da
door danvis Nov 26, 2005 om 20:09
Geldzaken & recht

Boeterente Rabobank

Hallo,

Ik wil mijn hypotheek oversluiten, momenteel betaal ik 4% rente, nog 2,5 jaar. De Rabobank berekend maar liefst € 4.330,- boeterente. Dit komt mede omdat de Rabobank uitgaat van de rente zonder rentekorting. Deze rentekorting kan ik nergens terugvinden, wel staat er in de getekende offerte dat ik boeterente moet betalen over mijn betaalde rente minus de huidige rente. Weet iemand hoe de Rabo de boeterente berekend? En of de Rabobank de eventuele rentekorting mag verrekenen?
Alvast bedankt voor de reacties.

mvrgr
Danny

21072 5 Rapporteer

wielenriet
door wielenriet - Nov 26, 2005 om 23:28
19 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Danny,

Wat voor soort hypotheek is dat? In onderstaand antwoord ben ik er van uit gegaan dat je alleen maar rente betaalt.

Bij het oversluiten wordt door de meeste banken als boete berekend De contante waarde van het renteverschil. Stel dat u een hypotheek heeft van 100.000. De huidige rente bij de Rabobank voor 2,5 jr is 3%. Dan is het renteverschil 1%. Voor die 2,5 jaar 2,5 x 1% van 1.000 is 2.500. Dit bedrag wordt dan contant gemaakt. Dat betekent, dat het berekende boetebedrag wordt verlaagd met het rentevoordeel dat de bank heeft omdat de bank het bedrag nu gaat innen in plaats van gedurende de nog resterende periode van 2,5 jaar.

da
door danvis - Nov 26, 2005 om 23:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het antwoord. Ik betaal alleen rente. Klopt het dat de rente voor 2,5 jaar 3% is? Kan ik wel 3x (20%) boetevrije aflossing van de berekening afhalen?

Danny

wielenriet
door wielenriet - Nov 28, 2005 om 15:16
19 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Danny,

Als je algeheel aflost dan kun je conform jouw hypotheekvoorwaarden in het (kalender)jaar dat je (algeheel) aflost IN TOTAAL max 20% boetevrij aflossen. Dat bedrag wordt in mindering gebracht op de restant hoofdsom waarop de contantewaardebereking van de boete plaats vindt. Voor het huidige rentepercentage dat geldt voor de boeteberekening kun je contact opnemen met de bank. Dat percentage is het rentepercentage dat geldt voor nieuwe hypotheken waarvan de rentevastperiode hetzelfde is dan je nu bij de bank hebt. De bank zou de boeteberekening voor jou op papier moeten zetten. Als je wilt kan ik de berekening dan controleren. Groeten, Wiel.

katenmuis
door katenmuis - Nov 30, 2005 om 11:15
22 Antwoorden / 2 Vragen

je mag inderdaad 20% per jaar extra aflossen, maar dit moet wel uit eigen middelen gebeuren. Ga je naar een andere hypotheekverstrekker, die het gehele leningbedrag overneemt, dan mag je niet 20% extra aflossen.

wielenriet
door wielenriet - Jan 22, 2006 om 16:46
19 Antwoorden / 6 Vragen

De boete(rente) hoeft niet uit eigen middelen te worden betaald. Wel is het zo, dat de rente over het meegeleende bedrag (boete) niet aftrekbaar is in het kader van de renteaftrek eigen woning. De boete blijft echter aftrekbaar!