Wi
door Wimpie8 Jul 14, 2019 om 12:01
Geldzaken & recht

Belasting dienst stort ongevraagd geld en eist rente bij terugbetalen

door een fout bij de belastingdienst( menselijk-computerfout) is bij de jaaropgave ongevraagd een extra bedrag op mijn rekening gestort.
Na melding hiervan heb ik na vier maanden een rekeningnummer toegestuurd gekregen voor terugstorting waarbij een aanzienlijk bedrag aan rente gerekend is. Na het indienen van een bezwaarschrift omtrent de rente, houdt de belasting voet bij stuk. Dit betekent dat iedere nederlandse burger ongevraagd een x bedrag van de belastingdienst op zijn rekening gestort kan krijgen en dit dan even later met een exorbitante (14,2%) terug moet betalen.

Met vriendelijke groet,
Wim Mulder

2860 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2019 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin.

Ten eerste rekent de belastingdienst helemaal geen 14,2 procent rente.

En een menselijke computerfout stort bij de jaaropgave geld op uw rekening?

Kijk nog maar eens na wat er fout gegaan is, en wie die fout heeft gemaakt.

ro
door ron503 - Jul 14, 2019 om 12:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Betreft uw vraag inkomstenbelasting of toeslagen want toeslagen worden als voorschot uitgekeerd en pas als het werkelijke jaar inkomen bekend is worden de toeslagen definitief vastgesteld. De belastingdienst keert de bedragen uit op uw rekeningnummer en als die niet bekend is helemaal niets tenzij alsnog het juiste rekeningnummer verstrekt.

diumenge
door diumenge - Jul 14, 2019 om 12:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vertel het hele verhaal eens Wim, zoals het hier staat klinkt het zeer ongeloofwaardig.

ma
door malty - Jul 14, 2019 om 13:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat was de reden dat uw bezwaarschrift werd afgewezen?
Als het werkelijk zo zou zijn als u zegt zou het onredelijk zijn u rente te laten betalen.

me
door mein33 - Jul 14, 2019 om 13:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Foutje o.i.d. gemaakt in de aangifte, waardoor bij de "voorlopige aanslag" teveel aan u is uitbetaald en wat nu bij de "definitieve aanslag" wordt teruggevorderd  ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 14, 2019 om 17:09
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ook tegen de afwijzing van een bezwaarschrift kunt u in beroep. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/bezwaar-en-beroep

maar kijk de inhoud van uw vraag wel goed na. 14,2% rente kan nooit aan de orde zijn maar als dat inderdaad wel zo zou zijn heeft u nog meer/zeer goede  reden om en beroep te gaan bij de belastingrechter.

panter22
door panter22 - Jul 14, 2019 om 17:17
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is de reden waarom de belastingdient je bezwaar afwijst?

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2019 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou Wim Mulder, geef eens wat meer toelichting bij het topic, want met wat u schrijft, kunnen we niets.

Behalve als u natuurlijk geen antwoord wil en alleen maar een dwaze klacht neer wil zetten.

aurora1
door aurora1 - Jul 14, 2019 om 20:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Svp wat toelichting want dit verhaal kan niet kloppen.

me
door mein33 Jul 15, 2019 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Daar zal @wimpie8 inmiddels zelf ook wel achter zijn gekomen, vandaar dat hij zich in stilzwijgen hult. ;-))

aurora1
door aurora1 Jul 15, 2019 om 13:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Spreken is zilver, zwijgen is goud denkt @wimpie8 vast en zeker....