fa
door fa Jan 16, 2011 om 14:51
Geldzaken & recht

Belasting papieren invullen

Wat is een redelijke prijs om ons ze belasting papieren in te vullen ?
We hebben en Huurhuis en ben alleen verdiener.
Of is het niet zo moeilijk om zelf te doen??

16533 18 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 16, 2011 om 14:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kan altijd eerst een poging doen om het zelf te doen. Het is helemaal niet moeilijk, ook al omdat je een huurhuis hebt en niets met hypotheek-toestanden te maken hebt.

Ben je een alleenverdiener met meer dan 1 inkomen?

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 16, 2011 om 15:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag fa,

Het is niet moeilijk het zelf te doen. Er wordt een goede handleiding verstrekt bij de belastingdienst.
heb je wegens ziekte of invaliditeit aftrekposten dan wordt het iets ingewikkelder, doch het wijst zich vanzelf.

In 1967 heb ik 1 keer hulp gehad van iemand die het vaker voor verschillende mensen invulde en daarna kon ik het zelf.

Het bij elkaar zoeken van de verschillende posten van spaargeld, effecten, hypotheek, ziektekosten, vervoer voor zieke en andere zaken waar je bewijsstukken van hebt, is het meeste werk voor mij.
Doch wanneer je dat een jaar lang netjes opbergt is het een fluitje van een cent.

Ook heb ik het bij een moeilijker middeling situatie een keer door de vakbond laten doen (=gratis / vrije gift).

Advies: probeer het zelf! Het zal je meevallen en sterkt je zelfvertrouwen. Maak je fout? Is niet erg. Dan leggen ze bij de belastingdienst het ook nog netjes uit hoe het wél moet. Ze eten je vast niet op.

Wanneer je het een keer zelf met goed gevolg gedaan hebt, doe je het absoluut vaker. Dan hou je mooi die € 25,- voor een heel simpele tot ruim € 300,- voor een moeilijke mooi in de zak. Kun je ook leuke dingen mee doen.

Begin er maar aan en als je vragen hebt dan kun je ze hier stellen.

Hardware ERror MAN.
Succes.

fa
door fa - Jan 16, 2011 om 15:09
107 Antwoorden / 53 Vragen

Nee er is maar een inkomen.
En de belasting die mijn vrouw een keer per maand ontvangt.

mahadma
door mahadma - Jan 16, 2011 om 15:09
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als je zelf de kennis niet hebt, kan je misschien kijken of er in jouw woonplaats een soortgelijke instantie bestaat zoals in mijn woonplaats die voor jou alles invult en doorstuurd naar de belastingdienst. Ik heb daar zelf ook gebruik van gemaakt en het kostte mij niets en was 100 % correct. Kijk eens in je gemeente boekje onder belastingen. Ook zijn er bonden die deze sevice bieden. Meestal gratis of voor een kleine vergoeding. Succes, MG.

lottesanne
door lottesanne - Jan 16, 2011 om 15:21
438 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt ook naar het belastingkantoor gaan. Die doen het gratis voor je.

birdies
door birdies - Jan 16, 2011 om 15:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=fa schreef op zondag 16 jan 2011, 14:51]Wat is een redelijke prijs om ons ze belasting papieren in te vullen ? We hebben en Huurhuis en ben alleen verdiener. Of is het niet zo moeilijk om zelf te doen??

De meesten rekenen ergens tussen de 30 - 50 euro. Nee, het is niet moeilijk om het zelf te doen, als je maar wel goed oplet. Bijv. het bedrag dat je vrouw maandelijks ontvangt, moet je niet vergeten op te geven.

Het makkelijkst is de digitale aangifte.

to
door tobbertje - Jan 16, 2011 om 17:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon eerst zelf proberen. Ik ben een voorbeeldaangifte tegengekomen op internet en daarmee was mijn (simpele) aangifte een fluitje van een cent

http://www.belastingaangifteprikbord.yourbb.nl/viewtopic.php?f=80&t=1395

Je dient je daar alleen kosteloos te registreren, net zoals op deze site

fi
door fisbel - Jan 16, 2011 om 17:36
851 Antwoorden / 3 Vragen

Als topic starter liever niet inlogt met gebruikersnaam en wachtwoord, is hier een voorbeeld aangifte (met uitlegschermen) waarbij inloggen niet nodig is:
http://vegazonline.com.server10.firstfind.nl/Belastingforum/voorbeelden/aangifte_inkomstenbelasting2008.htm

to
door tobbertje - Jan 16, 2011 om 17:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fisbel schreef op zondag 16 jan 2011, 17:36]Als topic starter liever niet inlogt met gebruikersnaam en wachtwoord, is hier een voorbeeld aangifte (met uitlegschermen) waarbij inloggen niet nodig is:

Maar dat is een oud voorbeeld uit 2007 !

druifje01
door druifje01 - Jan 16, 2011 om 17:59
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik doe aangifte met DigiD via het internet. Daar staan dacht ik de belangrijkste gegevens geregistreerd als je al eerder aangifte hebt gedaan. Het wijst zich allemaal vanzelf.

getty
door getty - Jan 16, 2011 om 18:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=lottesanne schreef op zondag 16 jan 2011, 15:21]Je kunt ook naar het belastingkantoor gaan. Die doen het gratis voor je.

Dit klopt deels. HEt hangt wel van het inkomen af. Als u teveel verdient, dan helpen ze u niet. U kunt een poging wagen door de belastingtelefoon te bellen, 0800 0543 en dan kunt u in het keuzemenu de optie hulp bij invullen belastingaangifte kiezen. U krijgt dan iemand aan de lijn en die kan (bsn gereed houden) aan de hand van uw situatie zien of u onder de gratis invulhulp valt.

Mocht u het zelf doen en u heeft geen bijzondere aftrekposten, houd dan eraan vast dat u dan nooit veel geld terug mag ontvangen, is dit wel het geval dan heeft u mogelijk iets niet goed gedaan, dan is het raadszaam om alsnog hulp te zoeken.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 16, 2011 om 19:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Laat het een keer doen met een overzicht van wat hij gedaan heeft, dan kan u het de volgende keer ook, zo heb ik het ook gedaan. 40 jar geleden en doe het nog steeds zelf al doende leert men.
Als u het zelf doet en de kerk in het midden laat kan u er meer uithalen.

rj
door rjw - Jan 16, 2011 om 21:20
3238 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=fa schreef op zondag 16 jan 2011, 14:51]Wat is een redelijke prijs om ons ze belasting papieren in te vullen ?
We hebben en Huurhuis en ben alleen verdiener.
Of is het niet zo moeilijk om zelf te doen??

Als ik jou was zou ik gewoon beginnen met het belastingaangifteprogramma (te downloaden via www.belastingdienst.nl). Dan zie je precies wat er allemaal in te vullen is. Je weet dan ook meteen of je het zelf ziet zitten om te doen of dat je het liever aan een ander over laat.

fi
door fisbel - Jan 17, 2011 om 00:52
851 Antwoorden / 3 Vragen

De link die ik doorgaf in mijn bericht van 17.36 is afgezien van de aftrekpost: ziektekosten - regeling is in 2009 veranderd - nog geheel bruikbaar. In elk geval als studiemateriaal. Geen gedoe met opslaan en dergelijke. Maar eerlijk is eerlijk: de informatieve link van het belastingaangifteprikbord is uitstekend: helemaal up-to-date en met goede uitleg.

De tip die druifje01 meegeeft is ook een hele goeie. De Vooringevulde Aangifte 2010 is met DIGID vanaf 1 maart 2011 beschikbaar. De inkomensgegevens + betaalde belasting staan hier op de juiste plaats ingevuld. Alleen als er overige inkomsten zijn, moeten die toegevoegd worden.

Ook een eventueel betaalde of ontvangen Voorlopige Aanslag is in de VIA vermeld. Als er geen aftrekposten zijn, geen lijfrenteaftrek, geen alimentatie is het goed mogelijk dat met "een druk op de knop" de binnengehaalde aangifte na controle zonder enige wijziging kan worden verstuurd. Weer natuurlijk met DIGID.
NB: Als er vermogen Box-3 is moet er wat betreft de vooringevulde gegevens nog even een jaartje worden gewacht.

nb
door nbw - Jan 17, 2011 om 01:47
521 Antwoorden / 24 Vragen

Heb maar 1 simpele vraag. Waarom of waardoor moet je aangifte doen? Want het is niet gebruikelijk iemand met een huurwoning en een "gewoon" inkomen een belastingformulier toe te zenden in te vullen.

kl
door klantkenner - Jan 17, 2011 om 07:34
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nbw schreef op maandag 17 jan 2011, 01:47]Heb maar 1 simpele vraag. Waarom of waardoor moet je aangifte doen? Want het is niet gebruikelijk iemand met een huurwoning en een "gewoon" inkomen een belastingformulier toe te zenden in te vullen.

Iedereen die in Nederland inkomen geniet, is belastingplichtig. Met het hebben van een huurwoning en een "gewoon" inkomen heeft het niets te maken. Je moet daarom opgave doen van je inkomsten en eventuele aftrekposten, zodat de Belastingdienst weet voor welk bedrag jij belast moet worden. Dit wordt dan verrekend met de belasting die je via je inkomen al hebt betaald in het voorgaande jaar. Heb je na het berekenen van je belastingopgave teveel betaald (bijvoorbeeld doordat je aftrekposten hebt), dan heb je recht op teruggave. Heb je te weinig belasting betaald, dan moet het verschil door jou aan de belastingdienst worden terugbetaald.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 17, 2011 om 18:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=nbw schreef op maandag 17 jan 2011, 01:47]Heb maar 1 simpele vraag. Waarom of waardoor moet je aangifte doen? Want het is niet gebruikelijk iemand met een huurwoning en een "gewoon" inkomen een belastingformulier toe te zenden in te vullen.
Je kan dus aftrekposten hebben zoals met bepaalde uitgaven die niet door de zorg verz. worden vergoed.

pintje
door pintje - Jan 26, 2011 om 23:19
48 Antwoorden / 25 Vragen

Valerius-2

Het is misschien wel een simpele vraag, maar het antwoordt is niet eenvoudig.
Waarom en waardoor. Waarom, omdat de belastingdienst graag wil weten welk inkomen u heeft. Waardoor, de belastingdienst weet niet welke kosten u heeft gemaakt die het inkomen van u beinvloeden, dus de persoonsgebonden aftrek.
Daardoor veranderd uw inkomen, en zou u belasting terug kunnen krijgen.
Het is niet vestandig om zelf uw belasting in te vullen, als u al niet weet wat tegenwoordige arbeid is, of arbeid uit het verleden. wel of geen huurwoning is in het geheel niet van toepassing. Zelfs bij een gewoon inkomen(wat u daar onder verstaat weet ik niet, een gewoon inkomen bestaat niet.) het inkomen is, dat wat u verdient met aftrek van de kosten, loonheffing etc. persoonsgebonden aftrek etc,
Ik kan maar 1 advies geven, altijd belasting aangifte doen, maar wel door iemand die terzake deskundig is.

Groetjes, Pintje