wh
door whr0102 Nov 22, 2007 om 14:13
Geldzaken & recht

BKR code 3 of A3

<sCRIPT language=javascript>

Hallo, ik en mijn partner zijn inmiddels al zeer ver gevorderd met het kopen van een huis. Dat wil zeggen, we hebben het koop contract reeds afgelopen dinsdag 20 nov, ondertekend. Nu blijkt dat ikzelf een code 3 achter mijn naam heb staan. Volgens de Code 3 zou er €250, euro of meer zijn afgeboekt van een lening in 2004. die lening is in het geheel afgelost en opgeheven in 2004! Daarnaast is het zo dat wij te horen hebben gekregen dat ik een A3 code heb staan. Wie zou mij dat eens in duidelijke nederlandse taal willen uitleggen wat het verschil is tussen code 3 en code A3.

Volgens de uitdraai die ik van ABN AMRO heb gekregen staat er : bijzonderh. 3

graag uw antwoord.

Met vriendelijke groet.

34410 4 Rapporteer

birdies
door birdies - Nov 22, 2007 om 14:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

5 Wanneer krijg ik een BKR-code en wat betekenen de codes?

U krijgt pas een BKR-code als u twee maanden of langer achterloopt met
betalen. Kredietverstrekkers zijn verplicht om een betalingsachterstand
te melden bij BKR, maar ook om u te waarschuwen vóór ze dat doen.
Reageert u niet of te laat op die waarschuwing, dan krijgt u een A-code
(‘Achterstandsmelding’)
. Loopt u de achterstand in, dan krijgt u een
H-code (‘Herstel’). Als u de achterstand inloopt en daarmee het krediet
beëindigt, blijven de kredietgegevens inclusief de ‘A’ vijf jaar in het
systeem staan.

Daarnaast zijn er nog vier codes die een bijzondere omstandigheid aangeven.

Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.

Code 2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.

Code 3: Er is een bedrag van € 250,- of meer afgeboekt

Code 4: De kredietnemer was/is onbereikbaar.

6 Wat zijn de gevolgen van een BKR-code?

Als u een BKR-code heeft, kan dat gevolgen hebben voor uw
hypotheekruimte of leencapaciteit. Het bedrag dat u nog kunt lenen kan
erdoor worden beperkt. Dat kan een probleem zijn als u een huis wilt
kopen dat op de grens van uw financiële mogelijkheden ligt.

birdies
door birdies - Nov 22, 2007 om 14:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. Voor uitgebreide info kun je kijken op www.bkr.nl

birdies
door birdies - Nov 22, 2007 om 14:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Nog wat gevonden voor je:
Uw kredietverstrekker geeft aan het BKR door wanneer u de
betalingsachterstand heeft ingelopen. Het BKR zet vervolgens de
achterstandscodering om in een Herstelcode (H-code). Maar wordt het
krediet beëindigd door het inlossen van de achterstand? Dan krijgt u
geen H-code. De A-code blijft in dat geval nog vijf jaar lang in het
BKR-register staan. Wel wordt de einddatum van het krediet vermeld.
Zodoende kunnen andere kredietverstrekkers wel zien dat u geen
betalingsproblemen meer heeft.

az
door aztecnl - Nov 28, 2007 om 11:01
16 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen verschil tussen 3 of A3.

Beide duiden of finale kwijting tegen betaling van € 250 of meer. Dit is de zwaarste BKR code die men kan krijgen (code 4 is namelijk dat de debiteur onvindbaar is). Binnen de hypotheekaanvraag wordt hier zeer zwaar aan getild. Hierbij is namelijk geen sprake geweest van het 'even niet betalen van een acceptgiro'

De herstel codering is hier niet van toepassing aangezien de lening automatisch wordt beeindigd bij A3, er is ook geen sprake geweest van herstel, maar van algehele aflossing tegen betaling van 250 of meer.

Het rond krijgen van een hypotheek met een A3 codering zal een hele opgave worden. Over het algemeen wil men hiermee niet akkoord gaan. Er zijn uiteraard wel mogelijkheden maar hierbij zal de rente een stuk hoger liggen dan normaal geacht mag worden.