idee een kat in de zak gekocht te hebben en hoe zij dit nu met mij willen afhandelen.
Komt nu over als ssssst je mag niets meer zeggen en wij gaan op deze voet verder door.

@Neodutchio
Het was toch echt wel afval hout.
bij 10 verschillende soorten hout (div stukken en kleuren laminaat en oude kastdeuren waar de gaten voor de scharnieren nog in zitten)
ben ik gestopt met tellen.
Alle losse stukken zaten met latten aan elkaar.
Je argument als het frame maar sterk genoeg is is het goed vind ik wel heel kort door de bocht.
Als je een nieuwe auto koopt waar weet ik veel hoeveel schade aan was en men heeft hem geplamuurd en overgespoten is hij toch ook niet meer nieuw?
Voor het geld wat er betaald is en dat is een aanzienlijk bedrag verwacht ik ook gewoon MDF en vuren panelen en niets minder.

ne
door neodutchio May 8, 2018 om 21:43
5145 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt schijnbaar nog nooit een nieuwe auto gekocht. Heeft u enig idee hoeveel schade auto's er van de boot afkomen? Deze worden gewoon weer uitgedeukt en gespoten.
Bij een bank heb je een basisframe waarvan de open delen opgevuld worden met platen hout. Op deze platen komt schuim waar de hoes overheen getrokken wordt. Hoe het frame is opgebouwd is niet belangrijk. Het moet doen waarvoor het bedoeld is, en dat doet het.
Als je een bank uit 1 stuk wil hebben hangt daar een prijskaartje aan. Een aantal jaar geleden hebben ze op tv een bank van Gelderland doorgezaagd en een Ikea bank. Op dat moment zie je het verschil. Maar dan heb je het ook over een prijsverschil van enkele duidenden euro's tussen die 2 banken. Maar wat is het nut geweest om een bank uit elkaar te halen? Of heeft u enkel naar de onderkant gekeken? Het lijkt mij sterk dat u alle schuim van het frame heeft afgetrokken. Deze zit namelijk verlijmd.

Ge
door Genee May 8, 2018 om 22:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@mm1979. Ben benieuwd, plaats eens een foto van die plankenbank.
Neem aan dat u u er wel een foto van gemaakt hebt. Zolang u niet de hele bank laat zien en geen namen noemt lijkt me dat geen probleem.

prutpraat
door prutpraat May 13, 2018 om 21:57
Antwoorden / Vragen

Laminaat en oude kastdeuren met scharnieren, Dit is wel heel erg bijzonder.

gerbera
door gerbera - May 8, 2018 om 21:27
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een verschil tussen afval en restanten. Afvalhout gaat veelal naar fabrieken die er o.a kattebakkorrels, snippers voor bodembedekking voor konijnen, cavia's enz, enz  gaat. Restanten worden gewoon gebruikt en als deze op juiste wijze zijn verlijmd ontstaat er best wel een stevige constructie maar dat terzijde.

Die nu word afgekocht en dat er geen ruchtbaarheden meer aan de zaak gegeven mag worden.
Is nu de vraag of hun aanbod, van een 6e deel, nog geldt, immers u geeft er hier ruchtbaarheid aan.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2018 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult er niet de prijs voor een van Piet Hein Eek voor hebben betaald. En er zat toch niets in het zicht en het was stevig. Ik zou niet weten waarom u gecompenseerd moet worden. En dat na vier jaar, wat een onzin, daar worden het echt geen vuren balken van en of mdf.

tenormin
door tenormin - May 8, 2018 om 23:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@mm79, voor ideeën die je hebt wordt er niet gecompenseerd. Dat je het stil moet houden, anders geen compensatie, dat zal dan eigen keuze worden. Maar je hebt er 4 jaar op gezeten en komt er nu achter dat er resthout is gebruikt, of, zoals genoemd, afvalhout. Ach, wat is een 'bekende keten'. Ook dat zegt niet veel. Ik had vroeger kennis van zaken in de meubelindustrie. Heb zelf 4 jaar een bankstel en, stom genoeg, heb ik de verkeerde stof gekozen. Kom ik nu pas achter. Maar dat komt omdat de handel zoveel veranderd is dat ik het niet mee bijgehouden heb. Moet ik nu die zaak aansprakelijk stellen dat ik verkeerde stof heb besteld? Nee, natuurlijk niet. En je bent 4 jaar, zonder dat de bank is ingestort, er nu ineens achter gekomen dat het frame is opgebouwd uit....? So what. Het is toch gewoon gestoffeerd. Ik zou, nogmaals, het aanbod aannemen. Maar als je er een principe kwestie van wilt maken: be my guest: dan heb je niets meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2018 om 11:47
16816 Antwoorden / 202 Vragen

Men geeft aan dat er sprake is van een constructiefout en dat is best interessant.
Dat is echter wel iets anders dan afval maar dat daar aan toe.
Het is aan u: het afkoopbedrag accepteren of in plaats daarvan uw ervaring met naam en toenaam aan 'de grotere klok hangen' maat let dan wel op dat u geen dingen stelt die niet de gehele) werkelijkheid zijn. Dus m.i. onder andere niet spreken van afval.

ja
door janf43 - May 10, 2018 om 12:09
733 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebruik van sloophout voor niet in zicht komende delen, is  bij voldoende stevigheid van de constructie zelfs aan te bevelen. Het beperkt de levensduur en functionaliteit van de bank niet. U kunt moeilijk verwachten dat voor iedere bank een nieuwe boom wordt gebruikt.

gerbera
door gerbera - May 10, 2018 om 12:20
7357 Antwoorden / 14 Vragen

oude kastdeuren waar de gaten voor de scharnieren nog in zitten.

Ja dat is wel slordig, ze hadden op zijn minst de scharniergaten even dicht kunnen maken.
Maar als ik zo lees waaruit de bank is opgebouwd is het wel een waar kunstuk en knap dat deze het 4 jaar heeft volgehouden.