ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 15:37
Geldzaken & recht

Belastingaangifte vader regelen waar je niks van af weet

Mijn man heeft een brief van de belastingdienst gehad waarin staat dat hij is aangewezen als contactpersoon van zijn overleden vader en voor 21-05-2021 het meegestuurde aangifteformulier moet invullen en opsturen.

Mijn man heeft echter al 40 jaar geen contact meer met zijn vader, weet niet waar die woonde, of waar/wanneer die is overleden. Helemaal niks. De begrafenis is blijkbaar dus door een ander geregeld.

Na een telefoontje met de belastingdienst kreeg hij als antwoord: u moet zelf maar uitzoeken of u wel de erfgenaam bent en wat de inkomsten/schulden van uw vader zijn. U bent verplicht de laatste aangifte te regelen tenzij u de erfenis verwerpt.

Maar is hij wel de erfgenaam? (Misschien is vader wel hertrouwd) En voor het verwerpen heeft hij een overlijdensakte nodig. Hoe komt hij daaraan omdat de woonplaats/overlijdensplaats/datum van overlijden voor hem onbekend is?

Wie kan hem (ons) helpen zonder dat we een fortuin kwijt zijn aan een notaris/advocaat? Mijn man wil gewoon de erfenis verwerpen en van de belastingdienst af.

5739 21 Rapporteer

panter22
door panter22 - Nov 28, 2020 om 15:45
6599 Antwoorden / Vragen
ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 15:52
36 Antwoorden / 1 Vragen

Om de erfenis te verwerpen heeft hij een overlijdensakte nodig. Die moet aangevraagd worden in de gemeente van overlijden. En die weet hij dus niet.

panter22
door panter22 Nov 28, 2020 om 16:06
6599 Antwoorden / Vragen

Als er een advertentie geplaatst is in een dagblad, dan kun je die hier misschien terugvinden:
https://mensenlinq.nl/overlijdensberichten/

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 16:10
36 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, had ik al gekeken, maar helaas niks.

panter22
door panter22 Nov 28, 2020 om 16:17
6599 Antwoorden / Vragen

En de belastingdient wil geen gemeente doorgeven?

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 17:02
36 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ze zeggen alleen maar dat ze post hebben gestuurd naar de overledene zijn adres wat retour is gestuurd waardoor mijn man automatisch is gebombardeerd tot contactpersoon/erfgenaam. Ze beweren dat ze niet kunnen zien of vader ooit hertrouwd is. Mijn man moet maar bewijzen dat hij niet de erfgenaam is en de aangifte invullen.

panter22
door panter22 Nov 28, 2020 om 17:38
6599 Antwoorden / Vragen

Moest je een F- formulier invullen?
Daar moet een burgerservicenummer op staan.

De overheid gebruikt uw burgerservicenummer (BSN) bij de verwerking van uw persoonsgegevens. Met uw BSN kunt u bij elk loket van de overheid terecht. Met dit nummer kan een overheidsorganisatie uw gegevens opzoeken. Zo hoeft u uw gegevens niet bij elke overheidsorganisatie opnieuw aan te leveren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/burgerservicenummer-bsn

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 18:25
36 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat inderdaad vaders bsn nummer op. De belastingdienst wil ons geen informatie geven op basis van dat nummer. Op internet moet er overal ingelogd worden met digi-id, en heb ik dus niet genoeg aan alleen dat bsn nummmer.

panter22
door panter22 Nov 28, 2020 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Online lukt je dit ook niet. Telefonisch waarschijnlijk ook niet,
Waarom niet persoonlijk naar het gemeentehuis met de brief van de belastingdienst?
Wie weet, kunnen ze je daar de gemeente waar hij inschreven was, geven.
Je kunt natuurlijk ook een email sturen naar je gemeente met het verzoek om hulp.
Kopie van het formulier van de belastingdienst mee sturen, situatie uitleggen en meedelen dat je de financiele middelen niet hebt om alles rond deze erfenis te regelen.

panter22
door panter22 Nov 29, 2020 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen geld voor de notaris. Je toch geen bijstandsuitkering? Dan kun je de erfenis niet verwerpen als er wat te erven is. Dan kun je het best nu al overleggen met je contactpersoon.

ga
door gamemuis Nov 29, 2020 om 09:43
36 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, we hebben geen uitkering. Gewoon een laag inkomen. Werken allebei voor het minimum loon. Man full time, ik part time. Voor de notaris moeten wij een maximale bijdrage betalen van 350 euro, dat kan geregeld worden. Alleen balen wij een beetje dat we zoveel geld moeten betalen om dit opgelost te krijgen. Verwerpen kost ook al 130 en dan het geld voor de overlijdensakte nog. We hebben een afspraak gemaakt met een advocaat voor gratis advies. Hij belt ons morgen in de namiddag op. Kijken wat hij adviseerd.

panter22
door panter22 Nov 29, 2020 om 11:01
6599 Antwoorden / Vragen

Een advocaat advies vragen? Je weet zelf intussen waarschijnlijk meer dan de advocaat.
Wees voorzichtig met die gratis adviezen.  Als hij voor je aan de slag wil gaan, dan kost het meer dan die €350 voor een notaris.
Wil je juridisch advies, neem dan contact op met het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/
Het is de notaris die verstand heeft van erfeniskwesties, Voobeeld, niet direct bellen, maar gewoon even googelen: Er zijn ook notarissen die gratis advies geven,
https://www.notaris.nl/de-notaris/notaristelefoon En kies een notaris in of dichtbij je woonplaats. Kun je persoonlijk naar toe.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2020 om 15:50
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Bij nader inzien: zie de laatste alinea van deze reactie:

Mijn eerste advies is echt: raadpleeg een notaris hetgeen voor een eerste gesprek helemaal niet zo duur behoeft te zijn en zie bijv.dit: https://www.degoedkoopstenotaris.nl/  Voor het verwerpen van de nalatenschap is maar zie ook deze info als uw man echt wil verwerpen: dat kan ook zonder notaris: https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/erfenis/hoe-kan-ik-een-erfenis-verwerpen/

Probleem is mogelijk wel dat er wel degelijk een relevante nalatenschap is.

Al schrijvend is er mogelijk eerst nog een gemakkelijke oplossing: bezwaar maken bij de belastingdienst op basis van het niet hebben van enig gegeven omdat hoe dan ook uw man geen aangifte kan doen! Dat dient dsan wel schriftelijk en aangetekend te gebeuren om ook verzekerd te zijn dat dat het inderdaad op de goede plek arriveertAls de Belastingdienst dan onverhoopt toch negatief reageert kan er in beroep worden gegaan. Een enkel telefoontje en de reactie daarop is niet voldoende, de vraag is dan of degene ndie aan de belastingtelefoon kwam wel voldoende verstand van zaken heeft. Herhaald, als uw echtgenoot helemaal geen info heeft kan hij simpelweg geen aangifte doen! Men dient dan biju de Belastingdienst maar uit te zoeken wie dan degene is die een en ander heeft afgewikkeld en dat behoeft u dan niets te kosten.

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 16:01
36 Antwoorden / 1 Vragen

De eigen bijdrage voor een notaris is in ons geval ongeveer 350 euro. Dit kunnen wij eventueel van een familielid van mij (vrouw) lenen. Maar we willen graag weten of we het op kunnen lossen zonder lening en zonder te veel 'gedoe'. Verwerpen gaat niet zomaar omdat we geen overlijdensakte hebben en die aan moeten vragen in de gemeente van overlijden, wat we niet weten.
U tip voor bezwaar maken bij de belastingdienst gaan we maandag meteen doen. Dank je wel!

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2020 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gamemuis

U hoeft helemaal geen bezwaar te maken bij de belastingdienst.

Een simpel briefje dat u geen contactpersoon wenst te zijn, is voldoende.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 28, 2020 om 16:15
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1: een brief met 'formeel' bezwaar en aangetekend verzonden is altijd beter.

(Voor dan weer iets om te weten: ik heb helaas nare ervaring met een simpele brief, afgeven bij de receptie van een Belastingkantoor die later 'zoek geraakt zou zijn').

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2020 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin. De man van Ts is niets verplicht. Dus ern bezwaar en aangetekend is compleet overbodig.

En al zou dat briefje zoekraken, nog geen man overboord, omdat de man dus niets verplicht is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 28, 2020 om 16:29
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!, u volgt kennelijk niet welke problemen er soms bij Belastingzaken kunnen voordoen. De echtgenoot is volgens u niets verplicht maar men denkt er bij de Belastingdienst dus anders over. En 'er anders over denken'bij de Belastingdienst kan leiden tot grote problemen en die zijn beter te voorkomen! Maar ja, als u toch een andere mening heeft mag dat best hoor, de beslissing hoe te handelen is toch aan de vraagsteller.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2020 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, het is aan de vraagsteller, maar u ziet alleen maar spoken met uw aangetekende brieven.

En de belastingdienst denkt er niet anders over. Die kijkt gewoon welk kind er is er stuurt daar een briefje aan. Niets bijzonders.

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 18:28
36 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie Tijger. Maar ik weet niet of je gelijk hebt. Straks hebben we allemaal schuldeisers e.d. aan de deur. Hoe lief u het ook bedoelt. Mijn man wil er voor eens en altijd vanaf. (Zo goedkoop mogelijk)

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2020 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gamemuis

Uiteraard moet u van eventuele schuldeisers af. En dat kan alleen door te verwerpen,maar dat gedoe met de belastingdienst is volkomen onbelangrijk.

Er is in Nederland een centraal registratie systeem van de inwoners, dus ga naar het gemeentehuis en leg de zaak daar uit.

panter22
door panter22 Nov 29, 2020 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft,
Bezwaar maken bij de belastingdienst? Dat kan alleen als er een bezwaarclausule onder het formulier staat.
En om reden dat je geen gegevens hebt? Net zoals de belastingdienst meedeelt, daar moet je zelf achter komen.
En dan ook nog aangetekend versturen? Zonde van het geld. Alles kun je regelen via de belastingtelefoon of Digd,.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2020 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst heeft u fout geinformeerd. Uw man is helemaal niet verplicht dat formulier te verzorgen.

Een kind blijft overigens altijd erfgenaam, onafhankelijk of de vader hertrouwd is.

Uw man kan bij het Centraal Testamenten Register opvragen of er ja dan nee een testament door zijn vader is gemaakt, kosteloos.

In de papieren van de belastingdienst zal de overlijdensdatum genoemd worden.

Hij kan simpel met een briefje aan de belastingdienst laten weten, dat hij geen contactpersoon wil zijn.

Verwerpen moet bij de rechtbank. Ik weet niet of u dan genoeg hebt aan de naam, geboortedatum en overlijdensdatum, maar dat kunt u eerst informeren. Kosten zijn € 130,00.

De belastingdienst maakt niet uit wie de boel afwikkelt.

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 16:09
36 Antwoorden / 1 Vragen

Overlijdensdatum staat er niet in. Alleen dat hij aangewezen is als contactpersoon (door wie?). U zegt een kind is altijd erfgenaam. Mijn man wil niks meer met zijn vader te maken hebben, ook al zou die 10 miljoen op de bank hebben bij wijze van spreken. Hij wil dus verwerpen. Maar daarvoor hebben we een overlijdensakte nodig. Die we niet hebben en ook niet kunnen aanvragen omdat hij de woonplaats/gemeente van overlijden van zijn vader niet weet.
ik ga maandag kijken of er een testament is! Hartelijk bedankt voor de tip!

va
door vanlotjegetikt - Nov 28, 2020 om 16:06
809 Antwoorden / Vragen

In principe krijgt het oudste kind inderdaad de papieren thuis voor de erfbelasting met het verzoek wel of geen aangifte te doen. Het waarom staat ook in de brief.
Vraag inderdaad akte van overlijden op en zou er toch een goede notaris aan wagen.
Verwerpen kan soms niet de wijste beslissing zijn tenzij de erfenis ernstig negatief is.

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 16:16
36 Antwoorden / 1 Vragen

Overlijdensakte gaat dus niet omdat je dan de gemeente van overlijden moet weten en die weten we niet. Ik heb het al met hem gehad over benificair aanvaarden (moeten we ook overlijdensakte hebben grrrr) maar hij heeft op dit moment zoveel stress en wil alleen maar verwerpen. Ik respecteer hem daarin uiteraard.
p.s: Er staat geen waarom in de brief. Alleen maar 'iemand heeft u aangewezen als contactpersoon'

va
door vanlotjegetikt Nov 28, 2020 om 16:32
809 Antwoorden / Vragen

Als kind ben je Nabestaande en de Belastingdienst  is hierin erg strikt. Ik snap de frustratie. Zoek een notaris die hiermee aan de gang kan, ook al ben je niet degene die de de zaken geregeld heeft.  Beter kosten van een notaris dan de Belastingdienst en overige schuldeisers op uw dak.
Begrijp dat het oud zeer is maar moet wel opgelost worden.

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 18:30
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je begrip en ik ben bang dat u helemaal gelijk heeft! Dan maar wat geld lenen voor een notaris.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2020 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat uw man in uw gemeente een uittreksel uit de basis administratie kan aanvragen op naam van uw vader, zodat hij een uittreksel van overlijden kan verkrijgen.

lees eens hier.

https://www.rvig.nl/brp/brp-als-basisregistratie

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2020 om 16:24
16838 Antwoorden / 202 Vragen

P.s.  Uw echtgenoot is hoe dan ook erfgenaam van zijn vader en dan is het best zinvol als al gezegd in iets andere woorden om toch een en ander na te gaan.
Hoe dan ook zal men bij de Belastingdienst reden hebben gehad en dus ook informatie dat uw ecghtgenoot erfgenaam en daarbij dan ook als contactpersoon is aangewezen. Men zal daar dus ongetwijfeld meer moeten weten over overlijdensdatum en (laatste adres).

En doe de navraag niet met een simpele brief! Deze kwestie is niet simpel.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2020 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij zal het oudste kind zijn, heel simpel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 28, 2020 om 16:50
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Hij kan ook het enige kind zijn, ook simpel. Of de enige nog levende etc. Maar wat voegt dat toe aan de vraag? Bij de Belastingdienst had men een reden om zo te handelen en het is dus de Belastingdienst die, heel, heel, heel erg simpel het antwoord daarop kan geven.  (Amen)

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2020 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daarom krijgt hij het juist, omdat hij de oudste is, of de enige.

En niet omdat de belastingdienst aanneemt dat hij erfgenaam is.

ga
door gamemuis - Nov 28, 2020 om 16:25
36 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de tips. Meer tips blijven welkom!! Ik ben er later vanavond weer.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 28, 2020 om 18:48
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is het beter om persoonlijk langs een balie van het belastingkantoor te gaan met de brief want u hebt hulp nodig.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/afspraak-maken-balie-bezoeken

ma
door malty Nov 29, 2020 om 11:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gamemuis Een notaris werkt niet voor niets en kan aardig in de papieren lopen.
Ook kost het tijd en zal eventueel uitstel aaangifte erfbelasting en inkomstenbelasting F formulier aangevraagd moeten worden.
Er is geen reden dat uw man zich nu drukmaakt.
Als de belastingdienst en uw gemeente niet verder kunnen helpen zou een advertentie in een landelijk dagblad een optie kunnen zijn.
U zou ook bij de rechtbank de situatie uit kunnen leggen, dat uw man wil verwerpen maar hij geen idee heeft waar zijn vader woonde en dus geen akte van overlijden kan aanvragen en of een schrijven van de belastingdienst waar het overlijden vermeldt staat ook voldoende is.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 28, 2020 om 16:40
7187 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt bij de belastingdienst informeren wie uw man als contactpersoon heeft aangewezen zodat u in elk geval wat beter weet wat u te doen staat.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/contact

ga
door gamemuis Nov 28, 2020 om 18:33
36 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben daar al over gebeld. Volgens de belastingdienst kwam de post retour en hebben hun mijn man  (enigste of oudste kind?) maar automatisch aangewezen.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2020 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is toch logisch en niets geheimzinnigs aan.

sw
door swat1500 - Nov 28, 2020 om 17:46
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Kinderen kunnen niet onterft worden. Dus ook al wilde uw man en zijn vader geen contact meer met elkaar en.zelfs al zou de vader hertrouwd zijn, blijft uw man erfgenaam op zijn minst voor de legitieme portie..
Geen aangifte doen zal resulteren in een boete van de belastingdienst.
Uw man moet uitleggen wat er aan de hand is bij de belastingdienst en hen dringend verzoeken de informatie te verstrekken die zij hebben. De belastingdienst moet weten waar de vader woonachtig is geweest en moet dit dus kunnen vertellen. Mocht de belastingdienst niet meewerken kan een telefoontje naar de Nationale ombudsman uitkomst geven.
Via site van de goedkoopste notaris kunt u zoeken naar de goedkoopste notaris die u bij kan staan. Uw man zou moeten weten of er meer kinderen in de relatie van zijn vader en moeder zijn geweest.
Afdoen met ik wil hier niets mee te maken hebben gaat de belastingdienst niet accepteren. Linksom of rechtsom is hij erfgenaam en moet er een aangifte gedaan worden.

marita5
door marita5 - Nov 28, 2020 om 17:49
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gamemuis ,

Aanvulling op reactie van @tijger1 , betreft Centraal Testamenten Register , klik op de rode regel .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-opvragen-of-een-overleden-familielid-een-testament-had

ma
door malty - Nov 28, 2020 om 18:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De belastingdienst krijgt toch de overlijdensinformatie van de gemeente door.
Ik heb geen idee of de belastingdienst door mag geven van welke gemeente de informatie komt.
Bel eens de nabestaandentelefoon van de belastingdienst.
Maar als uw man helemaal niets wil doen, vertel de belastingdienst dat hij het overlijden van zijn vader nu voor het eerst van hun vernomen hebt maar de erfenis gaat verwerpen en ze dus maar een andere contactpersoon moeten zoeken.

ga
door gamemuis Nov 29, 2020 om 09:53
36 Antwoorden / 1 Vragen

Die heeft hij al gebeld. Er wordt pas naar een andere contactpersoon gezocht als hij de erfenis heeft verworpen en het bewijs daarvan naar de belastingdienst heeft gestuurd.De telefoniste zei dat ze niet kan zien waar/wanneer vader overleden. is. We wachten even het telefoongesprek van de advocaat af, maar waarschijnlijk gaan we onze eigen gemeente om hulp vragen naar de gemeente van overlijden zodat we een overlijdensakte kunnen regelen en alles verwerpen. We hebben allebei niet de kennis/energie/tijd om een eventuele erfenis te regelen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 28, 2020 om 21:09
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gamemuis,

Heeft uw man ook geen contact meer met zijn broers of zussen of is hij enigst kind?

Voordat uw man de erfenis verwerpt, zou ik toch eens onderzoeken om hoeveel geld het gaat.

Als uw man een laag inkomen heeft, kan hij in aanmerking komen voor subsidie (dit heet een "toevoeging") voor een advocaat, die alles voor u kan uitzoeken.

justmeagain
door justmeagain Nov 28, 2020 om 22:01
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts schrijft al gaat het om 10 miljoen we willen er niets mee te maken hebben.
Dus de hoeveelheid geld is irrelevant.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 28, 2020 om 22:23
1762 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

TS en haar man moeten geld lenen voor een notaris....

Ik adviseer TS daarom om uit te zoeken of er toch nog iets te "halen" valt bij de overleden vader....

Waarom zou je dit geld aan de staat "schenken"......?

ga
door gamemuis Nov 29, 2020 om 10:02
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dat uitzoeken gaat heel veel tijd/energie kosten. Die hebben wij niet. Mijn man is dyslexies, dus het merendeel zal op mijn schouders komen. Ik heb autisme en kan hier niet continue mee bezig zijn want dan raak ik overspannen en kan ik weer bij de ggz gaan logeren. Een notaris zou dat misschien wel allemaal kunnen regelen. Maar mijn man zal uiteindelijk moeten beslissen of hij verder wil met een notaris of wil verwerpen. En tot nu toe blijft hij het hebben over verwerpen. Zoals iemand al benoemde er zit veel oud zeer bij hem. Hij heeft zijn vader vanaf zijn 6e niet meer gezien. Ik zou ook liever kijken of er wat te halen valt, hoeven we niet meer elk dubbeltje om te draaien. Maar het is mijn man zijn vader, hij beslist.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2020 om 11:31
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gamemuis,

Ik snap nu uw situatie iets beter.

Hebben jullie samen geen volwassen kinderen, die jullie kunnen ondersteunen?

Sommige advocaten hebben een gratis open spreekuur voor advies.

Misschien bent u goedkoper uit bij een advocaat, gespecialiseerd in familie recht.

Is uw man enigst kind?

ga
door gamemuis Nov 29, 2020 om 16:14
36 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man was bij de scheiding het enige kind. Geen idee of vader daarna nog kinderen heeft verwekt. Wij hebben zelf geen kinderen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 29, 2020 om 09:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom is er door niemand eerder contact met jou opgenomen?

De belastingdienst kan wel  de laatste bekende woonplaats  noemen en die gemeente vragen  omdat je 40 jaren niets hoorde.
Zelf zou ik invullen het adres waar hij  40 jaren terug woonde en bij niet meewerken   weet je niets en vul je dat in.

Je kunt nooit tot hoge kosten maken veroordeeld worden als enige kind voor dergelijk werk.

En langs gaan Belastingdienst alleen op afspraak, en zij kunnen met  BSN nummer zien wat de laatste jaren is ingeleverd.
Was er een  aangifte en redelijk bedrag of alleen uitkering?
Erfbelasting  betalen over niets,  dat word erg moeilijk.

De belastingdienst kan wel  een uitspraak doen of er kans op leuke erfenis is of  alleen kale uitkering en niets te halen.
De laatste jaren,  zoals de Zorgtoeslag is meestal  afwijzen.
Een Ambtenaar kan als het een Nihil  aangifte een grote kans heeft deze ook seponeren en  afhankelen.

ga
door gamemuis Nov 29, 2020 om 10:12
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dat vraag is mij dus ook af. Wie heeft de uitvaart geregeld en stuurt de post retour. Als mijn man de erfgenaam is had de gemeente van vader toch al lang contact met hem opgenomen. Het gaat tenslotte niet om een verre verre achterneef, maar om vader en zoon. Dat is volgens mij zo uitgezocht door de gemeente. We wachten even een telefoongesprek met een advocaat af morgenmiddag, die zal wel weten hoe we dit juridisch moeten aanpakken zonder dat we 'van een kastje, naar de muur' verhaal krijgen.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2020 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De gemeente hoeft met niemand contact op te nemen, waarom zouden ze?

va
door vanlotjegetikt - Nov 29, 2020 om 10:10
809 Antwoorden / Vragen

Wie zegt dat er niets te erven valt.Geen contact is geen reden om de boel de boel te laten. Iemand iets laten hebben wat hem/haar niet toekomt?. Zoals al eerder gezegd verwerpen kan nog altijd. Dan is er een keus.

ga
door gamemuis Nov 29, 2020 om 10:21
36 Antwoorden / 1 Vragen

Niemand zegt dat er niets te erven valt. Maar mijn man is (na 40 jaar) nog steeds erg boos op zijn vader. Daarnaast is hij niet zo van het regelen/uitzoeken. Hij kiest het liefst voor de éenvoudigste' oplossing en dat is verwerpen. Misschien dat als de advocaat morgen zegt dat hij beter alles door een notaris kan laten uitzoeken, dat hij zich dan bedenkt. Maar dat denk ik niet. Hij heeft nu al 4 dagen geen oog dichtgedaan door de stress en wil gewoon weer verder met zijn leven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 29, 2020 om 11:35
1762 Antwoorden / 31 Vragen

@Gamemuis,

Stress is nergens voor nodig als u de zaak uit handen geeft aan een ervaren advocaat, gespecialiseerd in familie recht.

ma
door malty - Nov 29, 2020 om 10:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Voor het aanvaarden of verwerpen staat geen termijn.
Alleen schuldeisers kunnen na 3 maanden schulden opeisen, vandaar dat men zegt binnen 3 maanden een keus te maken.
Goed idee om uw gemeente om hulp te vragen.
Begrijp niet dat de belastingdienst u niet verder kan helpen.
Als de vader trouw zijn belastingaangifte heeft gedaan moet zijn adres toch bekend zijn.
Misschien nog eens de nabestaandenlijn belasting bellen en vragen of ze via hun afdeling inkomstenbelasting, voor uw man belangrijke informatie kunnen vinden.

ma
door malty - Nov 29, 2020 om 11:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zegt ergens dat de brlastingdienst u heeft verteld dat de post retour kwam en ze daarom uw man als contactpersoon genomen hebben. Maar waar hebben ze die post dan naar toe gestuurd, zijn laatst bekende adres? Vraag dat adres dan en kijk of die buren ervan u verder kunnen helpen.

ga
door gamemuis Nov 29, 2020 om 16:11
36 Antwoorden / 1 Vragen

Naar vader zijn adres en die wou de telefoniste niet geven. Morgen gaan we weer opnieuw bellen, misschien dat we nu iemand aan de lijn krijgen die begrijpt hoe absurd deze situatie is en wat meer informatie wil geven.

Ta
door Tara2020 - Nov 29, 2020 om 12:23
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde meegemaakt met de gemeente. Wettelijk moeten zij de afhandeling binnen een bepaald termijn doen. Het beste is juist niet reageren want dan schieten zij het termijn voorbij en kunnen juridisch niets meer. In het wetboek staat het. Geloof dat termijn maar 3 maanden is. Ambtenaren werken niet zo snel :-) De gemeente heeft mijn broer nog lang onderdruk gezet. Maar juridisch kunnen ze niets. Mijn vader had schulden en we hadden al jaren geen contant.

panter22
door panter22 - Nov 29, 2020 om 18:37
6599 Antwoorden / Vragen

Je man hoeft geen slapeloze nachten te krijgen, want in feite is het heel eenvoudig.

Een notaris heeft inzage in de persoonsgegevens. Als de administratie dat even opzoekt, dan hoeft dat echt geen €350 te kosten.
Je kunt de notaris toch gewoon bellen en vragen naar de kosten. Meer hoeft de notaris niet te doen. De rest kun je zelf.

Notarissen kunnen verschillende persoonsgegevens opvragen. Vaak zijn dit: burgerservicenummer, naam, geboortedatum, overlijden en woonadres.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wie-krijgen-mijn-persoonsgegevens-uit-brp

Heb je dat uittreksel, dan kijk je even op de link die ik gegeven heb van de rechtspraak. Daarin staat stap voor stap wat je moet doen. Klik op: als meerderjarige erfgenaam aanvaarden of verwerpen.
Heb je het formulier al gedownload? Je hoeft bijna niets in te vullen en daarna opsturen. Dat is alles.
Een notaris of advocaat heb je niet nodig. Zonde van het geld.
Daarna stuur je een kopie naar de belastingdienst.

ma
door malty Nov 29, 2020 om 19:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een notaris moet gemeenten aanschrijven en vragen of de gezochte persoon in hun administratie voorkomt en dat opzoeken kost geld, meestal zo'n €30.

panter22
door panter22 - Nov 29, 2020 om 18:43
6599 Antwoorden / Vragen

Voor je eigen gemoedsrust, voordat je man de erfenis verwerpt, kun je online in het centraal insolventieregister kijken of je schoonvader in de schuldsanering zat.
https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index
Je kunt ook gratis inzage krijgen in het boedelregister
https://www.rechtspraak.nl/Registers/Paginas/Boedelregister.aspx

ga
door gamemuis - Nov 30, 2020 om 19:46
36 Antwoorden / 1 Vragen

Na een hele dag bellen met de belastingdienst, advocaat, notaris, rechtbanken en gemeentes was er eindelijk een medewerker die de privacywet aan zijn laars lapte (omdat mijn man begon te huilen) en de laatste woonplaats heeft verklapt.

Morgen gaan we contact  opnemen met de gemeente en de daarbij behorende rechtbank. Hopelijk willen ze antwoord geven op de vraag moeten we hier de overlijdensakte opvragen (gemeente) en moeten we hier verwerpen. (rechtbank)

ma
door malty Nov 30, 2020 om 21:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat het nu in orde moet komen, succes.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 30, 2020 om 22:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Belastingdienst is logge organisatie met strenge regels en  ze denken vaak niet verder....

Gewoon blijven bellen tot iemand  iets meer vertelde...
woont hij nog  in.... zoals toen... en ze roepen nee,  nu in XXX  of zo.

ga
door gamemuis Dec 1, 2020 om 19:11
36 Antwoorden / 1 Vragen

De gemeente van overlijden was heel behulpzaam. Vader is hertrouwd (stiefmama is paar jaar geleden overleden) en man heeft een halfzusje. Samen met halfzusje is man erfgenaam. Omdat vader bij de scheiding geen rooie cent had, heeft hij een eventuele erfenis dus bij elkaar gesprokkeld samen met stiefmamama. Man vindt dat dat geld aan zijn halfzusje behoord en heeft daarom definitief besloten om de erfenis te verwerpen. Ik sta hier 100% achter! Morgen gaan we de erfenis verwerpen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 1, 2020 om 19:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Netjes, en vermoedelijk heeft je  halfzusje ook alles geregeld voor de uitvaart,
je kunt haar de eind aangifte belasting ook laten doen,  meld dit bij belastingdienst dat zij alles afhandelde.

Voor jou  half zusje maar wel volle dochter van hem  waarmee hij contact had.
Ook alles weigeren is voor haar leuker dan jou deel opeisen....
Je was de enige, en nu een Zusje...  toch leuk nieuws  want je bleef familie.
Zij weet niets van voor die tijd, en  voor haar ook een verrassing.

ma
door malty Dec 1, 2020 om 19:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi besluit van uw man.
Ik verwacht dat het beter is als de halfzus zelf de belastingdienst belt en zegt dat zij de zaak afhandeld.

panter22
door panter22 Dec 2, 2020 om 08:24
6599 Antwoorden / Vragen

Fijn dat het nu opgelost is. Wat heb jij een verstandige man.

ga
door gamemuis - Dec 1, 2020 om 19:26
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wou dit topic nu afronden met de volgende gouden tips die ik heb gekregen.

Als je al zeker weet dat je wilt verwerpen ga dan langs (persoonlijk) in het stadskantoor van je eigen gemeente om te informeren naar de sterfplaats van de overledene. Ga daarna (persoonlijk) langs de gemeente van de sterfplaats om een overlijdensakte aan te vragen en eventuele verdere informatie over de overledene als je daar belang bij hebt. En informeer meteen even bij welke rechtbank je moet zijn om te verwerpen.

wil je perse weten of er wat te erven valt dan ontkom je niet aan een notaris. Eerst zal de notaris moeten uitzoeken of je wel erfgenaam bent (goedkoopste offerte 200 euro). Daarna zal de notaris alles moeten uitzoeken/regelen. Als je zelf niks weet zoals ons kost dat minimaal 3500 (goedkoopste offerte).

als je een laag inkomen hebt kun je via de website van de Rijksoverheid een notaris aanvragen. Je betaald dan alleen een eigen bijdrage. Hoe hoog die is is afhankelijk van je inkomen.

iedereen heel hartelijk bedankt voor de tips en het meedenken!!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 2, 2020 om 08:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Eventueel kan je Half Zusje  omdat ze nu  geen 50% maar 100% kreeg de kosten voor verwerpen erfenis  vergoeden.
Hebben jullie bijde  een mooi afscheid van toch je Vader,  hoe slecht het ooit ook was.

Nu hij wel iets heeft,  zijn leven blijkbaar verbeterd en dat is toch goed om te horen...
Van pleur op Klootzak  tot  keurige  zorgzame waar nu wel iets te halen viel.

En bedankt voor de terugkoppeling hoe het achteraf moest... leren wij ook van.