Vl
door Vlinder99 Jan 29, 2018 om 22:39
Geldzaken & recht

Bkr regristratie bij Rabocard?

Voor vakantie (huren auto) en enkele kleine uitgaven is het momenteel voor mij handig een creditcard aan te vragen. Ik ben student, heb een studentenpakket bij de rabobank en de rabocard zou voor mij het voordeligst zijn. Deze card heeft ook maar een bestedingsruimte van €1000 en wordt maandelijks afgeschreven van je lopende rekening. Ik kan echter nergens op internet vinden of ik hierdoor BKR geregristreerd word met invloed op latere hypotheekaanvragen. Ik hoop dat iemand mij dat toevallig kan vertellen.

25473 16 Rapporteer

ho
door holy53 - Jan 29, 2018 om 22:44
68 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/wanneer-wordt-mijn-creditcard-geregistreerd/

Creditcards bieden u de mogelijkheid om binnen een vastgesteld limietbedrag geld op te nemen, zaken te kopen of diensten af te nemen. Niet alle creditcards worden geregistreerd. De globale regel is dat een creditcard wordt geregistreerd wanneer u het bestede bedrag in meerdere termijnen kunt terugbetalen. Dit type creditcard is gekoppeld aan een kredietovereenkomst. Cards waarvan het bestede bedrag binnen 30 dagen moet zijn terugbetaald, worden niet geregistreerd.

Wilt u zeker weten of uw creditcard wel of niet geregistreerd wordt, informeer dan naar de productvoorwaarden bij uw creditcardmaatschappij.

marita5
door marita5 - Jan 29, 2018 om 22:49
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Vlinder99 ,

Lees hier :

Melding en registratie bij BKR .

De bank is deelneemster van het Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel, waarbij banken, financieringsinstellingen, mobiele operators en service providers zijn aangesloten. De bank meld iedere Persoonlijke Lening bij BKR. BKR verwerkt deze gegevens in het Centraal Krediet Informatiesysteem om krediet- en betaalrisico’s voor de aangesloten instellingen en overkreditering van particulieren te voorkomen en te beperken, alsmede om een bijdrage te leveren aan het voorkomen van problematische schuldsituaties. Deze gegevens worden in dit kader - in feitelijk of statisch bewerkte vorm - door BKR ter beschikking gesteld aan de aangesloten instellingen. Naast het aanmelden van de Persoonlijke Lening, heeft de bank de verplichting op zich genomen om bij de hier bedoelde leningen een achterstand in de bijbehorende betalingsverplichtingen van meer dan twee maanden te melden bij BKR. Dit kan gevolgen hebben voor iedere nieuwe financieringsaanvraag en aanvraag voor een nieuw mobiel telefoonabonnement.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.rabobank.nl/images/prospectus_en_tarieven_rabocard_extra_29164641.pdf?ra_resize=yes

tenormin
door tenormin Jan 29, 2018 om 23:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Moet, verdummele weer inloggen om je te plussen. Wat een Kl**e site toch.

marita5
door marita5 Jan 29, 2018 om 23:19
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Gebruikt u nog altijd Firefox als browser , probeer dan eens een andere browser . Ik heb dit probleem niet .

pe
door pebk Jan 31, 2018 om 12:39
579 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn firefox doet het anders prima.

Grappig dat er in de zin: De bank meld iedere Persoonlijke Lening bij BKR het woord 'meldt' verkeerd is gespeld. In de tekst waar de link naar verwijst is het wel goed. :)

hansje klein
door hansje klein Jan 31, 2018 om 12:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn/uw Firefox is niet oorzakelijk verantwoordelijk voor deze BUG ...

BNNKassa wèl! Het probleem is gemeld en het antwoord is, "er wordt (alleen maar?) naar gekéken"!

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2018 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard wordt die Rabo-card bij het BKR geregistreerd, ook als u € 500 of meer afgesproken mag rood staan op uw betaalrekening wordt dat geregistreerd.

 U zult nu nog geen huis willen kopen, dus als u zorgt dat u de afspraken inzake die card stipt nakomt wn hem opzegt als u werkelijk een hypotheek nodig hebt, kan dat alleen maar in uw voordeel werken, want dan kunnen ze zien dat u uw betalingsverplichtingen goed nakomt.

Ba
door Bartt3002 Jan 30, 2018 om 06:35
1 Antwoorden / Vragen

Wat jij schrijft is echt onzin, ten eerste wordt elk krediet boven de 250 euro geregistreerd niet 500. Daarnaast heeft hij het over een Rabo base card - die kaart los je iedere maand af en word dus niet geregistreerd bij het BKR.

latevogel
door latevogel Jan 31, 2018 om 13:45
86 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1, wat jij schrijft is grotendeels waar. Afspraken niet nakomend bij financieele instellingen die geregistreerd staan bij het BKR in Tiel, kan je inderdaad later zuur opbreken als je geld nodig hebt voor b.v. een woning o.i.d..
De registratie begint bij 250 euro, daar heeft Bartt3002 gelijk. Zie volgende link:

https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/wanneer-word-ik-geregistreerd/

Ik zou vlinder99 wel willen adviseren om indien mogelijk het zonder creditcard te proberen. Het leven zonder is echt niet zoveel moeilijker. Er zijn voldoende autoverhuurbedrijven die met een borgbetaling werken. Ik huur regelmatig een auto voor afstanden tussen de 300 en 3500km en men rekent een borg die ongeveer gelijk is aan de totaalsom  van de huur die iemand aan de einde van de huurperiode dient te betalen.
En op internet kan je genoeg autoverhuurbedrijven vinden die in het buitenland hetzelfde doen. Verder heb je nog "fly & drive", vliegtuig en autohuur.
Nog een reden om geen creditcard schulden te hebben is de relatief hoge rente.                                                                                              Kort Roodstaan 12,9%      Studenten Roodstaan 8,2%      Ongeoorloofd rood staan 8 14%        Dit is bij een grote bank waarvan ik de naam niet noem maar ik vermoed dat allen dezelfde rente berekenen.  En dat in een tijd dat je bijna geld moet betalen om bij hen geld op jouw eigen rekening te mogen hebben.   Voor opname bij een pinautomaat (anders is eigenlijk ook niet mogelijk) moet je iedere keer 4,50 euro betalen. Stel, je neemt iedere week eenmaal geld op, dan kost je dat op jaarbasis 235 euro! Dan de houderskosten iedere maand, kost ook 24 euro per jaar, dan loopt het aardig op met de rente erbij gerekend. Stel dat je gemiddeld 500 euro in het rood staat is dat op jaarbasis totaal excact 300 euro!  Misschien geen al te groot bedrag maar je kunt hier toch een leuk weekend van weg. Incl. huurauto! ;)) Het lijkt zo fijn een creditcard maar wij gaan een grote buitenlandreis van 14 per huurauto en enkele weekenden met huurauto en wij hebben nog nooit een creditcard nodig moeten hebben en anders gaan we een deur verder.

jo
door jorisw - Jan 30, 2018 om 00:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Theoretisch zou dit impact kunnen hebben op de hoogte van een hypothecaire lening, maar de maximale maandelijkse lasten bij 1000 euro krediet zijn zo laag dat dit in de praktijk alleen maar impact heeft als je voor de theoretisch maximale hypotheek gaat. En dan moet je jezelf al afvragen of je die wel wilt.

aurora1
door aurora1 - Jan 30, 2018 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij lijkt het erg onverstandig om nu al, dus als student (of scholier?), "op de pof" te gaan leven. Bedenk ook dat uitgeven met een creditcard sneller en gemakkelijker gaat dan terugbetalen. Vooral met een studenteninkomen en een limiet van 1000 euro op die kaart. Ik zou er niet aan beginnen. Voor kleine uitgaven kunt u contant of met een pinpas betalen dat is ook overzichtelijker. Daar is een creditcard niet voor nodig.
Voor autohuur tijdens een vakantie kunt u vast wel een prepaidcard nemen, al dan niet samen met reisgenoten betaald. Dan heeft u zicht op de uitgaven en heeft u achteraf geen schulden die mogelijk niet afbetaald kunnen worden. Als 1999 uw geboortejaar is zou ik zeker nog eens extra goed nadenken over of dit idee wel een goed plan is, en ook met uw ouders overleggen gezien zij dan nog wat jaren zorgplicht hebben.

redfloor
door redfloor Jan 31, 2018 om 12:30
166 Antwoorden / 21 Vragen

Met een prepaidcard kan je geen auto huren. Want die geeft geen 'garantie' op dat het bedrag daadwerkelijk betaald wordt. Een creditcard is heel handig op vakantie, en in sommige landen zelfs onmisbaar. Betekent niet dat je er automatisch van 'op de pof' gaat leven.

aurora1
door aurora1 Jan 31, 2018 om 13:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bent u TS? Ik dacht dat die naam anders is. Ik reageerde nl op de vraag van ts.

Ba
door Bartt3002 - Jan 30, 2018 om 06:37
1 Antwoorden / Vragen

Nee deze word niet geregistreerd alleen als je het openstaande bedrag in termijnen betaald dan wel.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2018 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die card wordt dus wel geregistreerd, omdat je de mogelijkheid hebt om krediet te gebruiken.

Net zoals bij de mogelijkheid om € 250 (niet € 500 zoals ik eerst schreef) rood te staan.

De Rabo base card komt te vervallen.

Jeannetims
door Jeannetims Jan 31, 2018 om 12:41
51 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, die wordt niet geregistreerd als je allen in 1x af moet lossen.

ne
door neodutchio - Jan 30, 2018 om 09:42
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb zelf een viscard via de ANWB en die is niet BKR geregistreerd. Ook met de nieuwe hypotheek heb ik geen problemen mee gehad. Wel heb ik de betaling op automatische incasso staan, een keer per maand. Als je gebruik gaat maken van afbetalingen e.d. zal u wel geregistreerd gaan worden.

Vl
door Vlinder99 - Jan 30, 2018 om 20:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor de reacties! Als eerste ben ik niet uit 1999, mijn ouders vinden het geen probleem dat ik een creditcard gebruik voor de door mij gekozen doeleinden. Ik ben niet van plan om de €1000 krediet te gebruiken om ‘geld te lenen’. De enige reden voor gebruik zou zijn platformen waar betalen met andere betaalmogelijkheden niet mogelijk is. Voor autohuur is een prepaid creditcard helaas niet toegestaan.

Buiten deze aanvullende informatie merk ik dat er in de reacties onderling veel tegenstrijdigheden worden uitgesproken wat betreft mijn vraag. Een echt duidelijk antwoord durf ik hierdoor niet te vormen. Is een bkr regristratie per definitie nadelig voor latere hypotheekaanvragen? Hiermee bedoel ik een BKR regristratie van bijvoorbeeld deze Rabocard wanneer altijd aan betalingsverplichtingen word voldaan. Is er iemand die het 100% zeker weet? Anders bel ik morgen de Rabobank.

aurora1
door aurora1 Jan 30, 2018 om 20:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bel de Rabobank.
Veel eerder dan 1999 zal het vast niet zijn.
Kijk ook hier: https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/wanneer-word-ik-geregistreerd/

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2018 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, zoals ik als schreef een BKR registratie hoeft juist helemaal niet nadelig te zijn, als men zijn verplichtingen nakomt.

Ik denk dat wel 80% van de volwassenen een BKR registratie heeft.

En zodrau een hypotheekaanvraag doet, kunt u simpel de card opzeggen.

Vl
door Vlinder99 Jan 30, 2018 om 22:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel Tijger1! En Aurora1, misschien in de toekomst iets minder vooroordelen? Ik kom uit 1995 en ben bijna 23. Volwassen genoeg lijkt me.

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2018 om 00:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom haalt u dan de goedkeuring van uw ouders aan?

Jeannetims
door Jeannetims Jan 31, 2018 om 12:43
51 Antwoorden / 3 Vragen

Deze wordt echt niet geregistreerd als je geen mogelijkheid hebt tot het in termijnen afbetalen. Als je een keer meer wilt uitgeven dan de limiet kun je ook altijd van tevoren geld op je creditcard storten. Je bouwt dan als het ware een positief tegoed op. b.v. handig als je op vakantie gaat en ergens borg voor moet betalen. Je kunt dan de creditcard optimaal blijven gebruiken.

aurora1
door aurora1 Jan 31, 2018 om 13:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vooroordelen? Hoezo? Als student en zonder baan een creditcard nemen vind ik geen goed idee, is over het algemeen geen goed idee hoe volwassen u zichzelf ook vindt als student en zonder werk. Kennelijk vindt u daar ook iets van aangezien u kennelijk toch toestemming van uw ouders vraagt.

pe
door pebk Jan 31, 2018 om 13:59
579 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn credit card (VISA) staat bij de instellingen:

Huidige betaalwijze Automatische incasso Maandelijks 100% van het openstaande saldo.

Als ik het wil wijzigen in gespreide betaling of handmatige incasso of nog anders, dan staat er bij elke optie "Dit is een vorm van krediet." en er horen speciale voorwaarden bij. Dat is bij een alles-in-een-keer-elke-maand-automatisch niet zo.

En ik ben het met u eens dat er niets mis is met het gebruik van een credit card. In sommige landen moet je ook bijbetalen (bijvoorbeeld in de supermarkt) wanneer je met een debet kaart wil betalen. Ga er verantwoord mee om. Zorg dat ze kunnen afschrijven aan het eind van de periode. Anders raakt u in de schulden.

En Aurora heeft wel een beetje gelijk. Toen ik 23 was (lang geleden) vond ik mezelf ook heel volwassen. Pas jaren later kom je er achter dat dat toch niet zo was. Met 33 trouwens ook nog niet. En nu... misschien, maar dat bepaal ik over tien jaar wel.

Vl
door Vlinder99 Feb 1, 2018 om 13:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat mijn ouders het geen probleem vinden wil niet zeggen dat ik hun goedkeuring heb gevraagd. Laat dat verschil duidelijk zijn. Verder werk ik wel met inkomsten van ongeveer €500 per maand. Dus vooroordelen ja. Ik snap het pun misschien ook wel maar ik heb momenteel genoeg aan het antwoord op mijn vraag. Ik ben nu klaar met me verantwoorden want heb wel wat beters te doen. Bedankt voor de antwoorden waar ik wel wat mee kan!

aurora1
door aurora1 Feb 1, 2018 om 14:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wij, in ieder geval ik, heb ook wel wat beters te doen dan vragen te beantwoorden waarvan de antwoorden heel eenvoudig via internet gevonden kunnen worden. Vooral door studenten/scholieren die dat zelf zouden kunnen bedenken.

Topantwoord

latevogel
door latevogel - Jan 31, 2018 om 13:50
86 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1, wat jij schrijft is grotendeels waar. Afspraken niet nakomend bij financieele instellingen die geregistreerd staan bij het BKR in Tiel, kan je inderdaad later zuur opbreken als je geld nodig hebt voor b.v. een woning o.i.d.. <br />De registratie begint bij 250 euro, daar heeft Bartt3002 gelijk. Zie volgende link:<br /><br />https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/wanneer-word-ik-geregistreerd/<br /><br />Ik zou vlinder99 wel willen adviseren om indien mogelijk het zonder creditcard te proberen. Het leven zonder is echt niet zoveel moeilijker. Er zijn voldoende autoverhuurbedrijven die met een borgbetaling werken. Ik huur regelmatig een auto voor afstanden tussen de 300 en 3500km en men rekent een borg die ongeveer gelijk is aan de totaalsom  van de huur die iemand aan de einde van de huurperiode dient te betalen. <br />En op internet kan je genoeg autoverhuurbedrijven vinden die in het buitenland hetzelfde doen. Verder heb je nog "fly &amp; drive", vliegtuig en autohuur.<br />Nog een reden om geen creditcard schulden te hebben is de relatief hoge rente.                                                                                              Kort Roodstaan 12,9%      Studenten Roodstaan 8,2%      Ongeoorloofd rood staan 8 14%        Dit is bij een grote bank waarvan ik de naam niet noem maar ik vermoed dat allen dezelfde rente berekenen.  En dat in een tijd dat je bijna geld moet betalen om bij hen geld op jouw eigen rekening te mogen hebben.   Voor opname bij een pinautomaat (anders is eigenlijk ook niet mogelijk) moet je iedere keer 4,50 euro betalen. Stel, je neemt iedere week eenmaal geld op, dan kost je dat op jaarbasis 235 euro! Dan de houderskosten iedere maand, kost ook 24 euro per jaar, dan loopt het aardig op met de rente erbij gerekend. Stel dat je gemiddeld 500 euro in het rood staat is dat op jaarbasis totaal excact 300 euro!  Misschien geen al te groot bedrag maar je kunt hier toch een leuk weekend van weg. Incl. huurauto! ;)) Het lijkt zo fijn een creditcard maar wij gaan een grote buitenlandreis van 14 per huurauto en enkele weekenden met huurauto en wij hebben nog nooit een creditcard nodig moeten hebben en anders gaan we een deur verder.

pe
door pebk Jan 31, 2018 om 14:15
579 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke beredenering, maar het gaat een beetje mank.

Rente op je credit card betaal je alleen als je niet direct elke maand alles betaalt. De rente die ik overigens krijg (je kunt ook in de plus staan op een kaart) is op het moment beter dan op mijn spaarrekening (0.3% : 0.15%). Op mijn uitgaven via mijn credit card betaal ik geen rente.

Waarom zou iemand elke week geld opnemen met een credit card? Ook in het buitenland kun je bijna overal met je debet kaart )= bankpas) terecht. De meeste pinautomaten werken prima. Het kost inderdaad wel iets extra (buitenlandgebruik + transactiekosten) maar een vakantie kost sowieso geld. Voor de beredenering had ook een pinopname per dag gedaan kunnen worden. Dan wordt het nog een hoger bedag.

Voor een bankrekening betaal je ook een x bedrag per jaar.

Ik neem in ieder geval voor mijn reizen naar het buitenland gewoon mijn credit cards mee. Dat werkt prima. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2018 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt overigens overal afgeraden contant geld op te nemen met de creditcard, want dat dat flinke kosten met zich meebrengt staat uitgebreid in de voorwaarden vermeld.

latevogel
door latevogel Feb 5, 2018 om 18:06
86 Antwoorden / 0 Vragen

Jullie hebben helemaal gelijk maar ik overdrijf ook een beetje. Natuurlijk neemt de gemiddelde klant niet iedere week of zelfs iedere maand geld op maar ik noem extreme situatie en dan gaat het soms nog heftiger. Een mens is een "vreemd iets" in bepaalde gevallen in zijn handelingen. Ook ga ik uit van mijn eigen situatie en die is gewoon eentje waarbij een creditcard niet "de deur inkomt" omdat deze tot heden nog nooit nodig is geweest. Er zijn al zoveel "moetjes" en als iets niet noodzakelijk is, dan houd ik het liever buiten de deur.
Maar nogmaals, jullie hebben gelijk.

ro
door ron503 - Jan 31, 2018 om 14:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen

'36 Bureau Kredietregistratie
1 Wij zijn aangesloten bij het BKR. Wij mogen informatie over u opvragen bij het BKR. Soms moeten wij deze informatie
opvragen. Bijvoorbeeld wanneer u ons om krediet vraagt.
2 Wij moeten ook bepaalde zaken melden bij het BKR. Bijvoorbeeld hoeveel krediet wij u geven. Of als u niet op tijd
betaalt.
3 Moeten wij een BKR-melding doen omdat u ons niet op tijd betaalt? Dan kan dit negatieve gevolgen voor u hebben.
Bijvoorbeeld als u opnieuw geld wilt lenen of een huis wilt kopen.'
Uit de voorwaarden behorende bij de aanvraag van de Rabocard. Uw Rabocard wordt dus wel degelijk bij het BKR geregistreerd.

an
door annet25 - Jan 31, 2018 om 14:10
8 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de vakantie is deze rabocard ideaal, maar zeg hem dan na de vakantie weer op! Probleem opgelost.

Pi
door PimJoris - Jan 31, 2018 om 14:57
78 Antwoorden / Vragen

Niet de registratie op zich heeft gevolgen voor een evt. Hypothecaire lening, maar uw betalingsgedrag. Zolang u geen andere (flinke) leningen afsluit en u aangegane betalingsverplichtingen netjes nakomt, is er niets aan de hand. Overigens staat u al geregistreerd als u een mobiele telefoonabonnement heeft waarbij een toestel is inbegrepen.

Topantwoord

rf
door rfd - Jan 31, 2018 om 17:02
27 Antwoorden / 0 Vragen

Wie is er nu eigenlijk begonnen over ouders? Beperk je tot het antwoord en doe geen onnodige aannames.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2018 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts zelf.

Cookies
door Cookies Feb 1, 2018 om 14:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, Aurora1 is begonnen over de ouders.

mo
door mof - Jan 31, 2018 om 18:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen
ko
door korver - Feb 4, 2018 om 16:50
5 Antwoorden / 0 Vragen

De BKR-registratie die meetelt voor je hypotheek aanvraag is alleen relevant als je kiest voor gespreid terugbetalen. Als je maandelijks het openstaande bedrag aflost maakt dit niet uit. Daarnaast kan je tegen de tijd dat je een huis wilt kopen natuurlijk ook je creditcard opzeggen mocht dat nodig zijn voor de hypotheek die je nodig hebt.

Je zou als alternatief ook een prepaid creditcard kunnen proberen, zie bijvoorbeeld https://www.alleszondercreditcard.nl/prepaid-creditcard/
hierbij word je niet bij het BKR geregistreerd omdat je op een prepaid creditcard geen krediet krijgt. Voor auto huur zijn dit soort kaarten helaas meestal niet geschikt (veel verhuurbedrijven accepteren ze niet). Maar voor (online) aankopen prima.