Ni
door Ninawens May 26, 2018 om 21:39
Geldzaken & recht

Bedrijfsongeval, hoe verder?

Afgelopen nacht heeft mijn man een bedrijfsongeval gehad. Mijn man moest schoonmaken en doordat de hogedruk waterspuit verouderd is, schoot deze los in het gezicht van mijn man. De werkgever heeft mijn man vervolgens op zijn fiets naar huis gestuurd waarna ik hem naar de eerste hulp heb moeten brengen. Daar hebben ze 5 hechtingen moeten plaatsen in zijn gezicht. Het eigen risico hadden wij nog niet opgebruikt. Helaas hebben wij (heel stom) geen rechtsbijstand. Ik vraag me nu dus af hoe verder?  Volgens mijn man zijn er verder ook geen formulieren ingevuld oid. Ze hebben hem zelfs niet meer gebeld met de vraag hoe het ging. Enige empathie ontbreekt daar dus ook al. (Mijn man spreekt niet goed Nederlands, dus ik zal dit verder moeten afhandelen voor hem).

3850 18 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 26, 2018 om 21:45
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ninawens ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidsvoorwaarden/arbeidsongeval/

tenormin
door tenormin - May 26, 2018 om 21:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen
emcede
door emcede - May 26, 2018 om 22:24
960 Antwoorden / 4 Vragen

Gaat het je alleen om het eigen risico? Probeer dan eerst in gesprek te gaan met de werkgever. Een letselbureau inschakelen kan altijd nog en is een goede tweede optie.

Beterschap voor je man!

hansje klein
door hansje klein - May 26, 2018 om 22:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U zult zich dus moeten inlezen om wel dan niet te besluiten om rechtshulp te gaan nemen ... >lees hier verder<

https://www.juristenkantoor.nl/wiki/voorbeelden-schadevergoeding-bedrijfsongeval/

tijger1
door tijger1 - May 27, 2018 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Tr
door Trostomaat - May 27, 2018 om 01:12
239 Antwoorden / Vragen

Tsja, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik zou zeggen rustig laten genezen, de hechtingen eruit en als er geen verdere schade is, gewoon weer lekker aan het werk.
Wat bedoelt u met 'hoe nu verder'? Wat wilt u bereiken?

panter22
door panter22 - May 27, 2018 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Vervelend voor je man dat dit gebeurd is. Dat is even schrikken, maar de schade viel achteraf wel mee.
Wat je zou kunnen doen is een mailtje sturen naar zijn werkgever.
Schrijven wat er gebeurd is en vraagt of je werkgever de kosten wil vergoeden.
Het gaat alleen om de kosten van de zorgverzekering? Een paar honderd euro?
Ik zou er ook even bij zetten dat je man niet goed nederlands spreekt en dat jij daarom alles voor hem regelt.
Dan hoor je vanzelf wel hoe of wat.
Rechtsbijstand is echt niet nodig.

wi
door wilhelmina59 - May 27, 2018 om 08:36
512 Antwoorden / 0 Vragen

Trek ook bij uw Zorgverzekeraar aan de bel dat deze kosten het gevolg zijn van een bedrijfsongeval. Zij kunnen dan de medische kosten verhalen.

Ge
door Genee - May 27, 2018 om 08:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kan zijn dat de werkgever niet door had hoe erg het was, uw man zal wel niet onder het bloed hebben gezeten.
U zegt wel dat het kwam door de verouderde hogedrukspuit maar dat weet u natuurlijk niet zeker.
Neem contact met zijn baas op en vraag of hij de ziekenhuisrekening wil vergoeden.
Om juridische hulp te zoeken, kost u misschien meer dan de ziekenhuisrekening.
Beterschap met uw man, hopelijk blijft het bij de 5 hechtigingen en de schrik.

aurora1
door aurora1 - May 27, 2018 om 13:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe kunt u weten dat het een verouderde drukspuit was en dat dat dan ook nog de reden van het losschieten was?  Misschien wss er juist  niet goed mee omgegaan? U was er tenslotte niet bij. Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever een zwaargewonde werknemer met bloed e.d. gewoon op de fiets naar huis stuurt.
Uw vraag "hoe nu verder" begrijp ik niet. Genezen, hechtingen eruit halen door de huisarts als die niet vanzelf oplossen en klaar. Met de werkgever overleggen en de  verzekering melden dat het een (bedrijfs) ongeval was.

Ni
door Ninawens - May 28, 2018 om 01:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties.
Allereerst even wat antwoorden op een paar vragen die terug komen.
1. Ik weet van mijn broer (die bij hetzelfde bedrijf werkt), dat het gaat om een verouderde hogedrukspuit, die tot vrijdag nog altijd door iedereen gebruikt werd. Daarnaast heeft mijn man mij uitgelegd hoe het is gegaan en hoe zo'n ding werkt. Daaruit heb ik kunnen opmaken dat het niets te maken had met de handeling zelf.
2. De teamleider heeft mijn man naar huis gestuurd met een half afgeplakt en half opgezwollen gezicht (er zat een flinke bloeduitstorting door de ijzeren staaf die tegen zijn gezicht is aangekomen), waardoor mijn man duizelig thuis kwam. En ja, onder dat afplaksel en gaas zat veel bloed. Dat alles maakt, dat ik het zwaar nalatig vind dat ze hem in de nacht alleen naar huis hebben gestuurd, op de fiets notabene. Die mening werd overigens ook gedeeld door de arts en de verpleegkundige. U begrijpt wel dat ik mij deze hele situatie ook niet kon voorstellen, totdat het toch echt gebeurde.
Mijn vraag hoe nu verder, komt inderdaad van hoe dat precies zit met het eigen risico dat door dit bedrijfsongeval is ontstaan. En ook welke wegen ik kan bewandelen, om aan te geven dat ik bovenstaande absoluut niet netjes vind en wat er aan gedaan wordt dat dit niet weer zal gebeuren, (zonder dat de baan van mijn man op het spel komt te staan). Vooral het laatste is iets wat ik net wat belangrijker vind dan die kosten.

panter22
door panter22 May 28, 2018 om 09:19
6599 Antwoorden / Vragen

Je weet niet precies wat er gebeurd is maar je man is verbonden en naar huis gestuurd.
Dat heeft je man gedaan en pas later is hij duizelig geworden en bleek de wond gehecht te moeten worden.
De situatie bleek dus achteraf erger te zijn dan ingeschat en daarom zal de teamleider geen contact hebben opgenomen,
Waarom bespreek je de zaak niet even met de teamleider. Zonder direct te beschuldigen. Als de zaak ernstig leek, dan was toch wel een ambulance gebeld?

tijger1
door tijger1 - May 28, 2018 om 09:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen
marita5
door marita5 - May 28, 2018 om 09:52
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , hier lees ik , als de werknemer na behandeling naar huis is gegaan de werkgever dit niet hoeft te melden bij de arbeidsinspectie , maar dit wel moet registreren in het personeelsdossier i.v.m evt controle arbeidsinspectie :
.

Wat is een ernstig bedrijfsongeval?

Een bedrijfsongeval is ernstig als je werknemer overlijdt, blijvend letsel oploopt (lichamelijk of psychisch) of in een ziekenhuis moet worden opgenomen. Als je medewerker direct na een behandeling weer naar werk of naar huis gaat dan is er (meestal) geen sprake van ernstig letsel en hoef je geen melding te doen bij de Arbeidsinspectie. Verzuimt je werknemer langer dan drie dagen na het ongeluk dan moet je dit wel registreren. Het is vereist dat je deze registratie direct aan de arbeidsinspectie kunt tonen bij controle. Het is raadzaam om deze registratie in de betreffende personeelsdossier te bewaren, zo kun je deze altijd vinden bij controle.

https://www.mkbservicedesk.nl/2332/wat-moet-doen-bedrijfsongeval.htm

tijger1
door tijger1 May 28, 2018 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat “meestal”. Ook moet er gekeken worden of het gereedschap niet gevaarlijk is.

marita5
door marita5 May 28, 2018 om 14:50
11512 Antwoorden / 15 Vragen

In uw link staat , een poliklinische behandeling is geen dagopname , hoeft niet gemeld te worden . dat het gereedschap gecontroleerd moet worden ben ik volledig met u eens .

hansje klein
door hansje klein - May 28, 2018 om 10:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kosten verhalen na een bedrijfsongeval >HIER<

http://www.bedrijfsongeval.net/schadevergoeding/kosten-verhalen/

Hoe gaat het inmiddels met uw man, kan hij weer aan het werk of blijft hij thuis? Er zal tenminste een onderzoek moeten plaatsvinden m.b.t. de veiligheid van die (gammele) hogedrukspuit, die collega's hopelijk nu ook niet meer willen bedienen.

hansje klein
door hansje klein - May 28, 2018 om 12:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@NinaWens ...

bent u er nog niet helemaal uit, wendt u zich dan tot SWZ (Inspectie Sociale Zaken Werkgelegenheid) met het gratis telefoonnummer 0800-5151.

Bedankt voor uw eerdere feedback.

gu
door guust flater - May 28, 2018 om 12:56
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is een bedrijfsongeval en dan moet er een procesverbaal op gemaakt worden en ook de arbeidsinspektie in geschakeld worden om de reden dat die spuit wel eens niet zou kunnen deugen.En dan moet de baas al je kosten en ongemak en het het ziek zijn en ook de vervolg schade aan je betalen.Als je nu bij de vakbond zou wezen dan zouden ze je kunnen helpen er mee.Ga langs bij het CNV of FNV en word lid en laten ze je helpen hiermee.Dan heb je voor je leven gelijk rechts bescherming.En dat tegen een klein prijsje en je word overal mee geholpen.

hansje klein
door hansje klein May 28, 2018 om 13:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Aanvulling op de gegeven tip van @Guus Flater:

3.6 Indien het Lid binnen de eerste zes maanden van zijn lidmaatschap Rechtshulp wil ontvangen in een geschil
waar voor de behandeling meer dan alleen (juridische) informatie of (juridisch) advies noodzakelijk is, geldt dat de Rechtshulp alleen wordt verleend nadat het lid zich er toe heeft verplicht om nog ten minste twee jaar na aanvang van de Rechtsbijstand door de FNV, lid te blijven van de FNV én het Lid een bedrag ter hoogte van twee jaar contributie vooraf heeft voldaan aan de FNV.
https://www.fnv.nl/lidmaatschap/contributie/

mo
door mof - May 28, 2018 om 13:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben benieuwd, weet het antwoord niet

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 28, 2018 om 16:25
16845 Antwoorden / 202 Vragen

'Erger nog': dit is een zaak voor de Inspectie SZW (Arbeidsinspectie): (En lid worden van een vakbond aannemend dat dat niet het geval is)

https://www.inspectieszw.nl/melden/arbeidsongeval