door wilo1957 Oct 25, 2018 om 20:32
Geldzaken & recht

Beeindiging huurovereenkomst

Wij als kleine buurtvereniging hebben een huurovereenkomst  voor een copy-printer van Ricoh. Het apparaat is echter te duur voor ons geworden. De huurovereenkomst is ingegaan in november 2015 en loopt 5 jaar tot november 2020. Volgens het bedrijf kan ik niet zo maar het contract opzeggen, ik zal dan tot einde looptijd de kosten moeten blijven voldoen.
Wat zijn hierin onze rechten? Kun je inderdaad de overeenkomst niet tussentijds opzeggen.
Ook voor een eventuele afkoopsom moet ik het volledige bedrag betalen. Kan dit eigenlijk wel?

2176 11 Rapporteer

my
door mystery - Oct 25, 2018 om 20:37
34 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een contract willens en wetens tekend voor 5 jaar dien je daar ook de gevolgen van te dragen.
Het is gewoon een zakelijke overeenkomst want Ricoh levert niet aan particulieren.

Je kan proberen in gesprek te gaan met Ricoh wat er mogelijk is misschien het aantal prints per jaar omlaag laten brengen dat scheelt ook kosten.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2018 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij kunnen u aan dat contract houden. Misschien wat subsidie vragen aan de gemeente, of een bijdrage aan de buurtbewoners?

panter22
door panter22 Oct 25, 2018 om 21:23
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij eerder dat op de gemeentelijke subsidie gekort is.

panter22
door panter22 - Oct 25, 2018 om 21:02
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in de overeenkomst en de algemene voorwaarden.
1.8 De huurovereenkomst wordt voor bepaalde tijd aangegaan. Relatie kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen.
https://www.ricoh.nl/media/Algemene%20Voorwaarden%20Ricoh%20Nederland%20B.V.%20(gecombineerd)_tcm91-28026.pdf

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2018 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sponsors zoeken.

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2018 om 22:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Al met de buurtvereniging overlegd? Geen idee hoeveel dit kost, misschien is 2 jaar te overbruggen door van de leden van de vereniging iets extra's te vragen?

Ka
door Kassagebruiker - Oct 25, 2018 om 22:30
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bij deze zakelijke overeenkomst zijn de wederzijdse verplichtingen hard en zonder twijfels weergegeven en ondertekend. Dus u ontkomt er niet aan, betalen tot nov 2020. Wellicht kunt u drukwerk voor derden maken en daarmee de machine rendabel maken tot die einddatum, vergeet dus niet OP TIJD op te zeggen.

mo
door mof - Oct 26, 2018 om 13:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan. dat had u moeten afspreken bij aangaan contract

ha
door harrybre - Oct 26, 2018 om 13:35
240 Antwoorden / Vragen

Stel het omgekeerde: Ricoh heeft weliswaar een contract met u, doch.. zij verhogen de huur. Vindt u dat dan wel normaal / toegestaan ?

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2018 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En aan wie vraagt u dat?

maffy1948
door maffy1948 - Oct 26, 2018 om 14:40
45 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ook de buurtvereniging opzeggen? zodat de huurovereenkomst  ongedaan word want er is op dat moment geen vereniging.? Wat je volgend jaar opstart is wat anders.

edrick3
door edrick3 - Oct 26, 2018 om 15:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan dit eigenlijk wel?
Ja, wat heeft een contract anders voor zin?
Je hebt die huurovereenkomst afgesloten en bent daarbij akkoord gegaan met de voorwaarden van die huurovereenkomst.
Daar dien je je dus aan te houden.

wi
door wilo1957 - Oct 28, 2018 om 18:57
46 Antwoorden / 45 Vragen

Ik vroeg het me alleen maar af of het wel of niet mocht. Ja dus. Ik heb volgende week een afspraak met ricoh. bedankt allen voor de reacties.