hh
door hhoek Feb 28, 2018 om 19:01
Geldzaken & recht

Bewonerscommissie alleen voor eigenaren

Een serviceflat in D. heeft een bewonerscommissie.
Maar alleen eigenaren van een appartement worden uitgenodigd voor een vergadering.
De huurders van een appartement worden buitengesloten.
Zij worden niet op de hoogte gehouden over de onderwerpen en besluiten in een vergadering.
Mag dit?
Alvast bedankt voor het meedenken.

6615 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 28, 2018 om 19:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Betreft dat dan een vergadering van de VVE? Daar heeft de huurder inderdaad niets te zoeken. De eigenaar/verhuurder zou de huurder op de hoogte moeten brengen van de onderwerpen en besluiten, als dat nodig is.

j85hekke
door j85hekke Mar 2, 2018 om 12:54
5 Antwoorden / 0 Vragen

Nee daar heb je als huurder zeker niets te zoeken maar als je een verhuurder hebt die zich daar ook nooit laat zien is het toch niet gek dat je als huurder je vragen gaat stellen als je er gaandeweg achterkomt wat de afspraken zijn. Zelf heb ik het ooit gehad dat ik een berisping kreeg van de verhuurder omdat ik me, van geen kwaad bewust, niet aan de nieuwe afspraak had gehouden! Ik bedoel maar, als je verhuurder ook geen moeite doet ben je klaar.

ro
door ron503 - Feb 28, 2018 om 19:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat mag want u bent als huurder geen lid van de VVE, de verhuurder is wel lid en behartigd de belangen voor de huurders. Als er belangrijke wijzigingen zijn aangenomen zal de verhuurder iedere huurder van informatie voorzien worden.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2018 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wellicht heeft de VvE een bewonerscommissie opgericht om gezamenlijk“gezellige en leuke dingen” te doen in die serviceflat. En dan staat het die commissie vrij om huurders uit te sluiten.

Huurders zouden zich dus moeten richten tot hun verhuurder(s), zodat deze wellicht ook namens de huurders willen spreken.

aurora1
door aurora1 - Feb 28, 2018 om 21:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Huurders kunnen terecht bij de huurbaas. Die is de vertegenwoordiging van de huurders in de VvE.
Als het een soort feestcommissie betreft dan moeten ze het zelf weten.

vd
door vdlieuw - Feb 28, 2018 om 22:02
211 Antwoorden / 6 Vragen

De term "bewonerscommissie" is misleidend want dat kunnen eigenaren en huurders (alle twee
dus bewoners) zijn. Als u er echt werk van zou willen maken dan zou u misschien toegelaten moeten worden maar dat ligt er ook weer aan hoe de "bewonerscommissie" op papier is geregeld en evt ook bij een KvK (Kamer van Koophandel) is geregistreerd met statuten en HH (Huishoudelijk Reglement).
Maar los daarvan, de VVE (Vereniging Van Eigenaren) is dus alleen voor eigenaren en niet voor huurders
(en als huurder misschien maar fijn ook want wie weet welke verantwoordelijkheden en extra kosten de eigenaren op zo'n vergadering voorgeschoteld krijgen). En zoals in de andere reacties al gezegd wordt, een goede eigenaar voorziet zijn huurder van de informatie die de huurder ook daadwerkelijk aangaat.
Als in zo'n VVE vergadering wordt besloten dat bijvoorbeeld de jaarlijkse bijdrage van het reservefonds met 1% verhoogd wordt en dit verder geen invloed heeft op de huur en dergelijke, dan heeft het totaal geen zin dat de eigenaar dit aan de huurder verteld, die kan met die info toch niets mee doen.

jo
door jorisw - Mar 1, 2018 om 09:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien toch even voor de zekerheid: betreft het hier de VvE vergadering of is er nog een andere bewonersclub? Bijvoorbeeld een activiteitencommissie of zo, heb ik ook wel een gezien in serviceflats.

hansje klein
door hansje klein - Mar 1, 2018 om 09:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Definitie van bewonerscommissie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewonerscommissie

fl
door flipflipsen - Mar 2, 2018 om 12:40
17 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is gewoon een probleem. Er is nog geen duidelijk wat en hoe in een gemengd complex (Eigenaren en huurders).

Een bewonerscommissie is iets anders dan een vergadering van de VVE.
Een bewonerscommissie is een commissie van de bewoners. Als huurder bent u ook een bewoner, dus zou het normaal zijn dat u ook hiervoor wordt uitgenodigd.

Di
door Dirk W - Mar 2, 2018 om 12:50
4 Antwoorden / Vragen

Zal hier een  V.V.E. betreffen, je hebt mensen die overal bij willen zijn met hun lange neus.

sc
door schijf01 - Mar 2, 2018 om 13:12
13 Antwoorden / 1 Vragen

Woon ook in een gedeeltelijk huur en koop appartement.
Wij hebben een huurdersvereniging opgericht en hebben een
zeer goed kontakt met de VVE en vergaderen daar regelmatig samen mee.
Het heeft geen enkele zin om als huurder op de bijeenkomsten van de
VVE aanwezig te zijn omdat ze daar heel andere belangen hebben
dan als huurder.

la
door lady100 - Mar 2, 2018 om 13:31
12 Antwoorden / 0 Vragen

Bewonerscommissie alleen voor huiseigenaren wonen in flats de bewonerscommissie voor huiseigenaren een vergadering beleggen is alleen bestemd voor huiseigenaren. Huurders van de flat kunnen ook een bewonerscommissie oprichten voor huurders.