Tr
door Truusje1234 Jan 9, 2016 om 12:26
Geldzaken & recht

Bijstandsuitkering - Ik heb mijn auto naar de sloop gebracht, en daarna meteen een andere auto gekocht, maar nu wil de bijstand mij korten op de uitkering omdat het sloopgeld als winst word gezien. Mag dit?

Ik had een klein autotje welke teveel kosten zou krijgen bij een nieuwe APK. Deze auto is daarom op de sloop beland, en ik heb hier €150 voor gekregen. In die week daarvoor had ik ook al een aanbod van een kameraad gekregen om zijn autotje over te kopen voor €300. Eigenlijk kon ik niet heel veel missen, maar €150 toe op een auto kon ik met een beetje passen en meten nog
wel voor elkaar krijgen. Deze auto had nog 8 maand APK, viel in de goedkoopste belastingklasse, was een veel jongere auto, en had ook nog eens veel minder kilometers. Een goede aankoop, voor weinig geld dacht ik op dat moment. Aangezien ik ook een kind met een chronische huidziekte heb, is een auto voor mij haast noodzakelijk. Ik heb de wijzigingen omtrent de auto's netjes binnen de inlichtingverplichtingentijd doorgeven, en ik had als bewijsstuk voor de auto die naar de sloop was gebracht een kopie van de vrijwarring toegevoegd.
Nu werd ik echter gisteren door mijn gemeente gebeld. Ze wouden me vragen welk bedrag ik voor de auto had gekregen die naar de sloop was gebracht, ik heb meteen eerlijk gezegd welk bedrag ik hiervoor had gekregen, maar ik had hier geen bon van. Ik vroeg waarom ze de hoogte van het bedrag exact wouden weten. Nu wouden ze dit weten omdat dit bedrag werd gezien als inkomen. Nu gaan ze mij €150 korten op de eerst volgende uitkering, ondanks dat dit bedrag al volledig naar de andere auto is gegaan. Nu betaal ik voor mijn andere auto dus niet de €150 die ik met een beetje passen en meten nog kon missen. Maar ik betaal nu eigenlijk uiteindelijk €450. Als ze mij gaan korten op de uitkering betekend dat dat ik aankomende maand waarschijnlijk ook weer met mijn vaste lasten in de problemen ga komen. Eigen vermogen heb ik niet, wel nog een schuld waar ik een betalingsregeling voor heb lopen, dus ik kom niet eens in de buurt van de vermogensgrens.
In hoe verre mag de bijstand je korten op dingen wat je verkoopt? Kijk ik snap best dat wanneer ik veel auto's op jaarbasis op naam heb gehad, en wanneer ik deze telkens met winst zou gaan proberen te verkopen, dat je dan word gezien als handelaar. Of als ik meubeltjes ga pimpen, en deze frequent ga verkopen dit ook als bijverdienste word gezien.
Maar als ik bijv. mijn wasdroger ga verkopen, omdat ik extra geld nodig ben voor onvoorziene rekening dan zou het toch belachelijk zijn dat mijn "winst" gekort word? Eigenlijk geef ik het dus gewoon weg, en kan ik de rekening nog niet betalen. Nog een poos langer in de bijstand en ons huis is leeg. Voor die wasdroger heb ik misschien een jaar geleden wel hard lopen sparen, maar onze bijstand is soms gewoon even te weinig door een flinke rekening van bijvoorbeeld het eigen risico bij de zorgverzekering.

Zijn er vastgestelde grenzen of regels omtrent verkoop van (eigen) inboedel, auto etc?

19257 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2016 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit kan dus echt niet kloppen. Mocht u werkelijk gekort gaan worden, dien dan per omgaande een klacht in.

Als die korting bij voorbaat al problemen op gaat leveren, zou ik voor aankomende week maar een gesprek aanvragen, want dit is te gek.

diumenge
door diumenge - Jan 9, 2016 om 12:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij ook  niet te kloppen, daarnaast is het ook erg vergezocht van die gemeente. Ik neem aan dat er een beschikking volgt n.a.v. dit besluit, ga daar tegen in bezwaar.

De stelling dat de auto door deze actie eigenlijk € 450,00 kost klopt overigens niet.

Tr
door Truusje1234 Jan 9, 2016 om 13:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, u heeft inderdaad gelijk wat betreft die €450. Dit komt uit op €300 of niet? Nu ik er nog langer of na ga denken begin ik spontaan te stuntelen met de cijfers in mijn hoofd. Moest er inderdaad even over nadenken.

diumenge
door diumenge Jan 9, 2016 om 13:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, u zou kunnen stellen dat de auto u uiteindelijk maar € 150,00 heeft gekost. Door de actie van de gemeente is de opbrengst ongedaan gemaakt en kost de auto u weer de oorspronkelijke € 300,00.

fr
door frans56 - Jan 9, 2016 om 12:54
230 Antwoorden / 9 Vragen

Veel mensen beseffen niet dat bijstaand een vangnet is, geen hangmat.  Dit betekend dat ieder inkomen, waar dan ook vandaan gekort word op uw uitkering.  Dus ook "inkomen" uit verkoop van spullen op bv: marktplaats, etc... Ik ken persoonlijk mensen die  E 10,-  werden gekort omdat ze dit bedrag gewonnen hadden met het automatisch meespelen met de staatsloterij. Deze persoon had ook de grootste moeite om de gemeente ervan te overtuigen dat de geen auto en of rijbewijs had, de gemeente dacht van wel.  De reden: Haar zoon had haar ergens naar toe gebracht met zijn auto en zij had zijn benzine betaald met haar pinpas.  Dit is zeer terecht omdat bijstand gezamelijk word opgebracht door de rest van de nederlanders.

Tr
door Truusje1234 Jan 9, 2016 om 15:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit ben ik absoluut niet met je eens, en kan er slecht tegen dat je veel mensen als hangmat bestempeld. Alle nederlanders hebben recht op een bestaansinkomen, vele van deze mensen hebben er zelf ook jaren voor krom gelegen. En ook ik weet dat er profiteurs tussen zitten, maar je kunt hier niet iedereen over één kam scheren. Niet iedereen ziet de bijstand als een hangmat. Ik denk persoonlijk dat 75% van de mensen die in de bijstand zitten zorgen hebben. Vaak meer zorgen, dan iemand met een baan. Het eindeloos solliciteren zonder respons, de financiën die gedaalt zijn, frustraties, stress, maar vergeet vooral ook niet in te leven naar de reden waardoor iemand er in is gekomen. Zelf heb ik altijd in de horeca gewerkt, we waren 2 verdieners en wouden het huis verbouwen. Het leek ons beter dat ik een jaar zou stoppen met werken zodat ik de coördinatie op me kon nemen, en thuis was voor bouwvakkers met vragen. Ik was zelf ook best wel handig en had wel goed technisch inzicht, dus het zou de verbouwing alleen maar versnellen. We hadden het altijd erg goed wat betreft ons inkomen. Maar 2 maand nadat ik ontslag heb genomen om thuis bij de verbouwing te blijven is een kleine frustratie uitgelopen in een (zware) huiselijk geweld situatie. De koopwoning stond volledig op naam van mijn ex-partner, en we hadden geen samenlevingscontract of wat voor contract dan ook opgesteld omdat ik er nooit zo bij stil had gestaan dat ik geen rechten meer zou hebben als hij me aan zou geven dat ik er uit moest. Ik had ook nooit verwacht dat dat zou gebeuren, want als je elkaar 14 jaar kent, lief en leed hebt gedeelt en samen een kind heb verwacht je niet. En dat ik zo van de ene op de andere dag op straat zou kunnen komen te staan. Maar ik ben dus diezelfde avond nog met zwaar lichamelijk letsel op straat komen te staan. Of misschien kan ik beter zeggen: komen te liggen. Ik ben bloedend, en buiten bewustzijn het huis van mijn ex uitgesleept en kwam weer bij bewustzijn buiten bij de voordeur. Ik wou opstaan, maar vervolgens bleek dat ik niet meer kon lopen, dus moest me al over de grond slepend verplaatsen, want we woonden aan de rand van een wijk. Ik keek uit over de weilanden en wist dat niemand me daar snel zou vinden in de berm. Mijn huissleutels waren al van de sleutelbos gehaald, maar nadat iemand die met de hond aan het wanelen was me gevonden had, en medische hulp heeft geregeld ben ik tijdelijk die nacht bij mijn ouders thuis terecht gekomen, gelukkig hadden mijn ouders opgepast op het moment van de mishandeling, en was mijn zoontje daar al. De volgende dag bleek het slot veranderd te zijn, en ik kreeg een telefoontje dat wij niet meer welkom waren, en konden ook niet meer bij onze spullen. Ik was gemachtigd tot zijn rekening, alleen hadden geen gezamelijke rekening. Zelf had ik geen spaargeld op de rekening, en de pinpas waarmee ik gemachtigd was tot zijn rekening werd die zelfde dag nog geblokkeerd. Politie kon niets voor me doen, daklozenopvang zat vol, woningbouwvereniging kon niets voor me doen zolang ik geen inkomen had, en ik kon geen inkomen krijgen omdat ik geen woonadres had. Ik kon me in eerste instantie niet eens uitschrijven omdat ik geen vervangend woonadres had, maar uiteindelijk is het na 2,5 maand toch gelukt doordat mijn ex een onderzoek in had laten stellen door de sociale recherche. Ik kwam in een visuele cirkel terecht. Ik had geen inkomen - dus geen woning & ik geen woning - dus kon geen inkomen krijgen. Ik had frequent contact met 32 organisaties & specialisten. Ik praat hier van instanties zoals veilig thuis, slachtofferhulp, daklozeninstellingen, gemeentes, politie & justitie, juridisch loket, maatschappelijk werk, jeugdzorg, medisch specialisten en ga zo maar door. Naast dat ik door mijn letsel niet in staat was om te werken, had ik ook gewoon geen tijd om te werken, want ik had al moeite om alle afspraken & papier zaken met de instanties etc rond te krijgen, want er zat o.a. een rechtzaak aan te komen, maar ook moest ik een woning gaan zoeken, een inkomen proberen te regelen, slaapadressen gaan zoeken voor de aankomende nacht etc . In het begin beloofden de instanties me gouden bergen. Het belangrijkste volgens hun was dat ik rust probeerde te krijgen, en de contacten goed onderhield met de instanties. Mijn zoon is uiteindelijk tijdelijk bij mijn ouders in gaan wonen, en ik heb 8 maand lang rond gezworven en geslapen bij vele familieleden/vrienden/auto's etc. Maar er was geen instantie die me kon helpen, er was niemand waar ik me in mocht schrijven, en na het ingestelde onderzoek mocht ik van de sociale recherche niet meer dan 3 nachten per week op één lokatie blijven slapen, anders zouden die mensen verplicht worden me daar in te schrijven. En dat wouden de mensen om mee heen niet, dus je word er door hun zelf wel uitgezet met de mededeling dat je volgend week weer van harte welkom bent, maar dat ze het toch niet aan durven doordat mijn achterstanden in de rekeningen bijv al op begonnen te lopen, of omdat ze dan zelf gekort zouden worden door de bijstand. Uiteindelijk ben ik er psychisch nog zwaarder aan onderdoor gegaan dan dat ik mijn lichamelijke letsel had ervaren. Sinds oktober wonen we dan ook pas in een heeeeeel klein huisje, of naja huisje.. We slapen en leven in dezelfde ruimte, onze douche word door middel van een douchegordijn gescheiden van het keukenblok, maar deze huurbaas wou mij als enige wel een kans geven om me eerst in te laten schrijven op dat woonadres, zodat ik vanaf dat moment een uitkering aan kon vragen & schuldhulp kon gaan zoeken. Maar ik had een meevaller bij de belastingdienst en kon de meeste achterstanden zelfstandig wegwerken hiermee. Toen heb ik besloten dat ik het zelf op zou lossen, en hier pas weg zou gaan als er geen minteken voor mijn rekeningoverzicht stond. Ik doe er werkelijk alles aan om weer terug te keren in de maatschappij, maar ondertussen moet ik wel ook even 8 maand ellende oplossen, en ik sta nog steeds onder een psychiater, onder medisch toezicht en zit in een re-intergratiecursus. Maar ondanks dat werk ik er hard aan mezelf omhoog te trekken, omdat ik me geen 24 uur per dag zorgen wil maken. Over het solliciteren, je situatie, je financiën, je toekomst, je kinderen. Ik heb inmiddels een parttime baan, maar verdien nog te weinig om uit de bijstand te komen, voor het grootste deel betaal ik mijn eigen kosten voor het bestaansonderhoud, en krijg maandelijks nog een aanvulling van max. €250. Ik zit dus niet in mijn hangmat, al weet ik ook best wel dat er wel mensen tussen zitten die het als hangmat gebruiken. Hier in het dorp kun je ze ook met je neus aanwijzen. Vergeet alleen niet dat er ook een hele groep mensen is die het graag anders had willen zien, en wel graag wil werken. Alleen werken word tegenwoordig ook niet meer voor iedereen beloond, en dat demotiveert ook bij de mensen. Als sommigen weer een 0 uren contract krijgen, en als het inkomen dan (eenmalig) boven bijstandsniveau uitkomt, dan word de uitkering al beeindigd. Mocht je in de maanden daarop weer onder bijstandsniveau uitkomen, dan moet je dus je uitkering opnieuw aanvragen, al die cursussen etc opnieuw gaan volgen, heb je weer eerst 28 dagen aanlooptijd blablabla. Uiteindelijk heeft die persoon dan pas bijna 2,5 maand later de uitkering weer rond. Dat is dus de groep die zijn best doet, en het minste te besteden hebben. Heb je je wel eens voorgesteld hoe die groep mensen zich voelt? Als je fulltime werkt dan stopt je werk (meestal) op het moment dat je het kantoor, de fabriek of waar dan ook uitloopt. Die mensen komen thuis, gaan gezellig tafelen, 's avonds hebben ze tijd om te relaxen en ze hebben geld om leuke dingen te doen, maar alleen weinig tijd om geld uit te geven. Deze groep kan soms het gevoel krijgen dat ze in een sleur zitten, maar die huppelen wel door en kunnen hun rustmomenten pakken. Iemand die in de bijstand zit moet zoeken naar sollicitaties, brieven typen, krijgen vaak financiële problemen, gaan zichzelf in de weg lopen thuis, als er de hele dag geleefd word in een huis word het huis ook een stuk sneller rommelig en vies, gaan elkaar in de weg lopen, gaan er psychisch aan onderdoor, sommigen krijgen klachten als hoofdpijn, vermoeidheid en stress. Die groep mensen die het niet als hangmat wil gebruiken, en die voordat ze in de bijstand kwamen ook vaak een hogere levenstandaard hebben gehad die doen misschien wel harder hun best, en solliciteren misschien wel ver, ver, ver boven de grens die je moet halen aan sollicitaties per maand. Deze mensen hebben vaak net een iets duurdere auto, hogere maandelijkse lasten, duurdere telefoonabonnementen die niet op te zeggen zijn, lidmaatschappen, duurdere woningen etc. Die groep mensen wil echt niet in de bijstand blijven geloof me maar, maar die groep mensen wil zijn auto ook niet in de eerste maand moeten verkopen om vervolgens het geld bij de bijstand in te leveren. Want die groep mensen hopen er stilletjes op dat er de volgende dag een uitnodiging voor een sollicitatie op de deurmat valt. En hoe kom je op het werk als je de auto verkoopt? Daarnaast word er vanuit de bijstand verwacht dat je spaart voor zaken als wasmachines etc. Bij ons in de gemeente word er bijna zo goed als niets meer vergoed. Ik zat nog geen 3 jaar op bijstandsniveau dus ik had nergens geen recht op, ook mijn gemeente heeft me in die 8 maand niet willen helpen om een woning te krijgen, door borg te betalen of een voorschot toe te kennen, want ik was immers geen inwoner meer van hun gemeente, ik woonde in letterlijk in niemandsland.

Maar nu typ ik hier licht gefrustreerd mijn situatie omdat ik het gevoel heb dat ik (net zoals vele anderen) als profiteur word aangekeken door veel mensen, mensen die zich er niet eens iets bij voor kunnen stellen hoe het zou zijn om zo te leven, mensen waar ik wel graag mee zou willen ruilen. Vergeet niet dat er veel mensen zijn met hun eigen verhaal, en individuele problemen hebben. En als je nog geen problemen had op het moment dat je de bijstand in kwam, dan duurt het vaak niet zo lang voordat ze het wel krijgen. Want de bijstand is niet meer dan een bloedzuiger, die je vele mensen het leven kapot maakt. En niet zo zeer omdat de inkomsten nu zo slecht zijn. Want als je minimaal durft te gaan leven, valt het best te doen, mits je geen schulden hebt dan. Maar meestal ontstaan die dan wel in de begintijd van je bijstand. doordat men o.a. de duurdere telefoonabonnementjes, sportschool en dergelijk iets niet kan opzeggen.

zoekster1
door zoekster1 Jan 10, 2016 om 00:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Normaal zou ik zeggen, gooi er wat witregels tegenaan dan wordt het allemaal wat leesbaarder, maar helaas is dat bij reacties niet mogelijk.

kl
door kletskous1111 Jan 10, 2016 om 01:48
Antwoorden / Vragen

het klopt niet wat Frans zegt.

Als iemand regelmatig spullen verkoopt via marktplaats of rommelmarkt bv. dan kan dat als handel gezien worden. Maar als je eigen spullen verkoopt (vaak ook noodgedwongen) tegen lager bedrag dan je het zelf hebt aangeschaft, dan is het juist een waardedaling van je boedel e.d. dus geen winstgevende verkoop. Kan dan niet gekort worden op je bijstand.

Ik weet niet hoelang truusie haar auto in bezit heeft gehad, maar denk dat duidelijk mag zijn, dat de aanschafprijs duurder was dan de sloopprijs.

Het doet er niet eens toe wat ze met het geld heeft gedaan wat ze ervoor gekregen heeft.

Frans zegt dat hij mensen kent die 10 euro gekort zijn omdat ze dat gewonnen hebben met de staatsloterij. Winst uit loterij kan wel gezien worden als inkomen. Maar in dit geval , was bezwaar wel degelijk zinvol, omdat het lot waarmee ze deelgenomen hebben, al duurder was dan de prijs die gewonnen is. Dus geen winst....

Maar dan nog, zelfs als ze 5000 gewonnen hadden. Dan had gemeente moeten kijken naar het vrij te laten vermogen van deze mensen. Voor alleenstaande is dat € 5920 euro voor een stel is dat € 11.840 . Vervolgens wordt er gekeken naar wat je vermogen was voor de gewonnen prijs ontving, of je schulden hebt (die worden afgetrokken van vermogen) . Als dit lager is dan 920 (voor een alleenstaande) of lager dan 6.840 euro, kan gemeente dit niet zomaar korten op de bijstand. Wel wordt je gegistreerd vermogen dan omhoog bijgesteld.

Net zoals crowdfunding voor bv. een aangepaste tweedehands auto. Dit mag, onder voorwaarden (per gemeente andere voorwaarden) meestal is een voorwaarde, dat je het geld niet op eigen rekening ontvangt en ook niet daadwerkelijk zelf kan uitgeven.  Wel is het belangrijk dat de waarde van hetgeen waarvoor je crowdfunding doet, niet hoger is dan vrij te laten vermogen. Bij een aangepaste auto wordt er een uitzondering gemaakt vaak (niet meegeteld bij vermogen) omdat dit een noodzakelijk hulpmiddel is i.v.m. ziekte of handicap. Dan wordt hij bv. ook niet meegeteld bij bepaling kwijtschelding gemeentelijke belastingen e.d.

En dat bijstand een vangnet is...tja, dat zou het moeten zijn. Helaas belanden steeds meer mensen voor eeuwig in de bijstand. Helemaal nu de participatie wet is ingevoerd en er steeds meer mensen met een arbeidshandicap in de bijstand belanden.
Maar bijstand houdt niet in dat men niks meer mag. Gelukkig heb je dan ook nog allerlei regelingen en rechten !

kl
door kletskous1111 Jan 10, 2016 om 01:48
Antwoorden / Vragen

het klopt niet wat Frans zegt.

Als iemand regelmatig spullen verkoopt via marktplaats of rommelmarkt bv. dan kan dat als handel gezien worden. Maar als je eigen spullen verkoopt (vaak ook noodgedwongen) tegen lager bedrag dan je het zelf hebt aangeschaft, dan is het juist een waardedaling van je boedel e.d. dus geen winstgevende verkoop. Kan dan niet gekort worden op je bijstand.

Ik weet niet hoelang truusie haar auto in bezit heeft gehad, maar denk dat duidelijk mag zijn, dat de aanschafprijs duurder was dan de sloopprijs.

Het doet er niet eens toe wat ze met het geld heeft gedaan wat ze ervoor gekregen heeft.

Frans zegt dat hij mensen kent die 10 euro gekort zijn omdat ze dat gewonnen hebben met de staatsloterij. Winst uit loterij kan wel gezien worden als inkomen. Maar in dit geval , was bezwaar wel degelijk zinvol, omdat het lot waarmee ze deelgenomen hebben, al duurder was dan de prijs die gewonnen is. Dus geen winst....

Maar dan nog, zelfs als ze 5000 gewonnen hadden. Dan had gemeente moeten kijken naar het vrij te laten vermogen van deze mensen. Voor alleenstaande is dat € 5920 euro voor een stel is dat € 11.840 . Vervolgens wordt er gekeken naar wat je vermogen was voor de gewonnen prijs ontving, of je schulden hebt (die worden afgetrokken van vermogen) . Als dit lager is dan 920 (voor een alleenstaande) of lager dan 6.840 euro, kan gemeente dit niet zomaar korten op de bijstand. Wel wordt je gegistreerd vermogen dan omhoog bijgesteld.

Net zoals crowdfunding voor bv. een aangepaste tweedehands auto. Dit mag, onder voorwaarden (per gemeente andere voorwaarden) meestal is een voorwaarde, dat je het geld niet op eigen rekening ontvangt en ook niet daadwerkelijk zelf kan uitgeven.  Wel is het belangrijk dat de waarde van hetgeen waarvoor je crowdfunding doet, niet hoger is dan vrij te laten vermogen. Bij een aangepaste auto wordt er een uitzondering gemaakt vaak (niet meegeteld bij vermogen) omdat dit een noodzakelijk hulpmiddel is i.v.m. ziekte of handicap. Dan wordt hij bv. ook niet meegeteld bij bepaling kwijtschelding gemeentelijke belastingen e.d.

En dat bijstand een vangnet is...tja, dat zou het moeten zijn. Helaas belanden steeds meer mensen voor eeuwig in de bijstand. Helemaal nu de participatie wet is ingevoerd en er steeds meer mensen met een arbeidshandicap in de bijstand belanden.
Maar bijstand houdt niet in dat men niks meer mag. Gelukkig heb je dan ook nog allerlei regelingen en rechten !

st
door star777 May 1, 2016 om 14:35
11 Antwoorden / 4 Vragen

"Veel mensen beseffen niet dat bijstaand een vangnet is, geen hangmat." Het verwordt slechts tot een 'hangmat' zodra men zelfmoord wenst te begaan...

zoekster1
door zoekster1 - Jan 9, 2016 om 13:07
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Bah, wat een misselijke reactie van uw gemeente. Een eenmalige verkoop die u eigenlijk meteen investeert in een nieuwe aankoop van een auto. Ik geloof nooit dat dit standhoudt bij een rechter. Zodra u een beschikking krijgt dat u wordt gekort moet u daar tegen in bezwaar gaan, waarbij u verzoekt om eenmalige vrijlating van de inkomsten. Ga naar het juridisch loket of een andere gratis wetswinkel in uw buurt, misschien sociale raadslieden en vraag om hulp bij het schrijven van het bezwaar. Het bedrag is helaas te klein voor een gesubsidieerde advocaat. Daarom durven ze wel, vermoed ik. Wordt het bezwaar afgewezen, dan kunt u daarna naar een bestuursrechter, dat hoeft niet met een advocaat, maar mag u ook zelf doen. Het kost u dan wel 46 euro aan griffierecht, het is van belang om in uw beroepschrift meteen ook het griffierecht te eisen, samen met de 150 euro.
Misschien eerst nog een keer bellen om te zeggen dat u het juridische traject gaat volgen. Zou weer een hoop gemeenschapsgeld uitsparen als de gemeente zich nog bijtijds bedenkt.

Wat u misschien ook nog kunt doen is bijzondere bijstand aanvragen voor de extra kosten voor de auto. Het is immers een noodzakelijke uitgave om uw kind te helpen. Het geld komt dan uit een ander potje. Maar of ze ermee akkoord gaan, sinds de gemeentes een groot deel van de zorg moeten bekostgen en ook nog een grote stroom asielzoekers moet herbergen, zal iedere cent 10 keer moeten worden omgedraaid.
Vraag me af over welke gemeente dit gaat.

Ik heb nog even gekeken welke inkomsten meegerekend worden als echt inkomen, maar ik kan daar niet eenmalige verkoop uit halen. Er zal echter wel een grens aan zitten.

klik HIER

ltmvz
door ltmvz - Jan 9, 2016 om 13:23
949 Antwoorden / 18 Vragen

@Frans56:

Hoe durft u nog het woord "hangmat" naar voren te brengen in relatie tot de bijstand? Houd daar toch eindelijk eens mee op: de bijstand is de ergste kerker waarin men zich in deze samenleving kan bevinden. Heb daar eens een beetje begrip voor. Het zijn altijd de types die zelf in een hangmat liggen die aan komen.met deze vernederende taal.

pi
door pieterwolters Jan 9, 2016 om 15:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je beschuldigt Frans56 terwijl jezelf net zo goed rare kreten gebruikt. Een kerker is toch heel wat anders dan leven van een bijstandsuitkering.

ltmvz
door ltmvz Jan 9, 2016 om 17:04
949 Antwoorden / 18 Vragen

@pieterwolters: Als u dacht dat het woord "kerker" letterlijk bedoeld was bent u misschien niet zo goed in de Nederlandse taal.

Cookies
door Cookies - Jan 9, 2016 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster1: die bijzondere bijstand kan ze wel vergeten.

Maar het is onterecht dat de bijstand de opbrengst van de verkoop van je auto in mindering wil gaan brengen. Dat mogen ze alleen doen als je goederen speciaal inkoopt om met winst door te verkopen. Dus zeker bezwaar aantekenen tegen deze beslissing.

Cookies
door Cookies - Jan 9, 2016 om 13:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onderstaande staat op de site v.d. gemeente Utrecht en in die gevallen mag dus ook daadwerkelijk gekort worden. Maar in jouw geval is daar dus geen sprake van (althans zoals je de zaak hier weer geeft).

De hoogte van uw bijstandsuitkering hangt af van uw eigen inkomsten. Een bijstandsuitkering is een uitkering die uw eigen inkomsten aanvult tot het bijstandsbedrag dat voor u geldt. Dus hoe hoger uw eigen inkomsten, hoe lager de uitkering.

Bijverdienen

Als u werkt en een bijstandsuitkering hebt, bent u aan het bijverdienen. U past zo nu en dan op de kinderen van iemand in de buurt. U klust af en toe bij vrienden en kennissen. U verkoopt regelmatig spullen op de vlooienmarkt. Als u daar geld voor krijgt, dan verdient u bij.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 9, 2016 om 13:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Excuses, ik maak een fout. In bijstandszaken geldt wel een gesubsidieerde rechtsbijstand. Als u dan via het juridisch loket een advocaat in de arm neemt, dan krijgt u 50 euro korting op de eigen bijdrage. Voor de verdere eigen bijdrage kunt u bijzondere bijstand aanvragen. De advocaat kan uw bezwaarschrift schrijven, u hoeft dus niet te wachten tot dit voor de rechter komt.
Maak de gemeente maar duidelijk dat u een advocaat in de arm neemt, dat zal zeker gewicht in de schaal leggen.

ro
door ronny530 - Jan 9, 2016 om 14:01
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ik snap niet dat u de verkoop van uw auto op het inlichtingenformulier moest invullen want de waarde van een auto valt onder het vrij te laten vermogen. Winst kunt op de verkoop nooit gemaakt hebben want de aanschaf zal hoger zijn geweest dan de sloopwaarde. U heeft de opbrengst ook nog eens gebruikt om een vervangende auto aan te schaffen en zelf nog bij betaald. Uw eerlijkheid siert u maar wordt nu ten onrechte tegen u gebruikt want u heeft helemaal geen winst gemaakt eerder verlies geleden.

Off topic, de WWB is inderdaad een regeling van tijdelijke aard met een minimum aan inkomen maar moet het dan zo zijn dat een mens die daar op aangewezen is geen auto mag rijden!. Grappig is wel dat bij een solicitatie het hebben van eigen vervoer de kans vergroot op een baan.

Tr
door Truusje1234 Jan 9, 2016 om 18:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja helemaal bij ons in het dorp is een auto geen overbodige luxe. Werkgelegen binnen een straal van 15 km is er bijna niet, en de eerste bus rijd hier om 6:50 uur en zal er minimaal een half uur over doen om in een grotere stad met meer werkgelegen te komen.
Ik heb zelf in het verleden ook fabriekswerk gehad, maar als ik de vroege dienst had zou ik 40 minuten te laat op het werk zijn als ik met de bus zou gaan. Tijdens mijn late dienst kon ik niet meer met de bus thuis komen, en als je nachtploeg had zou je er 's avonds anderhalf uur van te voren al zitten als je afhankelijk zou zijn van bus. Want om 20:50 uur vertrekt de laatste bus uit het dorp. Ik zou dan om 21:30 al op het werk moeten gaan zitten terwijl mijn dienst dan pas om 23:00 uur zou beginnen.
Ik heb altijd een auto gehad, en bij ons in het dorp kun je haast niet zonder als je werk zoekt en op tijd op je werk wilt zijn. Of je moet tenminste 15 km fietsen. Deze auto kost mij maar €12 belasting in de maand, en €23 verzekering. Daarnaast heb ik een sim only abonnement waarbij ik voor €10 onbeperkt kan bellen en smsen. Als ik dan zo om me heen hoor dat mensen abonnementen hebben afgesloten voor €50 per maand etc. dan moet het ook mogelijk zijn om een auto op naam te hebben. In principe kan iedereen natuurlijk zelf bepalen hoe ze de bijstandspremie willen uitgeven, nadat de woonkosten, verzekeringen etc betaald zijn blijft er leefgeld over die je toch wel enigszin zou moeten kunnen uitgeven aan dingen die jezelf het belangrijkste vind.
Maar bij ons in de gemeente doen ze wel vaker moeilijk. Bij de aanvraag van de uitkering werd gezegd dat ik veel te veel tankte. Maar dat was mijn enigste mogelijkheid om bij mijn zoon te komen, en dit heb ik wel moeten lenen bij vrienden dus heb niets te veel gereden. Maar er is wel een aantekening in het systeem gezet dat ik aankomend jaar nog een keer op een steeksproefsgewijze manier een uitnodiging zou krijgen om bankafschriften van 3 maand te laten zien om te kijken of ik niet weer te veel had getankt. Dat gaat ook werkelijk nergens over. Een ander gaat naar de kapper, en ik laat mijn haar door mijn vriendin knippen omdat het van mij niet zo duur hoeft, en liever heb dat het een keer iets fout gaat. Ik maak verder geen gebruik van voedselbanken, bijzondere bijstand, kleding of goederen via hulplenende instanties, dus zolang ik netjes mijn rekeningen betaal, regelingen voor mijn nog openstaande schuld aflos, eten, kleding, sportclubjes etc zelf van mijn uitkering betaal vind ik dat ik ook het recht heb om zelf te beslissen hoe ik het restant wil besteden. Tegenwoordig pin in een standaardbedrag elke maand wat ik gebruik voor leefgeld, benzine & boodschappen, op deze manier is het helemaal niet meer zichtbaar hoe ik het uitgeef en kunnen ze er ook geen commentaar over geven.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2016 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronny530

De waarde van een auto valt niet zomaar onder het vrij te laten vermogen. Daar zijn grenzen aan gesteld.

Maar de verkoop van deze Ts is natuurlijk helemaal geen inkomen.

Tr
door Truusje1234 Jan 9, 2016 om 18:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt inderdaad, en die grens ligt per gemeente anders. In de grotere gemeenten (stad) bij ons in de buurt ligt het vrij te laten vermogen op €500 euro voor een auto. Omdat het in onze gemeente (kleine dorpjes, beperkte bustijden & geen treinstation in mijn dorp) lastiger was om met het openbaar vervoer op het werk te komen, geld in onze gemeente een vrijlating van het vermogen van €1500. Dit kan ik me nog herinneren dat dit mede werd gedeelt bij de cursus rechten en plichten. We samen met personen uit diverse gemeenten bij elkaar, maar elke gemeente had zo weer eigen regeltjes.

Tr
door Truusje1234 - Jan 9, 2016 om 18:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben net begonnen met het typen van een zakelijke feite brief naar de bezwaarcommisie van het college van burgemeesters en wethouders. Ik heb op internet al wel duidelijke omschrijvingen gevonden waarin aan word gegeven hoe je een vraag zo zakelijk & feitelijk mogelijk op papier kunt zetten voor het goed formulieren van je bezwaar. Ik zal hier maandag ook wel even over bellen met het juridisch loket, waar ik deze brief ook voor kan dragen.

Omdat ik nog niet goed op de hoogte was rondom regels in de bijstand met betrekking tot korten etc. wou ik deze vraag toch even bij jullie neerleggen. De website van onze gemeente gaf daar niet heel veel duidelijkheid in. Als ik jullie reacties zo lees ben ik er in ieder geval wel van overtuigd dat dit niet volledig de bedoeling hoort te zijn dat ze mij hier op gaan korten. Wellicht is het ook even een optie om deze vraag bij een andere medewerker van de sociale dienst binnen te gemeente neer te leggen, zonder dat ik vooraf ga uitleggen wat mij is mede gedeelt. Als deze persoon aangeeft dat ik hier niet op gekort mag worden, kan ik ze tegenover elkaar gaan zetten.

Helaas is mij al vorig jaar ook al opgevallen dat niet iedereen binnen onze gemeente de regels goed kent. Destijds ging dat over een uitkering op basis van dakloosheid. Ik heb 3 contactpersonen gehad binnen de gemeente, en 3 personen stuurden me een andere kant op. De eerste gaf aan dat ik dit via werkplein kon aanvragen. Bij werkplein kreeg ik te horen dat ik het bij de gemeente aan moest vragen, vervolgens kwam er een tweede persoon bij de gemeente die aangaf dat de gemeente mijn situatie moest beschrijven in mijn dossier, zodat de naast gelegen grotere gemeente naast ons dit zou kunnen verwerken. En de derde persoon gaf aan dat dit helemaal niet meer bestond.

Uiteindelijk is hier nog steeds geen duidelijkheid over gekomen, en ligt er voor het feit dat ik 8 maand geen inkomen heb gehad ook al stapel papieren van het juridisch loket bij de gemeente.

ha
door halex - Jan 9, 2016 om 18:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Is er geen sprake van een misverstand? Wellicht hebt u de opbrengst van uw oude auto op het inlichtenformulier onder 'overige inkomsten' vermeld. Terwijl u eigenlijk alleen had hoeven melden dat u auto 1 niet meer hebt en nu eigenaar bent van auto 2 (waarvan u ook de marktwaarde moet opgeven). Hebt u per ongeluk ook nog die € 150 opgegeven als inkomen, dan start een automatisch traject waarbij dat inkomen verrekend wordt met uw uitkering. De gemeente toetst dat niet vooraf. Maar pas achteraf als u aangeeft dat u het er niet mee eens bent. Ik raad u aan om maandag eerst even met de gemeente te bellen, grote kans dat het dan alsnog rechtgezet wordt.

Tr
door Truusje1234 Jan 9, 2016 om 18:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik heb ook alleen vermeld dat onder het kopje verkoop/aanschaf auto/caravan/boort dat de eerte auto van mijn naam was gehaald, en had als bewijs hiervan een kopie van de vrijwaring toegevoegd.
Daarnaast heb ik dus meteen vermeld een andere auto op naam te hebben gekregen, en hiervan heb ik een aankoopbon
toegevoegd. Ik heb het helemaal niet over de prijs van de sloop gehad in het formulier. Hier werd ik naderhand juist specifiek voor opgebeld door de gemeente. En nadat ik de prijs had gezegt vroeg ik waarom dat nog relevant zou zijn, omdat dit bedrag (sloopgeld) toch niets zou voorstellen bij het berekenen van het vermogen. Daar bij komt ook nog dat ik die andere auto nog in dezelfde week heb gekocht, en ik daarbij had verwacht dat ze wel zouden begrijpen dat dit bedrag in een andere auto was gestoken

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2016 om 23:06
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas voor ts is het geheel terecht. Bijstand betaalt de gemeenschap of anders gezegd: anderen zorgen collectief voor uw inkomen. Ook diegenen die geen auto kunnen bekostigen (zonder zelf een bijstandsuitkering te hebben. )

Cookies
door Cookies - Jan 9, 2016 om 23:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gerritaltena: onzin, is helemaal niet terecht! Als ik in de bijstand zou zitten, mijn bank verkoop en een andere bank aankoop, dan heeft dat NIKS met bijverdienste te maken. Al koop ik geen andere bank en ga ik op een paar sinaasappelkistjes zitten, ook dan is er geen sprake van bijverdienste, winst, inkomsten of welke andere naam je nog kunt bedenken.

ph
door phoenix2000 - May 1, 2016 om 12:35
1 Antwoorden / Vragen

Leven, laat staan autorijden, op kosten van de gemeenschap is NIET vanzelfsprekend. Bijstand is bedoeld als ALLER- ALLERlaatste vangnet voor mensen die anders letterlijk krimperen. Om die mensen niet te laten krimperen hebben helden van de gemeenschap betaald uit hun noeste arbeid en spaarcentjes, geen auto, geen vakantie, geen kleding, geen brood en zelfs geen medische zorg gekocht danwel daarop bespaard. Met bloed zweet en tranen hebben deze helden van 's morgen vroeg tot 's avonds laat kei en keihard gewerkt totdat ze er dood bij neervielen waarna ze ook uit hun nalatenschap hebben betaald. Voor iedere cent aan uitgekeerde bijstand heeft de gemeenschap zware offers gebracht. Mensen die het ontvangen omdat ze anders krimperen hebben een schuld aan die gemeenschap en dienen daarvoor, naar hun beste kunnen, een wederdienst aan die gemeenschap terug te leveren. Mensen die het ontvangen ondanks het feit dat ze anders niet zouden krimperen zijn lafaards, oneervolle mensen die op een achterbakse wijze misbruik maken van helden die offers hebben gebracht om mensen in nood te helpen. Deze lafaards dienen wegens bijstandsfraude strafrechtelijk vervolgd te worden. Truusje1234 hoort bij deze laatste groep en dient dus eerst strafrechterlijk te worden opgevoed.

Cookies
door Cookies May 1, 2016 om 12:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......voor mensen die anders letterlijk krimperen...... Wat bedoel je precies? Krimpen of kreperen?

zoekster1
door zoekster1 May 1, 2016 om 12:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@phoenix2000. Je bent niet goed snik of een trol. Wat in feite op hetzelfde neerkomt.

Ma
door Mat Matheij May 1, 2016 om 14:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk en vermoedt dat U met deze stortvloed aan onterechte aannames stellingen en onbewezen opmerkelijke opmerkingen geen vrienden maakt.
Mvrgr.

ha
door halex - May 1, 2016 om 12:52
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Phoenix2000
Wat een onzin kraamt u uit. Als het u niet bevalt hoe we in dit land omgaan met medebewoners die het wat minder goed gaat dan anderen, vertrek dan gewoon. Hoe haalt u het in uw hoofd om anderen te bestempelen als lafaard, dief en ander gespuis? Er zit een serieus steekje los in uw bovenkamer.
Gelukkig is het weer bijna zondagavond. En zit uw weekendverlof er snel weer op.

Ma
door Mat Matheij - May 1, 2016 om 14:03
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft willekeurig op welke wijze U dat verwerft recht op een vrijstelling eigen vermogen. De wagen was reeds in uw bezit alsook klaarblijkelijk geaccepteerd. Bij inlevering had U geen winst doch verlies ivm afschrijving. Dat wordt uiteraard anders wanneer U gaat handelen in auto's of hiermee winstbejag heeft. Intrinsiek gaat het erom of U de eerste wagen heeft vermeld. Mvrgr.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2016 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Na vier maanden nog een reactie?

Ma
door Mat Matheij May 1, 2016 om 14:48
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals gewoonlijk bepaalt redactie wat je ook ingeeft welke items naar voren komen. Mijn reactie zou-in theorie- overigens de enige juiste zijn. Mvrgr.

zoekster1
door zoekster1 May 1, 2016 om 14:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou wel zo prettig zijn als de vraagsteller nog eens van zich liet horen, maar zoals zo vaak moeten we maar raden hoe dit is afgelopen.

Ma
door Mat Matheij May 1, 2016 om 15:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

@zoekster
Daar heeft U wel gelijk in maar hoe kunt U nu weten dat ik zou hebben gereageerd op een vier maanden oude vraag. Is er een link.

marita5
door marita5 - May 1, 2016 om 14:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Phoenix2000 ,

Waarom mensen vaak domme antwoorden geven

De mens is helemaal niet zo’n rationeel wezen als we denken.
Uit een analyse van de antwoorden blijkt dat mensen vaak verkeerde antwoorden geven door mentale shortcuts te maken. Wanneer ze in een onzekere situatie terechtkomen evalueren ze niet alle informatie waarover ze beschikken maar geven ze direct antwoord. Deze shortcuts zijn geen manier om sneller een oplossing van een probleem te vinden maar zorgen er juist voor dat er helemaal geen oplossing gevonden wordt.
Opvallend is dat mensen eerder geneigd zijn zulke shortcuts te maken waardoor er denkfouten ontstaan.

Uw reactie raakt kant nog wal .

st
door star777 - May 1, 2016 om 14:53
11 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan mij zeer wel indenken dat als u boos wordt op die bijstandsmensen, dat zij u dan helemaal in de tang zullen nemen, en u van een stempel voorzien als zijnde 'agressief'. Dan kunnen zij het u bijzonder moeilijk maken. Want een ambtenaar in functie onheus bejegenen wordt bij wet extra zwaar bestraft. Het beste is, om vooral kalm te blijven! Ik heb trouwens nooit begrepen waarom ambtenaren, meer mens zijn dan 'gewone' mensen! Indien ik iemand over straat een schop geef, is dit voor de wetgever minder erg dan dat ik een ambtenaar een even harde trap geef... Ik spreek uit ervaring... Indien men jou niet mag, dan wordt men voor de leeuwen geworpen!

Indien u het er niet mee eens bent, met een genomen beslissing, verlenen zij u de mogelijkheid om een bezwaarschrift in te dienen, bij B&W ter plaatse.