birdies
door birdies Sep 12, 2011 om 00:44
Geldzaken & recht

Belastingaanslag voortaan over digitale snelweg

30 duizend belastingambtenaren krijgen als eersten hun blauwe belastingbrief met aanslag niet meer thuis in de brievenbus, maar langs de digitale weg.
De Belastingdienst wil aanslagbrieven niet langer op klassieke wijze over de post bezorgen en gaat de digitale verzending eerst bij de eigen ambtenaren uittesten. Als dat goed uitpakt, krijgen alle Nederlanders hun aanslag digitaal binnen.

De bedoeling is dat de vervolgcommunicatie, zoals bezwaarschriften, ook digitaal verloopt. De digitalisering van de overheidscommunicatie is een van de grote veranderingen die Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en uitvoeringsdiensten de komende jaren willen realiseren.

Het versturen van aanslagen, vergunningen, beschikkingen en andere officiële overheidsdocumenten, moet uiterlijk in 2015 digitaal plaatsvinden. Om dat mogelijk te maken, is er een berichtenbox - mijn.overheid.nl - gebouwd waar de overheid met elke burger kan communiceren. ‘We gaan dus steeds meer digitale interactie krijgen’, aldus Hans Blokpoel, algemeen directeur van de Belastingdienst.

De overgang naar digitale overheidscommunicatie over 4 jaar betekent nog geen definitief afscheid van balies en telefonisch contact. ‘De overheid wordt niet alleen een digitale overheid, we blijven voorzieningen houden zodat burgers altijd kunnen bellen of hun klachten aan het loket kwijt kunnen’, aldus Gert Jan Buitendijk, directeur- generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

De unieke berichtenbox met beveiligde e-mail moet gaan fungeren als dé plek waar communicatie tussen burger en overheden plaatsvindt. En dat heeft impact op de werkwijze van ambtenaren. ‘Eén berichtenbox betekent dat burgers verwachten dat uitvoeringsorganisaties meer samenwerken. Je ziet dat steeds meer dienstverlening wordt gecombineerd’, vertelt Blokpoel.

Zo krijgt iemand die 18 jaar wordt een gezamenlijke brief van de Belastingdienst en DUO, de uitvoeringsdienst voor de studiefinanciering, over wat het bereiken van die leeftijd betekent. Blokpoel: ‘We houden er daarbij rekening mee dat jongeren het liefst brieven in hun mailbox ontvangen. Daarvoor hoeven ze slechts één keer naar mijn. overheid.nl te gaan om zich aan te melden. Zo spelen we dus ook in op de nieuwe wijze van communiceren door jongeren.’ Inmiddels zijn er 115 duizend aanmeldingen op mijn. overheid.nl.

DigiD blijft als beveiligingsinstrument in gebruik (zie kader DigiNotar). Er zijn al 8 miljoen persoonlijke wachtwoordpassen uitgegeven. ‘De filosofie blijft gehandhaafd. We denken wel na over de verbetering van de beveiliging. Iedereen weet dat dat een voortdurende ratrace is’, aldus Buitendijk.

Bron: Binnenlands Bestuur, waar het volledige artikel te vinden is.

Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, mits de beveiliging van overheidssites sterk verbeterd wordt. Het is al jaren bekend, en recent ook gebleken, dat de beveiliging zwaar te wensen over laat.

Benieuwd naar de mening van anderen.

622 6 Rapporteer

eva369
door eva369 - Sep 12, 2011 om 10:40
308 Antwoorden / 2 Vragen

het werd tijd dat de BD ook wat meer digitaal gaat doen. ik hoop dat de proef slaagt. ik denk ook dat digitaal qua faude gevoeligheid net zo goed/slecht is als brievenpost die onderschept kan worden.

freya
door freya - Sep 12, 2011 om 11:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Prima zaak. Al die papieren administratie kost handen vol met geld. De toekomst is toch dat steeds meer zaken digitaal gaan, dat hou je niet tegen. En 'beveikiging' zal altijd een issue blijven, maar zal ook ongetwijfeld steeds beter worden. Het blijft een afweging tussen alle voordelen die het biedt en de eventuele nadelen.

Freya

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 12, 2011 om 12:37
1961 Antwoorden / 1 Vragen

100% voor.
Ik doe al zoveel mogelijk digitaal. Lekker makkelijk- je hoeft de deur niet uit, snel, en je hebt altijd bewijs.

rj
door rjw - Sep 12, 2011 om 13:13
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe meer digitaal, hoe beter. De tijd die het kost om door papieren te zoeken als je wat nodig hebt kan kan ik veel beter gebruiken.

rj
door rjw - Sep 12, 2011 om 13:14
3253 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 12 sep 2011, 11:00]
Prima zaak. Al die papieren administratie kost handen vol met geld. De toekomst is toch dat steeds meer zaken digitaal gaan, dat hou je niet tegen. En 'beveikiging' zal altijd een issue blijven, maar zal ook ongetwijfeld steeds beter worden. Het blijft een afweging tussen alle voordelen die het biedt en de eventuele nadelen.

Freya

Ik zou het niet "de toekomst" willen noemen, want het is het heden. Alleen de belastingdienst loopt nog een beetje achter.

pino123
door pino123 - Sep 12, 2011 om 13:53
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=rjw schreef op maandag 12 sep 2011, 13:14][quote=freya schreef op maandag 12 sep 2011, 11:00]
Prima zaak. Al die papieren administratie kost handen vol met geld. De toekomst is toch dat steeds meer zaken digitaal gaan, dat hou je niet tegen. En 'beveikiging' zal altijd een issue blijven, maar zal ook ongetwijfeld steeds beter worden. Het blijft een afweging tussen alle voordelen die het biedt en de eventuele nadelen.

Freya

Ik zou het niet "de toekomst" willen noemen, want het is het heden. Alleen de belastingdienst loopt nog een beetje achter.

Haha! Top opmerking, het zou eens tijd worden!!!