la
door lampekap Sep 14, 2014 om 17:57
Geldzaken & recht

Belastingtoeslagen

Ik wil graag wat over toeslagen weten.
Ik ben na 7 maanden in 2014 alleen gaan wonen, en heb dus die tijd een toeslagpartner gehad, maar nu niet meer.
Heeft dit gevolgen voor de toeslagen die ik nu krijg ?
Over die 7 maanden hebben we geen toeslagen gehad.
Ik heb ze keihard nodig, dus ik hoop wel dat ik er recht op heb.
Heeft iemand hier verstand van, want met googelen zie ik niet het juiste antwoord.
bedankt alvast.

3439 32 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2014 om 18:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gaat uw toeslagpartner, kind of medebewoner verhuizen? Dit kan gevolgen hebben voor uw toeslag. Geef binnen 4 weken aan ons door dat er iemand uw huis uit gaat. Dit doet u met Mijn toeslagen.

Alle info is o.a.) hier te vinden KLIK

la
door lampekap - Sep 14, 2014 om 18:29
19 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben zelf verhuisd.

la
door lampekap - Sep 14, 2014 om 18:31
19 Antwoorden / 28 Vragen

we waren niet getrouwd en hadden geen samenlevingscontract.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 14, 2014 om 21:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Sommige toeslagen zijn anders als u alleen woont vooral huurtslag heeft hier veel mee te maken ook het inkomstengrens is lager dan als u met 2 personen woont.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2014 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt op de site toeslagen van de belastingdienst nazien of u toeslagpartner was van elkaar voor de zorgtoeslag.

Dat was u in ieder geval niet, als u niet getrouwd was, niet een geregistreerd partnerschap had, niet een eigen huis had, niet bij het pensioenfonds van de partner was aangemeld, niet een kind had.

Als een van deze dingen niet van toepassing was, had u in ieder geval geen toeslagpartner voor de zorgtoeslag, dus gewoon aanvragen voor het hele jaar.

Voor de huurtoeslag telt het inkomen van de huisgenoot, maar als u zelfstandig bent gaan wonen, telt nadien alleen uw eigen inkomen.

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2014 om 23:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........dus gewoon aanvragen voor het hele jaar.......... Tenzij hij al zorgtoeslag heeft ontvangen het afgelopen jaar. Zet het maar even neer, want echt duidelijk is het mij niet of er al zorgtoeslag werd ontvangen.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft toch dat er die eerste zeven maanden geen toeslagen zijn ontvangen? En zorgtoeslag is sterk persoonlijk gemaakt.

Cookies
door Cookies - Sep 15, 2014 om 00:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: maar ik lees ook dit: Heeft dit gevolgen voor de toeslagen die ik nu krijg?

la
door lampekap - Sep 15, 2014 om 06:18
19 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ga het in elk geval navragen bij de belasting.

We hebben 4 jaar samen gewoond en dachten toen ook geen toeslagpartners te zijn, maar dat waren we wel, dus daarom vertrouw ik het allemaal niet meer zo.
Toen moest ik ook mijn zorgtoeslag terugbetalen.

Maar ik woon nu in een eigen huis helemaal alleen, dus heb niks meer met een ander te maken toch ?

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lampekap

In de loop der jaren kunnen regels voor de belastingen wijzigen. Dus het kan best zijn dat u vier jaar geleden wel toeslagpartner was, maar later niet meer.

Maar als u een laag inkomen hebt, en al die vorige voorwaarden om toeslagpartner te zijn, zijn niet van toepassing hebt u over het hele jaar recht op zorgtoeslag. En voor de periode dat u zelfstandig bent gaan wonen, afhankelijk van de huur eventueel recht op huurtoeslag.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 09:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 15 sep 2014, 00:15]@tijger1: maar ik lees ook dit: Heeft dit gevolgen voor de toeslagen die ik nu krijg?

Ja, is niet helemaal duidelijk. Misschien is de Ts gaan twijfelen of de toeslagen, die ze nu krijgt, wel terecht zijn.

fi
door fisbel - Sep 15, 2014 om 10:38
851 Antwoorden / 3 Vragen

De regels voor de toeslagen zijn van 2010 tm 2013 elk jaar gewijzigd. Het betrof hier met name het toeslagpartnerschap. In 2012 was je nog toeslagpartners van elkaar als je langer dan een half jaar samenwoonde. In 2013 is deze regel gewijzigd. Je bent geen toeslagpartner meer als je samenwoont zonder samenlevingscontract enzovoort. TS kan echter geen zorgtoeslag meer aanvragen met terugwerkende kracht voor 2013. Dat kon tot 1 september 2014. Voor 2014 kan er wel zorgtoeslag worden aangevraagd als er aan de voorwaarden wordt voldaan.

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 12:16
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Het wordt er voor TS (Lampekap) niet duidelijker op.
Gewoon alle toeslagen aanvragen.
Het ergste dat kan gebeuren is dat sommige toeslagen niet worden toegekend.
U bent niet crimineel als u onterecht een toeslag aanvraagt, u mag niet liegen over uw inkomsten, dus als u alles netjes naar waarheid aanvraagt, dan gaat er niks mis.

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2014 om 12:34
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het is wellicht (mits het kan natuurlijk) verstandig om te reserveren voor een eventuele terugbetaalaanslag.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo onduidelijk is het niet. Formulier volledig invullen, toelichtingen aanklikken en lezen. Inkomen uitrekenen. BRUTO!!!

Ca. € 500 hoger opgeven dan uitgerekend is, kan er helemaal niets misgaan.

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 12:49
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 15 sep 2014, 12:34]Het is wellicht (mits het kan natuurlijk) verstandig om te reserveren voor een eventuele terugbetaalaanslag.
Mahadma heeft natuurlijk wel gelijk dat je geen toeslag moet uitgeven als die nog niet is toegekend.
Gewoon alles aanvragen. Te beginnen bij huurtoeslag en zorgtoeslag, want die hakken er meteen in qua hoogte van het bedrag. Als je wat verder gaat zoeken kom je vast nog meer toeslagen tegen. Aanvragen mag altijd, als je maar niet liegt (anders pleeg je fraude en dat is strafbaar).

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft ze keihard nodig, dus reserveren zal niet mogelijk zijn.

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2014 om 13:15
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Met alle respect, ik geef ook € 1000 meer inkomen (geschat) op, dan krijg ik of later een extratje, maar ik heb wel een "veilige marge" ingebouwd voor onverwachte meevallers, mochten die zich voordoen. Honderd % nauwkeurig iets een jaar vooruit schatten gaat eenvoudigweg nier. Dit is dus geen kwalijke zaak.

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 13:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 15 sep 2014, 13:15]Met alle respect, ik geef ook € 1000 meer inkomen (geschat) op, dan krijg ik of later een extratje.
1000 euro per week, per maand. of per jaar?
Als je al advies geeft tot fraude waar je mee weg kan komen, doe dat dan wel duidelijk.

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2014 om 13:29
11520 Antwoorden / 51 Vragen

€ 1.000,00 per jaar natuurlijk ............

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2014 om 13:32
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Je geeft toch een verwacht JAARinkomen op, en geen week, 4 weken, maand. Wat is de fraude dan als je te weinig voorlopige toeslagen krijgt en bij de definitieve i.p.v. terug betalen een nabetaling krijgt.

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 13:55
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 15 sep 2014, 13:32]Je geeft toch een verwacht JAARinkomen op, en geen week, 4 weken, maand. Wat is de fraude dan als je te weinig voorlopige toeslagen krijgt en bij de definitieve i.p.v. terug betalen een nabetaling krijgt.

Bij je belastingaangifte geef je helemaal geen TE VERWACHTEN inkomen op, belastingaangifte doe je namelijk naderhand.
Bij de aanvraag van subsidies wel. Dan kun je inderdaad een te hoog inkomen opgeven, maar daar krijg je alleen maar minder subsidie/toeslag door. Als je je inkomen te laag doorgeeft, dan zul je dat later terug moeten betalen.
Wat is dan de zin van een te hoog inkomen doorgeven? Dat je minder krijgt dan waar je recht op hebt?

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2014 om 14:11
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Wat is dan de zin van een te hoog inkomen doorgeven? Dat je minder krijgt dan waar je recht op hebt?

Als je een absoluut minimum inkomen hebt, kan je beter iets naderhand nabetaald krijgen als terug moeten betalen. Dàt is de reden. Als je per maand € 10 a 20 minder krijgt, valt dat niet op, moet je een aantal honderden euri's terug betalen, heb je en een schuld, en minder toeslagen, dus krijg je twee keer minder. Helder?

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 14:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 15 sep 2014, 14:11
Als je een absoluut minimum inkomen hebt, kan je beter iets naderhand nabetaald krijgen als terug moeten betalen. Dàt is de reden.

Je kunt natuurlijk ook opgeven wat je hebt/krijgt.
Tijger1 gaf op maandag 15 sep 2014, 12:41 aan dat je beter wat kon optellen bij je inkomen, zonder aan te geven of dat op maand of jaarbasis was. Daar was mijn opmerking voor bedoeld. Het is vrij nodeloos een te hoog inkomen op te geven, tenzij je iets wilt reserveren.
Maar reserveren kan natuurlijk ook door het in een spaarpotje te doen, of op een bankrekening te zetten waar je nog een heel klein beetje rente over krijgt. Daarvoor hoef je geen fraude te plegen.

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2014 om 14:45
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Czar,

als je een minimum inkomen hebt en in aanmerking komt voor bijvoorbeeld kwijtschelding van gemeente/waterschap belasting. Ze schrijven het nergens, maar als het saldo van je totaal bankrekening meer is als € 2.000,00 betaal je dus wel de belasting, daaronder meestal niet. Als je gaat reserveren, dus op een spaarrekening gaat zetten, kàn het dus zijn dat je in plaats van kwijstschelding effe € 500 mag aftikken. Gewoon, omdat je gereserveerd hebt, wordt je dus gestraft. Als je (als minimum inkomen levend persoon) een € 500 a 1000 te veel bruto inkomen per jaar opgeeft als schatting zit je aan de veilige kant. Dan heb je gewoon minder financiele problemen. Denk eens voor een keertje als armoedzaaier. Wat is overigens de fraude als je je indekt voor een eventueel mazzeltje door teveel inkomen op te geven voor toeslagen? Graag een antwoord.
Als je gaat autorijden tank je dan per kilometer van de te verwachten afstand/verbruik of tank je gewoon ruim om niet zonder benzine te komen te staan?

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 15:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 15 sep 2014, 14:45]@Czar,

als je een minimum inkomen hebt en in aanmerking komt voor bijvoorbeeld kwijtschelding van gemeente/waterschap belasting. Ze schrijven het nergens, maar als het saldo van je totaal bankrekening meer is als € 2.000,00 betaal je dus wel de belasting, daaronder meestal niet. Als je gaat reserveren, dus op een spaarrekening gaat zetten, kàn het dus zijn dat je in plaats van kwijstschelding effe € 500 mag aftikken. Gewoon, omdat je gereserveerd hebt, wordt je dus gestraft. Als je (als minimum inkomen levend persoon) een € 500 a 1000 te veel bruto inkomen per jaar opgeeft als schatting zit je aan de veilige kant. Dan heb je gewoon minder financiele problemen. Denk eens voor een keertje als armoedzaaier. Wat is overigens de fraude als je je indekt voor een eventueel mazzeltje door teveel inkomen op te geven voor toeslagen? Graag een antwoord.
Als je gaat autorijden tank je dan per kilometer van de te verwachten afstand/verbruik of tank je gewoon ruim om niet zonder benzine te komen te staan?

Ik quote eigenlijk nooit een volledig bericht, want dat vind ik ergerlijk.
Hier doe ik het wel, want zover ik lees staat er alleen maar onzin.
Ik ben overigens armoedzaaier geweest en zal het ook wel weer eens kunnen worden.
Te veel inkomen opgeven is nooit gunstig, dan mag je achter je geld gaan aan-vangen.

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2014 om 15:43
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@czar, wat is de fraude als je een 500 a 1000 euro te veel verwacht jaar inkomen voor toeslagen invult?

Cookies
door Cookies - Sep 15, 2014 om 15:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er is natuurlijk helemaal geen sprake van fraude als je voor de toeslagen je te verwachten inkomen hoger zet dan waarschijnlijk de werkelijkheid wordt. Op deze manier voorkom je toeslag terug betalen.

Czar heeft - ook gezien zijn eerdere topic over zorgtoeslag op de IB invullen - blijkbaar geen idee hoe het werkt en waar we het precies over hebben.

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 15:55
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 15 sep 2014, 15:43]@czar, wat is de fraude als je een 500 a 1000 euro te veel verwacht jaar inkomen voor toeslagen invult?

Dat is geen fraude. Het wordt fraude als je je inkomen naderhand opgeeft, zoals iedereen zijn jaaraangifte naderhand opgeeft. Het kàn fraude zijn als je wordt gevraagd je huidige inkomen op te geven.
Fraude is heel simpel: als je liegt als antwoord op een vraag, dan pleeg je fraude.
Makkelijker kunnen zij het niet maken.

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 15:58
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 15 sep 2014, 15:51Czar heeft - ook gezien zijn eerdere topic over zorgtoeslag op de IB invullen - blijkbaar geen idee hoe het werkt en waar we het precies over hebben.
Je leest selectief. Zie mijn vorige reactie.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij het aanvragen van een toeslag wordt je verzocht een inkomen op te geven. En dat kan je dus al helemaal niet precies doen.

Stel je hebt een uitkering en je vraagt een toeslag aan in december voor het daarop volgende jaar. Je weet dat niet met hoeveel je uitkering per 1 januari en 1 juli verhoogd wordt. Ook kunnen mensen vaak niet uitrekenen hoeveel en of zij aan vakantietoeslag krijgen.

En als het een regelmatige uitkering is, zou het nog wel simpel zijn, maar er zijn ook mensen met een baan met onregelmatige inkomsten. En dan is het helemaal verstandig met het geschatte inkomen aan de veilige kant te blijven zitten. Vooral omdat het vaak prettiger is na een jaar nog een tientje te krijgen dan dat te moeten betalen.

Dus dan is het verstandiger je inkomen wat hoger te schatten, zodat je zo goed als zeker geen toeslag hoeft terug te betalen.

En voor de goede orde, dat is dus helemaal geen fraude.

la
door lampekap - Sep 15, 2014 om 18:10
19 Antwoorden / 28 Vragen

nou bedankt voor de antwoorden en de discussie.