ch
door cheyennn Aug 30, 2019 om 15:25
Geldzaken & recht
Belasting en verhuizen naar het buitenland

Goeiemiddag,

Ik ben in december 2018 naar het buitenland verhuisd. Nu ontving ik ( eind juli)  tot mijn verbazing ineens een aanmaning met als dagtekening 16 april. Gelijk naar de belastingdienst gebeld, er werd aangegeven dat er aal maanden brieven werden vestuurd naar mijn nieuwe adres in frankrijk. En ik ontving dus al maanden zorgtoeslag terwijl dit door de belasting had moeten stop worden gezet.
Zie link : https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/toeslag_stopzetten/wanneer-zetten-wij-uw-toeslag-stop
Hoe verder ? De belasting geeft aan al maanden herinneringsbrieven + aanmaningen te versturen naar mijn nieuwe adres in frankrijk. Adres in hun systeem is niet compleet ! Er is geen postcode vermeld. ( hoe kan er van al de verstuurde brieven dan ineens toch eentje wel goed aankomen ?)
Zij deze aanmaningskosten terecht ? volgens mij niet, mijn adres incompleet.
Zorgtoeslag terecht ? Volgens mij niet, dit had door hen moeten worden stop gezet.

Ik heb mij adreswijziging online doorgegeven aan mijn gemeente. Hoe kan het zijn dat de postcode nooit is doorgevoerd ? Is het mijn fout? Is het door hen verkeerd doorgegeven naar de belasting ? hoe kan dit onderzocht worden.

Alvast bedankt voor het antwoorden en het meedenken.
Cheyenne

2869 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2019 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorgtoeslag had u zelf moeten stopzetten als u daar geen recht meer op hebt. Maar het kan best zijn dat u in Frankrijk ook nog recht hebt.

En u hebt in december al het eerste voorschot voor 2019 ontvangen.

U had overigens alle correspondentie kunnen nalezen in uw berichtenbox.

ch
door cheyennn Aug 30, 2019 om 15:42
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Op de website van de belasting staat het volgende :

Wanneer zetten wij uw toeslag stop? In de volgende situaties zetten wij uw toeslag stop :
U ontanvgt : Zorg Toeslag.
We zetten stop in deze situaties: U verhuist naar het buitenland en hebt geen Nederlandse zorgverzekering meer.

Ik heb geen een bericht ontvangen in mijn berichtebox, belastingdienst gaf vanochtend nog aan dat alles per post wordt gecomuniceert.

Mvg

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2019 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u die zorgtoeslag van december zelf terugbetaald toen u die in december ontving?

ch
door cheyennn Aug 30, 2019 om 17:57
Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien ik nu woon- en werkzaam ben in Frankrijk, heb ik nooit meer op mijn NLe bankrekening gekeken... dachtende dat de belasting de zorgtoesalg voor mij stop zou zetten (zoals vermeld op hun website) en ik nooit post heb gekregen (deze werd versuurt naar adres zonder postcode) heb ik er nooit meer op gekeken.. :(

pino123
door pino123 - Aug 30, 2019 om 16:27
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je ziet de zorgtoeslag toch op je bankrekening verschijnen? En in sommige gevallen kan de zorgtoeslag doorlopen. U had dit echt zelf moeten aankaarten zeker nu nadat de zorgtoeslag is bijgeschreven op uw rekening.

ch
door cheyennn Aug 30, 2019 om 17:57
Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien ik nu woon- en werkzaam ben in Frankrijk, heb ik nooit meer op mijn NLe bankrekening gekeken... dachtende dat de belasting de zorgtoesalg voor mij stop zou zetten (zoals vermeld op hun website) en ik nooit post heb gekregen (deze werd versuurt naar adres zonder postcode) heb ik er nooit meer op gekeken.. :(

ma
door malty - Aug 30, 2019 om 17:18
1112 Antwoorden / 1 Vragen

 ( hoe kan er van al de verstuurde brieven dan ineens toch eentje wel goed aankomen ?)

Als op alle verstuurde brieven het adres zonder postcode staat heeft de Franse post uiteindelijk toch uw brievenbus gevonden.

ch
door cheyennn Aug 30, 2019 om 17:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ja logisch inderdaad, alleen erg jammer dat de laatste aanmaningen nooit zijn aangekomen als die van 17 april het wel is.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2019 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar gaan die aanmaningskosten over? En hebt u uw bankrekening dan niet aangehouden?

ch
door cheyennn Aug 30, 2019 om 18:00
Antwoorden / 1 Vragen

Over de zorgtoeslag die ik bleef ontvangen. Aangezien ik nu woon- en werkzaam ben in Frankrijk, heb ik nooit meer op mijn NLe bankrekening gekeken... dachtende dat de belasting de zorgtoesalg voor mij stop zou zetten (zoals vermeld op hun website) en ik nooit post heb gekregen (deze werd versuurt naar adres zonder postcode) heb ik er nooit meer op gekeken.

diumenge
door diumenge - Aug 30, 2019 om 17:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus je hebt ook geen zorgverzekering meer?

ch
door cheyennn Aug 30, 2019 om 18:00
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, die is in december stopgezet.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2019 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gaat in december emigreren en laat verder de boel de boel. Jammer.

diumenge
door diumenge - Aug 30, 2019 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je mag zelf ook best wat meer verantwoordelijkheid nemen als je in december vertrekt. Een adreswijziging doorgeven, je zorgverzekering stopzetten en dan nergens meer naar omkijken is nou niet echt handig.

DOOR CHEYENNN 30 AUG. 2019 OM 17:57
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Aangezien ik nu woon- en werkzaam ben in Frankrijk, heb ik nooit meer op mijn NLe bankrekening gekeken... dachtende dat de belasting de zorgtoesalg voor mij stop zou zetten (zoals vermeld op hun website) en ik nooit post heb gekregen (deze werd versuurt naar adres zonder postcode) heb ik er nooit meer op gekeken.. :(

Iv
door Ivo W Aug 31, 2019 om 11:53
729 Antwoorden / Vragen

En dat u nergens meer naar omgekeken heeft is nu precies uw eigen tekortkoming.
De belastingdienst heeft intussen overigens zoals beloofd uw zorgtoeslag stopgezet. Alleen gaat er altijd wat tijd overheen met dit soort zaken, en in de tussentijd heeft u nog zorgtoeslag ontvangen waar u geen recht op had. Die teveel ontvangen bedragen, waarvan u weet had moeten hebben, moet u natuurlijk terugbetalen.

Emigreren betekent niet dat u vanaf dat moment in uw vorige land nergens meer naar om hoeft te kijken.

Toen u emigreerde heeft u dat kenbaar gemaakt bij de Nederlandse gemeente waar u woonde. U heeft daar uw Franse adres opgegeven en als het goed is ook een afschrift ontvangen van deze adreswijziging ivm emigratie. Staat op dat afschrift wel uw volledige adres? Zo niet, dan is het ontbreken van de Franse postcode ook aan uzelf te wijten.

Dat uiteindelijk er toch brieven zonder postcode bij u aankomen, dat kan. Deze brieven belanden immers niet in de papiervernietger, maar op een stapel die handmatig gesorteerd moet worden. En die stapel kan heel groot zijn. Dan kan het ook nog zo zijn dat er binnen Frankrijk meerdere dorpen zijn met dezelfde plaatsnaam en dat de brieven dus eerst langs de regionale postdepots zwerven waarbinnen een dorp te vinden is met dezelfde plaatsnaam als uw huidige woonplaats. Zo kan er veel tijd overheen gaan.

Om geen berichten meer te missen, kunt u ook gebruik maken van de digitale berichtenbox van de Nederlandse overheid. Dan kunt u op elk moment en overal ter wereld de digitale versie van de brieven van onder andere de belastingdienst ontvangen en lezen.

sw
door swat1500 - Aug 30, 2019 om 18:35
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het stop zetten van uw toeslagen gebeurt alleen op eigen aangeven of als de belastingdienst fraude vermoed. Kennelijk meende u, ten onrechte, dat de gemeente aan de belastingdienst zou doorgeven dat u verhuisd was naar het buitenland en dat dan direct de toeslag zou stoppen.
Die actie had u zelf moeten ondernemen.
Het teveel ontvangene zult u terug moeten betalen. Wellicht dat u met uw verhaal de belastingdienst kunt bewegen de aanmaningskosten te laten vallen.

panter22
door panter22 - Aug 30, 2019 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel maanden moet je terugbetalen.
De gemeente heeft tijd nodig om de verhuizing te verwerken. Heb je daarvan geen gericht vn de gemeente gehad?
Online verhuizing  doorgeven kan alleen met de Digd, dus er zal nog wel ergens je bericht staan.
De belastingdienst heeft een verwerkingstijd nodig. om de toeslag stop te zetten.
Intussen krijg je de zorgtoeslag op je bankrekening,
Die zorgtoeslag moet je terugbetalen,
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/betalenenontvangen/content/ik-ben-te-laat-met-betalen
Nu heb je een probleem. Je hebt de toeslagen ontvangen. En je hebt geen contact opgenomen met de belastingdienst,
Het is moeilijk hard te maken dat je een bankrekening aanhoudt en er nooit op ziet.
Heb je nog een bewijs dat je het nieuwe adres goed bij de gemeente hebt doorgegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2019 om 20:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft dus helaas niet voor het vertrek nagegsan bij de belatingdienst wat u zelf ha kunnen of mogelijk zalf had moeten doen? En ook niet bij 'mijn belastingdienst' gekeken?
U dient hoe dan ook vertrek naar het buitenland zelf door te geven aan de fiscus. Helaas maar erg waar.
P.s. heeft u er aan gedacht dat u zich ook kunt verzekeren vooe vrijwillige aow verzekering aangezien u bij wonen in het buitenland 2% per jaar gekort zult worden als u verder niets heeft geregeld,? Bij de svb in dit geval.  En herhaald u had de fiscus zelf op de hoogte moeten stellen van uw emigratie en u heeft dus ontercht aangenomen dat uw melding bij uw vertrek gemeente voldoende zou zijn. Info van link foutief geinterpreteerd.