salute
door salute Mar 28, 2016 om 12:42
Geldzaken & recht

Belastingform. apart of voor samen invullen,

ben gepensioneerd met naast aow ook een pensioen. mijn vrouw heeft alleen aow uitkering.
wat is beter opgaven apart voor mij en apart voor mijn vrouw in te vullen, of is het beter deze
gezamelijk te doen.
voor uw info alvast bedankt.

25032 4 Rapporteer

getty
door getty - Mar 28, 2016 om 12:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u geen aftrekposten heeft, maakt het over het algemeen niet zoveel uit. Zijn er wel aftrekposten, zou ik het gezamenlijk doen.
Ik kies er overigens voor om het bij de aangiften die ik voor mensen doe,  het toch vaak samen te doen. Maar u kunt natuurlijk beide opties in het aangifteprogramma uitproberen en zien wat het voordeligste is.

edrick3
door edrick3 - Mar 28, 2016 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat info:

Fiscaal partners mogen de belastingaangifte samen doen, maar ook apart. Het voordeel van samen de belastingaangifte doen, is dat je bijvoorbeeld vrijstellingen aan elkaar kunt overdragen. Stel dat de een groot vermogen heeft en de ander niet, dan mag de partner met het vermogen ook gebruiken maken van de heffingsvrije grens van de partner. In veel gevallen levert het dus voordeel op als je samen de belastingaangifte doet, maar er bestaan uitzonderingen. Reken voor jezelf dus goed na of het voor jullie juist wel of niet voordelig is om samen de aangifte te doen.

Tip! Vul de belastingaangifte een keer allebei apart in en een keer samen. Zo zie je direct wat voor jullie de meest voordelige mogelijkheid is.
(Bron)

aurora1
door aurora1 - Mar 28, 2016 om 15:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u ook zorgkosten heeft, kijk dan eens op deze website rond voor nadere toelichting: http://www.meerkosten.nl/belastingvoordeel/aangifte-doen/fiscale-partners

En lees eventueel dit eens door: http://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/extra/fiscaal-partnerschap/

Tijger2
door Tijger2 - Mar 28, 2016 om 17:53
302 Antwoorden / 1 Vragen

Samen doen is het verstandigste. Maar ook als u de aangiften correct apart invult, mag er geen verschil zijn in de uitkomst.

In uw geval, mevrouw alleen AOW, is het verstandig eventueel belast vermogen geheel aan haar toe te kennen, want met alleen AOW gebruikt men niet de toekomende heffingskortingen volledig en kan een overblijvend stukje gebruikt worden voor de te betalen belasting op het vermogen.

Eventuele aftrekposten kunt u beter aan uzelf toekennen. Als u tegelijkertijd aangifte doet, is het schuiven met de posten veel makkelijker.

Cookies
door Cookies Mar 28, 2016 om 17:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT @tijger: jij doet niet mee?

Tijger2
door Tijger2 Mar 28, 2016 om 18:59
302 Antwoorden / 1 Vragen

Warmee? Was vanmiddag afwezig. Heb nog niet alles gelezen.

Cookies
door Cookies Mar 28, 2016 om 19:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zie mijn topic 'hoe kan dat'. Een groot aantal vaste reageerders willen vanaf morgen 14-dagen offline gaan.

Tijger2
door Tijger2 Mar 28, 2016 om 19:08
302 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga kijken.