T
door T van D Jan 24, 2023 om 14:52
Geldzaken & recht

Betaling lidmaatschap Sportcity

Ik heb een sportschool abonnement bij Sportcity. Het betreft een maand abonnement. Iedere maand wordt per automatische incasso het lidmaatschap van mijn rekening afgeschreven. Ik heb echter ook de mogelijkheid om via de app van Sportcity betalingen vooruit te doen. Via de app kan ik mijn lidmaatschap betalen met behulp van IDEAL. Dit kan tot 12 maanden vooruit.

In december 2022 had ik besloten om alvast alle maandbedragen via de app vooruit te betalen voor 2023. Mocht er in het nieuwe jaar een prijsverhoging aankomen, wat mij zeer aannemelijk leek, dan had ik alvast een jaar vooruit betaald was mijn gedachte en dan had ik pas later last van de prijsverhoging. En inderdaad kwam er per januari 2023 een forse prijsverhoging. Ik heb voor heel 2023 dus al betaald maar moet nu alsnog het verschil bijbetalen. Mijn vraag is, mag Sportcity dit verschil incasseren bij mij? Ik heb dus een maand abonnement maar heb eind 2022 dus al alle maandbedragen betaald voor 2023 via de app van Sportcity voor het bedrag wat toen in de app stond.

5555 16 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jan 24, 2023 om 14:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik nu alvast naar de supermarkt ga en daar alvast geld klaarleg voor de komende maanden, zou ik dan ook nog de boodschappen krijgen voor de oude prijs?
Het was een leuke optie om het zo te doen, maar prijzen mogen aangepast worden. En dat staat los van wat er al betaald is.

T
door T van D Jan 24, 2023 om 15:11
Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet dat ik er zelf ongevraagd wat geld neerleg, Sportcity biedt zelf via de app de mogelijkheid om betalingen vooruit te doen, tot 12 maanden voorruit. Als het zo is dat dit tussentijds aangepast mag worden dan hoor ik graag waarom. Als je contributie betaald bij een vereniging, een jaar voorruit, mogen ze dan ook halverwege het jaar om meer geld vragen? Als ze het betaalde bedrag via de app als voorschot zien dan zou het wellicht mogen om het verschil te incasseren. Anders niet lijkt me

mahadma
door mahadma Jan 24, 2023 om 15:24
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Als voortuitbetalen garantie geeft op max prijs had ik 1000 liter euro 95 en 1000m3 gas betaald.

ju
door juliomariner Jan 24, 2023 om 16:56
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Persoonlijk vind ik een sportschool een jaar vooruit betalen niet zo verstandig.
Als ze door omstandigheden failliet gaan kun je fluiten naar je geld

ne
door neodutchio Jan 24, 2023 om 17:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als je een jaar in 1 keer betaald, dan krijg je een factuur voor die periode tegen een bedrag. Nu betaald u het tarief van 2022 voor 2023 zonder dat de normale jaarlijkse verhoging aangekondigd is.

mahadma
door mahadma - Jan 24, 2023 om 15:20
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Dat u geheel vrijwillig de jaar contributie voor uw school heeft voldaan zullen ze zeker waarderen. Als die betaling op basis van 2022 is gebaseerd en er komt een verhoging in 2023 zult u die dus ook zeker moeten betalen. Als er een verlaging zou komen zouden u moeten terugbetalen. Als dat fors is dan kunt u natuur voorstellen om de verhoging per maand te betalen. Of in 1, 2, of 3 x, maar medt dat dan wel bij de pennigmeester/financiele administratie. Of automatisch af laten schrijven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2023 om 15:29
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn korte antwoord: Ja, men mag dat incasseren tenzij de voorwaarden van uw overeenkomst anders bepalen, m.a.w. induien daar een vast tarief is genoemd dat niet verhoogd kan/mag worden. Ook bij Sportcity zal men geconfronteerd zijn met hogere energielasten. U wilt neem ik aan toch ook niet in koude accomodsatie sporten?

sw
door swat1500 - Jan 24, 2023 om 17:48
3777 Antwoorden / 0 Vragen

In de voorwaarden van uw abonnement zal ongetwijfeld iets staan over het jaarlijks vaststellen van de contributie. Daar heeft u en de aanbieder van het abonnement zich aan te houden.

rj
door rjw - Jan 24, 2023 om 21:53
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Even goed de voorwaarden checken. SportCity is een groot bedrijf dat al een behoorlijk aantal jaren bestaat dus ze zullen waarschijnlijk niet zomaar iets zitten te rommelen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 24, 2023 om 22:04
2049 Antwoorden / Vragen

Het klinkt alsof je alvast geld hebt overgemaakt zonder specificatie waar je voor hebt betaald. Als je ergens kunt lezen dat je je contributie voor de maanden a, b, c, ... voor het jaar 2023 hebt betaald kunnen dat niet zomaar alsnog verhogen.

marita5
door marita5 - Jan 24, 2023 om 23:06
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo T van D ,

Ik heb dus een maand abonnement maar heb eind 2022 dus al alle maandbedragen betaald voor 2023

Wanneer gaat de prijswijziging in?

De prijswijziging gaat pas in op je eerstvolgende betaalmoment na 15 januari 2023, of aan het einde van de looptijd van je lidmaatschap. We hebben op 16 december 2022 een e-mail of brief gestuurd met persoonlijke informatie over de nieuwe prijzen.

Lees hier veelgestelde vragen , klik op de rode regel .

https://www.sportcity.nl/veelgestelde-vragen/prijswijziging-2023

De voorwaarden :

Artikel 7 Prijs en prijswijzigingen

1. Het abonnementsgeld wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst overeengekomen.

2. De Ondernemer maakt eventuele prijsverhogingen 4 weken voorafgaand genoegzaam bekend.

3. In het geval van een prijsverhoging, heeft de Consument het recht om de Overeenkomst binnen 4 weken na de bekendmaking van die verhoging door Ondernemer te ontbinden.
Het vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de periode na de ontbinding, wordt dan door Ondernemer terugbetaald.
Het door Consument verschuldigde abonnementsgeld wordt dan wel herberekend naar de feitelijke abonnementsperiode.

4. De mogelijkheid tot ontbinding uit lid 3 is niet van toepassing op prijsaanpassingen op basis van het CBS-prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties of op prijsaanpassingen die direct voortvloeien uit de wet, zoals een btw-verhoging, tenzij een dergelijke prijsverhoging door Ondernemer bekend wordt gemaakt binnen 3 maanden na totstandkoming Overeenkomst.
In dat laatste geval heeft Consument tot 3 maanden na totstandkoming Overeenkomst het recht tot ontbinding. Het vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de periode na de ontbinding, wordt dan door Ondernemer terugbetaald.
Het door Consument verschuldigde abonnementsgeld wordt dan wel herberekend naar de feitelijke abonnementsperiode

1paul
door 1paul - Jan 25, 2023 om 11:49
3143 Antwoorden / 0 Vragen

lees de voorwaarden, hierin staat hier vast iets over, ben je er het niet mee eens dan zeg je je lidmaatschap per direct op en vorder je je vooruitbetaalde bedrag terug!

gerbera
door gerbera Jan 25, 2023 om 12:12
7361 Antwoorden / 14 Vragen

haperde er iets, uw reactie staat er 6x☺☺

1paul
door 1paul Jan 26, 2023 om 09:06
3143 Antwoorden / 0 Vragen

ja de site liep niet lekker, kwam steeds te staan dat de pagina niet bestaat!

1paul
door 1paul - Jan 25, 2023 om 11:49
3143 Antwoorden / 0 Vragen

lees de voorwaarden, hierin staat hier vast iets over, ben je er het niet mee eens dan zeg je je lidmaatschap per direct op en vorder je je vooruitbetaalde bedrag terug!

1paul
door 1paul - Jan 25, 2023 om 11:49
3143 Antwoorden / 0 Vragen

lees de voorwaarden, hierin staat hier vast iets over, ben je er het niet mee eens dan zeg je je lidmaatschap per direct op en vorder je je vooruitbetaalde bedrag terug!

1paul
door 1paul - Jan 25, 2023 om 11:49
3143 Antwoorden / 0 Vragen

lees de voorwaarden, hierin staat hier vast iets over, ben je er het niet mee eens dan zeg je je lidmaatschap per direct op en vorder je je vooruitbetaalde bedrag terug!

1paul
door 1paul - Jan 25, 2023 om 11:50
3143 Antwoorden / 0 Vragen

lees de voorwaarden, hierin staat hier vast iets over, ben je er het niet mee eens dan zeg je je lidmaatschap per direct op en vorder je je vooruitbetaalde bedrag terug!

1paul
door 1paul - Jan 25, 2023 om 11:51
3143 Antwoorden / 0 Vragen

lees de voorwaarden, hierin staat hier vast iets over, ben je er het niet mee eens dan zeg je je lidmaatschap per direct op en vorder je je vooruitbetaalde bedrag terug!

mo
door mof - Jan 25, 2023 om 12:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als er niet expliciet in de algemene voorwaarden staat dat u gevrijwaard bent van prijsverhogingen bij vooruitbetaling dan is dit gewoon een maandabonnement en bent u het maandelijks bedrag schuldig. Ook na prijsverhoging.

mo
door mof - Jan 25, 2023 om 12:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als niet expliciet in de voorwaarden staat dat u bent gevrijwaard van prijsverhogingen bij vooruitbetaling dan moet u ze gewoon betalen. U heeft een jaarabonnement met maandelijkse termijnen.

mo
door mof - Jan 25, 2023 om 17:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een jaarabonnement met maandelijkse termijn betaling. Als niet expliciet in de algemene voorwaarden wordt vermeld dat bij vooruitbetaling geen verhogingen worden berekend bent u gewoon gehouden aan de prijsverhogingen.