Be
door Bento Evers Jun 6, 2022 om 14:59
Geldzaken & recht

Belastingdienst kan mijn bezwaar niet tijdig beantwoorden, wel boeterente

Helaas is vorig jaar mijn moeder overleden op 2 juli. Mijn broer en ik hebben toen een huis geerft, waarover we uiteraard erfbelasting hebben betaald.
Echter bij het overlijden van mijn vader hebben mijn broer en ik ons erfdeel al gekregen, en waren dus al gedeeltelijk eigenaar van het pand. We hebben daar toen ook erfbelasting over betaald.

Toen de aanslag van de erfenis van mijn moeder binnenkwam, bleek er een verkeerde WOZ waarde te zijn gehanteerd door de belastingdienst, waarop ik bezwaar heb gemaakt. En dat werd ook snel en goed afgehandeld. Echter toen de nieuwe aanslag binnen kwam bleek dus dat de belastingdienst is "vergeten" dat we al gedeeltelijk eigenaar van het geerfde pand zijn. Dus een te hoge aanslag, naar mijn mening.

Wederom bezwaar gemaakt. Wij hebben inmiddels antwoord gehad van de belastingdienst, en uitstel van betaling gekregen. Wel moeten we het niet betwiste bedrag aan belasting betalen. Maar, nu komt het. Als later blijkt dat mijn bezwaar niet gegrond is, moeten we een boeterente van 4% betalen over het resterende te betalen bedrag.

Is dat niet heel erg vreemd. De belastingdienst kan niet tijdig mijn bezwaar behandelen, en ik moet straks een boete gaan betalen??

heeft iemand anders ook deze ervaring ??

1489 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 6, 2022 om 15:05
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Wat heeft u aan ervaringen? Er is maar een manier om hier iets aan te doen en dat is ook hiertegen bezwaar maken!

Uitr uw vraag leid ik heel duidelijk af dat u duidelijk bewijs heeft dat men hier onterecht handelt.

Dien uw bezwaar drhalve in als klacht en het lijkt miij ook zinvol om de Nationale Ombudsman om dat ook te doen bij: https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht  aangezien het een overheidsdiest betreft.

Let erbij op dat indien d Belastingdienst inderdaad uw bezwaar ongegrond acht u daartegen in beroep kunt gaan tot en met de Belastingrechter.

Zie ook nog Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Succes, soms is in deze het bezit van 'lange adem'nodig'.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 6, 2022 om 15:10
2042 Antwoorden / Vragen

Je kunt dus uitstel van betaling vragen omdat je denkt dat ze een fout hebben gemaakt maar als uiteindelijk blijkt dat dit onterecht was moet je de rente over dat uitstel betalen. Wat is daar onredelijk aan?

Ag
door Agamemnon - Jun 6, 2022 om 15:12
82 Antwoorden / 7 Vragen

U stelt terecht dat u al een vordering heeft op uw moeder i.v.m. het eerdere overlijden van uw vader.En daar is al belasting over betaald.
Die vordering wordt verhoogd met een afgesproken rentepercentage, vaak 6% per jaar, en de uitkomst daarvan wordt in mindering gebracht op uw nieuwe erfenis t.g.v. het overlijden van uw moeder. U heeft daarbij opnieuw recht op de vrijstelling van ca 21.000 en tot ca 130.000 op het lagere percentage van 10% belasting.
Twijfelt u hieraan? Zo nee, dan hoeft u geen boete te betalen, want u heeft gelijk. Zo ja, overleg eerst met deskundigen en met de belastigdienst.

marita5
door marita5 - Jun 6, 2022 om 15:16
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bento Evers ,

Wilt u voorkomen dat u rente moet betalen?

Maak dan géén gebruik van het uitstel en betaal het hele bedrag op tijd. Als u gelijk krijgt, storten wij het geld terug dat u teveel betaalde. We betalen daarover geen rente aan u.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/content/bezwaar-en-uitstel-van-betaling

1paul
door 1paul - Jun 6, 2022 om 16:54
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ja klopt, dit is standaard, al wat niet "op tijd" binnenkomt word rente over geheven, al wat niet op tijd betaald word, word rente over gegeven!

je kunt er dus voor kiezen om eerst de gehele aanslag te voldoen!

ma
door malhy2 - Jun 11, 2022 om 19:22
309 Antwoorden / 13 Vragen

Agamemnon geeft in deze het juiste antwoord echter de belastingdienst heeft de fout niet gemaakt, u moet hetgeen Agamemnon aangeeft zelf aangeven bij het invullen van de aangifte erfbelasting. Veel mensen doen dit niet en moeten derhalve teveel erfbelasting betalen.
Leuker kunnen ze het niet maken wel ingewikkelder.

Ed