ma
door mace12 Aug 14, 2019 om 16:20
Geldzaken & recht

Boete bedrijfseigendom

Help!

Per 1 juli ben ik uit dienst bij mijn vorige werkgever. Omdat ik 1 dag thuiswerkte, had ik een printer in huis.  Ik had gevraagd of ik deze over kon nemen en ik mocht deze houden; 'zie het maar als afscheidscadeautje'. Op mijn laatste dag heb ik mijn laptop ingeleverd, sleutels en zakelijke telefoon. Prive gebruikte ik al 1,5 jaar een telefoon. Bij uitdiensttreding hebben we hier blijkbaar allebei niet bij stilgestaan, niet ter sprake gekomen. Eind juni werd mijn loon  + vakantiegeld uitbetaald.

Ik krijg vakantiegeld over de mei tot en met april van het achterliggende jaar, dit wordt uitbetaald in juni. Na ontvangst van mijn vakantiegeld heb ik mijn ex-werkgever gemaild of er nog een betaling volgt voor vakantiegeld over de maand mei en juni van 2019. Als reactie kreeg ik dat mijn verlofuren al besproken waren maar dat ze dit opnieuw zal laten uitzoeken. Hierop heb ik geantwoord dat het niet om verlofuren gaat maar om vakantiegeld. Tot drie keer aan toe. Niet één keer is ingegaan op mijn vakantiegeld, maar alleen werd er een uitleg gegeven over verlofuren. Uiteindelijk, in overleg met de rechtsbijstand, een zgn. loonvordering gemaild.

Op dat moment gaf mijn ex-werkgever aan dat ik nog bedrijfseigendommen in bezit heb en dat ze die terugwil. Ook dat ze contractueel vastgelegde boete van €5000 euro opeist + €500 per dag extra. Het gaat dus om de printer die ik cadeau kreeg, een telefoon (die ik inderdaad niet cadeau kreeg maar die we helaas nooit hebben besproken) en bijbehorende oortjes. Die oortjes zijn op mijn laatste dag besproken; dit was niet hygienisch om over te dragen.
Vanaf mijn vakantie-adres heb ik met hulp van thuis de spullen kunnen retourneren. Ik durfde niet aan daar nog twee weken mee te wachten. Maar goed ook: toen ze de spullen ontving gaf zij aan dat het 32 dagen na uitdiensttreding is ontvangen en dat ze daarom graag €21.000 van mij ontvangt.
In een van haar mails heeft ze overigens aangegeven dat ze mij die spullen graag had gegund, maar gezien mijn tone of voice niet langer. Het boetebedrag lijkt me sowieso niet reëel in dit opzicht.

Inmiddels geeft ze aan dat ik geen vordering op haar heb omdat ik nergens recht op heb. Grappig detail: zij houdt zich heel erg vast aan mijn contract, maar enkel in haar voordeel. In mijn contract staat ook duidelijk hoe mijn vakantiegeld is opgebouwd maar dat klopt niet meer.

Mijn ex-werkgever wil nu dat ik aangeef geen vordering meer op het bedrijf te hebben. Ook verwacht ze een tegenvoorstel omdat ze bereid is te onderhandelen over die 21.000 (ik werkte parttime, dit bedrag heb ik netto niet eens verdiend in een jaar).

Ik heb rechtsbijstand ingeschakeld, maar zelf vind ik ze niet voldoende daadkrachtig. Ik hoop dat hier iemand is die mij kan adviseren. Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb meer dan 10 jaar met haar samengewerkt en ik vroeg 'slechts' om twee maanden vakantiegeld. Mijn hart zegt, laat het op een rechtszaak uitlopen maar als dit boetebedrag wel ongewijzigd blijft kan ik m'n huis verkopen.

5040 7 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Aug 14, 2019 om 16:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

als dit boetebedrag wel ongewijzigd blijft kan ik m'n huis verkopen.
Overdrijven is ook een vak (maar snap dat je met dit problem in je maag zit).
Zou die rechtsbijstand maar eens achter de vodden gaan zitten!

Dat bedrag lijkt me toch echt niet haalbaar voor die werkgeefster.

ma
door mace12 Aug 14, 2019 om 22:02
0 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk, maar in m'n maag zit ik er zeker mee.

ju
door juliomariner - Aug 14, 2019 om 16:32
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben niet juridisch onderlegd maar het lijkt me dat de  5.000 euro voor een telefoon en een printer zwaar overtrokken is want deze dingen zijn dat nooit waard.
Ik denk dan ook dat de rechter hier nooit in meegaat en de vordering van uw ex-werkgeefster zal afwijzen. Uw eis voor het vakantiegeld zal volgens mij gewoon toegewezen worden want daar heeft u gewoon recht op zowel contractueel als wettelijk.
Ik denk dus dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgedient.

panter22
door panter22 - Aug 14, 2019 om 16:34
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens overleggen met de rechtsbijstand. Kijk nog eens naar dat boetebeding. Het lijkt mij stug dat je ex-werkgever zomaar op het moment dat het haar uitkomt een groot bedrag van je kan eisen. Ze zal toch eerst een brief moeten sturen dat je nog bedrijfseigendommen in bezit hebt en je een termijn geven om deze alsnog in te leveren. Doe je dat niet, dan moet je een boete betalen.
In een van haar mails heeft ze overigens aangegeven dat ze mij die spullen graag had gegund, maar gezien mijn tone of voice niet langer
Deze mail goed bewaren. Uit deze mail kan blijken dat zij wraak wil nemen en daarom misbruik maakt van omstandigheden.

ju
door juliomariner Aug 14, 2019 om 16:39
1310 Antwoorden / 2 Vragen

zelfs dan staat de boete in geen verhouding met de waarde van de bedrijfseigendommen

panter22
door panter22 Aug 14, 2019 om 17:02
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt ook nergens op.
Ik heb nog even verder gezocht.< Kijk eens op: https://zilveradvocaten.nl/wat-u-moet-weten-over-het-boetebeding-in-de-arbeidsovereenkomst/ Is de boete niet voor het concurrentiebeding. Kijk eens: http://www.kernkamp.nl/nl/diensten/arbeidsrecht-ambtenarenrecht/concurrentiebeding/boete-uit-boetebeding-opeisbaar/

ma
door mace12 Aug 14, 2019 om 22:05
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. Dat vroeg ik mij eveneens af, op mijn laatste dag heb ik alles ingeleverd wat ik in moest leveren. Zodra zij aangaf de spullen terug te willen en met de boete dreigde heb ik alles geretourneerd.
Wat je zegt zou inderdaad een logische gang van zaken zijn: verzoek om e.e.a. te retourerneren en dat binnen een bepaalde termijn te verwachten.
Het is een zeer vervelende kwestie

panter22
door panter22 Aug 15, 2019 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een op de laatste dag een bewijs gekregen dat je alles ingeleverd hebt?
Als jouw ex- werkgever na een maand pas constateert dat je nog wat in te leveren hebt, dan is ze rijkelijk laat.
En als ze dan ook nog schrijft dat ze je die spullen niet langer gunt, dan wist ze er van dat je ze nog had.
Als je werkgever weer begint te appen of te mailen, zou ik alleen melden dat je rechtsbijstand hebt ingeschakeld.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2019 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard hebt u recht op vakantiegeld over het salaris van mei en juni 2019.

Maar kijk dat nog eens na. U schrijft “achterliggende jaar” . U zult bedoelen tot en met april dit jaar.

Wat een belachelijke werkgever is dat, diep treurig.

Die krankzinnige boete wordt uiteraard door geen een rechter opgelegd.

Zit uw rechtsbijstand achter de broek over uw vordering, niet laten slepen. Verder niet meer corresponderen of bellen of mailen met die werkgever.

Ik hoop dat u een bewijs van ontvangst heb van dat mobieltje van de inlevering.

ma
door mace12 Aug 14, 2019 om 22:14
0 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, ik heb uitbetaald gekregen tot en met april 2019 (mei 2018 tot en met april 2019), dat is het achterliggende vakantiejaar.
In de maand mei en juni heb ik ook opgebouwd maar omdat ik daarna uit dienst ging zou dat bij de afrekening uitbetaald moeten worden.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 14, 2019 om 19:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Marijke,

Heb je een rechtsbijstandsverzekering ?

Dan mag je zelf een een advocaat uitzoeken,die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.
Bespreek alles goed met de advocaat hierover en de rechtsbijstandsverzekering zodat je geen kosten achteraf krijgt.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig om wat voor een bedrijf het gaat.

ma
door mace12 Aug 14, 2019 om 22:12
0 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Magnum,

Dank voor je reactie. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Zij staan mij nu bij, maar zijn niet erg kordaat naar mijn mening. Dat van die advocaat wist ik niet, daar ga ik morgen achteraan.

Ik begrijp je nieuwsgierigheid. Ik was zo naïef te denken dat dit, gezien onze jarenlange goede samenwerking, mij niet zou overkomen. Bij heel veel ex-collega's is het 'hommeles' geweest met de financiële afwikkeling. Het leek allemaal goed afgerond te worden, tot bleek dat ik nog 2 maanden vakantiegeld miste.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2019 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het komt mij heel bekend voor. Toen ik jaren en jaren geleden vertrok bij een werkgever hen ik ruim 1,5 jaar moeten procederen voordat ik mijn recht had en heb dat ook gekregen. Maar ik was gewaarschuwd want geen ëén collega voor mij was normaal vertrokken. Dus ik wist wat mij te wachten stond.

De rechtsbijstand moet meteen een loonvorderingi stellen, is verder een heel simpele zaak.

Een bedrijf dat al zulke boetebedingen in een arbeidsovereenkomst opneemt voor spullen is niet normaal.

ma
door mace12 Aug 14, 2019 om 22:27
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop niet dat wij het over dezelfde werkgever hebben..maar er zijn vast meer zulke werkgevers. Helaas.

tijger1
door tijger1 Aug 14, 2019 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is zeker te weten niet dezelfde werkgever.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2019 om 09:37
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik ben van mening dat u zich over een rechtzaak geen zorgen behoeft te maken gelet op de info aangaande bewijsmateriaal dat u heeft.
Mogelijk heeft u ook voldoende bewijs dat u de door u als cadeau gegeven zaken ook werkelijk als cadeau heeft gekregen. De inhoud van de e-mail die u noemt is daarbij bijzinder interessant.

Om dit verhaal kort te maken: neem contact op met www.juridischloket.nl  voor nader advies en dan vooral over uw opmerking over het onvoldoende daadkrachtig vinden. In beginsel heeft u recht op bijstand van een door u te kiezen advocaat (waarover al diverse uitspraken zijn van de Geschillencie van het KiFiD (Zie bij eigen advocaat kiezen bij https://www.consumentenbond.nl/rechtsbijstandverzekering/rechtsbijstandverzekering-wat-is-het
P.s. een goede advocaat zal mogelijk voor u een vergoeding geregeld kunnen krijgen gelet op de houding van de werkgeefster  Laat u niet gek maken of anders gezegd: haal de handen uit uw haar.

ma
door mace12 Aug 18, 2019 om 11:20
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. Ik heb besloten mijn handen uit m'n haar te halen en ervoor te gaan vechten. Ik ga m'n rechtshulp aan het werk zetten.
Spannend, maar zal allemaal wel een tijdje gaan duren.