jm
door jmhollander Dec 21, 2005 om 20:00
Geldzaken & recht

Bijmaken sleutel appartement

Ik ben een van mijn sleutels van mijn appartement kwijt. Om deze bij te laten maken heb ik het certificaat nodig dat bij het bestuur van de VVE ligt.

Dit bestuur weigert echter dit certificaat vrij te geven. In het regelement van eigenaren is opgenomen dat degeen die een sleutel kwijt is een nieuw slot moet kopen a 190 euro.

Mag de VVE weigeren het certificaat voor het bijmaken van een sleutel af te geven

22438 18 Rapporteer

trolline
door trolline - Dec 21, 2005 om 20:28
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,

Je zegt dat je EEN van de sleutels kwijt bent? Dan heb je er nog meer, dus je kan er nog laten bijmaken.

Heb je maar een sleutel, dan moet je altijd er meer bij laten maken, voor je er een verliest. Dit reglement zal je helaas moeten naleven en een nieuw slot moeten kopen. Op zich wel een veilig gevoel, omdat je de sleutel kwijt bent, maar wel een duur gevoel. Als je er niet onder uit kan komen, kan je ook nog naar een doe het zelf zaak om te kijken of je daar een goedkoper slot kan kopen.

Groetjes Ineke

pedissekali
door pedissekali - Dec 22, 2005 om 11:43
66 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dit mag. Met het verlies van de sleutel breng je de andere leden van de VVE schade toe, omdat onverlaten met die sleutel toegang kunnen krijgen tot gemeenschappelijk eigendom. Zeker omdat er na inbraak met sleutel geen braakschade is, en een juridisch gevecht met de verzekeringsmij zeker is.
Anders zou het zijn als je sleutel beschadigd zou zijn.
Sorrie dat ik geen prettiger antwoord heb.
gr,
Joost

ba
door bafr1940nn - Dec 23, 2005 om 14:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit een slot is met een certificaat kun je zonder dit certificaat geen sleutel bij laten maken(waarschijnlijk kan dit ook niet omdat er rechten op deze sloten en sleutels zijn) de sleutel zal bij de licentiehouder moeten worden besteld en het slot(cylinder)waarschijnlijk ook.

Succes

Frits

ke
door kers7334 - Dec 23, 2005 om 14:48
18 Antwoorden / 2 Vragen

Bij het antwoord van Joost sluit ik mij aan. Bekijk het eens vanuit de hoek van je medebewoners van dit gebouw. Zij zullen geen rustig woongenot meer (kunnen) hebben als ze weten dat een onverlaat zomaar het gebouw in kan met al of niet kwade bedoelingen.

Advies overigens voor iedereen. Laat nooit een naamkaartje op een sleutel(bos) achter. Dit voorkomt erger.

wi
door wings - Dec 23, 2005 om 16:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

mij lijkt het inderdaat dat jij het slot moet vernieuwen waneer dit in

het regelment staat

als je rechtsbijstand verzekerd ben zou ik eerst een contact opnemen

met deze verzekering en vragen of dit wel zo mag stel je voor als er een nieuw slot in komt is er ook een nieuwe cilinder met het gevolg dat iedere bewoner een nieuwe sleutel krijgt wie betaald deze sleutels dan sucses ermee en denk hierma eens over na en vertel dit aan het bestuur van vve met vriendelijke groet L Meers

je
door jenj - Dec 23, 2005 om 16:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zo op het eerste gezicht lijkt het een groot bedrag voor een cilinder. Maar reken eens even met mij mee, uw appartementen complex heeft minimaal één hoofdingang, daarbij ook nog een centrale toegangsdeur naar de bergingen. Deze twee cilinders zouden dus vervangen moeten worden binnen het sleutelplan. Hierbij komen voor elk huishouden minimaal drie sleutels bij, hiervan liggen de kosten altijd boven de €7,50 per stuk. Voor je eigen veiligheid zou ik ook de cilinder van je appartement vervangen. Het regelement is bekend, alleen vraag ik mij af hoe flexibel men is als je de sleutels b.v. bent kwijt geraakt door beroving/diefstal (proces verbaal is aanwezig) of door eigen schuld?

hy
door hydra62 - Dec 23, 2005 om 16:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je toetreedt tot een Vereniging van Eigenaren en dus een akkoord hebt gegeven voor het toe te passen reglement, lijkt het antwoord mij logisch. De prijs van een hoogwaardig, gecertificeerd slot met sleutels komt bij mij ook niet gek over in de oortjes. Hoe meer sterren, des te duurder het is.

Verder weet ik dat inderdaad voor het bijmaken van een gecertificeerde sleutel, het certificaat nodig is voor duplicatie. Dit wordt geregeld via het Sleutelmakersgilde. Reden hiervoor is natuurlijk om niet Jan en Alleman een duplicaat te kunnen laten maken, waardoor vaak ook het slot hoogwaardiger en dus duurder is.

Dupliceren van een sleutel zonder dit certificaat is dus in principe onmogelijk en maar goed ook.

ro
door ronny530 - Dec 23, 2005 om 16:49
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als het een sleutel van een gemeenschappelijke toegangsdeur betreft heeft de vve gelijk. Echter als het een sleutel van uw eigen voordeur betreft bent u vrij om er een adere cilinder in te zeteen dit is uw eigen verantwoording. Het is wel kortzichtig van de vve om meteen een nieuw slot te eisen.

Ronny.

ri
door rijksonnega - Dec 23, 2005 om 19:55
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het reglement is tijdens een vergadering voorgelegd aan de leden van de VVe en dat moet zijn goedgekeurd, derhalve heb je zelf de goedkeuring gegeven voor deze regel.

Als je het er niet mee eens bent, zul je op de eerstvolgende vergadering deze zaak aanhangig moeten maken, probeer voor de vergadering zoveel mogelijk medestanders te vinden.

Een nieuw slot van €150 is wel erg overdreven, een nieuwe sleutel kost ong.€50.

sukses.

ro
door ronny530 - Dec 23, 2005 om 20:14
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Vraagsteller heeft nog niet ge-antwoord om welke sleutel het gaat, is het er èèn van een toegangsdeur of van zijn eigen woning. Zolang dit niet bekend is kun je wel discusieren maar heeft het zin?

Ronny.

ri
door rijksonnega - Dec 23, 2005 om 20:48
7 Antwoorden / 3 Vragen

Bij een gebouw wat bestaat uit een aantal appartementen is het meestal zo dat de huissleutel tevens past op de sloten van ruimten die voor de bewoners toegankelijk zijn incl.de voordeur.Verstandiger zou zijn als de ingangen van buitenaf niet met een sleutel maar met een ky-card of een druppelsleutel te openen zijn.

Al iemand dan zijn ky-card of druppelsleutel kwijt is , kun je die makkelijk blokkeren.

ro
door ronny530 - Dec 23, 2005 om 21:06
2773 Antwoorden / 41 Vragen

dat is voor mij nieuw een sleutel die zowel op mijn huisdeur past en op de toegangsruimte. Kan er bij mij niet in en mocht het mogelijk zijn dan zou ik direct de cilinder in mijn voordeur vervangen want het is mijn voordeur.

Ronny.

jo
door joepi - Dec 23, 2005 om 22:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk bv. eens op deze site.

Dan zie je wat er zoal bij veilige sleutels komt kijken.

http://www.abrsecurity.com/veiligheidscilinders.htm

ro
door ronny530 - Dec 23, 2005 om 22:25
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ik wacht tot vraagsteller gereageerd heeft daarna kom ik er graag op terug.

Ronny.

ri
door rijksonnega - Dec 23, 2005 om 23:02
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ronnie,

je hebt gelijk ik bedoel dat de huissleutel meestal past op de voor alle bewoners toegankele ruimtes in het gebouw en NIET de voordeur , die gaat dan meestal met een ky-card of een druppelsleutel.

ro
door ronny530 - Dec 24, 2005 om 00:13
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Iedereen kan zich vergissen, maar laten we eerst vraagsteller afwachten die is de enige die opheldering kan geven.

de
door deek - Jun 7, 2007 om 01:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

heel simpel als het certificaat bij het bestuur ligt betekend dat dat ze de beveiliging in eigen hand willen houden het weigeren van uitgifte certificaat kan ik wel begrijpen maar een sleutel moet je bij hun kunnen nabestellen. ze kunnen je niet verplichten om je voor de kosten van een nieuw slot te laten opdraaien of je moet er toendertijd voor getekend hebben dus eerst alles goed nakijken.

staat het niet zwart op wit dan kunnen ze je het niet verplchten en zijn zij verantwoordelijk voor het sleutelplan.

vladja
door vladja - Jun 7, 2007 om 05:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Deek,

Deze vraag is van 21.12.2005.

Vladja