Ri
door Riek70 Oct 19, 2021 om 19:44
Geldzaken & recht

Borg

Huur opgezegd sleutel ingeleverd , nu wil makelaar nog N maand huur en er was schade aan N deur echter was deze schade er al en foto staat ook in contract , zolder lagen nog wat planken moest ik opruimen echter ik heb geen sleutel
eindinspectie moet nog komen maar eigenaar woning is al aan het verbouwen hoe kan ik dan schade herstellen en schoonmaken , ik krijg mn borg niet terug en moet huur betalen wat kan ik doen

3582 9 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 19, 2021 om 19:51
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Riek70,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Waarom heeft u de sleutel al ingeleverd?

Bij wie heeft u de sleutel ingeleverd?

Waarom heeft u niet gewacht tot de eindinspectie?

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2021 om 20:16
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan de sleutel niet inleveren vóór de eindinspectie. Je MOET de kans krijgen om dingen te herstellen voor einde huur. Je krijgt 1 een voorlopige inspectie en op de laatste dag van de huur SAMEN de EIND insprectie. De verhuurder dient jou, zeker als u nog huur moet betalen u de mogelijk te geven om zelf zaken te herstellen. En dan al zelf begonnen met ver her bouwen voor de eindinspectie kan en mag niet. Wie zegt dat hij die schade zelf niet gemaakt heeft? Ga naar het juridisch loket voor info.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2021 om 20:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Wat de eigenaar/verhuurder doet is volstrekkt in strijd met de wetgeving. Hoe dan ook moet er sprake zijn van een schaderaooprt bij inspectie na oplevering en moet u de kans krijgen om het zelf te hetstellen tenzij u kunt bwijzen dat de schade al aanwezig was bij aanvang huur. U heeft de sleutel ingeleverd en de makelaar heeft geen enkel recht om u dan nog een maand huur aan te rekeken en dient de borg volldig terug te betalen.  Hoe dan ook is dus ook de makelaar in deze enstig in gebreke en ga na og die is aangeslten bij een branchvereniging met klachregeling en dien een klacht in . U kunt hoe dan ook de nmakelaar ook zelfs aanspreken en hem in gebreke stellen m.b.t. het niet naleven van de huurwetving etc. Zie daarvoor oa. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u deze benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  De eigenaar is notabene al aan het verbouwen en daarom is het zinvol om contact op te nemen, met het juridischloket om ook te voorkomen, resp.nadere hulp en advies te krijgen indie de eigenaa resp. makelaar gaat vorderen en weiger de borg terug te betalen.

Voor het adres:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

 Zie ook nog deze: Je moet de verhuurder eerst een ingebrekestelling sturen. Dit is als het ware een laatste herinnering, waarin je een termijn stelt om de borg alsnog terug te betalen. Meestal is dit veertien dagen. Je geeft hierin ook aan dat je verdere stappen zult ondernemen als de verhuurder blijft weigeren de borg terug te betalen.

marita5
door marita5 - Oct 19, 2021 om 21:20
11495 Antwoorden / 15 Vragen
panter22
door panter22 - Oct 20, 2021 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Normaal zeg je de huur op en dan moet je nog 1 maand huur betalen. Daarna komt er een nieuwe huurder.
En nu heb je de huur opgezegd en direct de sleutel ingeleverd? Waarom niet eerder opgezegd? Of heb je dit met de eigenaar afgesproken, zodat hij alvast kon verbouwen?
En de eigenaar is al aan het verbouwen. Wat valt er dan schoon te maken?
Moest je er misschien uit omdat de eigenaar het huis voor zichzelf nodig had.
Die schade aan 1 deur is duidelijk. Staat  in het huurcontract met foto. Die schade hoef je niet te betalen,
Heb je al met de makelaar gesproken en gemeld dat de eigenaar de sleutel heeft en aan het verbouwen is?

1paul
door 1paul - Oct 20, 2021 om 08:46
3101 Antwoorden / 0 Vragen

niet betalen en de boerg terugvorderen, willenz e dit niet dan deurwaarder inschakelen en via deze weg bedrag borg opeisen, u heeft een vordering op hen en bovendien heeft u bewijs dat de beschadeging er al was, daarbij kan het zomaar zijn dat elke beschadiging veroorzaakt kan zijn door de eigenaar die verbouwt.

eis dit schriftelijk op, geef ze 15 dagen de tijd om te betalen en meld hen in die brief ook dat u de vordering uit handen zult geven aan een deurwaarder....

daar er nog geen gezamenlijke eindinspectie is geweest EN de eigenaar zelf aan aan het verbouwen is geslagen hebben ze geen poot meer op te staan, documenteer alles goed....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 20, 2021 om 09:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je hebt recht op de betaalde periode om te wonen en  eventueel te klussen.

Als zij er zelf in zitten en klussen  hoef je voor deze periode niets te betalen.

Een verouderde woning op knappen is voor nieuwe huurders en normaal risico van  tijdelijk geen inkomsten voor de eigenaar.

Bij eind controle en  inleveren sleutel  had je die planken gelijk moeten weghalen.

Maar enkele losse planken in klus woning?

Verder is eventuele schade aan een  20 jaren of oudere keuken of badkamer slijtage en valt buiten elke claim.

De Makelaar kan alles eisen, maar  nog 1 maand huur  moet hij maar rechtszaak beginnen!

Verder is na inleveren alles door hun geaccepteerd en  Borg moet terug,  en zeker geen Maand extra betalen.

Vele huurders  verrekenen de  laatste maand huur met de Borg omdat vele erg traag zijn met terug betalen.

Ze mogen verrekenen.

Lees de links van andere aan welke regels zowel jij als de verhuurder/makelaar zich moet houden!

mo
door mof - Oct 20, 2021 om 12:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Huur opgezegd, sleutel ingeleverd? U heeft het recht om tot de eindinspectie in de woning te werken. De sleutel had nog niet ingeleverd horen te worden. Dat de eigenaar nu aan het verbouwen is betekent dat hij de woning heeft geaccepteerd en dat u 1) voor de schade aan de deur (met de foto) sowieso niet hoeft te betalen. De huur is terecht als de woning nog niet de eindinspectie heeft ondergaan, maar onterecht als de eigenaar al is begonnen met verbouwen en dus de woning op dit moment zelf gebruikt. Voor de oude planken kan hij de verwijderingskosten claimen, echter niet wanneer hij u niet toelaat in de woning om deze zelf weg te halen.

Grote vraag hier is: heeft de eigenaar u de toegang ontzegd? Ook als u de sleutel heeft ingeleverd en de eigenaar heeft u daarbij ruim gelegenheid gegeven (hij is tenlsotte regelmatig wegens de verbouwing in de woning) kunnen verwijderingskosten worden verrekend.

rj
door rjw - Oct 20, 2021 om 21:00
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je de sleutel op eigen initiatief voor de inspectie ingeleverd? Aangezien de eigenaar al aan het verbouwen is dacht hij misschien dat jij al helemaal klaar was met de woning?