Fa
door Fam. Ouwehand Oct 4, 2020 om 13:49
Geldzaken & recht
Betalingstegeling

Met Incassoburo  bosveld een betalingsregeling afgesproken, die we ook strikt nakomen.
Nu vragen ze of wij meer kunnen aflossen , en willen onze bankgegevens inzien.
Voldoen wij hier niet aan , dan vervalt de regeling.
Mag dit zomaar ???

6388 14 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Oct 4, 2020 om 14:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, die informatie mag Bosveld aan u vragen. U hoeft daar vanzelfsprekend niet aan mee te werken, maar dan heeft Bosveld inderdaad het recht de regeling te laten vervallen.

il
door iljaha Oct 5, 2020 om 16:22
179 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag niet. Een incassobureau is geen deurwaarder.

diumenge
door diumenge Oct 5, 2020 om 18:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen
diumenge
door diumenge - Oct 4, 2020 om 14:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er is een betalingsregeling afgesproken omdat je een ergens een (flinke) schuld hebt.

Indien je de gevraagde gegevens verstrekt, zijn er vermoedelijk twee uitkomsten mogelijk: alles blijft bij het oude óf er wordt geconstateerd dat je meer kan aflossen en de regeling wordt daarop aangepast.

Dat laatste lijkt mij ook redelijk, je hebt immers een schuld ergens.

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2020 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoelang die betalingsregeling al loopt, maar in de tijd kunnen zaken veranderen, verbeteren.

Maar hierover zal beslist iets staan in de lopende regeling.

Verstrek die gegevens en u weet waar u aan toe bent.

rj
door rjw - Oct 4, 2020 om 15:00
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als er niets is veranderd (waardoor je dus niet meer kunt aflossen) verandert er niets aan de regeling. Prima. Aan de andere kant, als je nu meer kunt aflossen is het best wel logisch dat je dat doet. Is zowel goed voor de schuldeiser die eerder zijn geld terug heeft en goed voor jezelf omdat je eerder van je schuld af bent.

ma
door malty - Oct 4, 2020 om 15:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk staat er geen herzieningsclausule in de afbetalingsregeling, anders zou Bosveld niet zo'n dreigende brief sturen.
Wanneer uw inkomen aanzienlijk verbetert is zou Bosveld een hogere aflossing kunnen eisen.
Lees eens https://vantill.nl/kan-een-betalingsregeling-eenmalig-worden-herzien/

rj
door rjw Oct 4, 2020 om 16:15
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Zo dreigend is de brief nu ook weer niet. TS krijgt 2 weken om de gegevens aan te leveren, meer dan genoeg tijd lijkt me.

ma
door malty Oct 4, 2020 om 16:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat dacht u van het opzeggen van de afbetalingsregeling?

tijger1
door tijger1 Oct 4, 2020 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een afbetalingsregeling is een gunst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 4, 2020 om 18:08
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Familie Ouwehand,

Het antwoord op uw vraag is : nee, dat mag niet zomaar.

Enkele vragen :

Was bij de eerste betalingsregeling een advocaat betrokken?
Zo ja, neem dan contact op met de advocaat.

Hoe hoog is de schuld?

Wat is de aflossing per maand?

diumenge
door diumenge Oct 4, 2020 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom mag dat niet? Onderbouw eens.

Waarom al die tegenvragen? Geef de relevantie eens aan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 4, 2020 om 19:00
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Diumenge,

Er zijn afspraken gemaakt : een betalingsregeling.

Beide partijen zijn hierover accoord gegaan.

diumenge
door diumenge Oct 4, 2020 om 19:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TS heeft een schuld, die hij/zij moet betalen. Daarover zijn inderdaad afspraken gemaakt, maar daar jij niet weet wat er in die afspraken staat (bijvoorbeeld dat periodiek de regeling herzien kan worden) weet je dus ook niet of wat er nu in de aanschrijving staat wel of niet mag (op basis van de afgesproken regeling).

Nogmaals, waarom zijn de andere zaken zoals hoogte van de schuld en aflossing per maand van belang?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 4, 2020 om 19:41
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Diumenge,

Ik heb diverse betalingsregelingen gehad, wel via een advocaat.

Ik heb nog nooit meegemaakt, dat de tegenpartij plotseling een hoger aflossingsbedrag wilt....: mijn advocaat zou direct actie ondernemen.

diumenge
door diumenge Oct 4, 2020 om 20:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De tegenpartij wil niet plotseling een hoger aflossingsbedrag, de tegenpartij wil weten of er een hoger aflossingsbedrag mogelijk is.

De meeste mensen zullen die ook niet via een dure advocaat afhandelen.

Nogmaals  nogmaals, waarom zijn de andere zaken zoals hoogte van de schuld en aflossing per maand van belang?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 4, 2020 om 20:40
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Diumenge,

Er is ook nog zoiets als privacy.

Ik ben gewoon nieuwsgierig om welk bedrag het gaat en hoeveel het termijnbedrag nu is: ik kan dan een beter beeld vormen over deze vreemde kwestie.

PS: Hoe zou u het vinden als uw bank plotseling inzage wilt in uw financiën omdat uw bank de maandelijkse hypotheekaflossing wilt verhogen?

tijger1
door tijger1 Oct 4, 2020 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dan uw hypotheekvoorwaarden maar eens door. Die mogelijkheid heeft de bank niet.

En dan iemand verwijzen naar een advocaat, terwijl die persoon ongetwijfeld al een flinke schuld heeft? Dwaasheid en dan zeker weer het verhaal dat het eerste gesprek gratis is.

Het zal  hier niet gaan om een schuld van € 500,00 die in 10 termijnen wordt afgelost.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 4, 2020 om 21:25
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tijger1,

Laten we nou maar eerst even wachten op de reactie van TS.

Dit is een vreemde kwestie.

Er zijn veel "cowboys" bij incassobureaus.

Mijn inziens gaat dit incassobureau "buiten zijn boekje".....

diumenge
door diumenge Oct 4, 2020 om 21:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Precies, er is ook nog zoiets als privacy. Maar, geboren amsterdammer waarom wil je dan uit nieuwsgierigheid weten om welk bedrag en aflossing het gaat, terwijl dat totaal niet relevant is. Ook niet om 'een beter beeld vormen over deze vreemde kwestie' te vormen.

Zoals Tijger1 al opmerkt, de PS gaat helemaal nergens over.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 4, 2020 om 21:42
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Diumenge,

Het schuldbedrag is wel degelijk van belang, evenals het betalingstermijnbedrag.

Gaat het om 500,5000 of 50 000 euro?

diumenge
door diumenge Oct 4, 2020 om 21:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 4, 2020 om 22:05
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Diumenge,

Hiermee kan TS "licht op de zaak werpen"....

Ook ben ik benieuwd hoelang de huidige betalingsregeling al duurt.....

Donuts
door Donuts Oct 4, 2020 om 22:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Geboren Amsterdammer, uw reacties vertonen grote overeenkomsten met die van Magnum007. Oh, wacht...

diumenge
door diumenge Oct 4, 2020 om 22:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoveel onzin moet je wel over twee accounts verspreiden.

Donuts
door Donuts Oct 4, 2020 om 22:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Diumenge: +10

justmeagain
door justmeagain Oct 5, 2020 om 01:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum. Zo grappig om te lezen dat u spreekt over "mijn advocaat" die afspraken voor uw betalingsregeling heeft gemaakt.
Ik zeg met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat "uw advocaat" niet van u is maar van alle belastingbetalers.

Wat was uw betalingsregeling? Voor hoelang? Hoeveel schuld had u? Wat lostte u maandelijks af? Vindt u niet dat de staat uw schuld had moeten aflossing dmv een basisinkomen?

gerbera
door gerbera Oct 5, 2020 om 13:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@ A'dammer, als u het zo hoog op heeft met privacy dan gaat het u, op zijn Amsterdams gezegd, geen moer aan hoe hoog de schuld van de TS is.

mi
door miennaamishaaz - Oct 4, 2020 om 21:26
725 Antwoorden / 1 Vragen

Officieel mogen ze de regeling niet enkelzijdig wijzigen

1 als de betalingsregeling in bijzijn van een advocaat/rechter is geregeld dan is dit bedrag bindend
2 Stel u hebt een schuld van 15000 en betaalt iedere maand 400 euro. {termijn van ongeveer 3 jaar}
Voorbeeld:

Uw inkomen is 1300 euro per maand
Huurtoeslag dat u krijgt is 400 euro
zorgtoeslag dat u krijgt is 100 euro
Huur dat u betaalt: 700 euro
internet/mobiel: 100 euro {schatting}
Eten/drinken: 100 euro {slim inkopen/inslaan tijdens aanbiedingen} {op de lange termijn goedkoper}
Auto: 100 euro
zorg 180 euro
stroom/gas 100 euro
verzekeringen: 20 euro
belastingen: 40 euro
schulden: 400

Dit betekent dat u nog: 60 euro overhoud voor overige zaken/noodgevallen.
_________________
Als je deze berekening bekijkt zou het incasso-bureau die 60 euro die u volgens deze berekening overhoud ook graag willen hebben,
Waardoor u geen Nood-pot kan opbouwen, indien u een {defecte vaatwasser heeft}
3 U kunt het beste contact opnemen met het Incasso bureau dat u niet akkoord gaat met hun aanvraag om de regeling te laten wijzigen. {u kunt als reden opgeven dat u niet het Kapitaal heeft om meer per maand te kunnen betalen}

john devries
door john devries Oct 5, 2020 om 11:43
216 Antwoorden / Vragen

Geweldig advies.Maar ga jij het restant van de vordering voor TS betalen als het incassobureau de regeling opzegd en het totale bedrag vordert  ? Waar lees je in de brief dat dat het incassobureau de regeling wil wijzigen ?

mi
door miennaamishaaz Oct 5, 2020 om 16:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

@John.
dat is de 2e alinia van onder.

Waarbij ze zeggen dat de regeling komte te vervallen.

Afhankelijk van hoe je het interprenteerd kan je het zien dat ze de huidige ook willen laten vervallen

1paul
door 1paul Oct 6, 2020 om 08:31
3135 Antwoorden / 0 Vragen

de berkening die jij maakt willen hun dus ook maken!!!!

GD
door GD Oct 6, 2020 om 22:14
Antwoorden / Vragen

Ik wil hier toch even op reageren.
Mien, hoe kom jij aan 400 euro huurtoeslag per maand bij een inkomen van 1300 euro?
En ook die 100 euro zorgtoeslag is niet correct.
Ik heb iets meer dan 1300 euro per maand inkomen en ik krijg voor een heel jaar 54 euro huurtoelsag.
En 72 euro zorgtoeslag.

Ik ben benieuwd waar die enorme bedragen van huur en zorgtoeslagen vandaan komen?

Kan je dat toelichten?

mi
door miennaamishaaz Oct 7, 2020 om 11:23
725 Antwoorden / 1 Vragen

@GD,

dit is gewoon een ruwe berekening, waardes kloppen niet met wat actueel is, heb het alleen als voorbeeld genomen.
ik had afgeronde waardes genomen omdat dit een berekening gemakkelijker laat zien.

{Huurtoeslag is inderdaad inkomen en Huur afhankelijk. want iemand met een laag inkomen en hoge huur krijgt meer huurtoeslag} dan iemand met een laag inkomen en lage huur.

justmeagain
door justmeagain - Oct 5, 2020 om 01:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

@miennaamishaasz
In dit rijtje klopt naar mijn mening 1 ding niet, de kosten voor de auto. Laten we zeggen 10 euro per week brandstof. Is 40 euro. Verzekering 20 euro maakt 60 euro wegenbelasting 20 euro zitten we op 80 euro.

Maar heeft die auto geen apk, onderhoud, en afschrijving nodig? Dat redt je nooit met 100 euro. En als je in zo'n financiële situatie zit is pech met de auto een doodsteek. Dus beter de auto verkopen en in betere tijden weer iets aankopen.

Boesta
door Boesta - Oct 5, 2020 om 12:14
27 Antwoorden / Vragen

Mijns Inziens kunnen ze niet zomaar de overeengekomen betalingsregeling eenzijdig opzeggen. Daar moet een grondige reden voor zijn. Die is er niet, u komt uw regeling na. Als u niet mee wilt werken zou uw originele afspraak gewoon geldig moeten blijven.

Ik raad u aan om contact op te nemen met het Juridisch loket. Dan krijgt u hulp waar u wat aan heeft. Omdat ze dreigen dat u voor 15 october moet voldoen aan hun nieuwe eissen. raad ik u aan snel telefonisch contact op te nemen met het Juridisch loket, zodat u nog voor 15 october kunt reageren naar het incassobureau..

lampje1watt
door lampje1watt - Oct 5, 2020 om 13:44
35 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zouden ze niet mogen helpen om sneller van een schuld af te komen?
Dat is de indruk die ik uit de brief haal, het zou iets duidelijker kunnen.

Neem contact op als de bief u niet duidelijk is,
op de eerste pagina van bosveld.nl staat een telefoonnummer en email
Goede incassobureaus zijn doorgaans redelijk, opstellen van vriendelijke brieven gaat sommege misschien niet natuurlijk af

U heeft een betalingsregeling overeengekomen die goed opgevogld wordt, waarscheinlijk is het voldoende als u doorgeeft dat de huidige regeling goed bevalt en u geen reden ziet die te wijzigen.

latevogel
door latevogel - Oct 5, 2020 om 19:42
86 Antwoorden / 0 Vragen

In beginsel geldt dat een betalingsregeling niet eenzijdig door de schuldeiser kan worden opgezegd zolang de debiteur aan zijn verplichtingen uit hoofde van die regeling voldoet. Zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel mogelijk, zoals onlangs het geval was in een procedure bij het Gerechtshof Amsterdam. Het is echter verstandig om niet op een dergelijke uitzondering te vertrouwen, maar in plaats daarvan – met het oog op financieel betere tijden – in de betalingsregeling een herzieningsclausule op te nemen die rekening houdt met een verbetering van de financiële positie van uw debiteur. Zo voorkomt u onnodige vertraging in de betaling van uw facturen.
Aldus Van Till Advocaten in Amsterdam in advies aan schuldeisers.

Hierin lees ik dat u niets hoeft te vrezen zolang u zich aan de afgesproken verplichtingen houdt. En uit uw geposte brief begrijp ik dat u zich tot heden aan de afspraken heeft gehouden. Toch zou ik als u echt veel meer bent gaan verdienen, meer af gaan lossen en aan Bosveld de gevraagde informatie verstrekken zodat u, mocht het tot een rechtzaak komen, kunt aantonen dat u steeds uw medewerking heeft verleent. Ik begrijp dit incassobureau trouwens niet, u heeft zich keurig aan de afspraken gehouden, wat is er veranderd en waarom stelt Bosveld zich opeens zo op?

P.S. In de procedure bovengenoemd bij het Gerechtshof Amsterdam ging het om een schuld van 18.000 euro en een afbetaling van 50 euro per maand. Met deze regeling zou het zonder renten 30 jaar duren voordat de schuld vereffend was. De financiële situatie van de schuldenaar was inmiddels aanzienlijk verbeterd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 5, 2020 om 20:03
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Latevogel,

Uw laatste vraag (het waarom?) is voor mij ook een raadsel.

Daarom zou ik graag de cijfers willen weten, zoals in uw laatste alinea.

Helaas heeft de Topicstarter nog niet gereageerd zodat goed advies niet mogelijk is.

latevogel
door latevogel Oct 5, 2020 om 20:47
86 Antwoorden / 0 Vragen

We wachten af, morgen maar weer even een "blik" op de site werpen. ;)

diumenge
door diumenge Oct 5, 2020 om 21:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wellicht bevat de betalingregeling zo'n herzieningsclausule.

"Ik begrijp dit incassobureau trouwens niet, u heeft zich keurig aan de afspraken gehouden, wat is er veranderd en waarom stelt Bosveld zich opeens zo op?"

pino123
door pino123 Oct 6, 2020 om 16:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk ook dat de overeenkomst zo'n clausule bevat. Er wordt bekeken of de situatie is verbeterd en of de schuldenaar meer kan aflossen. Wat en hoe gaat ons niets aan zoals Amsterdammer steeds stelt, dit is namelijk de vraag niet.

1paul
door 1paul - Oct 6, 2020 om 08:44
3135 Antwoorden / 0 Vragen

Beste, afhankelijk van de overeenkomst die u afgesloten heeft kunnen ze deze niet zomaar wijzigen en al helemaal niet eenzijdig opzeggen, kontrakt is kontrakt, ook als dit een betalingsregeling betreft....

Ik snap dat ze, als u dit kunt missen, meer geld willen van u om als het kan de schuld sneller af te lossen, de vraag is echter of je daar zo maar mee in moet stemmen of dat het aan de tegenpartij is om te bewijzen dat uw inkomen omhoog is gegaan!

deze betalingsregeling kunnen ze echter niet zomaar opzeggen, wijs ze daarop....

zij moeten trouwens bewijzen dat u meer inkomen heeft en niet u in eerste instantie, wie eist bewijst immers, daarom ook dat ze u vragen (met de arm op de rug)  uw inkomen op te geven....

https://www.mulderijbedrijfsjuristen.nl/betalingsregeling-tussentijds-opzeggen/

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2020 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die betalingsregeling zal op verzoek van de schuldenaar zijn.

Er wordt simpel door dat bureau gevraagd of hij nog aan de eisen voldoet.

Is het inkomen hoger geworden, meer aflossen.

1paul
door 1paul Oct 6, 2020 om 10:19
3135 Antwoorden / 0 Vragen

dan moet het inkomen substantieel hoger zijn dan het eerder bij afsluiten was voor de rechter hierin meegaat....

op wiens verzoek de betalingsregeling afgesloten is doet niet ter zake, je kunt zelf ookw el bedenken dat dit vrijwel altijd op verzoek schuldenaar gebeurt, toch????

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 6, 2020 om 10:50
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Zo simpel is het niet.

Andere levensbehoeften, zoals de zorgverzekering, zijn ook duurder geworden.

Donuts
door Donuts Oct 6, 2020 om 11:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@GA: Het is in ieder geval wel simpel om uw Magnum007 account op non-actief te laten zetten.
Quote: Het is niet toegestaan om onder twee accounts actief te zijn op de Kassa-site. Wil je niet meer actief zijn en je account inactiveren? Mail de forumbeheerder via kassa-online@bnnvara.nl

pino123
door pino123 Oct 6, 2020 om 16:05
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Amsterdammer, zo simpel is het wel er zal namelijk gekeken worden naar wat de schuldenaar te besteden heeft en of er hierdoor niet meer af te lossen valt. Wat je dit hele topic stelt klopt van geen kant en snijdt nergens hout. Misschien moet u gewoon antwoorden op zaken waarvan u wel kennis van zaken heeft en topics waar u geen kennis van heeft laten voor wat het is. Scheelt een hoop ergernis en foute informatie.

Donuts
door Donuts Oct 6, 2020 om 16:25
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Pino123: +10.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2020 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Zo simpel is het wel. We hebben geen idee van de overeenkomst tussen de Ts en het incassobureau.

Het antwoord op zijn vraag: " Mag dit zomaar." Is nee, niet zomaar.

Maar lees uw overeenkomst door, dan weet u wat mag en niet.

1paul
door 1paul Oct 7, 2020 om 09:25
3135 Antwoorden / 0 Vragen

zoals deze deurwaarder aan het dreigen is mag niet eens, je kunt een klacht indienen bij de beroepsgroep....

ze mogen natuurlijk vragen aan je of je meer kunt betalen en als je inkomen omhoog gegaan is is het wijs om hier aan mee te werken maar dreigen met stopzetting mag gewoon niet, sterker, deze deurwaarder gaat zijn boekje te buiten in deze....

TS, vraag bedenktijd en vraag ze waarom ze hiertoe komen....

https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/deurwaarder-en-beslaglegging/onrechtmatig-beslag/

kijk ook naar de beslagvrije voet, zijn wel tools op het net waarmee je deze uit kunt rekenen, daar mogen ze nooit aan tornen....

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, de regeling is afgesproken en u houdt zich daaraan. Punt.

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Maar, erstaat niet dat de regeling wordt aangepast. U dient alleen de brief terug testuren. En eerlijk in te vullen. Uw bankgegevens hoeft u nietin te vullen, want de brief dient slechts om vast te stellen of de regeling moet worden aangepastof niet. Die mogelijkheid tot aanpassing is ws in de betalingsregeling opgenomen, in de kleine lettertjes, en dan mag het wel.