bouke1966
door bouke1966 Dec 27, 2007 om 17:19
Geldzaken & recht

Beeindigen toestemming briefadres

Ik heb iemand toestemmming gegeven om een briefadres op mijn adres te hebben. het zou voor max een halfjaar zijn. Inmiddels nu bijna een jaar verder en nog geen oplossing, Kan ik juridisch mijn toestemming intrekken, kan hier op het internet niets over vinden
Soms help je mensen die er uiteindelijk misbruik van maken.

bij voorbaad dank

Bouke

12640 17 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 27, 2007 om 17:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Bouke,

het is uw woning/adres en het staat u vrij om een dergelijk postadres 'op te zeggen', wanneer u dat zelf wilt. En dit zou ik (persoonlijk) vooral doen, als er personen misbruik maken van de situatie. Alle post 'retour afzender' sturen (er duidelijk op schrijven) en (zonder postzegel) weer op de bus doen (indien er een afzender op staat, uiteraard).

Gr. Hutch

bouke1966
door bouke1966 - Dec 27, 2007 om 17:43
157 Antwoorden / 3 Vragen

bedankt hutch voor je reactie

maar ik heb het niet over een postadres maar een briefadres, dat is juridisch iets anders.

alleen ik vind alleen zaken met betrekking tot het aangaan van een briefadres maar niet het beeinigen van de teostemming.
bijvoorbeeld wat is de juiste manier, aangetekend aan gemeente, etc. kan hierover niets vinden. Heb nu een email aan de gemeente gestuurt maar ik weet niet of dit juridisch de juiste weg is.

Bouke

vladja
door vladja - Dec 27, 2007 om 17:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is heel lastig om iemand uitgeschreven te krijgen van je adres. De gemeente gaat er van uit dat dat alleen de persoon zelf kan doen. ik ga even zoeken en geef je dan een verwijzing hoe dat moet.

Nog een vraag: staat die persoon wel ingeschreven op een ander adres bij de gemeente als woonadres?

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2007 om 17:59
16825 Antwoorden / 202 Vragen

begrijp ik goed dat u iemand toestemming gaf om uw adres op zijn briefpapier te gebruiken??

vladja
door vladja - Dec 27, 2007 om 18:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit
is de manier om iemand van een adres af te krijgen. Ik zou deze weg maar
bewandelen om er vanaf te komen. Ook al is de situatie niet helemaal hetzelfde.
Mijn persoon had er gewoond. Er is volgens mij geen andere manier.

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=25472&qid=35135

Kijk
ook nog even naar deze:

Een
woning delen tegen wil en dank:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_zoek&searchType=kassa&searchTerm=u8itschrijving+bij+gemeente

Vladja

bouke1966
door bouke1966 - Dec 27, 2007 om 18:03
157 Antwoorden / 3 Vragen

ja, maar voor beperkte tijd, voor een half jaar, de gemeente is verplicht dit ook per halfjaar te controleren. dit hebben ze niet gedaan. nu heb ik dus de gemeente gemeldt dat ik de toestemming in trek maar wat de juiste wijze is is me nu niet geheel duidelijk,Ik kan hier niets over vinden als ik het net af zoek.

bouke

bouke1966
door bouke1966 - Dec 27, 2007 om 18:09
157 Antwoorden / 3 Vragen

alleen dit is juridisch iets anders, de persoon woont dus hier niet en heeft geen postadres. hij heeft een briedadres, een heel verschil. het enige waar ik verantwoordelijk voor ben is dat het persoon ook werkelijk de post in handen krijg, staat niets over termijn. ook deurwaarders kunnen geen beslag leggen of zo.
Het is dus heel beperkt maar toch. Dat zou je toch ook moeten kunnen beeindigen, alleen ik kan daan niets over vinden, alleen maar over hjet toestemming geven, niet over beeindigen.

Dus alle info is welkom.

Bouke

vladja
door vladja - Dec 27, 2007 om 18:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik zou toch maar de formele stap gaan zetten en de gemeente aangetekend, schriftelijk verzoeken, dit briefadres te beëindigen met de vermelding dat u daar een bevestiging van wilt ontvangen binnen .... werkdagen.

Dan weet u in ieder op papier of dat briefadres beëindigd is of dat hiervoor andere stappen nodig zijn om het op te heffen.

Vaak weten ze niet goed hoe ze hiermee om moeten gaan en dan verdwijnt het onder op de stapel.

Maar staat die persoon wel op een ander adres officieel ingeschreven?

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2007 om 18:40
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Nou het lijkt me dan eenvoudig. Alle ongewenste post terugzenden met aantekening: geadresseerde woont hier niet. U kunt de persoon in kwestie schriftelijk en aangetekend berichten dat u de toestemming intrekt echter die brief zal dus bij u zelf komen en dat gaat dus niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2007 om 18:41
16825 Antwoorden / 202 Vragen

ps waarom zou u nog verantwoordeliojk zijn dat beytrokkene zijn post krijgt? U wilt dat toch niet dus herhaald, gewoon terugsturen met melding: woont hgier niet!

bouke1966
door bouke1966 - Dec 28, 2007 om 08:45
157 Antwoorden / 3 Vragen

bedankt Vladja,

Ik ga deze weg bewandelen, het persoon staat ingeschreven op mijn adres met een briefadres. Dus hij woont hier niet. Officeel is hij dus dakloos.

Mijn enige verantwoordelijkheid is dat ik moet zorgdragen dat de post die ik ontvang persoonlijk aan die persoon verstrek.

Alleen deurwaarders, incasso, etc, vergeten hier naar te kijken en gaan dan mij bellen. Dus in het GBA staat het juridisch goed maar ik word er soms gwoon niet goed van. Je Helpt een persson in nood maar hij is lekker onzichtbaar maar jij hebt er alleen maar last van. tevens kunnen bepaalde registraties op mijn adres komen die ik liever niet wil. Dus vandaar dat ik het wil beeindigen.

Ik kan dus pas brieven retourzenden als mijn toestemming niet meer geldig is. maar ik kan niets vinden over dit opzeggen. Als mijn toestemming officeel beeindigd is dan kan alles gewoon retour.

Heb inmiddels wel een mail ontvangen van de gemeente, die zijn dus inmiddels op de hoogte. Nu alleen nog juridisch dichttimmeren.

Ik ga denk ik in het nieuwe jaar ook even langs bij burgerzaken.

Bedankt dus allemaal en goede feestdagen en een gelukkig nieuwjaar,

Bouke

ji
door jing - Dec 28, 2007 om 13:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bouke,

Als je de post op jouw adres met de naam van de ander zou je wellicht gebruik kunnen maken van de verhuisservice van TNT-Post en daarbij aangeven de post voor de betreffende persoon niet meer op jou adres te bezorgen, maar op het huidige adres van hem of haar (kan geloof ik gratis gedurende een beperkte tijd).

Opa Jan

bouke1966
door bouke1966 - Dec 28, 2007 om 14:21
157 Antwoorden / 3 Vragen

bedankt opa jan,

Maar dit ligt even anders. het woonadres is dus niet bekent, dit persoon heeft een zwerfend bestaan. Vandaar het brief adres. Maar als je je sociaal opstel dn mag er geen misbruik van gemaakt worden.

Doorsturen van post is dus niet aan de orde, retour sturen kan ook niet zolang de toestemming nog officeel aanwezig is.

Het gaat dus om het juridisch op de juiste wijze beeindigen van de toestemming.

Ik kan hier niets over vinden. als je zoekt op GBA en briefadres krijk je alleen de spelregels en hoe je het moet beginnen, maar niets over beeindigen van de toestemming. alles is uit oogpunt van de aanvragen van het briefadres maar niet van de toestemming gever.

Zoals ik al zei heb ik inmiddels een reactie van de gemeente gekregen. Ik ga begin volgend jaar naar burgerzaken. Ik had alleen gehoopt dat iemand we kon wijzen op een wetsartikel of hiermee gerelateerde uitspraken van een rechtbank.

toch allemaal bedankt.

Bouke

du
door dubbelzout - Dec 28, 2007 om 14:31
100 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover mijn kennis strekt is een briefadres een optie in de wet op de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie). Daklozen e.d. kunnen op die wijze hun recht op een (aangepaste) bijstandsuitkering "verzilveren". Diverse hulpverleningsinstanties zoals het Leger des Heils, voeren briefadressen voor dak- en thuislozen.

Uit het bovenstaande volgt dat u helemaal geen ingewikkelde kuren hoeft uit te halen. Neem contact op met de gemeente en maak duidelijk dat u van het brief adres af wil. De persoon waarvoor het briefadres geldt, is ZELF verantwoordelijk om een nieuw briefadres te verwerven, doet hij/zij dat niet, dan stopt de evt. uitkering die hij/zij nu krijgt. En omdat (bijv.) de WWB (Bijstand) gebaseerd is op het principe van "je moet er zelf om vragen" hebt u geen verdere zorgen. (Anders dan wellicht een boze relatie aan de deur, maar dat had hij of zij goed kunnen weten, immers ik begrijp uit uw verhaal dat hij de contacten met u heeft laten verwateren).

Succes ermee.

pj
door pjotter123 - Dec 28, 2007 om 17:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kun je iemand anders bereid vinden het briefadres over te nemen. Bijvoorbeeld het Leger des Heils? Daarna wel een adreswijziging naar de gemeente sturen natuurlijk.

ge
door gerard55 - Dec 28, 2007 om 20:38
57 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Bouke,

U denkt dat u een probleem hebt, maar u hebt geen probleem. Omdat, zoals al eerder is opgemerkt, de geldigheidsduur van een halfjaar is overschreden en daarmee vervallen. De gemeente Amsterdam beschrijft het als volgt:

Duur briefadres
In principe is een briefadres geldig voor de duur van een half jaar. Na een half jaar krijgt u een herinneringsbrief waarbij de noodzaak tot het hebben van een briefadres opnieuw onderzocht wordt.

Zoals uzelf als schreef, is hooguit de gemeente in gebreke gebleven door u geen herinneringsbrief te sturen om de feiten nogmaals te controleren voor wederom het briefadres wordt verlengd. Dit is allemaal niet gebeurd. Wettelijk heeft niemand bij u een briefadres en kunt alles wat op uw adres voor de een ander wordt ontvangen retourneren. Dat gaat doorgaans om belasting en gemeentelijke papieren, dus wat dat aangaat stuurt u het in zo'n geval retour gemeente, die zelf in gebreke is gebleven. Verder is volgens het BW degene die uw adres gebruikt als briefadres is op dit moment zelfs strafbaar, omdat hij/zij in Nederland verblijft zonder briefadres, omdat deze is verlopen. U bent juridisch volkomen vrij van deze zaak.

an
door annely - Dec 28, 2007 om 21:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken ook iemand die een student toestemming had gegeven om haar adres als briefadres te gebruiken voor de duur van een jaar. Nadat zij was opgenomen in een verpleeghuis, kwam het adres op naam van de nieuwe huurder. De student echter bleef nog jaren op dit adres ingeschreven terwijl hij/zij nog in zijn/haar ouderlijk huis woonde maar d.m.v. een klandestien adres een hogere studie-toelage ontving. Wij hebben bij een deelraadkantoor de inschrijving ongedaan gemaakt en alle post voor de student terug gestuurd naar de afzender met de mededeling GEADRESSEERDE OP DIT ADRES ONBEKEND, RETOUR AFZENDER! Waarschijnlijk is dit doorgegeven aan de uitkerings-instanties, want in korte tijd waren wij van die overlast verlost!