Ha
door Harm tB Sep 22, 2022 om 19:18
Geldzaken & recht

Belasting

Van de belastingdienst kregen we op 22-09-22 een brief betreffende: herstart terugbetaling te veel ontvangen toeslag van het jaar 2014.

Vanwege corona zouden ze dit niet eerder hebben gedaan om het ons niet nog moeilijker te maken tijdens de coronacrisis.

Nu is mijn vraag: mag de belastingdienst dit doen aangezien het verjaringstermijn van 5jr is verlopen.

1099 7 Rapporteer

getty
door getty - Sep 22, 2022 om 19:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat mag, de  termijn gaat pas in na de ontvangen laatste correspondentie hierover.

en die is waarschijnlijk nog in 2020 geweest.

mahadma
door mahadma - Sep 22, 2022 om 19:36
11520 Antwoorden / 51 Vragen

De schuld is "gestuit"  zo dat heet. Dus vanaf het hernieuwde betalingstermijn brief gaat er weer een nieuwe termijn in.

Mabelle
door Mabelle - Sep 22, 2022 om 23:31
403 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, nee hoor die is niet verlopen. Je hebt 2 jaar langer de tijd gehad om te sparen dus waarschijnlijk kan je nu snel je schuld afbetalen.

panter22
door panter22 - Sep 23, 2022 om 07:14
6599 Antwoorden / Vragen

Vervelend dat dit nu samenvalt met de energiecrisis. Je kunt een betalingsregeling aanvragen.

ne
door neodutchio - Sep 23, 2022 om 07:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik bij de bakker weg wil gaan moet ik ook eerst betalen, waarom u niet dan? Gewoon netjes terug betalen, u hebt het ten onrechte ontvangen en de verjaring is zeker nog niet van kracht.

panter22
door panter22 Sep 23, 2022 om 10:20
6599 Antwoorden / Vragen

Je stelt het wat al te simpel voor. Het vervelende met die toeslagen is, dat er achteraf gerekend wordt waar je recht op hebt. En vooraf moet je een inschatting maken voor je inkomensten voor dat jaar. Heb je het grootste deel bijstand en krijg je eindelijk een baan, dan moet je een deel of soms de volledige huurtoeslag terugbetalen. Het bedrag wat je terug moet betalen is vaak hoger dan de extra verdienste met de baan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2022 om 09:53
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Alks al gezegd,  ook mijn advies: vraag een betaalregeling aan. Van verlopen ziu sprake zinjn geweest indien u binnen de afgelpen 5 jaren niet eerder een stuitingsbrief zou hebben ontvangen. Het is dus wel een kwestie om na te gaan of dat inderdaad zo is.