Kl
door Kletskop Apr 19, 2018 om 20:02
Geldzaken & recht

Belastingaangifte 2017: Aftrek kosten i.v.m. ziekte. Gemiddelde berekening vervoerskosten geaccepteerd en hoe zit het met bewijzen in doktersafspraken en bewassingskosten?

Ik heb enkele vragen omtrent atrekposten voortkomend uit kosten die gemaakt zijn i.v.m. ziekte.

Ten eerste heb ik sinds maart vorig jaar door chronische lymeziekte langdurig (vrijwel non-stop) in bed gelegen. Dat zou betekenen dat ik volgens de belastingdienst recht heb op aftrek in de bewassingskosten. Deze zijn €300,- per heel jaar, zou dus van maart t/m december uitkomen op 300 / 12 * 10 = €250,-. Is daar ergens nog een addertje onder het gras wat betreft bewijzen die eventueel gevraagd gaan worden? Er staat namelijk dat er €300 per jaar vast afgetrokken mag worden, over bewijzen wordt hier niets gezegd. Ook schreef iemand elders dat er geen bewijzen hoeven te worden overlegd, maar dat lijkt mij sterk. Wat heb ik eventueel nodig? Een doktersverklaring?
Op de site van de belastingdienst staat dat indien men meer kosten maakt dan die 300 euro en deze kosten hoger zijn dan €600,- (in mijn geval geen sprake van), er meer afgetrokken mag worden (€750,-) en dat er dan wel overal bewijzen moeten zijn zoals kassabonnen e.d.. Daaruit concludeer ik dat deze dus niet nodig zijn als het gaat om een bedrag binnen die 300 euro die vast afgetrokken mag worden (in mijn geval dus €250)?

Dan een vraag wat betreft vervoerskosten naar artsen en ziekenhuizen.
Volgens de site van de belastingdienst mag je in geval van vervoer i.v.m. ziekte de werkelijke kosten aftrekken i.p.v. de standaard €0,19/km die bij ziekenbezoek geldt. Daarvoor kun je een uitgebreide (haast onmogelijke) berekening maken door alle kosten van benzine, verzekering, wegenbelasting, afschrijving van het voertuig, onderhoudskosten incl. wasstraat en parkeerkosten samen te tellen, vervolgens te delen door het aantal gereden kilometers in het jaar en dit te vermenigvuldigen met het aantal afgelegde kilometers i.v.m. ziekte.
Nu is dit voor mij (schijnbaar ook voor veel anderen) niet echt mogelijk het op deze manier te berekenen aangezien je veel aannames moet doen en het dan toch een soort natte vingerwerk wordt.
Daarom adviseren veel mensen de tool van ANWB te gebruiken of de kosten per kilometer over te nemen uit de gegevens die naar voren komen uit de kentekencheck op autoweek.nl
Voor mijn auto, een Opel Vectra B 1.6 16V uit 2001 komt dat uit op €0,478/km.

Ik lees echter op consumentenbond en in verschillende topics op o.a. kassa en radar dat de belastingdienst deze rekentools niet accepteert, terwijl ANWB zelf adviseert dit via hun tool te berekenen. En verder blijkt dat de belastingdienst niet eenduidig is in wat acceptabel en aannemelijk is aan werkelijk gemaakte kosten. Ook kunnen ze geen grens aangeven in gevraagde kosten per kilometer, bijv €0,19/km waarin met zogezegd "safe" zit. Sommige mensen zeggen dat ze al vaker met €0,35 à €0,40/km hebben gerekend zonder problemen.

Wat is nu wijsheid? Als ik dit bedrag van €0,478/km aanhoud en de belastingdienst inspecteur blijkt het hier niet mee eens te zijn, loop ik dan direct kans op een boete of wordt het bedrag dan enkel naar beneden bijgesteld als ik aangeef de rekentools van bijv. ABWB of autoweek gebruikt te hebben?

En als eventuele bewijzen voor die ritten, zijn dan oproepbrieven voor het ziekenhuis voldoende? Of moet ik dan gaan denken aan een speciaal opgemaakte verklaring van het betreffende ziekenhuis of arts in de zin van: "Patiënt dhr. Janssen, heeft 1-1-2017 om 11:00u een afspraak gehad op de poli neurologie en is daadwerkelijk verschenen."

Aangezien het de eerste keer is dat ik hiermee te maken krijg zou ik graag wat advies krijgen hieromtrent.

3473 7 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 19, 2018 om 20:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zoek gewoon een  goede belastingadviseur en ga niet zelf lopen hobbyen

Voor mijn auto, een Opel Vectra B 1.6 16V uit 2001 komt dat uit op €0,478/km.

Dit lijkt mij nogal hoog omdat op deze auto geen afschrijving meer plaats zal vinden,  gezien de populariteit van een Vectra occasion.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2018 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is eigenlijk heel simpel.

Als u door ziekte kosten maakt aan extra bewassing en dergelijke, mag u € 300,00 opvoeren, zonder daarvoor enig bewijs aan te hoeven dragen. Dus geen doktersverklaring of wat voor flauwekul dan ook. Bij dat hogere bedrag moet u wel bewijs overleggen. Denk dan bijvoorbeeld aan iemand met kanker, die zeer sterk vermagerd is, en daardoor allemaal nieuwe kleding moet kopen, of een verlamd persoon, totaal incontinent, of andere akelige toestanden.

Wat betreft de vervoerskosten het volgende. Die € 0,19 is slecht bedoeld voor het “bezoeken” van een zieke die in een ziekenhuis of andere instelling verpleegd wordt en dan nog slechts als die persoon tot het huishouden behoort en nog meer voorwaarden. Slaat dus niet op u.

Voor uw vervoerskosten die u maakt om de dokter, tandarts, apotheek, fysiotherapeut en ziekenhuis te bezoeken, mag u de werkelijke kosten per openbaar vervoer, taxikosten, of een bedrag per kilometer opvoeren. Plus de parkeerkosten.

Maak voor uzelf een lijstje aan de hand van uw agenda of polikliniek kaarten, met de data van  medische bezoeken en daarnaast de afstand volgens Google Maps of zo, maal twee, en reken uit hoeveel kilometers u hebt gemaakt. Of dat iemand anders u gereden heeft.

De belastingdienst verwacht helemaal niet van u dat u dat op de cent gaat zitten uitrekenen, maar accepteert zonder morren een bedrag van € 0,35 tot € 0,40 per kilometer vice versa.

Dan zijn er daarnaast nog eventuele extra vervoerkosten waarvoor u wel moet gaan rekenen. Als u bijvoorbeeld gehandicapt bent, en daardoor alles met de auto moet doen, een gehandicapten parkeerplaats moet aanvragen, de auto moet laten aanpassen enzovoort. Maar dit is, neem ik aan niet voor u van toepassing.

fi
door fisbel - Apr 20, 2018 om 20:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

BEREKENING VERVOERSKOSTEN ARTS / SPECIALIST / ZIEKENHUIS

Algemeen:

Uitgaan van de berekeningsmodule ANWB of cijfers van de Consumentenbond /NIBUD om de kosten per autokilometer vast te stellen geeft een indicatie, maar is bij verantwoording van de werkelijke kosten per kilometer voor de Belastingdienst niet voldoende. Meestal is de indicatie aan de hoge kant en kan de belastingdienst niet akkoord gaan met de berekening via deze module. Deze module gaat immers uit van algemene gemiddeldes bij kosten als garagekosten / motorrijtuigenbelasting e.d. Zo maakte ik vorig jaar mee dat een 'strenge' inspecteur de opgevoerde kilometerkosten a € 0,62 / km (werkelijk € 0,80) met het ANWB-model als uitgangspunt niet accepteerde en in eerste instantie zelfs terugzette naar € 0,19 / km.

De consumentenbond geeft praktische en bruikbare informatie over de berekening, maar constateert tevens het volgende:

De Consumentenbond betreurt het dat de berekening van vervoerskosten zo ingewikkeld is. Spijtig genoeg schiet de Belastingdienst niet te hulp met aanvullend beleid of rekenhulpen waarmee burgers makkelijker de aftrekpost kunnen krijgen die de wetgever hen heeft toegekend. Integendeel, de Belasting geeft geen handvaten, maar is soms wel bijzonder kritisch op de berekening die je maakt. Er is een aantal rechtszaken geweest waarin de belastinginspecteur alle details uit de kast haalt om berekeningen onderuit te halen. Overigens niet altijd met succes. De rechter geeft echter aan dat de rekenmethodes die de Belastingdienst zelf gebruikt ook veel te wensen overlaten.

De werkelijke kosten kunnen zeer gevarieerd zijn. Het uitgangspunt: doe voor een 'gewone' auto maar € 0,35 / km is het 'natte vingermodel' en wat kort door de bocht. Nogal van belang zijn de afschrijfkosten en vooral ook het totaal aan gereden kilometers. Ook de garagekosten kunnen per jaar nogal verschillen. Mensen die een betrekkelijk nieuwe middenklasser hebben en (erg) weinig kilomters rijden (minder dan 5000 km / jaar bijvoorbeeld) komen al gauw uit op een werkelijke kilometerprijs van ca. € 1 per kilometer. Zo zijn er ouderen die met de auto maar een enkele duizend kilometer per jaar rijden waarvan de helft van de kilometers naar arts, specialist, ziekenhuis! Een auto van 20 jaar oud met 10.000 of meer km per jaar en niet al te hoge garagekosten zal de € 0,35 niet halen. Meestal zal € 0,35 tot € 0,40 km wel aan te tonen zijn. Essentieel hierbij is of de administratie op orde is.

In de berekening van de werkelijke vervoerskosten is van de volgende kosten uit te gaan (aangegeven op de site van de Belastingdienst):

autokosten
Hierbij gaat het om:

* brandstofkosten

* houderschapsbelasting (motorrijtuigenbelasting)

* verzekeringspremie voor de auto

* afschrijving

* onderhoudskosten

* overige kosten, zoals kosten van de wasstraat

1. Brandstofkosten

Je neemt het totaal aan jaarlijks gereden kilometers in het belastingjaar. Hierbij is nodig dat de staten van de APK-keuring nog beschikbaar zijn. Op deze staten is de actuele kilometerstand vermeld. Vervolgens is te onderzoeken hoeveel kilometers de auto per liter rijdt bijv. 1:14

N.B: Voor de kosten van de brandstof neem je de gemiddelde kosten in dat jaar per liter bij een onbemande pomp. Deze gemiddelde kosten per liter benzine / gas / diesel zijn op internet te vinden.

2. Houderschapsbelasting / wegenbelasting

Te vinden op bankafschrift van het belastingjaar

3. Verzekeringspremie

Te vinden op bankafschrift of nota verzekeraar

4. Afschrijving

Deze berekening is enigszins lastig. Een lineaire afschrijving wordt bij een particuliere aangifte niet geaccepteerd. (elk jaar dezelfde afschrijving) De degressieve methode is hier de aangewezen weg. D.w.z. in de eerste jaren meer afschrijving dan in de laatste jaren.

De methode werkt als volgt:

Nieuwprijs auto (met nota aan te tonen voor de inspecteur) – stel 10% afschrijving per jaar en een nieuwprijs van € 20.000

1e jaar: afschrijving is 10% van € 20.000 is € 2000 waarde na 1 jaar € 18.000

2e jaar: afschrijving is 10% van 18.000 is € 1800 / waarde na 2 jaren is € 16.200

3e jaar: afschrijving is 10% van € 16.200 is € 1620 / waarde na 3 jaren is € 14.580 enzovoort.

Na 10 jaar: Je kan de waarde na 10 jaar met een rekenmachine als volgt uitrekenen:

€ 20.000 x 0,9 ^10 (0,9 is 90% van de resterende waarde / ^ het dakje is aanwezig op de meeste rekenmachines en berekent 0,9 tot de tiende macht, 10 is 10 jaar) Waarde na 10 jaar is € 6973

5. Onderhoudskosten

Te denken valt aan de nota van de garage, maar ook de artikelen die voor de auto zijn aangeschaft. Voorbeeld: kosten van winterbanden / opslag, incidentele kosten zoals accu vervangen e.d. Daarnaast kosten voor de wasstraat bijvoorbeeld.

Voorbeeld:
Er is 8000 km in een jaar gereden waarvan 800 km. naar arts, specialist, ziekenhuis. De opgetelde kosten zijn € 4000
De kosten per kilometer zijn dus in dit voorbeeld € 0,50 / km Opgevoerd kan worden 800 x € 0,50 is €
400 Evtl. kunnen de parkeerkosten nog  worden meegenomen, hoewel deze kosten formeel in het totaal aan kosten moeten worden meegenomen. (aan de lijst dus no. 6 toevoegen) Belastingplichtige kan besluiten om niet al te scherp te rekenen door bijvoorbeeld uit te gaan van € 0,40 / km
N.B: de inspecteur moest knarsetandend met de opgevoerde €
0,62 / km akkoord gaan. Lees ook hier wat de Belastingdienst over vervoerskosten zegt.
N.B: de meeste ziekenhuizen verstrekken wel een uitdraai van de gemaakte bezoeken per jaar.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2018 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en als je dan € 1,00 per km op zou voeren, hoewel echt gemaakt, krijg je dus een hele hoop gel**zer, als je heel veel kilometers hebt gemaakt. Houd het gewoon bij € 0,35 of € 0,40 per km, dan is er geen probleem.

En iedere bezoeker heeft zijn polikliniek kaarten met de afspraken.

Topantwoord

fi
door fisbel - Apr 20, 2018 om 23:22
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het aantonen van de ritten met afsprakenkaarten werkt niet meer en is verouderd. Beter werkt het een print van de gemaakte afspraken te laten maken. Dat doet elk ziekenhuis en kost weinig moeite (druk op de knop in de computer)

In het algemeen zullen vervoerskosten tot € 500 per jaar moeiteloos de belastingcomputer passeren. Bij vervoerskosten boven de € 1000 per jaar kan men zich afvragen of men de 'fisbelmethode' met kans op uitval, lees vragen van de inspecteur of de 'tijger1methode' wil hanteren. Mmet minder kans op uitval. In de praktijk hanteer ik de 'tijger1methode' als de client niet goed kan aangeven wat de werkelijke kosten zijn. Dit in combinatie met een totaal van zo'n 10.000 of meer autokilometers per jaar. Voor ouderen met heel weinig gereden jaarkilometers + heel veel kilometers naar arts, specialist, ziekenhuis + huurtoeslag + te betalen eigen bijdrage CAK is het toch de moeite waard om te kijken of de 'fisbelmethode' niet veel fiscaal voordeel oplevert. Dat voordeel kan zomaar, mede dankzij de vermenigvuldigingsfactor van 2,13, oplopen tot een fiscaal voordeel van € 500 of meer. Dit voordeel vraagt inderdaad wat huiswerk voor client en extra tijd van de belastinginvuller.

tijger1
door tijger1 Apr 21, 2018 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou niet weten wat er “verouderd” is aan de afspraken kaarten. Die bestaan echt nog steeds en heeft iedereen in zijn bezit.

En uiteraard werken aftrekposten op alle gebieden, dus ook de toeslagen goed door.

Persoonlijk constateer ik dat ik bij de meeste mensen elke aftrepost eruit moet “peuren”. En gelukkig komen hun medische kilometers, ook niet tegen € 1,00, tot € 1.000, aan aftrekpost. Ze wonen allemaal op maximaal 10 tot 15 kilometer van het ziekenhuis enzovoort.

Cookies
door Cookies Apr 21, 2018 om 00:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb al jaren geen afspraken kaart meer. Afspraken staan digitaal in "mijn xxxx" en paar dagen voor de afspraak krijg ik een sms'je.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2018 om 06:02
8 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de uitgebreide uitleg fisbel en tijger1.
Ik heb inderdaad niet meer alles voorhanden aan administratie omtrent onderhoudskosten en werkelijk gemaakte kilometers e.d.
Ook is er jaarlijks behoorlijk wat kilometers afgelegd met de auto, zeker meer dan 20.000 à 25.000 km.
Mede gezien het feit dat het dan zoals u aangeeft daardoor ook minder interessant wordt wat betreft af te trekken bedrag, heb ik daarom nu de "tijger1methode" gebruikt en gerekend met €0,35/km. Vanaf nu ga ik er meer op letten de bewijsstukken telkens goed te bewaren en te verzamelen. Had ook niet gedacht hier ooit mee te maken te gaan krijgen dat ik zulke afstanden moest gaan maken voor ziekenhuisbezoeken e.d, maar bij (chronische) lyme is dit helaas onontkoombaar doordat er maar weinig ziekenhuizen zijn waar er echt de benodigde kennis in huis is. Dus dan is het wel fijn dat er toch nog ergens iets aan geld terugkomt uit al die noodzakelijke extra gemaakte kosten.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2018 om 06:16
8 Antwoorden / 4 Vragen

Gelijk nog een aanvullende vraag hierover.
Mijn moeder, woonachtig op 22 kilometer afstand van haar tandarts, heeft daar enkele afspraken gehad eind 2017 waarvoor ik het vervoer heb verzorgd.
Als zij deze kosten ook wil aftrekken bij haar aangifte, dient zij dan alleen de kilometers te tellen vanaf haar woonadres tot aan de tandartspraktijk, of tellen dan ook de kilometers mee die ik vanaf mijn woonadres moet afleggen om haar op te halen? Een soort van voorrijkosten die in taxiritjes ook in de prijs inbegrepen zijn zeg maar?

Waarschijnlijk tellen die kilometers ook, maar vraag het liever even aan de experts voor we iets gaan indienen. ;-)

Ge
door Genee Apr 22, 2018 om 09:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wist niet dat we zo weinig tandartsen in Nederland hadden, 44 km rijden om een tandarts te bezoeken?

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2018 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kletskop

Ik ga er niet vanuit dat uw moeder aan u een vergoeding zal geven voor de kilometers die u en zij maken om naar de tandarts te komen, maar ik ben zeker niet roomser dan de paus. Ik zou elke kilometer tellen. Tenslotte worden die voor haar gemaakt.

Kl
door Kletskop Apr 23, 2018 om 04:14
8 Antwoorden / 4 Vragen

@Toonder

Dat heeft ermee te maken dat mijn moeder al jaren dezelfde tandarts heeft in haar oude woonplaats (wat ook nog altijd mijn woonplaats is), maar sinds vorig jaar is zij verhuisd naar een dorp 22 km verderop. ;-)

Ge
door Genee Apr 23, 2018 om 07:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@kletskop Ik begrijp wel dat uw moeder graag haar ‘vertrouwde’ tandarts heeft maar om u 88 km te laten rijden voor een tandartsbezoek, daar bent u een halve dag mee kwijt.
Maar ja u rijdt voor uw ziekte ook aardig wat km’s, gemiddeld zo’n 70 km per dag.

ma
door malhy2 - Apr 23, 2018 om 04:52
309 Antwoorden / 13 Vragen

Even over de extra uitgaven voor kleding en beddengoed. deze hoeft U niet te verminderen naar de 10 maanden waar u over spreekt maar u mag zondermeer 300 euro opvoeren.

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2018 om 09:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malhy2

Dat is onjuist, maar wordt ook niet gecontroleerd..

Extra kleding en beddengoed

U mag de kosten voor (het wassen van) kleding en beddengoed onder de volgende voorwaarden aftrekken:

  • De kosten zijn een rechtstreeks gevolg van ziekte of invaliditeit.
  • De ziekte duurt minimaal 1 jaar of gaat waarschijnlijk minimaal 1 jaar duren.

Het bedrag dat u mag aftrekken geldt per persoon en voor een heel jaar. Als u bijvoorbeeld vanaf 1 oktober de extra kosten had, neemt u 3/12 van het aftrekbare bedrag