ri
door riesbaflo Feb 9, 2004 om 11:33
Geldzaken & recht

BKR toetsing bij sollicitatie

Ik wil solliciteren op een baan als callcentermedewerker bij een verzekeringsmaatschappij. Nu is een eis dat ze een toetsing doen bij het BKR, ik heb BKR gebeld met de vraag of dat mocht, antwoord was kort "nee alleen met jou toestemming", geef ik die toestemming niet dan kan ik die baan vergeten. De reden dat ze de toetsing willen doen is "nakijken of ik verzekeringsfraude cq bankfraude heb gepleegd terwijl volgens het BKR die gegevens niet bij hun vermeld staan. Kortom nu mijn vraag! Is het normal dat tijdens sollicitatie procedures het BKR benadert wordt?? Dit lijkt mij toch niet de manier waarop sollicitatieprocedures behoren te lopen.

11958 5 Rapporteer

gepriso
door gepriso - Apr 16, 2004 om 12:36
113 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan wel eens terecht zijn, omdat het te maken heeft met de functie die je krijgt. Net als een verklaring van goed gedrag. Als je niet geregistreerd staat bij de BKR dan is er ook niets aan de hand.

ri
door riesbaflo - Apr 16, 2004 om 12:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals ik al aangaf willen ze weten of ik evt bank of verzekeringsfraude heb gepleegd terwijl volgens het BKR hun die gegevens helemaal niet hebben. Ik ben het met je eens dat er voor sommige functies onderzoek wordt gedaan naar iemands verleden maar ik vind het totaal niet relevant dat voor mijn werk op een helpdesk voor verzekeringen gekeken wordt of ik al mijn hypotheek cq Persoonlijke lening of wat dan ook elke maand netjes betaal. En als ik weiger mee te werken aan dit onderzoek dan kan ik deze baan ook niet krijgen, dus je wordt eigenlijk gedwongen.

gepriso
door gepriso - Apr 16, 2004 om 12:36
113 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het nog even nagekeken. Je mag alleen gegevens bij het BKR opvragen als ze een lening verstrekken of betaalrekening verschaffen en als ze uw krediet beheren. Dit mag dus niet bij sollicitaties. Overigens kan aan de hand van de gegevens bij het BKR wel worden gezien hoe u met uw schuldeiser omgaat, dus wat uw gedrag daarin is. Als u de baan wil hebben en u hebt geen geheim bij het BKR dan moet u afwegen wat zwader weegt. Overigens zou ik dit bedrijf er wel even op wijzen dat het niet mag.

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:36
504 Antwoorden / 8 Vragen

Nee dit is niet normaal en ik zou hier ook niet mee accoord gaan.
Bij BKR staan alleen mensen vermeld die een lening hebben afgesloten, en daar is deze instantie ook voor, het bijhouden van krediet gegevens en het aflossings gedrag van die personen.
Fraude heeft hier niet mee van doen.
Ik heb geen idee waarom men dit van u wilt weten, maar dit soort persoonlijke informatie zou ik zelf nooit geven.
Ik zou contact zoeken met het arbeidsbureau en daar aan een medewerker vragen wat hiervoor een oplossing is, deze personen hebben vaker te maken met de soms vreemde verzoeken van werkgevers.
Groeten: Gery

mathieu_1
door mathieu_1 - Apr 16, 2004 om 12:36
35 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet normaal en zelfs in strijd met de wet bescherming persoonsgegevens. BKR mag alleen gegevens over jou uitgeven aan een aangesloten instantie indien jij een kredietaanvraag doet. In alle andere gevallen mag dat dus niet. Overigens zijn fraudes niet geregistreerd bij het BKR dus klopt dit verhaal niet. Ik zou overigens niet voor zo'n baas willen werken!