ka
door karin boulker jasperse Sep 3, 2016 om 22:46
Geldzaken & recht

Bankstel gekocht en toen terminaal geworden

ik heb een vraag mijn moeder heeft een bankstel gekocht. ze heeft 200 euro aanbetaald.
ze is terminaal en over 3 weken vind er euthenasie plaats. We  wilden de bank anuleren maar dan moeten
we boven op de 200 euro aanbetaling nog eens 278 bij betalen om te kunnen annuleren.
Ze moet 50 procent betalen om te kunnen anuleren. Maar de bank komt eind oktober en dan is mijn
moeder er niet meer. Ik als dochter heeft nergens voor getekend kan dan toch die kosten op mij verhaald worden ??

7828 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2016 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas breekt dood geen koop. Maar dat bedrijf zou natuurlijk coulance moeten toepassen.

Hoe heet dat bedrijf!

marita5
door marita5 Sep 3, 2016 om 23:02
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hopelijk geen Seats and Sofas , dan kan ze fluiten naar coulance .

ka
door karin boulker jasperse Sep 4, 2016 om 23:24
Antwoorden / 1 Vragen

nee budgetkingstore op de hollantlaan in utrecht.

getty
door getty - Sep 3, 2016 om 22:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u afstand van de erfenis doet niet, maar dan erft u dus ook niet als er ook nog positieve bestanddelen zijn.

de bank zal in de maak/ bestelling zijn, dus dat er annuleringskosten gevraagd worden is denk ik wel terecht.

ja
door jackyh - Sep 3, 2016 om 23:25
953 Antwoorden / 4 Vragen

Is het een standaard bank? Zo ja, dan zou ik de firma te schande maken. Zo niet, dan is het niet zo gek dat ze een vergoeding vragen.
Veel sterkte toegewenst de komende tijd.

marita5
door marita5 Sep 3, 2016 om 23:32
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Ook al is het een standaardbank , wil je annuleren moet je altijd annuleringskosten betalen .

gt
door gtvspc - Sep 4, 2016 om 00:42
18 Antwoorden / 7 Vragen

Dat hangt er vanaf.

Ik ga er vanuit dat uw moeder geen bank heeft gekocht met onbekende levertijd in de kennis dat ze binnen afzienbare tijd zou komen te overlijden. Ik ga er ook vanuit dat de artsen er niet gisteren achter zijn gekomen dat ze terminaal is en euthanasie gaat ook niet over één nacht ijs. Vermoedelijk, ook een aanname, is de bank dus al langere tijd geleden gekocht maar door leverings- of productieproblemen nog steeds niet geleverd. Eind oktober is ook nog bijna 2 maanden. Vermoedelijk zit er dus meer dan 3 maanden tussen het afsluiten van de koopovereenkomst en levering. Dat is erg lang.

Dan zijn er nog heel veel vragen. Is de bank via internet besteld bij een Nederlandse winkel en geen maatwerk? Zo ja -> wet koop op afstand. Is de bank maatwerk? (alleen een bepaalde kleur of iets wat bij de leverancier besteld moet worden is geen maatwerk) Wanneer is de koopovereenkomst gesloten? Wat was de beloofde levertijd op dat moment?

Als de beloofde levertijd grof is overschreden kan u mogelijk de koopovereenkomst ontbinden. Als er geen specifieke levertijd is afgesproken maar u wacht al onredelijk lang op levering geldt hetzelfde. Hier kunt u een voorbeeldbrief vinden betreffende overschreden levertijd: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-overschrijding-levertijd-door-verkoper

In principe moet u de verkoper eerst nog extra tijd geven om alsnog te leveren. Heeft u (uw moeder) echter al eerder uw beklag gedaan over de levertijd en is er sindsdien weer een onredelijke termijn verstreken voor levering, dan heeft u hieraan voldaan. Heeft u tussentijds geen contact gehad met de verkoper maar is de verstreken tijd ondertussen buitensporig (bijvoorbeeld 4 maanden) dan zou het uitzonderlijk onredelijk zijn als de verkoper alsnog extra tijd wil om te leveren. Zelfs dan is de genoemde 8 weken tot eind oktober niet echt redelijk te noemen (bijzondere gevallen daargelaten) en moet ontbinding van de koopovereenkomst dus mogelijk zijn.

getty
door getty Sep 4, 2016 om 09:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gemiddelde levertijd van een nieuw bestelde bank is vaak minimaal 12 weken!

gt
door gtvspc Sep 4, 2016 om 19:15
18 Antwoorden / 7 Vragen

12 weken? Blij dat ik nooit een nieuwe bank heb gekocht. Toch raar. In de eerste plaats vraag ik me dan af: wie koopt dat? Ga je dan 3 maanden met al je gasten op krukjes zitten? En wat als je in die lange tijd ergens een mooiere bank ziet, dan baal je toch als een stekker? En waarom moet het zo lang duren? Je zou denken dat er ergens in Duitsland een groot magazijn staat met talloze banken. Zodra je een bank besteld moeten ze die met een vrachtwagen toch in 3 dagen af kunnen leveren bij de woonwinkel, hooguit een week voor hij in je woonkamer staat? Bij 12 weken ga ik denken dat Chinezen hem eerst nog in elkaar moeten zetten en ze hem dan per vrachtschip hierheen sturen ofzo.

De consuwijzer spreekt over 4 weken voor meubels: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/bezorgen/verkoper-bezorgt-product-niet Hoe dan ook, als Karin de koop wil ontbinden dan zal dat waarschijnlijk zijn op basis van een mogelijk overschreden levertijd. Het binnenkort overlijden van haar moeder is op zichzelf, hoe tragisch ook, zover ik weet geen reden om de overeenkomst te ontbinden. Als de winkel echter zò lang over levering doet dat de koper in de tussentijd komt te overlijden kan dat wel een reden zijn om de overeenkomst te ontbinden. Maar dan moet de winkel er dus wel erg lang over hebben gedaan.

getty
door getty Sep 4, 2016 om 19:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon oude bank laten staan tot nieuwe geleverd wordt? Zo ingewikkeld lijkt me dat niet toch?

Cookies
door Cookies Sep 4, 2016 om 19:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een levertijd van 12 weken is al 10-tallen jaren zo. Als je snel een bank nodig hebt, koop je bij Ikea.

gt
door gtvspc Sep 4, 2016 om 22:47
18 Antwoorden / 7 Vragen

"Gewoon oude bank laten staan tot nieuwe geleverd wordt? Zo ingewikkeld lijkt me dat niet toch?"
Dat werkt natuurlijk alleen als je al een bank hebt, als je starter bent of je vorige bank is dusdanig beschadigd dat je er niet meer op kan zitten is dit geen optie.
"
Een levertijd van 12 weken is al 10-tallen jaren zo. Als je snel een bank nodig hebt, koop je bij Ikea."
Voor mij persoonlijk onbegrijpelijk dat consumenten dit accepteren. Maar als ik me niet vergis winnen de banken van Ikea ook steeds meer aan populariteit. Het zal me ook niet verbazen als de levertijd in andere landen minder lang is. Een bril laten maken duurt hier ook 1-2 weken, Marc-Marie Huijbregts vertelde eens bij DWDD dat in (als ik me goed herinner) Zuid-Korea een bril klaar was in 20 minuten. Er is natuurlijk ook geen enkele technische reden waarom een bril 2 weken op zich moet laten wachten of een bank 12 weken.

Ik kan me ook geen enkele andere branche bedenken waar een levertijd van 12 weken normaal is. Ik blijf het een raar fenomeen vinden!

tenormin
door tenormin Sep 4, 2016 om 23:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@gtvspc, nog maar een keer: bij 'normale' winkels waar bankstellen worden verkocht: = 3 maanden levertijd nog steeds normaal. Heb het niet over prijsvechters die magazijnen vol hebben staan.

ka
door karin boulker jasperse Sep 4, 2016 om 23:26
Antwoorden / 1 Vragen

mijn moeder heeft de bank gekocht toen wist ze nog niet dat ze ziek was. de levertijd was 3 maanden.
Nu blijkt dat ze alvleesklierkanker heeft met hele sombere vooruitzichten.
Ze heeft gekozen voor euthanasie. op de bon staat verkoopvoorwaarden kan je downloaden op internet.
Maar als ik die pagina oproep krijg je niks te voorschijn.

gt
door gtvspc Sep 5, 2016 om 09:54
18 Antwoorden / 7 Vragen

Karin, wanneer heeft ze nu precies de koopovereenkomst gesloten? Heeft u of uw moeder uw beklag gedaan over de levertijd? Zo ja, wanneer deed u dat voor het eerst?

Tenormin, ik geloof het best, ik zeg alleen dat ik het onbegrijpelijk vind. Kan me ook geen goede reden verzinnen waarom het zo lang moet duren. Dat klinkt voor mij dan als een industrie die nog in het verleden leeft. Als ik iemand zou inhuren om een complete bank te bouwen met wat bouwtekeningen zou het waarschijnlijk nog niet eens 12 weken duren.

ka
door karin boulker jasperse Sep 5, 2016 om 10:03
Antwoorden / 1 Vragen

het gaat niet om de lange levertijd mijn moeder wist dat het ongeveer 3 maanden zou duren voordat de bank geleverd zou worden.
ze heeft de bank eind juli gekocht en eind oktober zou ze hem krijgen. Nu is ze ziek geworden nadat ze de bank gekocht had. Dit kunnen we
aantonen met brief van de dokter. Dit hebben we ook gedaan bij de meubelzaak. Maar moeten gewoon 50 procent betalen. Eind Oktober is mijn
moeder er niet meer. We zouden de bank afhalen .

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 10:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Karin, staat er op de bon de naam van hun website? Ik zie deze shop (Woonmall / Budget Kingstore) alleen vermeld staan op de site van Woonboulevard Utrecht.

ka
door karin boulker jasperse Sep 5, 2016 om 11:27
Antwoorden / 1 Vragen

ja er staat www.budgetkingstore.nl.
als ik naar die site ga om de voorwaarden te lezen krijg ik dit te zien.
Weet niet wat dit betekent.

Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request

kooikers
door kooikers Sep 5, 2016 om 13:44
43 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een httpS-verbinding - om S te kunnen gebruiken moet de site een gecertificeerde sleutel hebben. Dat heeft deze site dus niet. Vandaar die foutmelding.
Het adres is www.budgetkingstore.nl, .als aan het eind weglaten.

Uw verbinding is niet beveiligd
De eigenaar van budgetkingstore.nl heeft zijn of haar website niet juist geconfigureerd. Om uw gegevens tegen diefstal te beschermen, heeft Firefox geen verbinding met deze website gemaakt.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 2, 2016 om 09:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@gtvpc
Zeker ook nog nooit een nieuwe auto gekocht, levertijden lopen ook op tot soms wel 6 maanden.

Als je een mooie bank hebt gekocht zal je gerust weleens een andere mooie tegen kunnen komen tijdens het wachten maar degene die je hebt besteld vond je toch ook al mooi.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Sep 4, 2016 om 19:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De aanbetaling kan ik nog begrijpen, maar dan ook nog eens 278 betalen om 50% annuleringskosten binnen te harken, vind ik eerlijk gezegd beneden alle peil.  Ik denk daarbij ook nog eens dat 50% geen redelijk annuleringsbedrag is, want de bank komt pas eind oktober, dat is over krap 2 maanden. Deze bank kan gerust nog bij de fabrikant afgemeld worden en dan is het verlies van de verkoper echt niet 50%.  Als ik u was zou ik schriftelijk bezwaar maken tegen dat annuleringsbedrag.

Wie is deze verkoper?

ka
door karin boulker jasperse Sep 4, 2016 om 23:23
Antwoorden / 1 Vragen

ze heeft de bank gekocht bij budgetkingstore op de hollantlaan in utrecht.
daar zit deze winkel op de meubelboulebard, ze kunnen de bank niet meer annuleren
bij de fabriek zeggen ze.

zoekster1
door zoekster1 Sep 5, 2016 om 10:05
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon schriftelijk bezwaar maken tegen de extra kosten. Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen 14 dagen. Vertel ook dat u met uw verhaal op de site van Kassa staat.

marita5
door marita5 - Sep 5, 2016 om 10:24
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Karin Boulker Jasperse ,

Uw Reactie : op de bon staat verkoopvoorwaarden kan je downloaden op internet , maar als ik die pagina oproep krijg je niks te voorschijn .

Ik kan de algemene voorwaarden ook niet vinden , die horen wel op de site te staan .

Neem eens contact op met consuwijzer klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/contact

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 10:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat is de naam van hun site dan?

marita5
door marita5 Sep 5, 2016 om 10:44
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Verkeerd geformuleerd is de winkel , maar ook dan staan er geen algemene voorwaarden http://www.woonboulevardutrecht.com/winkels/woonmall-utrecht/ gaan we weer de link werkt niet

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 10:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is de site van de Utrechtse Woonboulevard, waar tig winkels zitten. Logisch dat daar geen alg. voorwaarden op staan, want is alleen een overzicht v.d. daar aanwezige winkels.

marita5
door marita5 Sep 5, 2016 om 10:48
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Dus met andere woorden , bij geen èèn van deze winkels kun je dan de algemene voorwaarden vinden , mooie boel .

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 10:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, dat klopt niet wat je schrijft. Leen Bakker bijv. zit er ook (en Ikea en Prenatal enz. enz.) en voor de voorwaarden kijk je dan natuurlijk op de site van de shops zelf. De site v.d. Woonboulevard is alleen ter informatie, zodat mensen die daar naar toe willen, kunnen zien welke shops er zitten. Even gekeken op Maps, daar is de naam van de betreffende shop Woonmall B.V. (geen site van te vinden). Ik zie een uithangbord op dat adres met BudgetHomeStore XXL. Kijk je dan weer op de site van BudgetHomeStore, staat de locatie in Utrecht weer helemaal niet vermeld. Al met al een zeer vage shop. Jammer dat daar die bank gekocht is.

marita5
door marita5 Sep 5, 2016 om 11:07
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Op de link van mij kom je regelrecht uit bij budgetkingstore daarom dat ik schreef dat ik de voorwaarden niet kon vinden .
Dat van Budgethome store en Woonmail B.V had ik gezien , bij Budgethome store vind je de alg voorwaarden wel . Ts zou de alg voorwaarden moeten opvragen .

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 11:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Marita, jouw link gaat naar de site van de woonboulevard en daar staan vanzelfsprekend NIET de voorwaarden van budgetkingstore.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat Budgetking dezelfde is als Budgethome,(krijg daar geen hoogte van) zijn dit de algemene voorwaarden.

http://www.budgethomestore.nl/algemene-voorwaarden

marita5
door marita5 Sep 5, 2016 om 11:10
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Precies , ik kon ook niks vinden zeer verwarrend .

kooikers
door kooikers Sep 5, 2016 om 14:02
43 Antwoorden / 0 Vragen

Die algemene-voorwaarden gelden alleen voor koop op afstand(Internet).

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 11:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: schijnt inderdaad dezelfde te zijn. Maar op die site staat de Utrechtse locatie dan weer niet vermeld. Lijkt me een waardeloze, vage shop die zich weinig zal aantrekken van wat er op de social media staat en waarschijnlijk ook niet voor rede vatbaar is.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die zaak echt niet voor rede vatbaar is, kan me zo voorstellen dat daar genoeg smoezen om te annuleren binnenkomen, zou ik gewoon schriftelijk annuleren. Reden vermelden en dan klaar.
Tenslotte moet die zaak dan gaan procederen om de rest te krijgen. Kan me niet voorstellen dat één rechter met zo'n hardvochtige houding meegaat.

ka
door karin boulker jasperse Sep 5, 2016 om 11:57
Antwoorden / 1 Vragen

we hebben het schriftelijk ook geannuleerd met een brief van de dokter erbij.
Daar hebben we geen reactie op gekregen. Toen alles gekopierd en naar de winkel
gegaan. en het enige wat ze toen zeiden gunt u u moeder niet om nog een paar maanden
van haar bank te genieten. maar zoals ik al zei als de bank komt is mijn moeder er niet meer.
Zo jammer dat mijn moeder geen rechtbijstandsverzekering heeft. Ik heb dit wel maar geld nu
natuurlijk niet. Misschien als mijn moeder overleden is kan ik het aan mijn rechtsbijstandverzekering
geven.

zoekster1
door zoekster1 Sep 5, 2016 om 12:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Neemt u alvast contact op met uw rechtsbijstandverzekering. Ze gaan er nog niet mee aan de slag, maar ze kunnen u wel advies geven wat nu het beste is om te doen. Zorg wel dat u bewijs heeft van de annulering. Dus aangetekend schriftelijk annuleren, anders kunnen ze het ook nog wel eens ontkennen.

gt
door gtvspc - Sep 6, 2016 om 04:23
18 Antwoorden / 7 Vragen

Nu, met de kennis die u in latere reacties heeft gegeven: ik vrees dat u niet zonder kosten kan annuleren. Hoe tragisch, zuur en ijskoud het ook moge zijn: het aanstaande overlijden is bij mijn weten géén reden om de overeenkomst te ontbinden. De levertijd is ook niet overschreden, de bank is niet via internet of postorder gekocht en uw moeder was gewoon toerekeningsvatbaar tijdens de koop. Dat uw moeder er straks niet meer is is voor de koopovereenkomst gewoon niet relevant. Het eigendomsrecht betreffende de bank gaat over op de erfgenamen.

Het is een schande dat de verkoper dit zo durft te doen, maar de verkoper staat in zijn recht.

Citaat Tijger1: "Als die zaak echt niet voor rede vatbaar is, kan me zo voorstellen dat daar genoeg smoezen om te annuleren binnenkomen, zou ik gewoon schriftelijk annuleren. Reden vermelden en dan klaar.
Tenslotte moet die zaak dan gaan procederen om de rest te krijgen. Kan me niet voorstellen dat één rechter met zo'n hardvochtige houding meegaat."
De winkel zal dan nog steeds proberen om de annuleringskosten te innen. Daar gaan ze niet voor procederen, dat geven ze gewoon aan een incassobureau. Waarschijnlijk verkopen ze de schuld zelfs gewoon aan de hoogste bieder en dan gaat iemand anders namens de meubelzaak proberen om dat geld te innen. Dan krijg je dus een zogeheten "cowboy" aan je broek.

Het is heel goed mogelijk dat de rechter de verkoper wèl gelijk zal geven en u alsnog de annuleringskosten moet betalen. Maar dan komen er nog een hoop extra kosten bij.

Een ongeveer vergelijkbaar geval staat hier: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezersvraag-spits-over-het-annuleren-van-een-gekochte-keuken alleen betreft het hier een keuken in plaats van een bank en een huis waarvoor de hypotheek niet rond kon worden gekregen in plaats van een sterfgeval. In beide gevallen is door omstandigheden het bestelde product niet langer gewenst. Maar het is geen reden om te annuleren. Uw enige hoop is enige coulance van de verkoper maar het lijkt erop dat u hier niet op hoeft te rekenen. Ik adviseer dan ook om na te gaan denken wat voor u de beste optie is: de bank laten komen en straks verdelen in de erfenis, de bank laten komen en direct weer verkopen of de bank annuleren en 50% annuleringskosten betalen.

U kunt er uiteraard ook nog voor kiezen om de erfenis niet te aanvaarden zoals Getty zei, dan krijgt u helemaal geen erfenis en dus ook geen uitstaande schulden. In dat geval kan de winkel de annuleringskosten op niemand meer verhalen.

marita5
door marita5 Sep 6, 2016 om 07:34
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Gtvspc , U kunt er uiteraard ook nog voor kiezen om de erfenis niet te aanvaarden zoals Getty zei, dan krijgt u helemaal geen erfenis en dus ook geen uitstaande schulden. In dat geval kan de winkel de annuleringskosten op niemand meer verhalen.
Dit is niet juist , wanneer Ts de erfenis verwerpt en hij / of zij heeft kinderen word dit verhaalt op de kinderen .

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2016 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Gtvspc. Een incassobureau stelt niets voor. De kwestie die u aanhaalt, is natuurlijk van een heel andere orde. De koop van een woning die niet door gast omdat de financiering niet rondkomt, maar dat voorbehoud is niet gemaakt bij het kopen van de keuken, zou ik niet durven vergelijken met een overlijden, wat zeer binnenkort plaatsvindt.

gt
door gtvspc Sep 6, 2016 om 17:54
18 Antwoorden / 7 Vragen

"Dit is niet juist , wanneer Ts de erfenis verwerpt en hij / of zij heeft kinderen word dit verhaalt op de kinderen ." Dit begrijp ik niet helemaal. Zijn die kinderen dan volwassen of minderjarig? Als ze minderjarig zijn valt er niets te halen en is het irrelevant. Als ze volwassen zijn zal de erfenis mogelijk naar de kinderen gaan (ik ben niet zo goed op de hoogte van het erfrecht maar dat zou kunnen) en als die de erfenis niet verwerpen dan kan de verkoper inderdaad daar de schuld verhalen. Maar hetzelfde gaat op als TS nog broers of zussen heeft die de erfenis aanvaarden. "@Gtvspc. Een incassobureau stelt niets voor. De kwestie die u aanhaalt, is natuurlijk van een heel andere orde. De koop van een woning die niet door gast omdat de financiering niet rondkomt, maar dat voorbehoud is niet gemaakt bij het kopen van de keuken, zou ik niet durven vergelijken met een overlijden, wat zeer binnenkort plaatsvindt." Het verdriet is groter, maar voor de wet betreffende het kunnen ontbinden van een koopovereenkomst is er zover ik weet geen verschil. En van een incassobureau kan je héél erg veel last hebben. Als ze onterecht proberen een schuld te innen kan je daar al heel veel last van hebben. Proberen ze terecht (voor de wet) een schuld te innen dan gaan ze er mogelijk ook mee naar de rechter. En ik kan me geen grond verzinnen waarop de rechter kan besluiten om die eis niet toe te wijzen, hoe naar dat ook is.

emcede
door emcede - Sep 6, 2016 om 07:41
960 Antwoorden / 4 Vragen

Een hele nare situatie! Maar toch ook even de andere kant: uw moeder is ernstig ziek en zal op korte termijn overlijden. En u maakt zich druk over € 278,00?! Geld, dat uw moeder heeft neem ik aan, anders had ze geen bank gekocht. Misschien kunt u uw energie beter op een andere manier gebruiken.

hutch
door hutch - Sep 6, 2016 om 11:03
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Karin,

als ik het goed interpreteer kost die bank zo'n kleine € 1000,--. Als u dat moet betalen wat door dat bedrijfje aangegeven wordt, kunt u beter die bank gewoon afnemen en het volledige bedrag betalen.

Als zij komt te overlijden, kunt u altijd nog die bank online te koop aanbieden op bijv. Marktplaats, Speurders en op plaatselijke websites.
U zou dan bijv. 3/4 van het betaalde bedrag kunnen vragen. En als u maar de helft krijgt, dan heeft u uw geld terug.
Het alternatief is de helft betalen.... en niets hebben. Dan lacht de eigenaar van dat bedrijfje zich helemaal slap. Dat is dan vet 'verdienen'....

Zoals @Zoekster1 al aangegeven heeft, vind ik dit ook beneden alle peil en zegt alles over de eigenaar van dat bedrijfje.
De aanbetaling niet terug betalen, daar kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar daarnaast nog eens € 278,-- opeisen is gewoon asociaal.
Dat ventje heeft dus totaal geen empathie en denkt alleen aan zijn eigen centjes. Keiharde handel.

U kunt uiteraard altijd nog dat bedrijfje 'aanprijzen' op allerlei 'social media', voorzien van uw kant van het verhaal.
Antireclame is in dit soort zaken vaak nog het meest effectieve.
Hoe het ook zij, heel veel sterkte verder.

gt
door gtvspc - Sep 18, 2016 om 23:16
18 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zie dat uw zaak nu zelfs Hart van Nederland heeft gehaald!

Ongeacht wat uw rechten en plichten zijn en de rechten en plichten van de winkel is de kans nu fors groter dat de winkel alsnog over de brug zal komen, gewoon om er vanaf te zijn. In de reportage spreekt de winkel over "maatwerk". Ik heb zelf niet voldoende verstand van banken specifiek, maar als de bank naar de wens van uw moeder is gemaakt, een andere klant nooit exact dezelfde bank zal bestellen en de bank in de showroom moeilijker is te verkopen of niet voor hetzelfde bedrag dan heeft de winkel daarin natuurlijk ook een punt.

Persoonlijk zou ik de annuleringskosten betalen of, als u de winkel dat niet zou gunnen, de nog niet geleverde bank op marktplaats verkopen. Het is in mijn ogen beter om de korte tijd die er nog is zo prettig mogelijk door te brengen. Die paar honderd euro, daar komt u wel overheen. De tijd krijgt u nooit meer terug. Maar dat is mijn mening.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2016 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wij kunnen natuurlijk helemaal niet in de portemonnee van dochter kijken.

gt
door gtvspc Sep 19, 2016 om 14:06
18 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is waar. Maar als ze de erfenis niet zou aanvaarden doet het er niet toe, dan heeft ze geen last van de schuld. Als ze de erfenis wel wil aanvaarden dan is het onwaarschijnlijk dat ze op dat moment in acute geldnood zit.

Dan nog de kans hebben om tijd met je moeder door te brengen is iets waar je praktisch geen prijskaartje op kan plakken, maar als je dat dan toch doet is het toch zeker meer dan die paar honderd euro. Maar nogmaals, dat is slechts mijn mening. Dat geld is misschien later nog terug te halen maar de verloren tijd gegarandeerd niet.

me
door mein33 - Sep 19, 2016 om 14:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Karin Boulker Jasperse,

Ik heb met verbazing en verbijstering de discussie omtrend de aankoop van een bankstel door uw moeder gevolgd.
Evenzo was ik onaangenaam verrast dat SBS6 zich liet lenen om u, over het ziekbed van uw moeder, de gelegenheid te geven om de betrokken leverancier door het slijk te halen.
Uw moeder heeft een bankstel gekocht en nu zij ziek is geworden (en dat gun je helemaal niemand) en zelf niet meer van het bankstel kan genieten wordt van de leverancier maar verwacht dat hij alle kosten voor het onbinden van de koopovereenkomst voor zijn rekening neemt.
Het geld voor het bankstel is van uw moeder en uw moeder krijgt bij leven nog de gelegenheid om, tegen annuleringskosten, de koopovereenkomst te beëindigen en daarmee zou de zaak zijn afgedaan.
Als zij dit zou doen en zich niet zo door u zou laten beïnvloeden dan kon zij met een gerust hart en in alle rust, hetgeen zij zo ontzettend verdient en nodig heeft, haar hoofd te rustte leggen.
En dat gedoe allemaal voor een paar Euro minder nalatenschap, hoe zelfzuchtig kan je zijn, zelfs aan het sterfbed van je moeder.

Ik wens uw moeder alle kracht die zij in de komende dagen nog zo hard zal nodig hebben.

be
door bertwolf - Sep 20, 2016 om 12:15
28 Antwoorden / Vragen

@mein33 helemaal mee eens, plus nog een artikel in het AD.

"Directeur Peter in den Eng van Budget King Store zegt het heel erg te vinden dat de vrouw niet meer van haar nieuwe bankstel kan genieten, maar zegt dat hij na lang wikken en wegen toch besloten heeft geen uitzondering te willen maken. ,,De stoelen die ze besteld heeft, hebben een ongebruikelijk formaat en zijn al in productie. Die raak ik echt nooit meer kwijt, tenzij ik daarbij veel verlies voor mijn rekening neem. Geloof me: als ik wist dat ze makkelijk doorverkocht konden worden, had ik met alle plezier met de hand over mijn hart gestreken.''" (bron: http://www.ad.nl/utrecht/corrie-sterft-voordat-de-nieuwe-bank-er-is-maar-betalen-zal-ze~a62d07e1/)

Ik wens uw moeder en uw familie veel kracht & sterkte toe!

ha
door hamburger - Sep 20, 2016 om 13:45
84 Antwoorden / Vragen

Er zijn directeuren met een hart en een hartspier ............

hansje klein
door hansje klein - Sep 20, 2016 om 14:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dit is toch een tragisch en triest verhaal. Een zakenman die niet op maatwerkmeubels wil blijven zitten en naast de verwachte winst nu óók zijn goede naam kwijtraakt, treurige familiaire omstandigheden waarin men troost nodig heeft zonder publiciteit, maar vooral de onverantwoordelijke media zoals SBS6 en het AD, die er onder de gordel wel sensatie-brood in zien alles in de etalage te zetten voor een publiek dat hiervan werkelijk 'smult'?

Een enerzijds/anderzijds-verhaal dat m.i. NIET nú voor groot publiek hoeft te worden opgelost. Jammer! Big-Brother laat z'n sporen achter waar liefdevol medeleven in kleine kring gevraagd wordt.

Gecondoleerd, op voorhand ..... allemaal ..... dus àllemààl! De stervende moeder, de dochters, verdere familie en vrienden, de zakenman, de media maar vooral ook alle lezers die dit soort media in stand blijven houden met een afstotelijke maatschappij die werkelijk helemaal de weg kwijt is.

tenormin
door tenormin - Sep 20, 2016 om 14:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Staat inderdaad op de site van het AD vandaag. Maar ook bij commentaren over de omstandigheden een opmerking van een ondernemer (geen meubelzaak): hij had een auto verkocht en die werd afgezegd omdat... en dan volgt er een zielig verhaal. En later zag deze man dat echtpaar in een gloednieuwe, ander merk auto rijdend.
Uiteraard is het een zielig verhaal en het zal best allemaal waar zijn, maar toch, er zijn meer kanten aan het verhaal. Als moeder in Oktober gaat overlijden; de kinderen kunnen de bank en twee stoelen toch verdelen of zo?

gt
door gtvspc - Oct 2, 2016 om 04:47
18 Antwoorden / 7 Vragen

@tenormin Dat kan, maar ze hebben natuurlijk liever geld dan meubels die niet in hun inrichting passen.. Als ik het zo opschrijf klinkt de zaak opeens heel anders. In het rijtje treurige verhalen: ik bestelde ooit een apparaat via internet. Na een paar weken niets ontvangen te hebben mailde ik: het zou zo snel mogelijk komen. Nog een week later: morgen sturen we hem op. Nog een week later: er was iemand overleden in het bedrijf, veel rampspoed, geen geld terug maar levering gaat zeker weten gebeuren zodra de doden begraven zijn. En toen waren ze met de noorderzon vertrokken. Nu is het in dit geval natuurlijk wèl waar, maar het komt helaas vaker voor dat mensen met vage verhalen komen om iets gedaan te krijgen.

Als het echt om maatwerk gaat kan ik me goed voorstellen dat de verkoper die spullen straks met 50% verlies moet verkopen. Dus ook die annuleringskosten zijn dan nog niet eens zo heel bijzonder. Als ik een blauwe auto bestel dan is dat in de meeste gevallen geen maatwerk en kan die auto prima aan een ander verkocht worden. Als ik een roze auto bestel is het een ander verhaal.

De annuleringskosten waren vooraf bekend of hadden bekend kunnen zijn. Als die als onredelijk worden ervaren moet u een winkel zoeken die lagere of geen annuleringskosten hanteert. Die zijn er natuurlijk ook, maar die zijn waarschijnlijk meer servicegericht en zitten in een hoger prijssegment. Als ik me niet sterk vergis is een bedrijf overigens helemaal niet verplicht om de optie te geven om te annuleren! Dat het hier wèl in de voorwaarden staat is dus eigenlijk alleen maar service.

Natuurlijk kunnen mensen van mening zijn dat dit ècht niet kan, maar de leverancier kan je hier niet voor op laten draaien. Dus als iemand hier echt iets mee wil een paar opties:

1. Neem contact op met verschillende verzekeraars en vraag of ze een verzekering voor dit soort gevallen onderdeel of optie kunnen maken van bijvoorbeeld een uitvaartverzekering. Dit soort gevallen zijn waarschijnlijk uitermate zeldzaam dus de kosten voor de verzekeraar zijn minimaal terwijl de verzekeraar daarmee wel een streepje voor kan hebben op de concurrent. Mensen zijn slecht in kansberekening en laten zoiets dus waarschijnlijk veel zwaarder meewegen dan wat het de verzekeraar kost.
2. Start een goed doel om koopovereenkomsten bij overlijdensgevallen af te kopen. Ik betwijfel of je er veel geld mee op gaat halen, maar zeker als je je beperkt tot gevallen waar zoiets het verschil maakt tussen wel of geen pindakaas in de broodtrommel van de kinderen zal je niet erg vaak bij hoeven te springen.
3. Ga lobbyen in Den Haag en laat de belastingbetaler ervoor opdraaien. Die maakt er uiteindelijk ook gebruik van als er een regeling voor zou komen.

gt
door gtvspc Oct 2, 2016 om 06:45
18 Antwoorden / 7 Vragen

Ik kan mijn bericht niet meer wijzigen, maar optie 1 heb ik zelf maar even werk van gemaakt. Vijf bekende uitvaartverzekeringen hebben digitale post op de digitale deurmat liggen, ik ben benieuwd of en hoe ze erop reageren.

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2016 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel ja, nog een verzekering, wat een flauwekul.

gt
door gtvspc Oct 2, 2016 om 09:53
18 Antwoorden / 7 Vragen

@Tijger1: niet nog een verzekering, maar als onderdeel van een uitvaartverzekering. Uiteraard alleen effectief als iemand die dan ook echt heeft, maar het is iets. Het doel van een uitvaartverzekering is tenslotte ontzorgen en dit zou daar een onderdeel van kunnen zijn. Ik ga zeker geen goed doel oprichten of lobbyen, maar een mailtje kan er wel af. Deze kosten moeten niet bij de verkoper komen te liggen, de politiek gaat hier niet snel op reageren (en het is maar de vraag of je dat moet willen), een goed doel oprichten kan altijd maar ik ga het niet doen. En ja, toegegeven, het is wel zuur voor de nabestaanden. Dus wie moet ervoor opdraaien? Waarom niet dezelfde partij die al voor de ongevraagde kosten van de uitvaart mag opdraaien: de uitvaartverzekering. Maar we zullen zien of en hoe ze erop reageren.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 2, 2016 om 10:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Onder het artikel van het AD stond deze reactie:
"Draai voor de aardigheid het verhaal eens om, de winkelier stapt door problemen uit het leven.
was de familie Jaspers dan gaan vechten om hun aanbetaling terug te krijgen of hadden ze de hand over het hart gestreken en gezegd tegen de familie van de meubelwinkelier '' hou de aanbetaling maar u heeft het al zwaar genoeg"'

Ik denk dat fam Jaspers dan ook de media had opgezocht omdat ze niet willen betalen

Maar ook iemand die opriep om de bank dan maar te laten betalen door alle mensen die het zo zielig vonden voor mevr Jaspers

maar ineens zijn alle mensen die zich tegen de winkelier richten dan heel stil.

En waarom steek je zoveel tijd en energie in dit verhaal en zoek je zo de media op, ga lekker voor moeders zorgen. Ik heb vanaf de opening van het topic al een onderbuik gevoel, echt wat kan dat geld je schelen als je moeder nog maar zo kort heeft, ga het lekker na het overlijden regelen,
Diewilik