justmeagain
door justmeagain Sep 22, 2021 om 21:27
Geldzaken & recht

Bankzaken overleden moeder

Op zoek naar info kwam ik een oude vraag tegen.
Deze

Ik heb nu een soortgelijke situatie. Onze moeder is in mei overleden, 5 erfgenamen waaronder ik. Ben ook executeur. 4 erfgenamen incluis mezelf hebben het erfdeel aanvaard. 1 oudere zus die twee jaar niet bij moeder kwam eist inzage in alle bankzaken vanaf april 2016. De periode rond overlijden van vaders.

Nu heeft zij via de rechtsbijstand een advocaat die mij opdraagt binnen 4 weken alle stukken te versturen. De advocate legde mij uit dat als andere 4 kinderen bijvoorbeeld samen 10.000 euro geschonken hebben gekregen dat oudste zus dan recht heeft op legitieme portie zijnde 1/10e deel..

Maar waarvan moet ik dat betalen, geld is immers al verdeeld onder 4 van de 5.
Het kost me ook een vermogen dit te printenhrtbzijn bijna 400 vel

Ik  weet echt niet meer van 5 jaar terug waarom mijn moeder geld had opgenomen .
Hoe kijken jullie hier tegenaan.

In de vraag waar ik naar verwijs zegt Tijger dat vanaf overlijdensdatum ik inzage moet geven. De advocate zegt van niet. Ik vind 5.5 jaar terug wel erg lang. Zeker als je als dochter je moeder hebt bestolenj e moeder 6000 euro aan advocaatkosten oplegt om de gestolen spullen weer terug te krijgen. en nu om inzage vraagt terwijl je er niet meer kwam.

Het stond mijn moeder toch vrij haar geld uit te geven naar haar wens. Maar nu wil zus alle gedane giften traceren, optellen en daar 19% van.

10894 30 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 22, 2021 om 21:39
2010 Antwoorden / Vragen

Tijd voor een advocaat, je zus heeft er ook een en jij bent daar zeker weten niet tegen opgewassen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 22, 2021 om 22:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

U bevindt zich in een "wespennest".

Ik raad u aan om een advocaat in te huren, die gespecialiseerd is in familie recht.

Tip : als 1 van uw andere broers/zussen een laag inkomen heeft, kan die een beroep doen op gesubsidieerde rechtshulp, de zogenaamde "toevoeging".

Kijk ook even bij de volgende link :

https://www.erfwijzer.nl/benoeming-executeur.html

mahadma
door mahadma - Sep 22, 2021 om 22:50
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad, advocaat inhuren met specialisatie op familierecht. En mocht het op uitbetalen komen zullen de andere erven evenredig moeten meebetalen.

justmeagain
door justmeagain Sep 28, 2021 om 21:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat blijkt dus niet zo te zijn. Vanmiddag uitgebreid situatie met erfrecht advocaat doorgenomen.

ma
door malty - Sep 22, 2021 om 23:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me nu niet direct nodig om een smak geld uit te geven voor een advocaat.
Een notaris kan u ook vertellen welke informatie uw zus kan eisen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 23, 2021 om 12:44
2010 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet wie er duurder is, een advocaat of een notaris.

sw
door swat1500 - Sep 22, 2021 om 23:44
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de bank informatie ook op een USB stick of SD kaartje verstrekken. Als u moet gaan printen dan betekent dit dat u de informatie ook digitaal hebt. De onwillige zus zal moeten bewijzen dat opnames gedaan door uw moeder ook zijn gegeven aan de kinderen en ook nog met welke bedragen.
Dat wordt een stuk makkelijker als dit op de bankafschriften staat. Is dat misschien de reden dat u deze niet wil verstrekken?
Zo ja, dan zult met een notaris om de tafel moeten. Een eigen advocaat komt pas in beeld als het op procederen gaat aankomen. Dan zal er van de erfenis niet veel overblijven.
Wat uw zus in het verleden heeft uitgespookt heeft geen enkel effect op haar recht op een deel van de erfenis tenzij uw moeder haar heeft onterfd.
Ook dan heeft zij echter nog recht op een deel van de erfenis.

justmeagain
door justmeagain - Sep 23, 2021 om 02:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat mijn zus een evenredig deel moet krijgen weet ik,. Is ook geen punt. Maar 5,5. Jaar inzage geven is belachelijk

Zij heeft zich jarenlang niet laten zien terwijl ikzelf letterlijk iedere dag voor moeders zorgde. Wij deden al haar was jarenlang, reden haar regelmatig naar familie aan de andere kant van het land, kookten 4x per week voor haar zonder een cent hiervoor te berekenen.
Het voelt bij ons, degene die goed voor moeder hebben gezorgd heel wrang dat juist zij die geen bal deed nu wil zien of er giften zijn gedaan.
Dat voelt heel oneerlijk.
Ik denk dat ik nergens op ga reageren en gewoon afwacht of een rechter die 5,5 jaar een redelijke termijn vindt gezien de situatie.

sw
door swat1500 Sep 23, 2021 om 08:20
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Het is uitermate bewondering waardig dat u zo goed voor uw moeder heeft gezorgd. Het geeft u echter niet meer of minder rechten als erfgenaam.
Zoals al gezegd als uit de bankafschriften niet blijkt dat grote bedragen direct zijn overgemaakt naar rekeningen van haar kinderen zonder een duidelijke onderbouwing waaruit blijkt dat het geen gift was zal uw onwillige zus aannemelijk moeten maken dat er sprake is van giften.
Niets doen gaat u geld kosten omdat u de inzage naar alle waarschijnlijkheid wel zal moeten geven. Een gang naar de civiele rechter is ook met een toevoeging nooit helemaal gratis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 23, 2021 om 08:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Goedemorgen Justmeagain,

Ik heb helaas weer ervaring met deze kwestie: de rechter kijkt niet naar de persoonlijke omstandigheden en is meer "zakelijk".

De advocaat van de tegenpartij kan de informatie bij u vorderen.

Hopelijk heeft u alle bankafschriften goed bewaard.

Ook relevant zijn eventuele bonnen van aankopen /betalingen als bewijs voor de rechter.

Ik raad u dringend aan om juridische hulp te zoeken.

Hopelijk gaat onze jurist, Heremiet Kreeft, u ook nog adviseren.

panter22
door panter22 Sep 23, 2021 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Even rustig aan en je inlezen. Er is genoeg info online te vinden.
Het is een vervelende situatie, maar je had kunnen verwachten dat je zus het er niet bij zou laten zitten.
Een advocaat is nog niet noodzakelijk en kost alleen maar geld .
Je moet de gegevens die nodig zijn naar de advocaat sturen.
Bij twijfel, neem contact op met het juridisch loket.

panter22
door panter22 - Sep 23, 2021 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Je moeder had een testament waarin je oudste zus is onterfd?
Dan heeft zij recht op de helft van wat zij als erfgenaam zou krijgen. En dat deel is niet apart gehouden?
De bankgegevens zou ik digitaal aanleveren. Die advocaat gaat echt niet al die pak bankafschriften lezen.
Overleg daarover even met de advocaat.
Lees deze info eens. Met name giften 5 jaar voor overlijden
https://www.lloyd-advocaten.nl/legitieme-portie-eerdere-giften-tellen-mee/
en
https://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/giften-en-legitieme-portie/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 23, 2021 om 08:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,

Ik vermoed, dat het om veel geld gaat, anders zou zus er geen advocaat op zetten.

Justmeagain moet echt "in de verdediging gaan" : hij kan spoedig een gerechtsdeurwaarder aan zijn voordeur verwachten met een dagvaarding......

panter22
door panter22 Sep 23, 2021 om 10:00
6599 Antwoorden / Vragen

Wat valt er op dit moment te verdedigen?
Het is nog lang geen rechtzaak.
Even rustig aan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 23, 2021 om 19:17
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,

Justmeagain is van plan "nergens op te reageren".

Zus is deze "oorlog" begonnen door een advocaat af te sturen op Justmeagain.

Helaas heeft Justmeagain niet door, dat hij verplicht is om alle informatie, die de advocaat van de tegenpartij opvraagt, te geven.

panter22
door panter22 Sep 24, 2021 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zal hij nu wel weten

Ja
door JannieBoe - Sep 23, 2021 om 08:49
124 Antwoorden / Vragen

Mocht u voor een advocaat gaan dan zou u eerst voor een gratis eerste gesprek kunnen gaan. De meeste advocaten kennen een vrijblijvend eerste gesprek.
Dan kunt u altijd daarna nog bepalen of dat gewenst en echt nodig is. Sterkte ermee.

Redacteur
door Redacteur - Sep 23, 2021 om 09:26
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo Justmeagain,

We hebben eerder wat artikelen geschreven over hoe het zit met erfrecht en de legitieme portie.
Zie deze twee artikelen:

- Onterven gebeurt steeds vaker, maar zorgt ook voor problemen
- Wat moet je weten over erfrecht?

Hopelijk heb je wat aan de informatie in deze artikelen.

Met vriendelijke groet,
Redactie Kassa

1paul
door 1paul - Sep 23, 2021 om 09:30
3103 Antwoorden / 0 Vragen

als eerste, is er een testament? daarin kan staan dat dochterlief is uitgesloten van erven, als dat zo is moet ze dit aan gaan vechten....

ten tweede, waarom zo snel al de erfenis verdeelt? er kunnen altijd nog rekeningen komen van bijv. de belastingdienst of andere terugvorderingen....

ten derde, waarschuw al de andere erven en zeg hen dat ze een behoorlijk deel terug storten oftewel alles!!!!

U zult dit geld nodig zijn om uw kosten in deze te dekken en eventueel een advocaat te betalen!!!!

Legitieme portie heeft een kind altijd recht op volgens de wet dus echt een advocvaat inschakelen hoeft niet maar dan moet je wel aan kunnen tonen hoe alles gegaan is en of de schenking ook werkelijk gedaan dan wel niet gedaan is, je kunt mij trouwens niet wijsmaken dat jullie zelf niet meer weten of er toendertijd een schenking gedaan is door moeders, dat weten jullie dondersgoed!!!!

Wat wel kan helpen is dat jullie als overige erfgenamen de afschriften van de banken opvragen om zo eventueel aan te tonen wat jullie gehad hebben of juist niet!!!!

Zijn jullie dit gezamenlijk verschuldigd doe jezelf dan een plezier en betaal deze zus, wat je er verder ook van vind als dit voor de rechter komt krijgt ze haar gelijk en ben je inmidels een flinke som kwijt aan advocaatskosten en ben je nog meer centjes kwijt!!!!

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 23, 2021 om 09:52
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Er zal een testament zijn, zonder testament geen executeur.

ma
door malty Sep 23, 2021 om 10:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft Zonder testament wel een executeur. Als er geen testament is kunnen de erfgenamen toch een executeur kiezen. De notaris vraagt, zeker als er veel erfgenamen zijn, bij het opstellen van een Verklaring van erfrecht wie als executeur wil optreden. De erfgenamen tekenen dan voor akkoord.

1paul
door 1paul Sep 24, 2021 om 08:38
3103 Antwoorden / 0 Vragen

zo is dat Malty, er zal, in vrijwel alle gevallen, 1 persoon zijn die de lopende zaken afhandelt en die persoon word nu eenmaal zo genoemd....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2021 om 09:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@JUSTMEAGAIN  heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan meteen in. Ik neem aan dat u de weg naar het juriduisch loket al kent . Hoe dan ook bent wettelijk verplicht om alle informatie te verstrekken die u bezit en gedane acties als executeur. Zie o.a. http://home.hccnet.nl/m.breemans  en deze waari o.a. is gemeld dat de verjaringstermijn 20 jaar is volgens . https://www.brenneradvocaten.nl/erfrecht/erfrecht-verjaring-verjaring-van-de-rechtsvordering-t  U kunt ook beginnen met raadpegen van de notaris die bij het testament betrokken is geweest.

In ieder geval is het van belang om alles wat u heeft aan de advocate alle stukken die u heeft op te zenden en als u de taak van executeur naar uw mening en ook aanwijsbaar geheel volgens de wetgeving heeft uitgevoerd zal er mn.i. weinig op u te vorderen zijn. (resp. ook de andere erfgenamen)

In deze is het meest van belang dat u kunt aangegeven dat u inderdaad niet weet waarom uw moeder het geld dat u noemt heeft opgenomen. En dan voral dat u van dat geld nooit iets heeft ontvangen!

Hoe dan ook is dit, als ook al gezegd een wespennest.

Daarbij is ook nog aan de orde dat indien hier toch kosten mee gemoeid zijn deze kosten in principe ten laste komen van ALLE erfgenamen en dus niet alleen van u
(Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2021 om 13:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb weinig tijd meer let even op het feit dat uw zuster alleen recht heeft op legitieme portie indien zij onterfd was.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2021 om 14:52
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb nu iets meet tijd en wil wijzen op de volgende aspecten.

1. (Ik zie inmiddels dat @MALTY er al naar verweess: Uw zuster kan uitsluitend haar legitieme portie opeisen indien zij bij testament is onterfd
2. M.b.t. geld opname voor overlijden is het van belang hoeveel tijd er dat is gebeurt voor het tijdstip van overlijden (en dan ook aan wie). Ik gaf al aan dat ik uit uw vraag meen te mogen opmaken dat u niets daarvan heeft gehad. Zie voor de consequenties o.a. indien het geld aan (andere?) erfgenamen is geschonken: Schenking 180 dagen voor overlijden Als u een schenking krijgt van iemand die kort daarna overlijdt kan de schenking als onderdeel van de erfenis worden gezien. Deze 180 dagen regel, ook wel 180 dagen fictie genoemd, betekent dat de betaalde schenkbelasting wordt verrekend met de te betalen erfbelasting. Is dat gunstig of ongunstig?  en deze https://www.notaris-info.nl/vraagbaak/schenking-van-broer-vlak-voor-overlijden.html
3. indien uw zus, zoals ik meen te lezen in uw vraag de nalatenschap heeft verworpen heeft zij m.i. helemaal niets te vorderen.

Ergo: een 3-tal belangrijke aandachtspunten waarbij ook nog aan de orde is dat uw zus een strafbaar feit pleegt indien zij u onterecht beschuldigd.

En zie mogelijk overbodig (na ook de verwijzing die de redactie al gaf) ook nog deze info https://allesovererven.nl/erfrecht/afwikkeling-van-de-nalatenschap/

panter22
door panter22 Sep 23, 2021 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

De zus wil haar legitieme portie en neemt geen genoegen met de helft van het kindsdeel.
De belasting heeft er niets mee te maken en de zus pleegt ook geen strafbaar feit.
Dus nog even de vraag goed lezen en de gegeven linken , dan kom je er wel uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 23, 2021 om 16:18
16774 Antwoorden / 202 Vragen

PANTHER22, de vraag goed lezen: het gaat o.a. over een vermeende schenking als verwoord door Ts: (Citaat) De advocate legde mij uit dat als andere 4 kinderen bijvoorbeeld samen 10.000 euro geschonken hebben gekregen dat oudste zus dan recht heeft op legitieme portie zijnde 1/10e deel..

Indien dat bedrag, indien desuggestie juist is, bedoeld was als schenking kan er een fiscaal probleem zijn en als de zus de nalatenschap niet heeft aanvaard doch heeft verworpen heeft zij helemaal niets te vorderen.

Vorderen van van de legitieme portie kan uitsluitend indien zij in het testament niet als ergename is genoemd m.a.w. is onterfd.

(En laat ik nu ook de nodige ervaring hebben met nalatenschappen waar sprake was van onregelmatigheden en waarvan er voor één de procedure (waarbij ik als adviseur was betrokken) 10 jaar heeft geduurd.   Hetgeen u eerder aangaf m.b.t. schenking als onderdeel van de nalatenschap: Citaat uit uw reactie 'Lees deze info eens. Met name giften 5 jaar voor overlijden' betreft uitsluitend als het een gift is geweest aan één of meer wettelijke erfgenamen' en @JUSTMEAGAIN geeft aan dat hij/zij dat niet weet dus naar mijn idee niets heeft gehad. En als de zus zich baseert op door haar zelf vermeende gang van zaken en op basis daarvan onterecht deze aktie onderneemt kan dat wel degelijk als strafbaarfeit worden aangezien!  U mag best het met mij oneens zijn maar onderbouw dat dan ook!

ma
door malty Sep 23, 2021 om 16:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Maar de zus wil toch alleen maar bewijs of er giften zijn gedaan, dat is haar goed recht en heeft niets te maken met een strafbaar feit.
Waarom zou de aktie van de zus onterecht zijn, de TS weet natuurlijk wel of hij een of meerdere schenkingen heeft gehad maar die oudere zus niet.
Zij mag dat toch vragen en bewijs daarvoor zijn de bankafschriften.
Als er geen giften aan de andere kinderen zijn gedaan zou de zus volgens u een strafbaar feit plegen en als er wel giften zijn geweest niet?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 23, 2021 om 17:09
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY neen: indien er sprake is van onjuist handelen die uitmonden in beschuldiging die onterecht is is dat te zien als strafbaar. Dus in het gehele kader: onterecht handelen. Dit is, hoe vervelnd ook, een kwestie meer meerdere aspecten en daarom redelijk gecompliceerd.

En lees nog eens wat @JMA onder meer schrijft: 'Ik  weet echt niet meer van 5 jaar terug waarom mijn moeder geld had opgenomen' waaruit ik opmaak dat @JMA zelf geen overboeking van hun moeder heeft gehad.  Dat lijkt mij toch echt helder. Als ik zoiets wel zou hebben gehad zou ik dat wel weten.

En als zij de nalatenschap heeft verworpen, zie ook dit citaat: ''
5 erfgenamen waaronder ik. Ben ook executeur. 4 erfgenamen incluis mezelf hebben het erfdeel aanvaard'. kan dus duiden op bedoelde zus. @JMA geeft dat niet specifiek aan. Uiteraard kan het ook een andere erfgenaam zijn die de nalatenschap niet heeft aanvaard maar m.i. is dat dus niet het geval.

@JUSTMEAGAIN, kunt u dat nog specifiek aangeven gelet op de reacties?
M.a.w. gecompliceerd wespennest!

ma
door malty Sep 23, 2021 om 17:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen
panter22
door panter22 Sep 23, 2021 om 17:38
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft. Het is helemaal niet een gecompliceerd wespennest,
Het verhaal is heel helder. Je bedenkt er van alles bij,
Lees de duidelijke link van Malty

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 23, 2021 om 21:29
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,

Wat ik zou doen als ik Justmeagain was, is zorgen, dat "de schade wordt beperkt" met andere woorden : zorgen, dat zus zo weinig mogelijk geld krijgt.

Een goede advocaat weet er raad mee om de rechter te overtuigen.

panter22
door panter22 Sep 24, 2021 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Een advocaat kost minimaal €200 per uur. En een uur is zomaar om.
Als er schenkingen zijn gedaan, dan kan een advocaat daar niets aan veranderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 24, 2021 om 08:48
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, n.a.v. 'Voor u nogmaals
https://notaristeeuwen.nl/nieuwsbrief-erfgenaam-moet-iedere-gewenste-inzage-geven-aan-onterfd-kind'.  Kunt u mij aangeven waar ik dan iets anders meldt of anders reageer? Ik geef aan dat indien de nalatenschap niet is aanvaard er m.i. niets te vorderen is door de erfgenaam die heeft verworpen.

ALLE erfgenamen hebben recht op volledig geïnformeerd worden door de executeur dus ook degenen die onterfd zouden zijn. Lees mijn reacties notg maar eens goed door en ALLE verwijzingen. Dus voor u nogmaals!!!

U heeft dit kennelijk niet gelezen (in mijn eerste reactie) want dan zou u niet hebben gereageerd zoals u nu doet! DOOR HEREMIETKREEFT - 23 SEP. 2021 OM 09:51 13927 ANTWOORDEN / 185 VRAGEN 1 @JUSTMEAGAIN heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan meteen in. Ik neem aan dat u de weg naar het juridisch loket al kent . Hoe dan ook bent wettelijk verplicht om alle informatie te verstrekken die u bezit en gedane acties als executeur.

ma
door malty Sep 24, 2021 om 12:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als die oudere zus de erfenis verworpen zou hebben is ze juridisch nooit erfgenaam geweest en heeft ze niets te eisen.
Waarom zou iemand die niets van de erfenis wil hebben inzage eisen in rekeningafschriften van haar overleden moeder?
Dus lijkt me dat de zus de erfenis niet verworpen heeft.
@justmeagain weet natuurlijk of die zus de erfenis verworpen heeft en er dan geen informatie aan die zus verstrekt hoeft te worden.
En denkt u, dat de rechtsbijstandsverzekering van die zus de rekeningafschriften gaat opvragen als ze de erfenis heeft verworpen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 24, 2021 om 12:57
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY: @JMA reageert niet en ik lees niet in de vraag dat @JMA niet weet dat bij verweropen van de nalatenschap er geen rechten zijn. Ik denk dat de vraag zou dan niet zou zijn gesteld. En dan nog maar een keer: het is één van de aspecten die zijn genoemd als aan de orde kunnen zijn. Als jurist (en vooral ook op basis van langdurige ervarig met processen m.b.t. betwiste nalatenschappen probeer ik altijd alle aspecten die er kunnen zijn te noemen indien daarover in de vraag geen duidelijkheid is gegeven.
Dan een tip: kijk nog eens even naar de regels van deze site, dit is geen site voor onderlinge discussies. En een rechtsbijstandsverzekering bepaalt zelf wat zij wel of niet doen op basis van door hun cliënt verstrekte informatie.

Waarom zullen wij onderling discusseren terwijl vraagsteller niet reageert op vragen daarover?

Einde discussie (om te voorkomen dat ik kritiek krijg m.b.t. vermeend willen krijgen van het laatste woord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 24, 2021 om 08:56
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@JUSTMEAGAIN, wilt u reageren op gestelde vragen zoals o.a. of de bedoelde zus degene is die de nalatenschap heeft verworpen en evt. de stand van zaken nu resp. in hoeverre iets heeft gehad aan alle verkregen antwoorden?

Of in andere woorden, heeft nog helemaal niet gereageerd en zelf geen nadere actie genomen? Niet voldoen aan de vraag om gegevens resp.niet reageren zal als ook door anderen gezegd niet in uw voordeel uitpakken (nu er een advocate via een rechtsbijstandsverzekeraar actief is).

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 24, 2021 om 10:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

400 pagina's als je geen goede printer hebt of inkt moet kopen....

10 cent per stuk dus vraag of ze  €40,- voor al deze zooi op papier wilde hebben, en doe er gelijk Porto kosten bij als pakket!

Het is vele uren werk en  €100,- voor papier vragen of  mag het dan wel Digitaal.

Als ze inzage eist kan ook op jou  Laptop  ter inzage.

En  je mag  zelf bepalen of je allen of enkele iets geeft.

Mijn dochter in 2006 en zoon in 2015 flink bedrag gegeven voor aankoop en  dat mag gewoon bij leven.

Eerlijk delen is niet verplicht.

Verder ben ik vaste klant bij Adyen,  geen idee voor welke  winkel dit ooit was, alleen een bedrag zichtbaar.

Maar ook  andere winkels hebben vaak een  tussenpersoon voor elke Pin betaling.

U mag de gegevens geven maar uitleg waarvoor?

Verder is bij Contant geld  het nooit meer te achterhalen.

En vertel ook dat alle extra kosten door alle 5  betaald worden en van de erfenis af gaan.

Je hoeft een Advocaat niet zelf te betalen en jou Advocaat zal dus  voor 1/5 door haar betaald worden naast die ze zelf  heeft genomen.

Ook mag je voor Extra door deze  persoon  veroorzaakte vragen  ruim te tijd nemen voor uitzoeken.

Dat kan jarenlang duren.

Je hebt ook nog een prive leven en de andere 3 vertellen dat nr 5 dit veroorzaakte.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 24, 2021 om 12:01
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte PC/Somms,

U denkt er te licht over.

De zus van Justmeagain heeft rechten.

Als Justmeagain voor de rechter moet komen en hij verliest de zaak, moet hij ook nog de juridische kosten van zus betalen.

Dit is een serieuze kwestie, die grote gevolgen kan hebben voor Justmeagain.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 24, 2021 om 12:45
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@JMA is verstandig om alles wat hij/zij heeft aan de advocate te verstrekken. Als er sprake is van goeder trouw en correct afhandelen van de nalatenschap is er weinig te vrezen.

Dit is hoe dan ook geen zaak om er licht over te denken. Ontevreden / achterdochtige erfgenamen kunnen het zeer lastig maken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 24, 2021 om 19:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

HRMK....  U heeft gelijk,  180 dagen is de regel van binnen die periode geschonken bedragen moet je verrekenen...

maar geen 5½ jaar terug te claimen,  en wegens vaak  vage omschrijving moet  dit familie lid aantonen dat er fraude is.

U heeft geen plicht om alles uit te printen,  inzage en  enkele verdachte lijkt me ruim voldoende of digitaal toesturen.

Zelf geen printer meer en als ik elders moet doen en per vel betaalde als de Biep?

Na jarenlang niets doen nu  dit gedrag.....

Pas als deze persoon een rechtzaak aan spande   en eerder hoef je niet harder te lopen voor deze die nooit kwam.

Lijkt op Geld vangen en   wegwezen.

Iv
door Ivo W - Sep 24, 2021 om 13:16
728 Antwoorden / Vragen

Giften die bij leven en welzijn zijn gedaan, vallen normaliter buiten de afhandeling van de erfenis. Wel geldt de hier al genoemde 180-dagen regeling, waarbij giften die in de laatste 180 dagen van het leven zijn gedaan beschouwd worden als onderdeel van de erfenis.

Maar let op: wanneer de overledene (gedeeltelijk) handelsonbekwaam of (gedeeltelijk) wilsonbekwaam is verklaard, dan kan de periode verder teruggaan. Denk hierbij aan een persoon die vanwege vergevorderde dementie de eigen financiële zaken niet meer beheerde. Bij een eventuele rechtszaak kan dan door de rechter bepaald worden dat giften die gedaan zijn na het moment dat de overledene onbekwaam is verklaard worden gezien als transacties die niet vrijwillig door de overledene zijn uitgevoerd. Met als gevolg dat het niet als gift wordt gezien, en het 'geschonken' bedrag dus toch nog tot de erfenis gerekend kan worden.

Dus ja, het stond moeder vrij haar geld naar eigen inzicht te spenderen of weg te geven, indien zij mentaal een goede gezondheid had en daarmee geacht kan worden dat ze de gevolgen van die financiële keuzes kon overzien.

Maar los van bovenstaande: u hoeft de gegevens die de advocaat opvraagt uiteraard niet zelf uit te printen. Alles wat u digitaal heeft, kunt u uiteraard digitaal aanleveren. Gewoon vragen naar het mailadres waar u die gegevens naartoe kunt sturen, omdat de documenten nu eenmaal digitaal zijn. Wanneer de advocaat uw aanbod om de digitale gegevens ook digitaal aan te leveren afslaat, dan bent u snel uitgesproken. U heeft dan gelegenheid gegeven tot inzage, het is dan niet uw probleem dat de advocaat (en uw zus) geen gebruik willen maken van de mogelijkheid die u biedt.

Dus: vraag naar welk adres u de gegevens mag sturen.

En nee, u hoeft niet elke uitgave te kunnen verantwoorden. Tenzij: de overledene (deels) onbekwaam werd geacht en u formeel als curator aangewezen was. Overigens zal in dat geval de rechtbank jaarlijks uw 'boeken' gecontroleerd moeten hebben.

ma
door malty Sep 24, 2021 om 16:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als in een levenstestament een algehele volmacht geregeld is, hoef je niet jaarlijks naar de rechter om de 'boeken' te laten controleren.

justmeagain
door justmeagain Sep 28, 2021 om 23:33
623 Antwoorden / 8 Vragen

Giften die bij leven en welzijn zijn gedaan, vallen normaliter buiten de afhandeling van de erfenis. Wel geldt de hier al genoemde
Die giften tellen dus wel mee, net als een gift van 5000 aan het ms fonds.

panter22
door panter22 - Sep 24, 2021 om 15:36
6599 Antwoorden / Vragen

  1. Wordt een kind dat een beroep doet op de legitieme portie erfgenaam in de nalatenschap?

    Nee, een kind dat onterfd is en aanspraak maakt op de legitieme portie, wordt daarmee geen erfgenaam. Hij krijgt een vordering op de gezamenlijke erfgenamen (of op de langstlevende als de wettelijke verdeling van toepassing is), en is daarmee dus schuldeiser.

  2. Heeft het onterfde kind dat aanspraak maakt op de legitieme portie recht op inzage in de bescheiden ter zake de nalatenschap?

    Ja, het onterfde kind dat aanspraak maakt op de legitieme portie heeft recht op inzage en afschriften van alle bescheiden die hij nodig heeft om zijn legitieme portie te kunnen berekenen. Hij heeft ook recht op alle daartoe strekkende inlichtingen.

  3. https://www.familie-erfrecht.nl/10-meest-gestelde-vragen-legitieme-portie/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 24, 2021 om 19:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees over  jarenlang niets laten horen,  niets over onterven.

Maar wel goed om dit te weten, bedankt  Panter 22.

panter22
door panter22 - Sep 24, 2021 om 16:06
6599 Antwoorden / Vragen

Lees deze info eens. En laat je niet opjagen door welke advocaat dan ook.
Als je zus  tevens een beroep doet op de legitieme portie na het overlijden van je vader, dan moet dit binnen 5 jaar en is zij mogelijk te laat.
En te vroeg als zij de legitieme portie nu al op eist na het overlijden van je moeder. Dat kan na 6 maanden Er zijn uitzonderingen. Dus lees je brief van de advocaat goed. Bij twijfel: de notaris kan je nav de brief zo vertellen wat je moet doen.
https://www.infotaris.nl/blogs/legitieme-portie-opeisen/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 24, 2021 om 19:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vele hadden langst levende  en dan  komt Vaders deel pas vrij na overlijden Moeder.

Maar bij nu 4 is jou moeder met ook 1 kindsdeel toen bij je vader 50% + kindsdeel 10% en daarna 4x 10% voor alle kinderen.... die 60% mag jou moeder in die tijd opmaken, rest moet staan blijven,.

Dan geld die  5 jaren niet.

panter22
door panter22 Sep 25, 2021 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

Er staan duidelijke voorbeelden hoe je alles moet berekenen in de link van infotaris.
Het zit er inderdaad in dat zus onterfd is na het overlijden van vader.

Ui
door Uitervaring - Sep 25, 2021 om 00:28
2 Antwoorden / Vragen

Uw moeder mocht bij leven zelf bepalen aan wie zij zou schenken (en aan wie niet). Dat ziet u uitstekend.

Zij was daar geen verantwoording over verschuldigd. Wel geldt de eerder ook al genoemde 180 dagen regel.

Als executeur bent u doende de erfenis af te handelen, (vermoedelijke) schenkingen uit het verleden

vormen geen onderdeel van de erfenis. Die vallen onder gedane zaken.

Uw oudere zus kan als erfgenaam zelf inzake vragen in de bankzaken van moeder bij haar bank(en).

Aangezien het belang (schenkingen) buiten de erfenis vallen behoeft u zich daar feitelijk niet mee bezig te houden.

Sommige banken vragen voor het verstrekken van zo'n overzicht toestemming van alle erfgenamen (dit is onwettig,

maar dagelijkse praktijk), voor de verstandhouding kan u hier uw toestemming voor verlenen.

Banken kunnen de afschriften uitdraaien in digitale vorm (pdf) en op die manier verspreiden (e-mail) onder erfgenamen.

De inzet van een advocaat door zus zal vooral berusten op het verkrijgen van de afschriften (en niet op het verwerven

via u van die 19%). Ook een rechter zal alvorens een casus op zich te nemen toetsen of de advocaat geen onzin claim neerlegt.

Een hele korte weg voor verificatie van uw inzichten kunt u vinden bij het juridisch loket. Dat verloopt telefonisch, kan even duren maar is

zeker de moeite waard alvorens u op kosten te laten jagen door het inhuren van een advocaat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 25, 2021 om 12:47
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Uitervaring,

Als moeder al jaren aan het dementeren was, ligt de situatie toch ingewikkelder.

Hopelijk gaat TS(Justmeagain) nog reageren op alle adviezen.

justmeagain
door justmeagain Sep 28, 2021 om 23:36
623 Antwoorden / 8 Vragen

Alle gedane giften worden gewoon letterlijk opgeteld en waar ontvangen weer afgetrokken.  Als moeders alles aan 1 kind zou hebben gegeven 5 jaar terug dan kunnen de huidige erfgenamen daar toch deels aanspraak op maken

justmeagain
door justmeagain - Sep 25, 2021 om 23:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

Was eren tussenuit.
Ter verduidelijking
De zus was gewoon erfgenaam maar had geen contact met moeder.
Haar erfdeel heb ik haar aangeboden en tien kreeg ik brief van advocate in 5,5 jaar stukken te overleggen. Zus kwam tot medio 20118 nog wel bij moeder.
Zij wil inzage omdat ze denkt dat ik duizenden euro's heb verduisterd en dat jongere zus vaak financiële ondersteuning heeft gehad.
Buiten dat je al geen eigenwaarde of trots hebt om te weigeren wil ze nu dus een belachelijke termijn terug zien

Heb woensdag afspraak.et erfrecht advocaat gepland. Zij heeft ook een familie erfstuk van mijn moeder afhandig gemaakt.
Ik heb haar advocaat reeds te kennen gegeven nergens meer aan mee te werken totdat de rechter geeft bepaald over welke periode zij inzicht mag krijgen....wordt vervolgd

ma
door malty - Sep 26, 2021 om 09:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens inbreng van schenkingen tijdens leven.
https://www.gmw.nl/inbreng-van-schenkingen-in-de-nalatenschap/

https://www.erfrechtonline.nl/de-legitieme-portie-en-schenking/
Naar mijn idee hoeft u zich geen zorgen te maken over eventuele schenkingen, nu duidelijk is dat uw oudere zus niet is onterft.

justmeagain
door justmeagain - Sep 26, 2021 om 13:31
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zal proberen de situatie nog iets duidelijker te maken.
4 kinderen hebben uitstekende omgang met moeder. 1 dochter niet meer nadat zij rechtszaak tegen moeder verloor
Dit kostte moeder vele duizenden euro's maar goed de zaak was gewonnen. Deze zus heeft op zijn liefst gezegd intense haatgevoelens jegens middelste zus daar deze financiëel werd bijgestaan door mijn ouders en later door mijn moeder.
Na overlijden alles netjes met bonnetjes en bewijzen gedocumenteerd en afgehandeld. Oudste zus begon ineens te vragen om documenten zoals testament, akte van overlijden enz. Ik heb haar dat per direct gemaild.
Vervolgens krijg ik een mail met haar rekening nummer met het verzoek het erfdeel van rond de 1000 euro over te maken. Voor ik überhaupt kans  kreeg volgde de brief van de RBS verzekering om een kleine 350 bankafschriften te versturen. Dus over laatste 5,5 jaar.
In mijn optiek is het logisch dat moeder 4 kinderen die ze wel zag weleens een gulle gift deed (1000 euro) want ze zei ik geef liever met warme handen als net koude. Giften waren altijd Cash omdat ze dan kon zien hoe de ontvangers reageerden op de inhoud van de enveloppe.

Nu is de wet wel de wet maar wij vieren vinden het al asociaal dat je, nadat je je moeder zo hebt behandeld nog je hand op durft te houden en dan ook nog inzage eist.

Ik heb dat stuk over die 180 dagen regel gelezen.maar dat heeft meer betrekking op de erfbelasting.  En in de laatste 180 dagen is er geen noemenswaardig bedrag verdwenen van de rekening. Moeder had AOW met 2 pensioentjes van 1700 per maand. Waarvan 1115 euro naar het CAK ging. Dan nog krantje, tv, telefoon, waskosten verzorgingshuis, uitvaartverzekering, boodschappen en zorgverzekering. Iedereen kan uitrekenen dat er tientjes overbleven geen tienduizenden.
Het doet ons gewoon zeer hoe zij zich tegenover moeder opstelt. Zo respectloos.
Dat is waar wij tegenaan lopen, moeder heeft bij leven aangegeven dat ze nooit zou willen dat dochter haar administratie in kon zien, puur en alleen om middelste zus te beschermen die het gekregen geld voor huur kleding en voeding gebruikte. Niet voor enige luxe.

ma
door malty Sep 26, 2021 om 13:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als alles contant ging valt toch niet te bewijzen dat het geld naar de kinderen ging en wie wat kreeg.

justmeagain
door justmeagain Sep 26, 2021 om 14:01
623 Antwoorden / 8 Vragen

Edit

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2021 om 19:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Nu toch "alles op tafel ligt" ben ik toch wel benieuwd :

Waarover ging die rechtzaak van uw oudste zus tegen uw moeder?

justmeagain
door justmeagain Sep 27, 2021 om 09:13
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GS diefstal uit haar huis van erfstukken van mijn vader. Verder heeft ze moeder dagenlang afgeluisterd met een verstopte voice recorder om te horen wat wij met moeder over de zaak bespraken. Deze recorder werd door mijn partner gevonden. Is bij de zitting netjes teruggegeven wel leeg. En ze heeft nog wat streken uitgehaald. Puur uit jaloezie dat jongere, veel ondersteunde zus iets zou krijgen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 28, 2021 om 22:01
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

 "Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers" is als spreekwoord van toepassing op uw zus......

justmeagain
door justmeagain - Sep 26, 2021 om 14:15
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar iemand zal toch vragen over dat geld. Wij zijn met 4 dus hebben allemaal wel soortgelijke giften gehad. Haar advocaat roept nu dat alle bedragen moeten worden opgeteld en dat zus daar 10% van krijgt.
Als dit waar blijkt is Nederland nog krommen als er dachten.
Kunnen wij niet de kosten van die vorige rechtszaak bij haar declareren. Dat heeft ons vier allemaal flink gescheeld in ons erfdeel......jammer dat het zo niet werkt.

ma
door malty Sep 26, 2021 om 14:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als uw moeder b.v. €4000 zou hebben opgenomen wie kan dan zeggen waar dat geld naar toe is gegaan?
Zou best kunnen dat ze €2000 in collectebussen van goede doelen heeft gedaan en aan de 4 kinderen elk €500 heeft gegeven, wie zal het zeggen?
Een rechter zal zonder bewijs aan wie het geschonken is, niet veel kunnen.
Wanneer het overschrijvingen zouden zijn geweest, was het wel duidelijk aan wie geschonken was, maar u zegt dat het allemaal contant ging.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2021 om 19:59
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Waarover ging die rechtzaak tegen uw moeder van uw oudste zus?

justmeagain
door justmeagain Sep 27, 2021 om 09:14
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GS diefstal uit haar huis van erfstukken van mijn vader. Verder heeft ze moeder dagenlang afgeluisterd met een verstopte voice recorder om te horen wat wij met moeder over de zaak bespraken. Deze recorder werd door mijn partner gevonden. Is bij de zitting netjes teruggegeven wel leeg. En ze heeft nog wat streken uitgehaald. Puur uit jaloezie dat jongere, veel ondersteunde zus iets zou krijgen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 28, 2021 om 22:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Je leert je broer en zus pas goed kennen als 1 van je ouders overleden is.....

Bij mij veranderden zij ook in geldwolven allebei.......:-((

panter22
door panter22 - Sep 26, 2021 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

Jammer dat dit in je familie zo gaat. Eigenlijk is het van de zotte dat je niet eens kunt bepalen hoe je je geld wilt besteden. En dat je kinderen na je overlijden met elkaar daar over  gaan ruzien.
Je hebt hier mee te maken,
Het erfrecht onderscheid twee termen: erfgenaam en legitimaris. Iedereen die erft is een erfgenaam. Alleen de bloedverwanten (zoals kinderen en kleinkinderen) heten (ook) legitimarissen. Voor legitimarissen heeft de wet regels opgesteld over wie welk deel erft en ook, hoe een erfenis moet worden verdeeld.
https://kortmanadvocaten.com/rechtsgebieden/erfrecht/
Omdat je zus legitimaris is, wenst zij dus 1/10 deel van de giften.Info:
https://www.plusonline.nl/erven-en-schenken/mijn-zussen-hebben-veel-meer-geschonken-gekregen-van-onze-moeder-dan-ik-heb-ik-nu

justmeagain
door justmeagain Sep 26, 2021 om 17:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar lang niet alle giften zijn aan kinderen gedaan. Ook bijvoorbeeld 4000 euro aan haar jongste broer die amper rond komt. Hier kon hij een 2e hands autootje kopen. Mijn moeder ging wel met zo'n dagje uit via het verzorgingshuis mee en gaf de chauffeur 50 euro fooi omdat ze een leuke dag geeft gehad. Ook bijvoorbeeld voor 300 euro met z'n zessen uit eten. Maar ik kan lang niet iederr uitgave zo uit mijn hoofd verantwoorden.

panter22
door panter22 Sep 26, 2021 om 17:50
6599 Antwoorden / Vragen

Die details daar heb je de advocaat voor. Daar weet hij wel raad mee. Waar ik nog aan zit te denken is het volgende. Je schrijft:
Vervolgens krijg ik een mail met haar rekening nummer met het verzoek het erfdeel van rond de 1000 euro over te maken. Voor ik überhaupt kans  kreeg volgde de brief van de RBS verzekering om een kleine 350 bankafschriften te versturen. Dus over laatste 5,5 jaar.
Wat je de advocaat zou kunnen vragen, de mail en brief laten zien, of zij met die mail de erfenis heeft aanvaard?
En of het bericht van de rechtsbijstand die daarop volgde niet te laat was. Maw was de mail van je zus onherroepelijk of niet?
Of kun je na het aanvaarden van de erfenis nog je legitieme portie opeisen?

panter22
door panter22 Sep 26, 2021 om 18:12
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb dit gevonden:
Aanvaarding van een erfenis is eenvoudig. U hoeft er niets speciaals voor te doen. Door alleen al een daad van aanvaarding te plegen krijgt u de nalatenschap in handen (of een deel, als er meer erfgenamen zijn).
en
U kunt dus als erfgenaam de nalatenschap aanvaarden of verwerpen. Bij aanvaarding is de keuze definitief, bij verwerping evenzeer. De wet schrijft voor dat een eenmaal gedane keuze onherroepelijk is. Een aanvaarding of verwerping kan ook niet op grond van dwaling, of op grond van benadeling van een of meer schuldeisers worden vernietigd.
https://www.advocaten.nl/tag/legitieme-portie/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2021 om 20:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

De rechter zal "transparantie" willen zien : nota's van betalingen of bankafschriften als bewijs.

Was uw moeder de laatste jaren aan het dementeren?

justmeagain
door justmeagain Sep 27, 2021 om 09:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

@pantet exact zo heb ik naar haar advocaat gereageerd. Dat het mijn inziens een aanvaarding zonder enig voorbehoud was. Geen reactie daarop gekregen.

panter22
door panter22 Sep 27, 2021 om 09:50
6599 Antwoorden / Vragen

Als je advocaat dit ook vindt, dan is het snel klaar.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 26, 2021 om 17:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees alles nogmaals door en zie:

4 kinderen kregen elk  25% van de rest die over was na overlijden.
Er zijn 5 kinderen maar die  nr 5 reageerde niet.

Of die onterf is volgens de regels?  Dat is nu de  vraag.

Als  4 mensen elk  €1250,- kregen als er €5000 was    maar hadden normaal recht op 5x €1000,-

Dan  moet deze advocaat geen 10%  zijnde €125,-  x4= €500,- eisen maar 20%  dus  4x €250 = €1000,=

Die die haar helpt   vraagt maar 10% en geen 20%????

Hoeveel er na de uitvaart die bepaald niet gratis is en alle nagekomen facturen nog over is  hoef ik niet te weten.

Kan nihil of negatief geweest zijn.

Giften van jou moeder  zijn na ½ jaar volledig voor jou, alleen laatste half jaar kan bij erfenis  gerekend worden dus ook bank van laatste  7 maanden is voldoende.

Maar als ze Contant  op heeft genomen en  maanden later uitdeelde?

Als je de vuile was en nog veel meer hebt gedaan mag daar iets extra  tegenover staan.

Maar heeft zij tijdig op  overlijden van haar moeder gereageerd?

Als je  een maand lang niets hoorde en wel juiste adres had en meerdere pogingen, dan  heeft ze blijkbaar geen interesse.

Haar rechtsbijstand doet wat zij riep en  niet wat waar is.

Als je vele Duizenden Euro's  aan rechtshulp  claim  die ver boven de erfenis gaan is haar probleem.

Wanneer is de overleden en wanneer reageerde zij eindelijk?

En dat ze geen inzage kreeg, bij overlijden vervalt dat wel,  want ze heeft recht op inzage.

350x printen hoeft niet,  ze mag inzage  en  je hoeft het niet mee te geven.

Ook is bij grote Contant een loterij of je het nog weet.

Zelf betaal ik veel Contant,

niet traceerbaar en of het boodschappen

  of voor haar 4 goede kinderen,

haar broer of goede doel is?

Als je Vader is afgehandeld  mag zij alles opmaken wat zij wilde.

Dus heeft zij zich  tijdig bij jou gemeld  en  heeft ze nog rechten op erfenis of onterfde?

Als zij niets liet horen na meerdere pogingen mag je er vanuitgaan dat ze niets wilde en is ze nu te laat.

justmeagain
door justmeagain Sep 26, 2021 om 18:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

U leest het net niet goed. 4 kinderen kregen weleens wat toegestopt van moeder. Niemand is onterfd. Na overlijden de pot eerlijk door 5 gedeeld. Zij kwam niet bij moeder, deed niets voor moeder en kreeg dus geen giften bij leven. Zij is door mij keurig op de hoogte gesteld na overlijden..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2021 om 20:04
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Was uw moeder de laatse jaren aan het dementeren?

justmeagain
door justmeagain Sep 26, 2021 om 20:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, met name het laatste jaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2021 om 22:13
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn moeder.

Mijn broer en zus vonden, dat ik teveel geld had "opgemaakt" van mijn moeder met wie ik een en/of - rekening had.
Ik was de enige, die de mantelzorger was.

Mijn grote fout was, dat ik bijna alles contant betaalde en veel nota's had weggegooid.

De rechter vond dat niet "transparant" en ik moest een groot bedrag terug betalen aan de tegenpartij.

Als u mij vertelt waarom uw oudste zus een rechtzaak tegen uw moeder had aangespannen, kan ik u eventueel nog meer tips geven.

Fa
door Familie Timmer - Sep 26, 2021 om 20:49
21 Antwoorden / Vragen

Allereerst sterkte met het verwerken van het verlies.

Er is meer informatie nodig, om iets zinnigs te kunnen antwoorden.

1. Is er een testament waarin u officieel als executeur bent benoemd, of heeft u de afwikkeling op zich genomen met instemming van de anderen?

Als er een testament is, en u bent daar als executeur benoemd, staan in het testament de rechten, bevoegdheden en verplichtingen van de executeur. Daarnaast gelden de wettelijke regels. Een van de verplichtingen van de executeur is het geven van informatie aan erfgenamen die daar om vragen. U kunt dus beter niet zonder reden weigeren. Een andere verplichting van de executeur is, een beschrijving van de nalatenschap te maken ("boedelbeschrijving") en de schulden te voldoen. De boedelbeschrijving moet op verzoek aan de erfgenamen worden gegeven.

2. Bent u alleen benoemd als executeur, of ook als afwikkelingsbewindvoerder? Een executeur mag niet de erfenis verdelen. Hebt u de nalatenschap verdeeld zonder bewindvoerder te zijn, of zonder toestemming van alle erfgenamen, raad ik dringend aan, een advocaat of notaris om raad te vragen.

3. Als er een testament is, is de oudere zus daar ook als erfgenaam aangewezen? (u schrijft over 5 erfgenamen). Zo ja, is niet goed te begrijpen dat een advocaat het over de legitieme portie heeft. Dat speelt alleen wanneer uw zus niet als erfgenaam is aangewezen bij testament. Dat noemt men vaak 'onterven'. Als uw oudere zus het recht heeft de legitieme portie te vragen, moet u hier als executeur aan het werk. Vraag een advocaat of notaris om raad.

4. Heeft de oudere zus de nalatenschap verworpen of heeft ze aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving ('beneficiair aanvaarden')?
Als de oudere zus heeft verworpen, heeft ze geen recht op de legitieme portie. Als ze beneficiair heeft aanvaard, moet de executeur als eerste een boedelbeschrijving maken en aan de hand daarvan bekijken of de nalatenschap 'positief' is. Uit uw vraag maak ik op dat de nalatenschap positief is, maar de oudere zus heeft recht op de boedelbeschrijving.

5. Claimt uw zus, dat ze een vordering op de nalatenschap heeft? Dat moet de executeur nagaan.

6. Dan is er nog een 'heikel' punt. Als u de laatste vier jaar veel bij uw moeder bent geweest, voor haar hebt gekookt, haar hebt vervoerd door het hele land, hebt u daar misschien geld van uw moeder voor gekregen. Dat is niet ongebruikelijk. Maar een erfgenaam heeft het recht van de executeur te vragen, hoe dit is gelopen. Dat wordt door consumentenprogramma's als Kassa zelfs aangeraden. Ter bescherming van de oudere die werd verzorgd. Als executeur heeft u als enige de beschikking over de administratie, zoals ik het zie, kunt u het verzoek om inzage niet zondermeer weigeren.

Ik sluit me aan bij vele antwoorders: ga (met het testament) naar een advocaat die is gespecialiseerd in erfrecht (NIET in familierecht, die hebben vaak geen, of te weinig verstand van erfrecht) of naar een notaris. Als u het gesprek goed voorbereidt, en u probeert zakelijk te zijn, zal dat niet meer dan een uur, tot 90 minuten duren. De tarieven liggen bij notaris en advocaat rond de € 200,00 per uur.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2021 om 22:20
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte familie Timmer,

Ik ben het grotendeels met u eens.

Alleen mijn ervaring is, dat 90 minuten arbeidstijd van een advocaat niet genoeg is.

Ook zijn er advocaten, die met een lager tarief werken of voor een afgesproken bedrag.

Ik hoop, dat TS(Justmeagain) ons nog even vertelt waarom zijn oudste zus een rechtzaak tegen zijn moeder is begonnen.

Waarschijnlijk zal de betreffende advocaat van destijds nu wederom de zaak van Justmeagain kunnen oppakken.

Fa
door Familie Timmer Sep 27, 2021 om 08:17
21 Antwoorden / Vragen

Slimme suggesties!

panter22
door panter22 - Sep 27, 2021 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Een advocaat is duur. Hou dus je vraag zo kort mogelijk. De details komen later wel.
Wat van belang is, is de mail van je zus waarin zij vraagt haar erfdeel uit te betalen.
Met opmerkelijk kort daarna de mail van de rbs.
Een eenmaal aanvaarde erfenis is definitief en kan niet herroepen worden. Vraag dus je advocaat of de mail van je zus voldoende  is en heeft zij hiermee de erfenis aanvaard. En is geen recht meer op een legitieme portie.
En dan is de mail van de rbs te laat.
Belangrijk is dus wat er in de mails staat.

justmeagain
door justmeagain Sep 27, 2021 om 09:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

Aangezien we de advocaat met 5 en misschien wel met 5 moeten betalen hebben we vol ingezet op advocaat. Liever 3000 naar advocaat als een tientje naar onze zus.
Kreeg gisteren te horen dat haar RBS een maximale vergoeding van 3000 euro kent. Voor mijn gevoel kunnen we die grens zo bereiken.
Ook een door haar op slinkse wijze ontnomen erfstuk gaat deel uitmaken van ons spel. We hebben naar onze mening voldoende bewijs dat het haar niet toebehoort.

panter22
door panter22 Sep 27, 2021 om 16:01
6599 Antwoorden / Vragen

Succes.

justmeagain
door justmeagain - Sep 28, 2021 om 21:55
623 Antwoorden / 8 Vragen

Update,
Vanmiddag 1,5 uur bij gespecialiseerde erfrecht advocaat doorgebracht.
Zij ziet wel mogelijkheden maar wil zich nog even in alle door mij aangeleverde stukken inlezen.
We kiezen ervoor om alvast de boedelbeschrijving en alle documenten van na overlijden aan de RBS juriste te sturen en vragen uitstel voor wat betreft de bankafschriften. Ik lever mijn advocaat deze week de bankstukken aan, dan gaat zij mijn geplaatste opmerkingen bij de bedragen bekijken. Zij geeft aan de vertragingstactiek toe te passen omdat de RBS dan een advocaat moet inzetten om te procederen.
Veel gegeven opmerkingen in dit topic blijken helaas onjuist maar toch ben ik blij met alle input omdat ik deze heb kunnen bespreken met advocaat.
Dus dikke duim voor alle reacties.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 28, 2021 om 22:16
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Had u, toen uw moeder nog leefde, een en-/-of-rekening met uw moeder?

Of had uw moeder u een volmacht gegeven via de notaris?

U staat sterker omdat uw andere 2 zussen en broer achter u staan.

Zij kunnen getuigen dat uw tegenpartij zus de afgelopen jaren niet aanwezig was in het leven van uw moeder.

justmeagain
door justmeagain Sep 28, 2021 om 23:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat zus niet aanwezig was maakt niets uit, zelfs niet met de gerechtelijke uitspraak dat ze haar moeder h as d bestolen.
Ik had geen en/of rekening wel een levenstestament met volmacht voor financiële zaken.
Maar al deze stukken doen er niet toe is mij vanmiddag vertelde. Misschien een regel in het levenstestament die nog voor wat druk richting tegenpartij kan zorgen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 29, 2021 om 00:52
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Waar ik gevaar in zie zijn de giften van uw moeder, die contant zijn gedaan.

Persoonlijk zou ik deze giften nooit noemen als het een rechtzaak wordt.

Beter is het om het helemaal niet over "giften" te praten.

Noem het "boodschappen geld".

Uw moeder gaf "boodschappengeld" om voor haar eten en kleding te kopen.

Mijn ervaring is, dat een rechter niet kijkt hoeveel tijd een mantelzorger voor iemand zorgt, maar puur kijkt naar of het "financiële plaatje" rondom een persoon klopt, dus met een zakelijke bril.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 29, 2021 om 04:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Om het terug te betalen bedrag aan uw tegenpartij zus nog meer te verlagen heeft u nota's / bonnen nodig van de laatste 5 jaren van uw moeder's leven.

Probeer maar van alles, jullie zijn met z'n vieren (misschien bewaart iemand bonnen) :

Bonnen van restaurants, supermarkten, Action, meubels, computer, tv, koelkast, senioren bed, etc...

Scan alles en stuur het naar uw advocaat.

In deze jurische "oorlog" is alles te proberen.

panter22
door panter22 Sep 29, 2021 om 07:57
6599 Antwoorden / Vragen

Dus het vragen van je erfdeel te storten op je bankrekening, is niet voldoende om de erfenis zuiver te aanvraarden,
Een levenstestament  ook niet voldoende om problemen met de erfenis te voorkomen.
Ouderen die altijd zuinig zijn geweest, een huis bij elkaar gespaard hebben en nu aan het sparen zijn voor kinderen en kleinkinderen, doen er dus goed aan naar de notaris te gaan om een testament te laten maken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 30, 2021 om 12:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

5 jaren Bank afschriften?

tot ½ jaar voor haar overlijden is voldoende om de  te in 5 delen te verdelen voldoende.

Schenkingen laatste half  jaar moeten  verrekend worden maar als dat Contant was  geen bewijs.

Zij mag alle 4 die wel kwamen wel iets geven,  en de oudste niets.

Maar hoge kosten om van deze Zus af te komen?

Ik vermoed dat er minder als €12.000,- te halen is  en uitgedeeld.

En als je elk jaar €2000,- kreeg x 4 personen over  4 jaren = €32.000,- en legaal.

Ik weet dat de bedragen voor belastingvrij schenken jaren lang stegen maar niet meer huidige....

Zij was niet verplicht iedereen hetzelfde bedrag te geven.

En ik las dat ze ook aan andere geld gaf wat legaal is....

Zou geen kosten maken en  Advocaat kan altijd nog.

Eerst wachten wat haar bewijs is en  in plaats van printen?  Digitaal op  1 Gb  kaartje mag ook.

Lage kosten  te koop bij Action en  1 postzegel is voldoende.