stefine12
door stefine12 Jun 10, 2021 om 12:37
Geldzaken & recht

Bent u ook zo boos over de 5€ extra bij de termijnbetalingen van INFOMEDICS?

Even voorafgaand aan mijn verhaal:
ik heb de andere topics over INFOMEDICS (2014 en 2017) gelezen! En ik ben me er van bewust dat gespreid betalen volgens velen blijkbaar een "gunst" is. Maar de reacties die mensen daar geven, gaan echt alle perken tebuiten! Duidelijk mensen die nog nooit zonder geld gezeten hebben, aan het einde van de maand. Mensen die "geld opzij kunnen zetten", en mensen die niet snappen dat de gemeenteverzekering alleen nog maar aanvullend verzekerd, als je NIET in de bijstand of NIET in de schuldsanering zit, maar 10-20% bruto boven het sociaal minimum (waar al discussies over zijn, dat deze zo laag zijn) meer ontvangt.

M.a.w.: de minima kunnen al niet extra verzekeren, maar moeten dan dus wel de tandarts zelf betalen... Sparen ervoor is geen optie, dus gaan de meeste mensen echt alleen naar de tandarts als het niet anders kan. Dat alleen al is schandalig in een rijk land als Nederland!

Kom dus niet aan met antwoorden over "gunsten" en "sparen" en "gaan werken", want ik gooi ze direct in de prullenbak.
Ik heb 37 jaar gewerkt, met één "pauze" van een jaar, en nu zit ik noodgedwongen thuis: geen verlenging contract, en ook nog eens een aantal keer het ziekenhuis in, met in het vooruitzicht nog een operatie, betekent dat men mij niet in dienst wil nemen. Hopelijk na mijn laatste operatie wel weer.. Maar hierdoor ben ik wel dubbel gaan beseffen dat je er niet zomaar vanuit kan gaan dat iemand die geen baan heeft, zijn/haar best niet doet! En het heeft me ook geleerd dat de Nederlandse wetgeving zo krom als een hoepel is, want eerst verdiende ik geld en kreeg ik een aanvullende uitkering. En toen hield het contract op: de aanvullende uitkering ook! Dus in 1 klap kreeg ik per maand 800€ minder.

Goed, dan mijn verhaal:

In het voorjaar van dit jaar kreeg ik plotseling kiespijn, waardoor ik naar de tandarts moest. Deze meldde mij toen, dat ik een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan en voor die tijd naar de mondhygieniste.

Dus zo gezegd, zo gedaan. Ik had hem nog gewezen op de kosten: ik ben aanvullend via de gemeente verzekerd, maar voor 500€ per jaar voor de tandarts. Dat was geen probleem.

Dat bleek het dus wel te zijn, want afgelopen maand kreeg ik van INFOMEDICS BV, die de betalingen regelt voor mijn tandartsenpraktijk, een rekening van 207€. En aangezien ik net boven het minimum loon zit (in de ziektewet), is dat dus niet in 1 keer op te hoesten. Gespreid betalen kan wel: dan komt er bij iedere termijn 5€ bij.
M.a.w. Ik word dubbel gepakt! Ik KAN het niet in 1 keer betalen, dus daarom MOET ik iedere termijn 5€ extra betalen. Nu lukt het mij net om het in 4 termijnen te betalen, dus betaal ik 20€ extra…
Het is schandalig! En ook nog eens heel vreemd, want als ik in 8 termijnen zou betalen, wat mij eigenlijk beter uitkomt, ben ik 40€ extra kwijt! Dat zijn toch geen bedragen meer voor gespreid betalen?

Ik vind dit echt echt uitbuiters. Hiermee worden weer de mensen met het laagste inkomen gepakt, terwijl de mensen met een hoger inkomen dit wel in 1 keer kunnen betalen en dus niks extra’s hoeven te betalen.

Zijn er meer mensen die dit ook zo vinden en zo ja, kunnen die dat dan hier vermelden? Misschien dat Kassa er dan een keer in een uitzending aandacht over kan besteden?

11349 39 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2021 om 12:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, ik heb uw verhaal gelezen maar ook begrepen dat u niets wilt horen over..... Dus dan maar geen reactie mijnerzijds. Of anders, stuur uw mededeling naar de redactie. Scroll naar beneden en druk op contact.

mahadma
door mahadma - Jun 10, 2021 om 12:45
11521 Antwoorden / 51 Vragen

U betaald renteloos in delen. Voor elke betaling worden adm kosten gemaakt, dit is het bedrijf en staat in de voorwaarden. En is het bestaansmodel. Hier doet u niets aan en Vara kassa zeker ook niet, schat ik in als vrijwillig beantwoorder van vragen hier.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2021 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, ik ben niet boos. De rest van uw verhaal is een overbodige klaagzang. En die gemeentepolissen zijn helemaal niet zo voordelig of gunstig.

Wees blij dat u in termijnen kunt betalen.

ne
door neodutchio - Jun 10, 2021 om 12:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Helemaal mee eens, stoppen met het gespreid betalen. Gewoon in 1 keer en betaald u te laat, dan naar het incassobureau. Dat gaat nog een pak meer geld kosten dan. Waarom zou het bedrijf kosten moeten maken als de klant niet kan betalen?
Dat u 37 jaar gewerkt heeft is niet van belang. Vreemd is het wel dat u praat over een tijdelijk contract. Dat wil dus zeggen dat u onlangs dus dat jaartje vrij genomen hebt. In al die jaren daarvoor zijn er dus geen problemen geweest. Wellicht was het handiger geweest om in goede jaren geld achter te houden voor de slechtere tijden.
En niet gaan gaan werken omdat u denkt dat men u niet wil hebben vanwege een aankomende operatie is een vreemde gedachte. Laat de werkgevers voor hunzelf denken. In vele bedrijfstakken is een zwaar te kort aan personeel. Ook al is het maar tijdelijk tot de operatie, alles wat u nu doet is al meegenomen.

Maar ja, u wilt niets horen en niets zien. Alles is de schuld van een ander.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2021 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je in de bijstand zit, kan je dus juist wel zo'n gemeenteverzekering met allerlei extra's afsluiten, maar of dat verstandig is? Ik heb zo mijntwijfels.

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 12:57
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb nooit een gemeenteverzekering gehad , was € 20,- per maand duurder uit , vergoedingen waren niet hetzelfde .

Thecla58
door Thecla58 Jun 11, 2021 om 11:19
843 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb, sinds ik in de IOAW zit, wel een gemeentepolis. Voor mij is het een prima oplossing in verband met mijn chronische aandoening en het feit dat daarin ook de tandarts mee verzekerd is. Zo ook mijn bril. Elk jaar zit ik, vanaf dat de premies bekend zijn, te berekenen waar ik het goedkoopst uit ben met de AV waar ik de voor mij noodzakelijke vergoedingen heb. Ik kom dan steeds uit bij de gemeentepolis.

Hoop dat mijn gemeente, na de inventarisatie die ze gedaan hebben, ook besluit om volgend jaar ermee door te gaan.

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2021 om 11:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, als men veel kosten maakt, kan zo'n polis voordelig uitpakken.

borg queen
door borg queen - Jun 10, 2021 om 12:54
127 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Stefine12,

Ik herken de frustratie. Ik in de WAO, echtgenoot al 20 jaar werkloos zonder uitkering. In september a.s. met pensioen, halve AOW, echtgenoot 18 jaar jonger, dus ons inkomen halveert. Weinig tot geen pensioen. Geen spaargeld (meer), alleen basisverzekering, geen abonnementen en/of lidmaatschappen meer en de prijzen voor levensonderhoud blijven maar stijgen. Met toeslagen  redden we het nu nog, maar of dat genoeg zal zijn, moet nog blijken. Er zijn nog wat toeslagen, maar die kunnen pas later worden aangevraagd, als je er uberhaupt voor in aanmerking komt. En ja, mensen met hoge inkomens en eigen huizen, kunnen overal subsidies voor krijgen en betalen geen aflossingsboetes. Ik wens u sterkte, want dat zal u nodig hebben.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

20 jaar werkeloos zonder uitkering en dan ook nog 18 jaar jonger? Ik zal maar niet schrijven wat ik daar van vind.

Iv
door Ivo W Jun 10, 2021 om 13:05
728 Antwoorden / Vragen

Dus uw echtgenoot is al ongeveer zijn hele leven over uw rug aan het potverteren, en nu uw WAO afloopt en u AOW krijgt, verwachten u en uw echtgenoot dat er verder potverteerd kan worden over de rug van de samenleving?

Van handjes uit de mouwen steken wordt niemand slechter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 10, 2021 om 14:15
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ga toch eens na of er dan voor u geen mogelijkheden zijn op basis van bijstand, toeslagen etc.

gerbera
door gerbera Jun 10, 2021 om 16:30
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En ja, mensen met hoge inkomens en eigen huizen, kunnen overal subsidies voor krijgen en betalen geen aflossingsboetes.

Hoe kortzichtig kun je zijn, ook eigenbezitters hebben het vaak niet zo breed, zij hebben moeten kopen omdat er geen huurwoningen beschikbaar zijn. Veelal zijn beide genoodzaakt te blijven werken om de boel te kunnen betalen en reken maar dat ze bij een aflossingschuld ook boete betalen. Over welke subsidie u het heeft ontgaat mij, voor huursubsidie komen ze niet in aanmerking verder kunnen zij, afhankelijk van het inkomen een beroep doen op toeslagen die ook voor huurders geldt

aurora1
door aurora1 Jun 10, 2021 om 22:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En ik zal, net als @tijger1, ook maar niet zeggen wat ik daarvan vind. Om je dood te schamen zeiden ze vroeger....

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 11:47
6 Antwoorden / 6 Vragen

En dit is oordelen over iemand, terwijl je niet weet waarom hij niet aan werk kan komen! Er zijn ook zat mensen die wel willen maar niet kunnen of stom weg niet worden aangenomen om allerlei suffe redenen. En hoe langer werkloos, hoe moeilijker het is om een baan te vinden.
Dan kan je heel makkelijk zeggen: ga je toch schoonmaken ofzo: misschien is deze persoon daar lichamelijk niet toe in staat!
Dus al dat oordelen: DAT IS OM JE DOOD TE SCHAMEN!

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2021 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, Stef, je echtgenote in de WAO en jij al twintig jaar geen spat uitvoeren en niet om suffe redenen, maar omdat je te beroerd bent om ern poot uit te steken.

Achtien jaar jonger dan partner die nu AOW krijgt, dus nog geen vijftig en dan al twintig jaar, dus minstens vanaf dertig jaar geen inkomen kunnen vergaren? Kom nou toch.

marita5
door marita5 - Jun 10, 2021 om 12:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Stefine12 ,

1 ) Zoals @tijger1 aangeeft , gemeentepolis is een sigaar uit eigen doos , en hardstikke duur , is alleen goed voor mensen die chronisch ziek zijn .

2 ) Gebruik uw vakantiegeld , problem solved .

3 ) Ik heb ook een uitkering , nog nooit financieële problemen gehad , sparen gaat wel degelijk , controleer uw uitgave .

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 11:50
6 Antwoorden / 6 Vragen

1: Laat ik nu net chronisch ziek zijn!
2: Als je in de WAO zit, krijg je geen vakantiegeld: dat wordt in je uitkering meegenomen. Alleen wordt je dat niet verteld, dus kom je daar pas in mei achter...
3: Fijn dat het u wel lukt om te sparen! Misschien woont u goedkoper, heeft u minder gemeentelijke belastingen, heeft u alleen een basiszorgverzekering nodig? Ik weet dat niet. Maar bij mij is mijn geld echt op aan het einde van de maand.

marita5
door marita5 Jun 15, 2021 om 12:05
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Als je in de WAO zit, krijg je geen vakantiegeld: dat wordt in je uitkering meegenomen. , of u nu een WAO uitkering of Bijstand heeft , vakantiegeld wordt altijd ingehouden op uw uitkering( gereserveerd) Vakantiegeld WAO wordt uitbetaald in de maand mei , vakantiegeld bijstand wordt uitbetaald in de maand Juni .

Wanneer betaald UWV mijn vakantiegeld ?

Vakantiegeld betalen wij in de maand mei uit of als uw uitkering stopt.
Dit zijn de betaaldatums in 2021 voor de volgende uitkeringen:

  • WW: 18 mei 2021
  • WIA (WGA en IVA): 21 mei 2021
  • Wajong: 21 mei 2021
  • WAO: 21 mei 2021
  • IOW: 18 mei 2021
  • WAZ: 21 mei 2021

De betaalspecificatie van uw vakantiegeld staat vanaf 17 mei voor u klaar op Mijn UWV
Tip : zoek hulp bij uw Financiën

Inkomsten min Vaste lasten , Uitkomst delen door 4 of 5 weken , dan weet u wat u te besteden heeft per week . Tegemoetkoming UWV maand september was in 2020 € 182,69 , voor 2021 wordt de hoogte bekend gemaakt in de maand Juli en uitbetaald in de maand september

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 12:56
6 Antwoorden / 6 Vragen

Leuk hoor, maar klopt niet! WAO wordt het vakantiegeld maandelijks uitgekeerd!

zie dit stukje van de site van UWV:

Ziek tijdens uw WW-uitkering

Bent u ziek geworden tijdens of na uw WW-uitkering en krijgt u daarom nu een Ziektewet-uitkering? Dan betalen wij uw Ziektewet-uitkering maandelijks. U moet hiervoor maandelijks uw inkomsten aan ons doorgeven. U doet dit met de Inkomstenopgave die u ook voor uw WW-uitkering invulde. Uw Inkomstenopgave staat pas voor u klaar op Mijn UWV en in de UWV-app als de maand is afgelopen. Eerder kunt u de Inkomstenopgave dus niet invullen.

Hebben wij uw Inkomstenopgave ontvangen? Dan staat uw uitkering binnen 14 dagen op uw rekening. Houd er rekening mee dat uw Ziektewet-uitkering inclusief vakantiegeld is. U ontvangt dus geen aparte betaling in mei.

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 13:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ziektewet is heel wat anders dan de WAO! Als je nou niet eens weet wat voor uitkering je hebt...

aurora1
door aurora1 Jun 15, 2021 om 14:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En stop met zeuren en klagen.

Wees blij en dankbaar dat o.a. de belastingbetaler voor uw inkomen zorgt.
Heeft u al eens gekeken naar banen als vakkenvuller of op een callcenter? Het stikt van de vakanties daarin. De energie die u verkwist aan klagen en zeuren zou u dan daarin kunnen stoppen.

Het is ook erg dom dat u toen u werkte niet een leuk spaarpotje hebt opgebouwd voor eventualiteiten zoals de tandarts. Dat doen nl veel mensen.

ju
door juliomariner - Jun 10, 2021 om 13:02
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Nee ik ben niet boos over de 5 euro extra. Waar ik wel heel boos over wordt is dat eeuwige geklaag en huili huili als het eens tegenzit en iedereen de schuld heeft behalve de persoon zelf.
Er zijn zat mensen die ook een minimaal inkomen hebben en die wel rond komen en niet lopen te klagen. Zoals Maritas hierboven

Iv
door Ivo W - Jun 10, 2021 om 13:02
728 Antwoorden / Vragen

Nee, ik ben er niet boos over dat mensen die niet financieel willen plannen zelf opdraaien voor de extra kosten die dat voor het bedrijfsleven met zich meebrengt.
Wanneer u iets achteraf in termijnen kunt betalen, had u vooraf in beginsel wel degelijk mogelijkheden om wat te sparen. Immers, nu kunt u de maandtermijnen ook niet aan andere zaken uitgeven.

Wat de rest van uw verhaal er toe doet is allemaal niet zo relevant. Een groot deel van de mensen met een minimuminkomen lukt het om wel een buffertje aan te houden voor dit soort zaken en die buffer ook steeds weer aan te vullen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 10, 2021 om 13:34
2011 Antwoorden / Vragen

Je vindt het uitbuiters en dat komt omdat je het blijkbaar niet begrijpt of niet wil begrijpen. Net als de bakker zijn geld wil hebben als hij een halfje bruin levert wil de tandarts ook zijn geld nadat hij bezig is geweest, tandartsen zijn geen bank van lening. Infomedics is een bedrijf dat de facturatie voor die tandarts verzorgt, zij betalen de tandarts en u betaalt aan hen. U bent dat geld dus verschuldigd net als Infomedics dat geld weer verschuldigd is en als u krediet wil dan moet u daarvoor betalen. Dat kunt u onredelijk vinden en daar kan ik tot op zekere hoogte best in meegaan maar de onredelijkheid zit niet in het feit dat krediet geld kost.

Er zijn best goede argumenten te bedenken waarom tandzorg in het basispakket zou horen (en ook één ijzersterk tegenargument) maar dat is een politieke keuze, Wij Nederlanders willen dat blijkbaar niet.

Donuts
door Donuts - Jun 10, 2021 om 13:46
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wees blij dat de tandarts net als bij de supermarkt of de bakker niet meteen betaald wil worden. Had je maanden moeten wachten om van de kiespijn af te komen. Er zijn vast wel vrienden of familie die het even renteloos willen voorschieten zodat je de factuur in 1x kunt betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2021 om 14:10
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Nee. Ik ben helemaal niet boos op Infomedics. Gespreid betalen afspreken brengt nu eenmaal altijd extra kosten met zich mee. Ietwat vooraf sparen is mijn advies. En probeer eventueel de aanvullende verzekering die u heeft te verhogen.

me
door mein33 - Jun 10, 2021 om 14:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

M.a.w. Ik word dubbel gepakt! Ik KAN het niet in 1 keer betalen, dus daarom MOET ik iedere termijn 5€ extra betalen. Nu lukt het mij net om het in 4 termijnen te betalen, dus betaal ik 20€ extra…

Het is echter niet INFOMEDICS in de schoenen te schuiven dat u uw rekening niet in één keer kunt voldoen.
Bij de supermarkt, de slager of de bakker enz. kunt u niet eens in termijnen betalen, daar moet alles contant worden betaald.
INFOMEDICS geeft u de mogelijkheid om in termijnen te betalen, maar het betalen in termijnen brengt voor INFOMEDICS extra administratieve kosten met zich mee en daarvoor moet u een bijdrage betalen, waarom zouden zij kosteloos voor u moeten werken.
IINFOMEDICS moet voor het extra werk etc. wel haar medewerkers betalen en u draagt daar uw steentje aan bij.!

Donuts
door Donuts - Jun 10, 2021 om 14:39
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, @GA, de tandarts komt niet terug in het basispakket en nee, het ziekenfonds komt ook niet terug.

me
door mein33 - Jun 10, 2021 om 14:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR BORG QUEEN - 10 JUN. 2021 OM 12:54  Ik herken de frustratie. Ik in de WAO, echtgenoot al 20 jaar werkloos zonder uitkering. I

U bedoeld te zeggen dat uw echtgenote al twintig jaar "werkzoekende" is, maar dat het haar nog steeds niet is gelukt om een (passende) betaalde werkplek te vinden.
Momenteel trekt de arbeidmarkt onzettend snel aan en is er werk te over, de kans voor uw echtgenote om een betaalde baan te nemen om zo het gezamelijke inkomen stevig op te krikken.

Dat heeft ook als voordeel dat u dan ook niet meer hoeft af te geven op mensen die wel betaald werk hebben en zinvol met hun inkomen omgaan.

Trouwens die 'eigen huizen' waar u aan memoreert zijn veelal van een Bank en die mensen komen ook nog eens niet in aanmerking voor allerlei toeslagen die in dit toeslagenland weggegeven worden.

LET WEL, ik heb niets tegen mensen die op de e.o.a. wijze enige financiële ondersteuning nodig hebben.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet echtgenote, maar echtgenoot.

me
door mein33 Jun 10, 2021 om 17:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Oei, oei, foutje, een o te weing en een e teveel !  ;-))
Maar het blijft een partner die in 20 jaar weinig heeft ingebracht in de relatie, behalve zich zelf dan !

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien was dat wel genoeg.:-))

sira
door sira Jun 11, 2021 om 11:55
2290 Antwoorden / 24 Vragen

U bedoeld te zeggen dat uw echtgenote al twintig jaar "werkzoekende" is, maar dat het haar nog steeds niet is gelukt om een (passende) betaalde werkplek te vinden.
@Mein

In onze kringen zeggen wij: die al 20 jaar op z'n luie r**t zit, oftewel: zijn toegevoegde waarde verdwijnt iedere dag in het riool.

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 11:53
6 Antwoorden / 6 Vragen

Bah, wat een nare reacties zonder de achtergrond te weten!

aurora1
door aurora1 Jun 15, 2021 om 14:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Al 20 jaar tussen banen zitten....
Bah! Waar een wil is is een weg zeiden ze vroeger ook altijd.
Gelukkig kunt u in termijnen betalen en leer goed met uw financiën omgaan. Er zijn legio bezuinigingsronde op internet te vinden. Doe iets en stop met dat zeuren en klagen svp, dat maakt u niet geliefd en daar komt u geen stap verder mee. Apart toch dat niemand het met u eens is? Waarom zou dat toch zijn?

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 10, 2021 om 15:42
355 Antwoorden / Vragen

Die gemeentepolis verschilt sterk per gemeente. Soms kan het iets voordeliger zijn, als de gemeente daadwerkelijk een deel van de premie afdraagt, maar over het algemeen is het alleen nuttig als er ook echt kosten worden gemaakt. Dat er op bijstandsniveau niet aanvullend kan worden verzekerd heb ik nog niet eerder gehoord, ik vraag me af welke gemeente dat is.

Als het noodzakelijke kosten zijn geweest kan het nut hebben een aanvraag in te dienen voor bijzondere bijstand.
Rondkomen van bijstand wordt steeds moeilijker, vooral met kinderen, maar met moeite is het nog net te doen. Zorg dat je alle subsidies aanvraagt die er zijn, zoals bijvoorbeeld ook de individuele inkomenstoeslag.

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 16:16
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Awyeah28 , iedere gemeente heeft zijn eigen regels , maar bijzondere bijstand aanvragen voor een wortelkanaalbehandeling ( tandartskosten ) heb ik nog nooit gehoord .

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft een tandartsverzekering. En een inkomen boven het minimum.

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 10, 2021 om 16:50
355 Antwoorden / Vragen

@Marita5: Aanvragen worden per geval bekeken dus niet geschoten enz. Bij afwijzing heeft de gemeente misschien nuttige tips.
De zorgkosten kunnen in elk geval bij de IB worden aangegeven.

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 17:02
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@awyeah28 , Bij afwijzing heeft de gemeente misschien nuttige tips , Ja sparen .

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 10, 2021 om 17:11
355 Antwoorden / Vragen

@Marita5: Ja, tips om te sparen. :-)

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 17:15
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Exact , maar tips om te sparen vind je op internet , hoef ik bij de gemeente niet voor te zijn .

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 10, 2021 om 17:20
355 Antwoorden / Vragen

De gemeente heeft een netwerk met hulpverleners die TS misschien aan kan spreken. De situatie is blijkbaar nogal zorgelijk, als er een inkomen boven bijstandsniveau is maar een bedrag van viermaal vijf euro aanleiding geeft tot klagen op het Kassaforum.

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 17:30
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Een gemeentepolis afsluiten is hardstikke duur . Ts is verzekerd voor Tandartskosten € 500,- . Ik heb geen gemeentepolis en ben ook voor € 500,- verzekerd , maar scheelt me wel in de premie per maand .

mahadma
door mahadma Jun 11, 2021 om 11:35
11521 Antwoorden / 51 Vragen

De meeste "gemeentepolissen" zijn duurder als de prive polissen.

panter22
door panter22 Jun 14, 2021 om 10:59
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een bijstandsuitkering hebt en je bent goed gezond, dan hoef je geen gemeentepolis.
Maar o wee, als je wat overkomt en je hebt bv fysiotherapie nodig, dan moet je dat zelf betalen en daar krijg je geen bijzondere bijstand voor. De gemeentepolis waarin wel fysiotherapie wordt aangeboden is de voorliggende voorziening. Het zou trouwens ook te zot zijn dat iemand die geen gemeentepolis neemt, de extra kosten uit bijzondere bijstand krijgt en degene die wel een gemeentpolis neemt, hier wel elke maand extra voor moet betalen.
Wie sluit dan nog een gemeentepolis af.

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 12:08
6 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb het even verkeerd gelezen op de site, maar ook bijstand mag aanvullend verzekeren.

Dit is nog over 2020:

Type verzekering Maandbedrag
Basisverzekering met AV Gemeente Standaard (zonder afkoop eigen risico)* €114,19
Basisverzekering met AV Gemeente Top (inclusief afkoop eigen risico)* €158,41

Voordelen

  • De gemeente betaalt mee aan uw zorgverzekering;
  • U krijgt 5% korting op de basisverzekering;
  • Er is een ruime vergoeding voor o.a. brillen, fysiotherapie, tandartskosten en Wlz/Wmo eigen bijdrage;
  • de Verzekeraar accepteert iedereen, zonder medische keuring;
  • Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd.

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 15, 2021 om 13:21
355 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet wat er allemaal meer vergoed wordt in die "Top"-verzekering, maar €530 per jaar meer premie om geen €385 eigen risico te hoeven betalen klinkt als meerdere sigaren uit eigen doos.

sp
door spikkel Jun 17, 2021 om 00:16
148 Antwoorden / 5 Vragen

Standaard 50 euro vergoeding voor een bril, Top 175 euro. Dan zit je al op 510 euro. Standaard 8 behandelingen fysio, Top 21 behandelingen. Totaal bijna 500 euro verschil in dekking. Dit zijn toch echt meerdere sigaren uit de doos van de gemeente. Ik heb geen recht op het gemeente pakket en betaal voor Basis + Top + 500 euro Tandarts + Eigen Risico ruim 230 euro !!  Als je chronisch ziek bent en kosten maakt scheelt dat gemeente pakket je zo'n 75 euro per maand.

panter22
door panter22 - Jun 10, 2021 om 16:04
6599 Antwoorden / Vragen

Wat ik uit jouw verhaal haal is dat je een goed salaris had, welke je elke maand opmaakte.
Door ziekte verdien je een stuk minder, maar nog steeds meer dan bijstand.
Ik kan mij voorstellen dat het zuur is, maar het is niet anders. Je zult op dit moment minder kunnen uitgeven.
Schrijf eens een paar maanden wat je uitgaven zijn. Mogelijk zul je schrikken.
Schrappen die dure abonnementen. Kijk of je met een goedkoper abonnement toe kan als je weer moet verlengen.
Om maar een voorbeeld te noemen.
Dat je meer uitgeeft dan er binnenkomt, heeft niets met de tandarts of Infomedics te maken.
Spreek af met je tandarts dat hij 1 keer per jaar alleen de controle doet.
Het is zoals het is. Je zult het er mee moeten doen.

marita5
door marita5 - Jun 10, 2021 om 16:21
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Stefine12 ,

Lees ook hier , klik op uw gemeente .

https://www.berekenuwrechtplus.nl/nibud2.php

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2021 om 20:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is een vraag- en beantwoord rubriek en geen gal spuwen rubriek. Daar zijn wij niet voor.
Natuurlijk moet je extra betalen voor de gunst om in termijnen te mogen betalen. Kost meer tijd en is meer werk. U wilt toch ook niet gratis werken?
Dus geld opzij leggen voor dergelijke zaken, extra gaan werken/bijbaantje zoeken, bijleren en carrière maken etc. En tering naar de nering zetten, kijken waar u kunt bezuinigen en of u misschien wat spullen kunt verkopen.

Daar kunt u uw energie beter aan besteden dan klagen en zeuren, ook over degenen die u "rijken" noemt. Vreselijk, wat een afgunst. Daarmee komt u nergens.
En... oh jaah: nee ik ben niet boos. Ik zou dat wel bijna worden van uw toon, klagen en misplaatste opmerkingen.

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 12:19
6 Antwoorden / 6 Vragen

Ten eerste: Infomedics is een kredietmaatschappij volgens de consumentenbond. Dus nee, het is geen gunst, het is iets dat ze graag willen!
Ten tweede: als ik wil klagen en zeuren, dan doe ik dat. U hoeff het niet te lezen? toch?
Ten derde: ga pas dingen zeggen als je weet waar je het over hebt. Hoe weet je of ik niet allang dingen verkocht heb, bezuinigd heb op alles en iedereen en dat ik dus niet kan werken zoals eerder gezegd, omdat ik in de ziektewet zit. U moest eens weten hoe graag ik WEL zou willen werken!

Dus toon, klagen en misplaatste opmerkingen: dat geldt zeer zeker ook voor u!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 11, 2021 om 12:14
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stefine,

Ik geef u 100 % gelijk.

Dit onderwerp /topic is hier echter al vaker behandeld.

Ik raad u aan om even te Googlen : er zijn tandartsen, die gratis werken voor o.a. daklozen.

Schaam u niet, er zijn duizenden werkende armen, die geen tandarts meer kunnen betalen.

Tip : stem niet op de partijen, die met Rutte hebben samengewerkt

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2021 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een tandarts voor daklozen, welja.

ju
door juliomariner Jun 12, 2021 om 12:04
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Wat heeft Rutte er mee te maken dat TS niet met zijn/haar geld om kan gaan.
Volgens mij hoort u ook bij de huili huili personen ie altijd de schuld bij een ander te leggen om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 12, 2021 om 13:41
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Julio,

U heeft werkelijk geen idee wat er speelt in de grote steden.

De houdbaarheidsdatum van onze premier is voorbij, maar hij wilt niet weg......

Zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2021 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat maakt echt niet dat je gratis op afbetaling kunt betalen.

rj
door rjw Jun 13, 2021 om 18:04
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Dat wordt leuk als je op partijen moet stemmen die niet met Rutte hebben samengewerkt. Dan moet je stemmen op FvD of SP. Dat wordt een lekker zooitje dan. Commies en fascisten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 13, 2021 om 18:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Een coalitie met de VVD is mogelijk, zonder Rutte, wiens houdbaarheidsdatum is verstreken.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft dat in vredesnaam te maken met kosten voor gespreid betalen?

rj
door rjw Jun 14, 2021 om 18:39
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@ga: je moet de politiek in. Je bent goed in draaikonten. Wil je nu wel of niet VVD in de regering?

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 12:22
6 Antwoorden / 6 Vragen

Echt, al die reacties tegen 'geboren amsterdammer': mensen jullie hebben geen idee waar je het over hebt!

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 12:58
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien omdat we die politieke nonsens van die geboren amsterdammer iedere keer te lezen krijgen? Misschien omdat die onzin (slechts napraterij, maar geen enkele politieke know-how) regelrecht off-topic is? En ik weet zeker dat jij kunt beoordelen of de mensen hier wel of geen idee hebben waar we het over hebben.

ho
door honza23 - Jun 11, 2021 om 12:21
259 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt dus niet met geld omgaan en dat is dan de schuld van de ander.
Om u enig idee te geven: ik zit al bijna 30 jaar in de WAO met een medische geschiedenis van hier tot Tokyo. Geen recht op toeslagen omdat ik altijd zuinig ben geweest en dus gespaard heb. Rekening houdend met alle toeslagen en vrijstellingen heb ik netto slechts een ietsie pietsie meer per maand dan mijn buurvrouw die Bijstand krijgt. Echt een verschil van slechts een paar euro's.
En toch klaag ik niet want ik kan er goed van rondkomen, mijn spaargeld was genoeg om een nieuwe auto te kunnen kopen, nieuwe fiets, nieuwe koelkast. En als nu alles af zou fikken zou ik mijn hele huisraad nieuw kunnen kopen en zo cash af kunnen tikken.
In mijn hele 60-jarige leven slechts 1 dag rood gestaan (19 jaar geleden), en dat dan ook alleen nog maar door een valutadag-actie van de bank bij de aankoop van een auto; nog nooit geld geleend, nooit iets op afbetaling gekocht, nooit schulden gehad. Dat alles ondanks dat ik 30 jaar geleden ook nog een scheiding te verwerken heb gehad waarbij ik mijn ex in 1x heb afgekocht met een bedrag van 5 cijfers voor de komma.
Hoe ik dat allemaal voor elkaar krijg? Heel simpel: de tering naar de nering zetten, zuinig leven.
Dus geen dure aaifoon maar gewoon een Android van €120; niet roken, zuipen of terrasjes pakken/uitgaan. Kleding van de Aldi/Lidl (niks mis mee!). Geen nutteloze lifestyle dingen kopen, goedkope meubels (mijn bed van Ikea kostte in 1990 fl. 199 en doet nog steeds perfect dienst), geen dure vakanties maar met tentje > b.v. Polen, eerder een trui aan dan de kachel, en die verwarming niet steeds laten branden,
Zuinig leven is een mindset; en ik doe het met liefde, want het geeft je iets terug: vrijheid. Ik hoef niemand om een gunst te vragen, hoef geen geld te vragen/lenen; ik kan alles doen wat ik wil en hoef niemand iets te vragen, geen gunsten nodig.
En die (financiële) vrijheid is onbetaalbaar ! Dus stop met zeuren en klagen en verander uw way of life !

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 12:28
6 Antwoorden / 6 Vragen

Je hebt echt geen idee he, hoe het is, om van de ene op de andere dag opeens met 800€ minder te moeten leven.
Ja, ik probeer te bezuinigen en de tering naar de nering te zetten, en ja, ik leef zuinig, maar desondanks valt het me tegen. Maar daar gaat het me niet om. Het gaat er om dat ik 5 € per termijn moet betalen, bij de maatschappij die de tandarts in de arm heeft genomen. Een kredietverstrekker: jawel, dus zij halen hier hun winst uit. Helaas doen ze dat op een niet al te sympatieke manier. Maar gezien de reacties heb ik niet te klagen en dat doe ik dan ook niet meer.
Het leven is ook maar hoe je het in het perspectief ziet.
Ik heb 4 dagen geleden mijn hondekind in moeten laten slapen, en dan is al het andere ineens niet belangrijk meer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 15, 2021 om 12:41
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Gecondoleerd Stefine.

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 12:57
6 Antwoorden / 6 Vragen

Dank je!

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 13:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Oh, dus je vindt dat iedere organisatie voor nop moeten werken? Hoe had je dan gedacht dat zij het personeel moeten betalen? De tandartsen werken (o.a.) met Infomedics omdat zij het zat waren achter wanbetalers of slechte betalers aan te moeten. Een tandarts kan zijn tijd veel beter besteden dan die administratieve rompslomp.

sp
door spikkel Jun 17, 2021 om 00:24
148 Antwoorden / 5 Vragen

Wat dacht je van mensen die gaan scheiden. Die moeten ook van de ene op de andere dag met veel minder geld rondkomen. In mijn geval nam mijn ex 66,67 % van het inkomen mee. Je bent echt niet de enige. Ook niet wat betreft hondenkinderen in laten slapen.

we
door weethet - Jun 11, 2021 om 12:32
107 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft veel antwoorden gekregen. Maar heeft u A) met uw tandarts overlegt over de kosten en B) ook een met infomedics gebeld?
En ja, u moet toch wel in staat geacht worden in het verleden wat gespaard te (kunnen)  hebben. U weet dat behaalde de 1/2 jaarlijkse controle de tandarts nooit gratis is. Dus idd let op uw uitgaven.  En ja ook u kunt weldegelijk (tijdelijk) werken.

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 12:58
6 Antwoorden / 6 Vragen

Knap dat u weet dat ik weldegelijk kan werken!

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2021 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou wordt u ook nog verwezen naar een tandarts voor daklozen. Het moet niet gekker worden.

sp
door spikkel - Jun 11, 2021 om 12:53
148 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan geen tandartsrekening van 207 euro betalen. Wat ga je dan doen als de wasmachine stuk gaat ?

Ik zit met mijn uitkering net boven 120% van bijstandsniveau en krijg geen euro aan vrijstellingen of tegemoetkomingen. Iemand in mijn situatie die in de Bijstand zit heeft elke maand 200 euro meer te besteden. Toch heb ik altijd een buffer van 1000-2000 euro. Om deze buffer aan te leggen moet je wel andere dingen laten. Zo is mijn budget voor de boodschappen al 20 jaar hetzelfde. Geen aaifoon, geen lidmaatschappen, geen auto. Mijn woning van 55 m3 had 20 jaar geleden al gerenoveerd moeten zijn. Elke maand waait er 145 euro energie naar buiten en nog moet ik elk jaar bijbetalen. Leuk is anders maar het kan wel. Toevallig net vakantiegeld ontvangen ? Betaal de tandarts en zet de rest op een spaarrekening.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2021 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, € 200,00 meer te besteden dan iemand met 120% niveau. Nog meer sprookjes.

En 20 jaar hetzelfde geld voor boodschappen? Dan bent u wel een stuk minder gaan eten.

sp
door spikkel Jun 14, 2021 om 00:15
148 Antwoorden / 5 Vragen

Dat zijn dus geen sprookjes. In de bijstand heb je werkelijk overal recht op. Geen gemeentelijke belastingen, geen uitwaterende sluizen, meer huurtoeslag, langdurigheidstoeslag, geen Eigen Bijdrage CAK en nog veel meer extra. Alleen het gemeentepakket kost hier al 74 euro minder dan dat ik kwijt ben aan een pakket met minder vergoedingen. Dit alles bij elkaar is zo'n 400 euro. Mijn uitkering is 200 euro meer dan Bijstand. Reken zelf maar uit.

Mijn eten is inderdaad karig. Geen B-merk maar het goedkoopste huismerk. Nooit een ijsje, koekje of toetje. Ik mag inderdaad kiezen tussen de huur, de zorgverzekering, energierekening of boodschappen.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hebt u blijkbaar het meest uitgebreide pakket met aanvullende zorgverzekering. Er is GEEN gemeentepakket wat € 74 goedkoper is dan zelf verzekeren.

En niet elke gemeente geeft volledige vrijstelling voor de lasten. Net zo min de waterschappen. En die eigen bijdrage CAK moet echt betaald worden.

sp
door spikkel Jun 17, 2021 om 00:32
148 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan als chronisch zieke niet op de kleintjes letten. Dan heb je toch echt een uitgebreid pakket nodig. Die zijn inderdaad heel duur. Zie mijn eerdere berekening + bericht. Gemeente 158 euro, ik betaal ruim 230 euro. Reken het zelf maar even uit dan. In de Bijstand krijg je hier volledige vrijstelling van gemeente belastingen, waterschappen en Eigen Bijdrage CAK. Het CAK zit nota bene in het gemeente pakket. Nog meer dingen die NIET MOGELIJK zijn ?

john devries
door john devries - Jun 11, 2021 om 15:37
213 Antwoorden / Vragen

Geld lenen kost geld

ga
door gamemuis - Jun 11, 2021 om 16:02
36 Antwoorden / 1 Vragen

Wees blij dat het op deze manier kan. U bent nu wel mooi van uw kiespijn af. Trouwens het zijn niet alleen de minima die tegen dit probleem aanlopen hoor! Wij zijn 'net' Jan Modaal. Hebben geen recht op kwijtscheldingen, subsidies, gemeentepotjes, sociale huurwoning e.d. Al ons loon gaat op aan rekeningen en onderhoud van ons huisje. Alleen moeten wij elke dag vroeg  ons nest uit, om te werken. Ook wij kunnen ons geen extra tandartsverzekering veroorloven en moeten gaan afbetalen bij gebits problemen inclusief 5 euro extra per maand. Denk daar maar eens over na als u nog op 1 oor ligt en wij aan het werk zijn. P.S: kijk eens naar wat u hebt/kan , i.p.v. wat u niet hebt/kan. Daar wordt u vast gelukkiger van!

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Modaal heeft wel recht op een sociale huurwoning.

panter22
door panter22 Jun 14, 2021 om 17:07
6599 Antwoorden / Vragen

Een modaal inkomen was is 2020 €36.500. €3000 bruto per maand en dan nog klagen met een eigen huis. Of krijg je daarvoor geen belastingaftrek? Dat is in de regel hoger dan huurtoeslag.
En je hebt naast dat eigen huisje geen eigen autootje?

pe
door pebk - Jun 11, 2021 om 17:16
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wat met die maatchappij tegenwoordig, mensen. Nou nou.

Het is vervelend, maar niet onredelijk. Een administratief medewerker kost al snel 50 Euro per uur (niet het loon, maar de kosten). Er wordt veel geautomatieseerd, maar dat betekent voor de 5 Euro van u kan Infomedics iemand een paar minuten laten werken, per rekening die ze naar u sturen. Als u te laat betaalt moeten ze nog een handeling doen, een herinnering. Daarna een aanmaning met extra kosten.

In hun ogen kiest u voor gespreid betalen. Het is niet dat Infomedics het u opdringt.

Blijkbaar hebben we gezamelijk gekozen voor een maatschappij waarbij deze kosten niet in het basispakket vallen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 11, 2021 om 19:21
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Tja mensen,

Door het asociale neoliberale beleid van afgelopen jaren, zijn er zelfs ziekenhuizen gesloten.

Ik ben van mening, dat deze neoliberalen ook verantwoordelijk zijn voor het grote aantal Corona slachtoffers in Nederland.

De Nederlandse ziekenhuizen konden het niet aan en moesten een beroep doen op Duitsland......

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 11, 2021 om 20:39
2011 Antwoorden / Vragen

Deze neoliberalen, of zullen we de burgers die er op gestemd hebben misschien maar eens ter verantwoording roepen? Oh dat kan niet, dat waren we zelf. Klote democratie ook, waarin de meerderheid bepaalt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 11, 2021 om 22:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@HenkDezevende,

Tja Henk, Corona heeft de zwakke punten van het zorgsysteem bloot gelegd.

Ik hoop op snelle verkiezingen want Marc R. wilt niet weg en houdt de formatie in gijzeling......

ju
door juliomariner Jun 12, 2021 om 12:07
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Hou nou toch eens op met dat gehuil en de schuld bij een ander te leggen. Jullie zijn net een stelletje zeurende kleuters.
Het is nergens beter gesteld met het sociale stelsel dan in Nederland en dan nog steen en been klagen. Ga u doodschamen!

Donuts
door Donuts Jun 12, 2021 om 12:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

TS is NIET dakloos, dus houdt op met die flauwekul. Alsof jij zo sociaal bent met een te hoog inkomen in een sociale huurwoning te blijven zitten. TS moet maar eens leren budgetteren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 12, 2021 om 13:37
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Julio en Sprietje (voor wie Lidl te min is),

Stap eens uit jullie rijke bubbel (rijke buurt) en neem eens een kijkje bij de Voedselbank, waar de rijen steeds langer worden.

Wij zitten hier op een Vara (dus links) forum.

ju
door juliomariner Jun 12, 2021 om 15:00
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Ja en, als je bij de vara zit moet je maar huili huili doen.
Probeer maar eens een land te vinden waR het sociaal zo veel beter is.

Donuts
door Donuts Jun 12, 2021 om 15:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: (voor wie Lidl te min is) Dat is jouw linkse vertaling, want dat schreef ik niet. En bij de voedselbank heb ik niks te zoeken. Oh, je bedoelt links l*llen en rechts vullen??? Want zo gaat dat bij veel linkse rakkers.  En ja, gelukkig woon ik in een hele leuke buurt in een luxe appartement. Mag het? Ik werk er hard genoeg voor!

ju
door juliomariner Jun 12, 2021 om 19:39
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Dus als je geen Vara mening hebt mag je hier niet reageren?
Het lijkt Rusland wel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 12, 2021 om 19:52
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Julio,

Dat hoort u mij niet zeggen.

Maar om zo denigrerend te schrijven over mensen, die moeite hebben om rond te komen, vind ik echt onfatsoenlijk.

Voor een ieder is de financiële situatie verschillend.

Het is te gemakkelijk praten om te zeggen :"Het is je eigen schuld".

Wij zijn allemaal mens en soms maak je een verkeerde keuze (denk aan de woekerpolissen) of door een reorganisatie raak je je goede baan kwijt.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2021 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat me niet lachen met die woekerpolissen. Mensen zagen een pot met goud schitteren, terwijl ze geen idee hadden waar ze aan begonnen. Een doodgewone spaarrekening was te min. De Ts heeft een tandartsverzekering tot € 500,00, maar de kosten zijn € 207 hoger. Nou en? Zoveel kost een wortelkanaal behandeling nou eenmaal. En omdat dit het Kassa forum is, moet je dan met elke klager meehuilen?

rj
door rjw Jun 13, 2021 om 18:05
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Deze neo-liberalen hebben er voor gezorgd dat we zonder al te veel kleerscheuren door de coronacrisis komen. Links hadden al het geld al lang verbrast en dan was er vorig jaar niets geweest.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 13, 2021 om 18:32
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Bent u daar echt zo zeker van?

Ziekenhuizen gesloten, mensen kunnen geen tandarts meer betalen,etc.

Snel nieuwe verkiezingen, een kabinet zonder Rutte, wiens houdbaarheidsdatum is verstreken.

panter22
door panter22 Jun 14, 2021 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

@RJW, ben je de bonussen voor de bestuurders van Booking en KLM vergeten? En wat dacht je van die mooie deal van Sywert van Lienden met zijn 2 maten? Netto winst 20 miljoen en ook nog mondkapjes leveren die niet aan de eisen voldeden.
En over staatsteun gesproken. Vorig jaar al 8 miljard. Dat alles voor de goede doelen?
https://www.welingelichtekringen.nl/economie/1943373/bijna-8-miljard-aan-staatssteun-welke-bedrijven-ontvingen-het-meest.html

Donuts
door Donuts Jun 14, 2021 om 08:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Kunnen jullie eens kappen met dat off-topic politiek geleuter? @GA, je hebt de ballen verstand van politiek dat is wel duidelijk. En zoals je zelf altijd schrijft, beperk je tot zaken waar je wel verstand van hebt.

rj
door rjw Jun 14, 2021 om 18:46
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@panter22: volgens mij heb jij een beetje moeite met hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. Om te beginnen zijn de bedragen van die bedrijven een zandkorrel in de woestein t.o.v. de totale bedragen waarmee de overheid de samenleving heeft geholpen. En als de overheid zo'n situatie als bij Booking.com had willen voorkomen had er twee jaar aan een wet moeten worden gewerkt en waren alle bedrijven die het wel nodig hadden nu kapot geweest. En dan mag een klein weeffoutje best wel.

Maar goed, jij zult het wel veel beter gedaan hebben. Hoe zou jouw reddingsplan er uit gezien hebben als je dat vorig jaar zonder de kennis van nu had moeten maken?

panter22
door panter22 Jun 15, 2021 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

De overheid heeft het bedrijfsleven geholpen, dat klopt. Ik hoop dat je genoten hebt van je bijstandsuitkering.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2021 om 09:09
3103 Antwoorden / 0 Vragen

als eerste, het eerste stuk heeft niets te maken met de betalingen die van u verwacht worden, als voorbeeld, ik ben 30 jaar terug afgekeurd, verdiende toen 3000 gulden en kreeg na afkeuring nog 1000, dus loop niet te peeuwen maar raap je shit samen en live on!!!!

hoe moeilijk ook, spaar, al is het maar een paar tientjes p/mnd, kom niet aan dat geld tenzij je het echt nodig hebt zoals voor een wasmachin, tandarts bezoek of meer van die shitt!!!!

Nu voor uw probleem, heeft u in uw arbeidzame leven ook gratis gewerkt????  zo ja, dan heeft u een punt, zo niet.....mauw dan niet zo!!!!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 12, 2021 om 11:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Leeg eens je prullenbak!

Ja,   ga sparen doe je niet, dan  krijg je voor elke grote rekening, Tandarts of Wasmachine  hogere kosten voor afbetaling!

Dat je maar  €500,-  vergoed kreeg?  Anders nog hogere factuur.
De tandarts moet ook zijn salaris verdienen en is geen bank....

Je weet nooit wanneer je een financiele tegenvaller kreeg en  zonder geld  loop je ook een voordelige aanbieding mis.
Die 8 termijnen en €40,- extra,   je bank wilde  dergelijke bedragen ook niet lenen en kijk eens wat 8 maanden rood staan ging kosten!

Niets gespaard  en  elk  advies  naar prullenbak?
Wel slordig van deze tandarts dat hij niet het bedrag noemde  en  U nu pas weet dat  het boven die €500,- kwam.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 12, 2021 om 13:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Er wordt hier nogal minachtend geschreven over arme mensen.

Maar onthoudt : een ieder kan dakloos worden.

ju
door juliomariner Jun 12, 2021 om 19:47
1312 Antwoorden / 2 Vragen

We zijn helemaal niet minachtend over arme mensen.
Waar ik wel een hekel aan heb is aan mensen die altijd  de schuld bij een ander neerleggen zonder zelf in de spiegel te kijken.
Het is natuurlijk ook veel makkelijker om een ander de schuld te geven in zelf in de zielig modus te schieten.
Hierboven een reactie van iemand die al 20 jaar werkloos is, nu wil het er bij mij gewoon niet in dat er in die 20 jaar geen passend werk is te vinden. Dit is gewoon misbruik maken het sociale vangnet. Voor dit soort mensen zou geen enkele uitkering beschikbaar moeten zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 12, 2021 om 20:02
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Julio,

Ik weet niet wat uw werkgeschiedenis is, maar als ik kijk naar uw forumnaam, dan vermoed ik iets bij defensie/marinier.

Een goede baan is echter voor veel mensen niet weggelegd.

Vaak is het een kwestie van geluk hebben.

We leven nu in een andere tijd, waar veel is geautomatiseerd : denk aan caissières, die vervangen worden door zelfscanapparaten.

Ik vind het jammer, dat u niet inziet, dat de rijkdom in deze wereld niet eerlijk is verdeeld (denk aan het ontwijken van belasting door grote bedrijven).

Onlangs kwam ook aan het licht hoe er wordt omgegaan met arbeidsmigranten uit het Oostblok : dit is gewoon moderne slavernij......

ju
door juliomariner Jun 12, 2021 om 20:37
1312 Antwoorden / 2 Vragen

U haalt er allerlei dingen bij die ik helemaal niet beweerd heb.
Ik gebruik uit principe geen zelfscan aangezien mijn echtgenote zelf caissière is.  Belastingontwijking moet streng worden aangepakt.
Wat ermet de arbeidsmigranten is geflikt is een grote schande en mensonterend.
Maar ik blijf erbij dat iemand die al 20 jaar werkloos is zich diep diep moet schamen en dat ze misbruik maken van het sociale vangnet.

Dat mensen die niet kunnen werken of tijdelijk geen baan hebben ondersteund worden vind ik top. Maar dat ik moet meebetalen voor asociale werkweigeraars vond ik stuitend. Aks u de betekenis van mijn nickname wilt weten google eens op juliomariner xx. Het heeft in ieder geval niets met defensie te maken

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2021 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die vent, die dus als sinds zijn 30ste niets meer uitvoert, maar op kosten van zijn partner leeft, had allang een schop onder zijn kont moeten krijgen.

ju
door juliomariner Jun 12, 2021 om 22:44
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad Tijger, en geen uitkering, geen voedselbank en geen daklozenopvang. Zul je zien hoe gauw deze persoon werk vind.

rj
door rjw Jun 13, 2021 om 18:07
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: hoeveel belasting wil jij extra gaan betalen om allemaal mooie dingen voor de mensen te gaan doen vanuit de overheid? Ik neem aan dat je geen problemen hebt met een flink hoger percentage voor een sociaal beleid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 13, 2021 om 18:30
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Zolang het besteed wordt aan mensen met een Nederlands paspoort, maakt het mij niet uit.

Kijk maar eens naar de benzineprijzen, inclusief "kwartje van Kok".

ju
door juliomariner Jun 14, 2021 om 20:06
1312 Antwoorden / 2 Vragen

GA de extreem linkse populist. Uw verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger. Nu haalt u ook al mensen met een niet Nederlands paspoort bij.
En Kok, die was toch niet van de VVD of wel, nee van een door u zo geliefde linkse partij. Ook hij was dus onbetrouwbaar want dat kwartje hebben we inderdaad nooit terug gezien. Waarom zou ik dan de huidige linkse politci moeten vertrouwen
Ze hebben trouwens ook geen enkel charisma.

Ro
door RogerBernard - Jun 13, 2021 om 09:30
2 Antwoorden / Vragen

U heeft toch een tandartsdekking van 500 euro. Dan hoeft u niet vooruit te betalen .DE tandarts moet gewoon wachten tot de zorgverzekeraar uibetaald heeft.Stuur u tandarts nota naar uw zorgverzekeraar en vraag om het bedrag direct naar de tandarts te betalen. U krijgt wel een rekening van uw eigen risico, dat is bij een tandarts aanvullende verzekering ongeveer 20 procent.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 13, 2021 om 20:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Roger,

Waarschijnlijk is TS al boven die 500 euro gekomen met de tandarts rekening.

Het kan ook een eigen bijdrage zijn, niet alles wordt 100% vergoed.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De tandarts hoeft helemaal niet te wachten. Die nota is blijkbaar € 707 waarvan € 500 door de tandartsverzekering betaald wordt, de rest moet de Ts zelf ophoesten.

R.
door R.Kats - Jun 14, 2021 om 16:10
4 Antwoorden / Vragen

Jammer dat op "vraag en beantwoord" het altijd de usual suspects zijn die hun belerend vingertje opsteken en hun moraliteit aan anderen oplegggen zonder een oplossing aan te dragen. Net als in ons parlement bijvoorbeeld moeten ze altijd hun plasje ergens over doen, jammer. Het maakt het lezen van problemen en eventuele oplossingen vrij lastig. Misschien zouden deze usual suspects zich wat kunnen beperken in opmerkingen....

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

X

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 13:00
6 Antwoorden / 6 Vragen

En dat is nu net wat ik bedoelde met mijn inleidende stukje!

Redacteur
door Redacteur - Jun 14, 2021 om 17:30
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag alleen een reactie toevoegen als die ingaat op het aan de orde gestelde + s.v.p. op beleefde toon.

De redactie

jpm
door jpm - Jun 14, 2021 om 20:46
820 Antwoorden / 28 Vragen

Zelf heb ik, gelukkig  niet deze ervaring, maar werkte als intaker op een voedselbank en merkte dat dit veel voorkwam.
Ik heb dit toen met de soc. dienst opgenomen, die zat met een medewerker een dagdeel in de week bij ons in het kantorendeel, precies naast mijn kamer.

Ook die vond dit belachelijk en heft voor elkaar gekregen dat in ieder geval de extra kosten voor termijnbetalingen betaald werden, voor iedereen, uit de bijzondere bijstand.

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 12:29
6 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk, dit is nu waar ik naar zoek.. Ik ga ook contact opnemen met de sociale dienst. Dank!

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2021 om 00:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De sociale Dienst? Laat me niet lachen. U hebt meer dan het minimum en dan denkt u daar te kunnen aankloppen? Vergeet dat maar.

stefine12
door stefine12 - Jun 15, 2021 om 12:35
6 Antwoorden / 6 Vragen

Beste mensen,

Ik wil deze topic graag sluiten. Ik zie dat de reacties vooral negatief zijn, dat mensen oordelen over anderen, zonder het hele verhaal te weten. En dan gaat het niet alleen om mij, maar ook om anderen die hier hun verhaal hebben gedaan. Dat doet mij pijn. Waar is de mens gebleven, met empatisch vermogen en niet direct oordelend!

Voor mij geldt: Ach, dit is absoluut niet belangrijk meer. Ik heb net 4 dagen geleden mijn hondekind moeten laten inslapen. De onvoorwaardelijke liefde die je van zo'n dier krijgt.. Dat ben ik nu kwijt. En dat is vele vele vele malen belangrijker dan dat stomme geld!

Dus bij deze: Graag dit topic sluiten!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 15, 2021 om 12:42
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Gecondoleerd Stefine.

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 12:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt de redactie verzoeken dit topic te sluiten. Graag zelfs. Zijn we meteen van de nonsens reactie van geboren amsterdammers af.

stefine12
door stefine12 Jun 15, 2021 om 13:01
6 Antwoorden / 6 Vragen

En van die van jou!

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 13:13
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zo is dat. Als je meehuilers zoekt, kun je bij vrienden en familie terecht. Of misschien wil die geboren amsterdammer wat geld storten op je rekening. Hij is tenslotte zeer begaan en sociaal... Althans dat lijkt zo als je zijn reacties leest.

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 15, 2021 om 13:22
355 Antwoorden / Vragen

Jakkes Sprietje. Trol.

Stefine, mijn medeleven.

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 13:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zou de definitie van trol eens opzoeken als ik jou was. Wat heeft een TS trouwens aan ach en wee en oh wat erg? Wordt hij of zij daarmee geholpen? Nee dus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 15, 2021 om 14:06
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje, voor wie Lidl te min is...

U heeft weer eens uw ware aard laten zien op dit forum : totaal geen empathie voor arme mensen.

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 14:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen

GA, ik heb je al eerder gewezen op je onterechte linkse interpretatie van mijn Lidl weerstand. En hoe weet jij of ik wel of niet empathie heb voor mensen met een laag inkomen? Hoe weet jij wat ik voor bepaalde mensen om me heen doe? Ik heb geen empathie voor klagers, dat klopt, want met klagen komt een mens nergens.

ne
door neodutchio Jun 15, 2021 om 14:30
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Helpt empathie TS verder? Het kan hard overkomen, maar met meehuilen gebeurd er ook niks. Als je naar links kijkt zie je rechts niet en andersom. In de ogen van TS is het schandalig dat er betaald moet worden voor een afbetalingsregeling. Maar aan de andere kant is het ook niet logisch dat het bedrijf kosten moet gaan maken voor de wensen van de klant. Het is niet de schuld van het bedrijf dat de klant niet kan betalen.

En Geboren Amsterdammer een trol? Meer een persoon met een behoorlijke eigen mening en zo vast houdt aan bepaalde zaken dat de realiteit uit het oog verloren wordt.

panter22
door panter22 Jun 15, 2021 om 15:38
6599 Antwoorden / Vragen

Veranderen doe je niets aan die extra €5 per termijnbetaling om de schuld van de tandarts af te lossen.
Het mag wettelijk gezien en dat is het dan.
Als ik hier de reacties lees van mensen met een goed inkomen, dan lijkt het heel gemakkelijk om zeer zuinig te leven en te sparen.
Dat is voor hen een eigen keus en niet een gedwongen keus zoals met een minimum inkomen.
En dat gemopper op de Geboren Amsterdammer mag wat mij betreft wel ophouden. Ik ben het ook niet altijd met hem eens, maar hij is meelevend en heeft een sociaal hart.

ju
door juliomariner Jun 15, 2021 om 16:06
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Sociaal hart? Zolang de mensen wel een Nederlands paspoort hebben ( schrijft hij zelf)

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 18:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een sociaal hart toon je door daden, niet door hier ach en wee te roepen. Iedereen kan hier mooie meelevende woorden neer plempen.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2021 om 00:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan GA vier keer € 5,00 overmaken aan de Ts. Zijn we van dat geklaag ook af.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 16, 2021 om 02:39
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

U bent weer hondsbrutaal met uw woorden.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2021 om 23:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Kunt u dat niet missen dan met uw boven modaal inkomen?

me
door mein33 - Jun 15, 2021 om 15:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als er direct bij de tandarts zou moeten worden afgerekend, dan had u niet eens de gelegenheid gekregen om in termijnen te betalen.
M.a.w. wees blij dat dat nu wel kan, al is hier dan wel een kleine bijdrage in de extra kosten aan verbonden.

Waarom beschuldigd u hen 'uitbuiters' te zijn, zij leveren u een dienst en daarvoor mag (toch wel)een vergoeding in rekening worden gebracht.
Uw tandarts is dan ook een 'uitbuiter', want het incasseren van de rekening via Infomedics is voor hem/haar ook niet 'gratis' en hij/zij heeft deze kosten dan ook al doorberekend in de tarieven, handige jongens/meisjes die tandartsen. :-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 16, 2021 om 00:08
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein33,

Voor u is die 5 euro geen hoog bedrag, voor TS en veel arme mensen wel.

Waar het omgaat is, dat de privatisering van de zorg de armen treft : dit neoliberale systeem zorgt voor een tweedeling in de zorg :sterker nog : door deze marktwerking zijn er ziekenhuizen gesloten terwijl door Corona blijkt, dat we deze ziekenhuizen hard nodig hadden (er werden patiënten maar Duitse ziekenhuizen gestuurd.)

Zorg is dus een handelswaar geworden en ik pleit daarom naar terugkeer van het Ziekenfonds (Het Nationaal Zorgfonds).

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2021 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat sluiten van dat ziekenhuis had corona echt niet tegengehouden of eerder verholpen.

Help met uw vorstelijke inkomen deze Ts en u  bent een held in haar ogen en nu bent u alleen een praatjesmaker.

Ik neem tenminste aan dat de Ts een witte autochtoon is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 16, 2021 om 02:40
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Wat bedoelt u met die laatste zin? Met die gesloten ziekenhuizen hadden we wel een groot deel van die Corona patiënten kunnen opvangen.

ne
door neodutchio Jun 16, 2021 om 08:17
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Euh Amsterdammer, welk personeel had u er in gezet? Het is best leuk om een ziekenhuis te hebben, maar er is een zwaar te kort aan ziekenhuispersoneel. Of gaat u daar ook iets voor verzinnen? Maar dan graag wel met een financiële onderbouwing hoe dit voor elkaar zou kunnen komen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 16, 2021 om 18:42
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Ik denk aan militairen.

ne
door neodutchio Jun 16, 2021 om 22:34
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig maar dat we genoeg medisch onderlegde militairen hebben. En met militairen kunnen ziekenhuizen blijvend open gehouden worden? Ik vroeg om een onderbouwing, niet om een zoveelse gedachtenkronkel.

me
door mein33 Jun 16, 2021 om 23:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Sluiten van een paar militaire ziekenhuizen een oplossing misschien.  :-)))

sp
door spikkel Jun 17, 2021 om 00:43
148 Antwoorden / 5 Vragen

Nog een laatste advies dan maar. De volgende keer de kies laten trekken i.p.v. een wortelkanaalbehandeling ? Kost gemiddeld zo'n 50 euro waarvan je iets meer dan een tientje zelf moet betalen. Probleem opgelost. Ik ben er op die manier al 3 kwijtgeraakt in korte tijd.