Ko
door Korrfind May 31, 2023 om 15:45
Geldzaken & recht

Bellegingshypotheek

De waarde vd  beleggingen van mijn  beleggingshypotheek zijn hoger dan rest hypotheekschuld, waarom kan mijn hypotheek daarmee niet afgelost worden. Nu moet ik tot mijn 84e hypotheekrente blijven betalen

3039 11 Rapporteer
ju
door juliomariner - May 31, 2023 om 15:48
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Wat zegt uw hypotheeknemer hierover als u er naar vraagt?

pe
door pebk Jun 1, 2023 om 16:36
579 Antwoorden / 0 Vragen

TS is de hypotheeknemer en weet het niet. Vandaar dat hij/zij daar om vraagt.

ju
door juliomariner Jun 1, 2023 om 16:44
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Nee de bank is de hypotheeknemer, TS is de hypotheek gever https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/huis-kopen/hypotheekgever-en-hypotheeknemer/

Thecla58
door Thecla58 - May 31, 2023 om 15:56
841 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kun je hier iets meer. Bel anders een hypotheekadviseur de weet daar vasts een antwoord op.

Iv
door Ivo W - May 31, 2023 om 17:06
727 Antwoorden / Vragen

U kunt ongetwijfeld het saldo van de beleggingen gebruiken om uw hypotheek af te lossen. Maar u loopt dan (waarschijnlijk) wel tegen een tweetal kostenposten aan.

Ten eerste zal de geldverstrekker bij aflossing in één keer een boete-rente mogen rekenen. U kunt uw geldverstrekker vragen naar een aflosnota waarop ook de eventuele boeterente wordt gespecificeerd.

Ten tweede is de spaar- of beleggingspot die aan de hypotheek gekoppeld is gebonden aan fiscale regels. Door vervroegd de pot aan te spreken, breekt u mogelijk de regels die verbonden zijn aan het fiscale voordeel wat u afgelopen jaren heeft ontvangen. En dan kunt u van de belastingdienst een naheffing ontvangen.

Als u wilt weten wat uw mogelijkheden precies zijn op dit moment of korte/middellange termijn zonder hoge extra kosten te maken, dan kunt u het beste in gesprek gaan met een onafhankelijke financieel adviseur.

getty
door getty - May 31, 2023 om 17:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Weet u zeker dat u naar de juiste waarde kijkt? Dat het niet de verwachte                    ( toekomstige) opbrengst is?

rj
door rjw - May 31, 2023 om 17:54
3236 Antwoorden / 5 Vragen

In de voorwaarden die je hebt ondertekend staan ongetwijfeld de mogelijkheden qua aflossing. Wat zeggen die hierover?

ne
door neodutchio - May 31, 2023 om 19:10
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Toen u de hypotheek afsloot zat is er toch een einddatum afgesproken? Toen was het schijnbaar geen probleem dat het tot uw 84ste was. De geldverstrekker heeft alles bepaald op de hoogte van de hypotheek en de einddatum, daar zit zijn winst in. Eerder aflossen is soms mogelijk, mits overeengekomen en veelal met een afkoopsom. Immers loopt de geldverstrekker afgesproken geld mis.

JMA2
door JMA2 - May 31, 2023 om 22:57
114 Antwoorden / 2 Vragen

Stel dat de waarde enorm gekelderd zou zijn
 Had u het dan chique gevonden als e hypotheekgever had gezegd dat u tot uw 96e door moest betalen? U heeft gewoon een hypotheek gekoppeld aan een belegingsprofuct en samen vormen deze te hypotheek totale hypotheek

rj
door rjw Jun 1, 2023 om 07:07
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Hypotheeknemer. TS is de hypotheekgever.

pe
door pebk Jun 1, 2023 om 16:36
579 Antwoorden / 0 Vragen

@RJW Waar haalt u dat vandaan? TS heeft een belegingshypotheek en betaalt hypotheekrente. Ergo TS is hypotheeknemer.

rj
door rjw Jun 1, 2023 om 17:39
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry, maar misschien moet je je toch eens in de materie verdiepen. Als onroerend goedeigenaar geef je een hypotheek op het onderpand aan de geldverstrekker. Ergo, de eigenaar is de hypotheekgever. Je krijgt ook geen hypotheek, maar een hypothecaire lening. Doordat je het onderpand in hypotheek geeft heeft de geldverstrekker een zekerheid. Op basis van alleen inkomen gaat niemand immers zomaar tonnen uitlenen.

Dat het vaak verkeerd gebruikt wordt maakt het nog niet correct.

ju
door juliomariner Jun 1, 2023 om 20:29
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, zie door mij al eerder gegeven link.

JMA2
door JMA2 Jun 2, 2023 om 00:18
114 Antwoorden / 2 Vragen

@rjw terecht dat u me corrigeert. Ik draai het altijd om.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 1, 2023 om 00:10
2008 Antwoorden / Vragen

Hoe komt u daarbij? U kunt uw bank gewoon vragen wat u moet betalen om de hypotheek af te lossen, hopelijk begrijpt u dat dit niet hetzelfde is als de restschuld maar daar kom je snel genoeg achter.

1paul
door 1paul - Jun 1, 2023 om 07:42
3101 Antwoorden / 0 Vragen

neem kontakt op met de financieel adviseur, zij weten de wegen die naar "Rome" leiden in dit soort van gevallen!!!!

hereistom
door hereistom - Jun 1, 2023 om 23:28
729 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft zelf een looptijd voor uw hypotheek afgesproken, dat is dus blijkbaar tot uw 84e.
Zo'n laat einde is nooit verstandig, het beste is meestal een looptijd tot uiterlijk uw pensioenleeftijd.
Gewoon een afspraak maken bij uw hypotheekverstrekker om te vragen wat het nu zou kosten als u de hypotheek wilt aflossen.

mo
door mof - Jun 5, 2023 om 12:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zo werkt een beleggings hypotheek. In de voorwaarden staat hoe en wanneer u extra aflossingen kunt doen. De financier waar u uw hypotheek heeft afgesloten verdient namelijk
geld aan uw hypotheek. Wat u zult moeten terugbetalen zijn alle nog te voldoene aflossingen inclusief rente tot uw 84 jaar, wellicht zijn uw beleggingen dus nu wel groter dan de restschuld maar houdt de financier nog een marge voor eventuele renteveranderingen of zoiiets. Heeft u uw hypotheeknemer gevraagd wat de reden is?