J
door J Buis Feb 23, 2022 om 07:28
Geldzaken & recht

Behoud van functie na zwangerschapsverlof.

beste,

Mijn directe leidinggevende wilt mij van mijn huidige functie ontheven na mijn zwangerschapsverlof.
Huidige functie staat gelijk aan schaal 11 (teamleider) en wilt mij terug zetten in functie die gelijk staat aan schaal 10 (adm medewerker).
Dit n.a.v. dat ik na mijn zwangerschapsverlof max 32 uur (8 uur thuis en 24 kantoor/afdeling)  wil werken t.o.v. 40 uur i.v.m. veranderde prive situatie.

ik hoor graag van u/jullie

4517 11 Rapporteer

ti
door tilpend - Feb 23, 2022 om 07:54
132 Antwoorden / 0 Vragen

Dit staat natuurlijk los van uw zwangerschapsverlof maar het feit dat u zelf besluit om minder te gaan werken. Als 40 uur werken binnen het bedrijf onderdeel is van het eisenpakket voor een teamleider dan lijkt het mij dat uw werkgever in zijn recht staat om u terug te zetten aangezien u daar niet meer aan voldoet. Werken alle teamleiders binnen uw bedrijf 40 uur of zijn er die minder uren werken?

getty
door getty - Feb 23, 2022 om 07:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem contact op met het juridisch loket, uw vakbond of met een arbeidsrecht advocaat.

sira
door sira - Feb 23, 2022 om 09:21
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Is er al niet eerder een exact zelfde topic geweest?

getty
door getty Feb 23, 2022 om 09:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, maar zal dit ook niet gewoon vaker gebeuren?

sira
door sira Feb 23, 2022 om 09:29
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Het gaat er om dat ik dat topic niet kan vinden en misschien heeft vraagstelster ook iets aan die antwoorden.
Daarom hebben topics een archieffunctie, anders kunnen ze net zo goed verwijderd worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 23, 2022 om 10:18
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij evident. U wenst naar mijn mening zelf een aapassing in uw arbeidsovereenkomst/arbeidsvoorwaarden en dan is het de vraag of u dan nog wel kunt voldoen aan de functievoorwaarden waarop de indeling in schaal 11 is gebaseerd. Uw leidinggevende denkt kennelijk dat dit niet het geval is en is het aan u om dan zijn ongelijk aan te tonen.

Nu is het m.b.t. dit soort zaken wel van belang om lid te zijn van een vakbond om dan gemakkelijk juridisch advies te krijgen en ik wijs u (ook) op Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl . Ik ga er echter bij mijn reactie vanuit dat het antwoord dan niet anders zal zijn op basis van mijn ervaringen als  advisieur sociaal en arbeidsrecht / HR manager en v/h ook docent.

panter22
door panter22 Feb 23, 2022 om 10:41
6599 Antwoorden / Vragen

Zo simpel is het niet. De leidinggevende mag dit wel denken, maar moet hij moet het aantonen. Niet ts. Het is nogal wat, minder werken, een schaal terugzetten en op termijn minder verdienen. Zo'n functie moet ook maar beschikbaar zijn.
Tijden en wetten veranderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 23, 2022 om 11:08
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad, het is niet simpel en ik geef ook helemaal niet aan dat het 'zo'simpel is. m.b.t. dit soort kwesties is er qua wet en regelgeving niets veranderd. De leidingegevende maar ook betrokkene dient zijn of haar gelijk te kunnen aantonen en helaas is het zo dat er indien men er niet uitkomt het een rechter is die dan belist.
Het is een blijft hoe dan ook een kwestie dat vraagstelster ook op basois van de door haar gewenste werkwijze blijft voldoen aan de functieeisen als gesteld in het functieclassificatie systeem dat bij de werkgever wordt gehanteerd voor de functie van teamleider.
 En dat het niet 'zo' simpel is, ik ben ook zelf wel eens  betrokken geweest bij dit soort kwesties die dan (helaas) uitmondden in een  rechtszitting inzake kwesties als deze tussen een werkgever zij het dan wel meestal bij reorganisatiekwesties waarbij ik betrokken was.

Samengevat: de hamvraag kan de werkneemster de werkzaamheden blijvend uitvoeren op basis van de voor funtie 11 gestelde functie-eisen of niet.
En dat betekent dan echt een goed functieonderzoek.
Zo maar terugzetten kan en mag uiteraard nooit en te nimmer.

panter22
door panter22 Feb 23, 2022 om 13:05
6599 Antwoorden / Vragen

Dat er qua wet en regelgeving in de afgelopen jaren niets is veranderd, daar ben ik het niet mee eens.
Door de coronatijd is er heel wat veranderd. Thuis werken was de norm. Nu heb je het hybride werken.
Daar worden momenteel allerlei regels voor gemaakt. Het is helemaal niet meer vanzelfsprekend dat je al je werktijd op kantoor doorbrengt. Deze situatie had je 25 jaar geleden niet. En kun je niet vergelijken met een reorganidsatie.
En is dus veel breden dan alleen te kijken naar de functieomschrijving.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 23, 2022 om 16:25
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, inderdaad zijn er wel wijzigingen m.b.t. thuiswerken maar hoe u het ook blijft wenden en keren: dit is een kwestie van wel of niet (kunnen blijven) voldoen aan de functieeisen die zijn gesteld voor indeling in schaal 11. Als werknemer en werkgever er niet uitkomen is en blijft het een zaak voor de rechter.

Uiteraard kan zo maar terugzetten nooit en te nimmer. Dat kan nu niet, dat kon vroeger niet.  In deze casus is het wel zo dat werkneemster zelf om een aanpassing heeft gevraagd en is het aan vraagstelster om helder aan te tonen dat zij met voor een deel thuis werken kan blijven voldoen aan de gestelde functieeisen. De werkgever zal het tegendeel moeten aantonen.
Afgezien daarvan, mij ervaringen met de wetgeving etc. in deze zijn ook veel recenter dan 25 jaren geleden.

U mag het best met mij oneens zijn maar het feit blijft dat dit wel nog steeds mijn vakgebied is, gebaseerd op relevante opleiding op zowel HBO als Academisch niveau, het bijhouden en ervaring in het HR vakgebreid van aanvankelijk laag tot uiteindelijk hoog (wergevers) beslisniveau. Daarbij zijn juristen / advocaten het vaak ook niet (geheel) met elkaar eens.

panter22
door panter22 Feb 24, 2022 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Bij functieeisen worden geen uren genoemd. Wel in de personeelsadvertentie .
Blijf je vasthouden aan 40 uur werken per week. (geen 36 urige werkweek?), dan zouden jonge moeders weinig  kans maken om (net zoals vroeger) een leidinggevende functie te vervullen, omdat zij voor de kinderen moeten zorgen. Tegenwoordig is thuiswerken weliswaar niet lijfelijk aanwezig zijn, maar wel de hele dag bereikbaar en zichtbaar via de computer. 8 uur minder werken is dan maar 1 dag in de week.
Bovendien is er een tekort aan personeel.Dan moet de werkgever wel heel zware argumenten hebben als minder werken niet mogelijk is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2022 om 09:29
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Functieeisen (of wel het functieprofiel) betreffen (betreft) de inhoud van de functie, het takenpakket, de verantwoordelijkheid etc. en laat ik nu zelf ook met regelmaat betrokken zijn geweest bij het zelf opstellen van dergelijke eisen resp. onderhandelingen tussen werggevers en werknemersorganisaties over dit soort zaken.

Wat is het verschil tussen een functieprofiel en een vacaturetekst?

Heel snel en simpel: een functieprofiel is het lijstje met eigenschappen (bijv: creatief), vaardigheden (bijv: goed in plannen en organiseren) en competenties (bijv: stressbestendigheid) die de kandidaat moet hebben.

Een vacaturetekst is een omschrijving van wat voor werk je gaat doen, wat voor persoon er wordt gezocht, hoe een werkdag eruit ziet en is er vooral om kandidaten enthousiast te maken.

Mag het nu stoppen? Dit is zoals u zelf heel goed weet geen discussiefrom.

panter22
door panter22 Feb 24, 2022 om 15:25
6599 Antwoorden / Vragen

Stoppen heb je zelf in de hand. Als jij niet meer reageert dan houdt het op.
Ik vraag niet om uitleg van wat mij bekend is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2022 om 16:20
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Bekend zijn met of bergrijpen van reacties? Het gaat er hier om dat er kennelijk een leidingevende resp. werkgever is die van mening is dat het verzoek van vraagstelster inhoudt dat zij haar functie niet meer naar behoren kan uitvoeren en zal dat dienen te bewijzen. Omgekeerd geld dat ook voor de vraagstelster. Het punt hier is dat wij de vraag van één kant horen en het wederwoord/standpunt van die leidingevende niet kennen.

panter22
door panter22 Feb 25, 2022 om 17:48
6599 Antwoorden / Vragen

Wat er precies speelt weet je niet en gelukkig staat het hele verhaal hier ook niet. Dat is een prive aangelegenheid.
Ts kan wel gewezen worden op de wettelijke mogelijkheden.
Zij zal dan zelf moeten beslissen wat ze er mee gaat doen,

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 25, 2022 om 17:56
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ok, sans rancune.

rj
door rjw Feb 26, 2022 om 00:15
3260 Antwoorden / 5 Vragen

@panther22:een je nu werkelijk dat moeders niet zoveel kunnen werken omdat ze voor de kinderen MOETEN zorgen. Hebben die kinderen geen vader die ook een deel van die taken op zich kan nemen? De fucking 50s zijn liggen al een tijdje achter ons boomer.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2022 om 11:18
11539 Antwoorden / 51 Vragen

U gaat van een functie van 40 uur op kantoor naar 24 uur op kantoor als leidinggevende. 16 uur dus niet aanwezig op kantoor, waardoor uw functie niet correct kan worden vervult. Dit kan  gevolgen hebben voor uw functie en salaris.

fainoka
door fainoka - Feb 23, 2022 om 13:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf 20 jaar geleden ook meegemaakt. Op zich zijn ze verplicht mee te werken in het aanpassen van het aantal uren als je dat wilt, mits het voor de functie haalbaar is. En daar ga je dan op verliezen denk ik als zij zeggen dat jouw huidige functie niet te doen is in 8 uur thuis en 24 uur op de zaak. Maar ben je er echt van overtuigd dat je wel goed je functie zou kunnen vervullen, dan moet je je afvragen of je er werk van wilt maken. Want zomaar mogen ze dat niet doen. Het doet de vestandhouding en medewerking van de organiastie misschien alleen geen goed, ook dat moet je afwegen. Ik ben toentertijd van projectleider teruggegaan naar medewerker statistiek en ik vond er weinig aan om ineens de assistent te zijn van degene die ik vroeger was. Ik ben vrij snel weggegaan en heel iets anders gaan doen, dat was uiteindelijk de beste oplossing. Succes ermee!

Sc
door Scoutleon - Feb 23, 2022 om 13:28
3 Antwoorden / 2 Vragen

De werkgever kan je altijd terug zetten in functie,  maar niet in de loonschaal.
Je krijgt alleen geen loonsverhoging tot dat je nieuwe functie op gelijke hoogte is met je huidige loon. En dat kan lang duren!

il
door iljaha Feb 23, 2022 om 15:44
179 Antwoorden / 3 Vragen

Zelfs teruggang in salaris mag. Weet ik helaas alles van. Ik mocht volgens mijn werkgever blij zijn dat ik werk aangeboden kreeg al was dat lager ingeschaald. Je mag - tenzij CAO anders bepaalt - tot 2 salarisschalen teruggezet worden.

mo
door mof - Feb 23, 2022 om 15:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een contract bij uw werkgever. Daarin staat op welk niveau u beloond wordt. Daar kan de werkgever niet zomaar van afwijken. U kunt ook niet zomaar afwijken van uw contract. Maar dat doet u ook niet, tenslotten heeft u gezinsuitbreiding als argument. Iedere werknemer heeft het recht om deeltijd werk aan te vragen. Dit kan worden geweigerd wanneer de bedrijfsituatie in gevaar komt ... het moet namelijk wel op te vangen zijn door het bedrijf. Net zo als iedere deeltijd werker het recht heeft fulltime te gaan werken: het werk en geld hiervoor moet er wel zijn!.
Echter, u heeft minstens negen maanden de tijd gehad dit te regelen ... als u uw werkgever hiermee confronteert en niet een redelijke termijn heeft geboden een oplossing te vinden dan kan ik me voorstellen dat deze een andere functie aanbiedt. Dit kan ook als de functie teamleider een functie is die vereist dat u fulltime werkt. Want: wie is er dan teamleider op de dag dat u niet werkt? Daar zal iemand voor moeten worden betaald. HEt hangt helemaal van de bedrijfssituatie af wat de werkgever kan bieden en wat u kunt accepteren.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2022 om 08:01
3141 Antwoorden / 0 Vragen

JA dit mag maar niet zomaar, loon moet hetzelfde blijven als u nu ontvangt in de meeste gevallen

https://www.ojau.nl/teruggezet-in-functie/#:~:text=Indien%20u%20niet%20volledig%20aan,eenzijdige%20wijziging%20van%20de%20arbeidsovereenkomst.

Iv
door Ivo W - Feb 24, 2022 om 08:39
729 Antwoorden / Vragen

Als dit gaat om een werkomgeving met 'normale kantoortijden' waar u direct de afdeling aanstuurt waarvan u de leidinggevende bent, dan begrijp ik de bezwaren van uw werkgever volledig.

Het personeel moet op elk moment tijdens de reguliere werktijden op laagdrempelige wijze kunnen overleggen met de leidinggevende indien er ergens iets niet goed loopt. Op zich is daar bij de meeste bedrijven geen 40 uur fysieke aanwezigheid van de leidinggevende voor nodig, maar wel bereikbaarheid. En in veel gevallen is het dan ook wenselijk dat op het moment dat je de leidinggevende belt voor een 'spoedje', die leidinggevende ook direct over een computer beschikt. Dat komt dus neer op thuiswerken op de uren dat u niet oo kantoor bent.

Werkt u in een omgeving waar ruimere werktijden zijn dan uw huidige 40 uren (denk aan winkels, horeca, zorg/hulpdiensten), dan is als het goed is de organisatie er nu al op ingericht dat de leidinggevende niet tijdens alle werkuren direct bereikbaar is. Er is in zo'n geval een tussenlaag van assistent-teamleiders die het directe aanspreekpunt voor de teamleden vormen. Als er zo'n tussenlaag is, dan moet het in veel gevallen mogelijk zijn voor een leidinggevende om minder te gaan werken. Een deel van de taken van de leidinggevende kan worden doorgeschoven naar de assistent-teamleiders, die er dan uiteraard voor uitvoering van die extra taken ook extra uren bij moeten krijgen. En mogelijk ook een salarisverhoging, indien de taken ook extra verantwoordelijkheden met zich meebrengen.

We hebben hier wel een schoolvoorbeeld te pakken waarom er minder vrouwen "aan de top" werken. Wel de lusten willen, maar niet de lasten.

panter22
door panter22 Feb 24, 2022 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om een administratieve baan. Medewerkers werken tegenwoordig zelfstandig. Zoveel spoedjes waarvoor onmiddellijk een oplossing door de teamleider moet worden gevonden, zullen er niet zijn.
Wat versta je dan onder thuiswerken? Werken op tijden waarop je het schikt, bv midden in de nacht?
Je kunt gewoon kantooruren thuiswerken en bereikbaar zijn.
En die tussenlagen invoegen, voor 1 dag minder werken in de week?