Shadowfax
door Shadowfax Dec 30, 2021 om 14:19
Geldzaken & recht

Beschikbaarheid vermeld in contract?

Ik heb gereageerd op een vacature als oproepkracht waarbij je dus ook in de avonden en weekenden moet werken. Het bedrijf is 24/7 open en je kunt dus werken wanneer je wilt. Voordat ik op gesprek ga bij het bedrijf zelf heeft het uitzendbureau mij al gevraagd om mijn beschikbaarheid in te vullen. Opzich kan ik nu alle dagen savonds werken en in het weekend ook. Ik heb dat ook aangegeven maar als de sportscholen en dergelijke weer open gaan veranderd dat weer natuurlijk.

Nu vraag ik me af: Is het tegenwoordig gebruikelijk om de beschikbaarheid van een oproepkracht te vermelden in een contract? Ik heb vaker min-max contracten gehad en daarin stond alleen dat ik 3-24 uur beschikbaar moest zijn voor werk en dat het bedrijf open is van 8 tot 18 uur. Mijn beschikbaarheid werd pas besproken toen ik eenmaal aangenomen was.

2286 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Dec 30, 2021 om 14:44
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat u uw uren moest doorgeven, is dat voor het contract of is dat voor het bedrijf zodat ze een afweging kunnen maken of ze u kunnen gebruiken? Werken wanneer je wilt zal het niet zijn, er zal een planning zijn en als u op momenten kan werken wanneer er toch al genoeg bezetting is, waarom zouden ze u dan inhuren?
Wellicht is het ook handig om een afweging te maken wat belangrijker is. Zoekt u een bijbaan om geld mee te verdienen, of wilt u tussen uw vrijwillige bezigheden nog wat werken? Sorry dat ik het zeg, maar als bij mij iemand kwam solliciteren die niet kan werken vanwege een sportschool, dan nam ik die niet aan. Sporten kan je namelijk ook doen op de momenten dat je niet aan het werk bent. Je plant je prive zaken om je werk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 30, 2021 om 14:45
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat is heel normaal dat men in het contract daarom vraagt. Bijv. welke uren wel en welke niet, afstand tot werkplek etc. Op basis van deze overeenkomst is werken na 18 uur dus normaliter niet aan de orde zoals ik het lees.

Shadowfax
door Shadowfax - Dec 30, 2021 om 15:00
14 Antwoorden / 13 Vragen

"Sorry dat ik het zeg, maar als bij mij iemand kwam solliciteren die niet kan werken vanwege een sportschool, dan nam ik die niet aan. Sporten kan je namelijk ook doen op de momenten dat je niet aan het werk bent. Je plant je prive zaken om je werk."

Je snapt mij verkeerd denk ik.Het gaat om een contract van 3-24 uur. Ik heb mezelf nu op maandag-vrijdag van 8-22 uur op beschikbaar gezet en in de weekenden van 9 tot 17 uur. Als de sportscholen weer open gaan wil ik mijn beschikbaarheid op de maandag, mijn vaste sportdag, aan kunnen passen van 8-17 uur.
Daarom vroeg ik me af of die beschikbaarheid ook zo in je contract komt te staan. Zodat je later kunnen zeggen van ho ff je moet van 8-22 uur beschikbaar zijn op maandagen en mijn aanpassing dus niet accepteren.

rj
door rjw Dec 30, 2021 om 16:25
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Over het algemeen wordt beschikbaarheid regelmatig opnieuw bekeken. Het is dus niet zo dat je tot in lengte van dagen vast zit aan wat je nu opgeeft. En als een werkgever zo star is dat het niet mogelijk is om een andere beschikbaarheid te bespreken moet je je afvragen of je daar wel wilt werken. Er is momenteel werk genoeg, dus voorlopig is het even de werknemer die aan zet is (al moet je natuurlijk ook weer niet je hand overspelen).

gerbera
door gerbera - Dec 30, 2021 om 15:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft, als sportscholen weer opengaan veranderd uw beschikbaarheid maar zo werkt dat niet. Als u opgeeft welke uren u beschikbaar bent zal het bedrijf daar in de planning rekening mee houden. Dus sportschool open of dicht u zal zich aan die uren dienen te houden en kunt u niet zomaar zeggen "sorry" ik ga sporten dus kan even niet. Mogelijk dat u dan met uw werkgever overeen kan komen dat uren op een bepaalde dag aangepast kunnen worden. Het is dus heel normaal dat een bedrijf om uw beschikbaarheid vraagt waarbij het kan zijn dat ze u niet aannemen omdat de door u opgegeven uren niet in hun schema passen.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 30, 2021 om 15:21
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Als u weet wanneer de sportscholen weer open gaan kunt u in overleg uw beschikbaarheid bijstellen.
Als u een contactuele beschikbaarheid heeft dan de duur daarvan uitdienen.

Donuts
door Donuts - Dec 30, 2021 om 15:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Om problemen te voorkomen zet je beschikbaarheid op maandag dan van 8 - 17 uur. Aangezien je in de weekenden tot 17 uur wilt werken blijkbaar, kun je ook overwegen om op zaterdag- of zondagavond te gaan sporten.

sw
door swat1500 - Dec 30, 2021 om 15:49
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Als u opgeeft 24/7 beschikbaar te zijn bouwt u voor u zelf te weinig mogelijkheden om werkzaamhede te weigeren omdat u graag wilt sporten zodra dit weer mogelijk is. Als u een aantal malen verstek laat gaan ondanks het door u aangegeven 24/7 beschikbaar zijn zal het bedrijf snel afscheid van u nemen of niet meer inplannen.

panter22
door panter22 - Dec 30, 2021 om 16:12
6599 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf is 24/7 open en jij wilt alleen in de mooie uurtjes werken.
Zo'n bedrijf heeft behoefte aan mensen die 's nachts ingezet kunnen worden. Dus van 22.00 uur tot de volgende dag 8 of 9 uur.
Jij wilt dan niet. Je wilt alleen werken op tijden wanneer het jou past. Dat is duidelijk. Er wordt niet alleen  op normale winkeltijden gewerkt, je moet wel ruim beschikbaar kunnen zijn als dat nodig is. Logisch dat dit vooraf besproken wordt.
Het is dan maar de vraag of je aangenomen wordt.

Shadowfax
door Shadowfax - Dec 30, 2021 om 16:46
14 Antwoorden / 13 Vragen

Ho ho, in de vacature waarop ik gesolliciteerd staat dat men specifiek op zoek is naar mensen die van 8-22 uur kunnen werken en van 9-17 uur in het weekend.
Ze hebben een andere vacature voor de nachtdiensten.

Kortom ik voldoe precies aan wat ze vragen, daarom vraag ik ook of je de beschikbaarheid later aan kan passen. Ik wil namelijk laten zien dat ik flexibel ben maar ook een goede werk en prive balans.

panter22
door panter22 Dec 30, 2021 om 17:39
6599 Antwoorden / Vragen

Dan had je even moeten melden dat er verschillende vacatures waren.
Je hebt toch opgegeven dat je een wijziging wilt als de sportschool weer open gaat. Het is aan het bedrijf of ze daarmee akkoord gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 31, 2021 om 02:07
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Shadowfax,

Om welk bedrijf gaat het?

Ik raad u aan om lid te worden van een vakbond en bij hen uw vraag te stellen.

gerbera
door gerbera - Dec 31, 2021 om 15:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag was, mag dit in het contract opgenomen worden en het antwoordt is simpelweg ja. Ook in een "normaal"contract worden de werktijden opgenomen juist om gesteggel te voorkomen bij mondelinge afspraken. En om welk bedrijf het hier gaat is niet belangrijk maar slechts nieuwsgierigheid van de vraagsteller.