BeaBert
door BeaBert Mar 23, 2021 om 10:09
Geldzaken & recht

Belasting

Hallo,

Ik heb een vraag aan u, mijn echtgenote ( 28-09-1959 ) werkt niet ergens in loondiens en is huisvrouw, zij heeft sinds jaar en dag de zg  maximale aanrechtsubsidie. Ik heb sinds 30 januari 2021 AOW ( 66 jaar en 4 maanden ) en sinds september 2019 aanvullend pensioen. Ik ben van 30 september 1954. Dus aanvullend pensioen op mij 65e. Nu hebben wij uit angst voor een grote terugbetaling over 2021 de uitbetaling van de voorlopige aanslag aanrechtsubsidie voor dit jaar 2021 per 1 januari stopgezet. Is dit verstandig of niet? Ik zag namelijk dat ik miv januari weinig loonbelasting betaal over mijn AOW, en bij mijn aanvullend pensioen er helemaal geen belasting is ingehouden. Ik heb zelf aangegeven dat mijn heffingskorting toegepast moet worden bij mijn aanvullend pensioen en niet bij mijn AOW uitkering.

Of kan ik alsnog de voorlopige aanslag 2021 voor mijn vrouw invullen en dan zie ik achteraf wel? Ik dacht namelijk dat ik als AOW'r minder heffingskorting ontvang.

Wat raad u mij aan?

Met vr groeten,

H. Bruggeman

8474 8 Rapporteer

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 23, 2021 om 10:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bel eens 0800  0543 de Belastingtelefoon of als  zij er wel recht op heeft of niet....

En is later  krijgen nog mogelijk of jammer?
En  het antwoord via Smartphone opnemen is wel zo slim  als bewijs.
Dit is afhankelijk van welk merk en type je hebt hoe dat moet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2021 om 10:21
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij uitermate zinvol om deze vraag voor te leggen aan een belastingconsulent.

Hoe dan ook zal er mogelijk nu u aangeeft dat er op uw huidige inkomen geen loonheffing wordt ingehouden betekekjen dat u volgend jaar toch een naheffingsaanslag krijgt omdat het gezamenlijk inkomen dan wel degelijk boven het vrijgstelde bedrag komt.  U kunt redelijk eenvoudig zelf via de site van de belastingdienst proefberekeningen maken m.b.t. te verwachten belastingaanslag en ook uw toeslagen recht.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/hulpmiddel-proefberekening-toeslagen  en bijv. https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/zelf-aangifte-doen/belasting-berekenen  Bent u lid van een seniorenvereniging zoals bijv. ANBO of KBO/PCOB, vraag dan hulop aan een van hun belastingconsulenten.

Donuts
door Donuts - Mar 23, 2021 om 10:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De 'aanrechtsubsidie' kan nooit hoger zijn dan het bedrag dat u aan inkomstenbelasting betaalt. U zult nu u AOW en pensioen ontvangt ongetwijfeld veel minder inkomstenbelasting betalen dan toen u nog werkte. Het maximale bedrag zal zij dus waarschijnlijk nooit meer ontvangen.

Naar mijn mening is het dus verstandig dat u het heeft stopgezet. U kunt ook zelf een (her)berekening maken, rekening houdend met bovenstaande.

Nog wat info https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/heffingskortingen-laten-uitbetalen

bharmsen
door bharmsen - Mar 24, 2021 om 13:09
32 Antwoorden / 2 Vragen

De maximale aanrechtsubsitie is voor 2021 maximaal €379,- dus zal het eventuele terug betaling nog wel mee vallen lijkt mij en u zult ongetwijfeld toch wel dit bedrag aan belasting op moeten hoesten..

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 25, 2021 om 09:28
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Maximale  bedrag is hoger als €379,-   en afhankelijk inkomsten elders....

Daarom adviseerde ik ook om  0800 0543 te bellen.

Wi
door Wisl58 - Mar 24, 2021 om 13:41
6 Antwoorden / Vragen

Goedemiddag,
Zolang als u vrouw geen inkomen heeft heeft zij recht op de aanrecht subsidie tot haar AOW als zij voor 01-01-1963 geboren is. Dus je kunt het gewoon aanvragen.

Donuts
door Donuts - Mar 24, 2021 om 13:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote @BHarmsen: De maximale aanrechtsubsitie is voor 2021 maximaal €379,-

Hoe komt u daar nou bij? Partner is geboren in 1959 dan is de maximale 'aanrechtsubsidie' 2021 € 2.837,-.

1paul
door 1paul - Mar 24, 2021 om 14:41
3101 Antwoorden / 0 Vragen

is je vrouw al gepensioneerd, met AOW dus?

zo niet dan heeft ze gewoon recht hierop....