ma
door majoti Feb 27, 2008 om 12:25
Geldzaken & recht

Ben je verplicht belastingaangifte te doen ?

Hallo,

Ik heb eigenlijk nog nooit aangiste gedaan bij de belastingdienst aangezien mijn werkgever al alle premie's inhoud.

Wanneer ik elk jaar de formulieren/ het programma invul kom ik altijd rond de € 0 uit aangezien ik nog thuis woon en geen bijzondere aftrekposten heb.

Is dit eigenlijk wel toegestaan ?

Mijn ene collega zegt, je moet toch elk jaar de aangifte insturen ! terwijl de andere zegt dat als je nog nooit wat heb teruggehad van de belastingdienst je ook geen aangifte moet doen, Wanneer je eenmaal wat heb teruggehad dan ben je wel weer verplicht 5 jaar aangifte te doen...

Kan iemand mij zeggen hoe het nu exact zit ?

Vriendelijke groet Marco

30528 8 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Feb 27, 2008 om 12:43
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als je van de belastingdienst geen formulier krijgt toegestuurd hoef je in princiepe geen aangifte te doen.

Maar als je denkt dat er recht is op teruggave is het verstandig om een T formulier in tevullen en op testuren als blijkt dat je recht hebt op teruggave van 25,00 euro of meer.

Als de belasting dienst de opgave(n) van je werkgever(s) krijgt kan het zijn dat blijkt dat er teweinig is ingehouden dan krijg je automatisch een verzoek tot aangifte.

Althans zo zou het moeten gaan.

Maar ja het blijft de Belastingdienst!!!

hans

marcel75
door marcel75 - Feb 27, 2008 om 12:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Aanvulling:
en als je een uitnodiging krijgt om aangifte te doen, ben je dat verplicht.

Het is niet zo dat als je 1x aangifte hebt gedaan, je vervolgens 5 jaar lang aangifte moet doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2008 om 13:02
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, als u geen uitnodiging ontvangst in de vorm van een brief (om electronisch aangifte te doen of geen formulieren, dan behoeft u geen aangifte te doen.!!

marcel75
door marcel75 - Feb 27, 2008 om 13:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@gerrit,
Dat zeg ik toch?

door 4711 - Feb 27, 2008 om 13:15
885 Antwoorden / 2 Vragen

Vergeet niet eens te snuffelen in verborgen aftrekposten als Arbeidskorting en zo want door overal eerst ja op te geven krijg je meer info en terug gaan met niets invullen is mogelijk als je niets terug kreeg...

Ook ziektekosten kun je zo doen, want als je langer zoekt vind je vaak toch aftrekbare posten dus bij 60% van deze ik hoef niets groep is toch een post te vinden waar je geld kon krijgen, 30% hoefde inderdaat niets in te vullen en 10% zou moeten betalen, dus eerst kijken en dan sturen als het in jou voordeel zou zijn!

stacey
door stacey - Feb 27, 2008 om 14:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Het is niet zo dat als je 1x aangifte hebt gedaan, je vervolgens 5 jaar lang aangifte moet doen.--

Veelal sturen ze je dan wel aantal jaar daarna verplichte aangifte, ik moest ooit na T biljetten ingevuld te hebben eerste jaren daarna wel verplicht aangifte doen, als ze dan zien dat er niets te halen valt ;-) dan stopt het vanzelf weer.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2008 om 14:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gerrit,

Wel even opletten: zo gaat je antwoord-score verhouding slechter worden;-)

H.

jo
door jojanda - Feb 27, 2008 om 17:46
146 Antwoorden / 0 Vragen

Verplicht zijn om aangifte te doen?

In nederland is het zo, dat het streven is, dat de loonheffing eindheffing is. M.a.w dat het percetage aan inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen dat je werkgever afdraagd, voldoende is om aan je verplichtingen te voldoen.

M.a.w. je bruto loon is dan ook je belastbaar inkomen.

Ons belastingstelsel geeft ook de mogelijheid om bepaalde groepen tegemoet te komen in de kosten.
Denk aan de aftrek voor buitengewone uitgaven, die bedoeld is om mensen met veel ziektekosten tegemoet te komen.
Maar ook de hypotheekrente aftrek is een maatregel geweest om mensen te stimuleren om een woning te kopen.

De posten verminderen je belastbaar inkomen. Zou je dus een belastbaar inkomen hebben van 25.000 euro  en 10.000 euro betalen aan rente in het jaar, dan hou je een belastbaar inkomen van 15.000 over. Maar je werkgever heeft wel over 25.000 euro belasting ingehouden.

In eerste instantie zijn mensen dan ook niet verplicht om aangifte te doen. Het is niet zo, dat als jij 18 wordt, je automatisch een brief op de mat krijgt, waarin je gevraagd wordt om aangifte te doen.

Als je in de veronderstelling bent, dat jij teveel inkomstenbelasting betaald, dan kun je via een T-biljet aangifte doen. Daarmee geef je aan dat je een teruggaaf wilt hebben.
Doe je dit een aantal jaren achter elkaar, en je krijgt keer op keer geld terug, dan kan het zijn dat je van niet-verplicht naar verplicht schuift.

Ook mensen die een eigen woning kopen, of die veel eigen vermogen hebben kunnen verplicht worden om aangifte te doen.

Ben jij nu verplicht om aangifte te doen, en je hebt een aantal jaren aangifte gedaan, en je kreeg keer op keer niets terug, dan kan je van verplicht naar niet-verplicht schuiven. Dan màg je aangifte doen, maar moet het niet.

Andere maatregelen om mensen te stimuleren om iets te doen, zijn onderandere onze heffingskortingen. Dat is een korting op het te betalen bedrag aan belastingen. Denk aan de combinatie korting, die is in het leven geroepen om de combinatie tussen werken en zorgen te belonen.

Kortom, wat de vorige mensen ook al schreven, aangifte doen MOET als je een brief hebt gekregen, aangifte doen MAG als je dat niet hebt gekregen.

Met vriendelijke groet,
Jojanda

PS. De zin van 4711 over het snuffelen in verborgen aftrekposten zoals de arbeidskorting is een opmerking van iemand die de bel wel heeft horen luiden, maar die niet weet waar de klepel hangt.
Arbeidskorting is geen aftrekpost, maar een heffingskorting die in 9 van de 10 gevallen rechtstreeks door de werkgever verrekend wordt in het loon. Dit gelijk met de algemene heffingskorting. Deze 2 kortingen zijn trouwens de enige kortingen die rechtstreeks door de werkgever verrekend kunnen worden.

De arbeidskorting is een korting die je alleen kunt krijgen als je inkomsten hebt uit tegenwoordige arbeid. Als je een uitkering hebt ( behalve als je in de ziektewet zit) dan is het niet handig om toch op "ja" te klikken zoals 4711 aangaf, omdat zo lekker veel geld oplevert. Ja, het levert veel geld op, maar dat zul je ook weer terug moeten betalen.

Jojanda