Ma
door Marloes-H88 Nov 17, 2020 om 11:50
Geldzaken & recht

Bouwkundige keuring niet goed uitgevoerd

In de zomer hebben wij een huis gekocht. Wij hebben voor de koop een bouwkundige keuring uit laten voeren. Hieruit bleek dat de badkamer helemaal in orde was. Een paar dagen nadat wij de sleutel hebben ontvangen, meldde onze schilder dat er scheuren in de voegen achter de douchekop zitten. Hierover heb ik contact gehad met degene die de keuring heeft uitgevoerd. Hij heeft nogmaals gekeken in zijn aantekeningen maar kon niets vinden over scheuren in de voegen. Ik vroeg hem of dit in drie maanden tijd kon gebeuren en hij gaf aan dat dit niet kan. Er is dus niet goed gekeurd.

Er is inmiddels een loodgieter komen kijken en hij zei dat alle tegels loszitten en dat er waarschijnlijk iets lekt achter de tegels. Als je op de tegels tikt, hoor je dat ze los zitten en als je er op drukt geeft het helemaal mee. Alle tegels moeten eraf, er moet gekeken worden wat er precies aan de hand is en dan moeten er nieuwe tegels op.

Mijn vraag is of wie hier wat mee kunnen richting degene die de bouwkundige keuring heeft uitgevoerd. Wij zitten nu met een badkamer waarin wij niet goed kunnen douche, we moeten wachten op de tegels die besteld moeten worden (zo'n vier weken) en daarna hebben we dus een kleine verbouwing voor de boeg en moeten we maar hopen dat de schade achter de tegels meevalt. Als wij dit op voorhand hadden geweten, hadden we al eerder tegels kunnen bestellen en een aannemer kunnen inschakelen die voor ons de badkamer opknapt.

6139 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2020 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als er iets lekt achter de tegels, dan moet u dat toch op de muur er onder zien? Was u aanwezig bij die technische keuring?

Ma
door Marloes-H88 Nov 17, 2020 om 12:23
Antwoorden / 1 Vragen

De badkamer is 2 jaar geleden geplaatst. Er is nog niets te zien aan de muur eronder. Het kan ook nog zo zijn dat het niet lekt maar sat de tegels niet goed geplaatst zijn. Dat weten we als alles is weggehaald.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 17, 2020 om 12:21
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marloes,

Heeft u al eens geïnformeerd bij de Vereniging Eigen Huis?

marita5
door marita5 - Nov 17, 2020 om 12:29
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marloes-h88 ,

Mischien heeft u iets aan deze link , klik op de rode regel .

https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/bouwkundige-keurders/

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2020 om 13:22
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vroeg hem of dit in drie maanden tijd kon gebeuren en hij gaf aan dat dit niet kan. Er is dus niet goed gekeurd.

In normale omstandigheden zou dat in 3 maanden niet kunnen gebeuren....maar er kan in die 3 maanden best wel een lekkage ontstaan zijn zoals de loodgieter aangeeft. En door die lekkage kunnen de tegels dan los komen. Dus of er niet goed gekeurd is betwijfel ik tenzij deze gewoon een (ruime) "blik" door de deuropening heeft geworpen in de badkamer en de wanden niet heeft beklopt (wat een keurder normaal doet), want dan had dit al op moeten vallen.

sw
door swat1500 - Nov 17, 2020 om 13:41
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt eraan wat u verwacht van deze bouwkundige. In het meest gunstige geval krijgt u een deel van de kosten van de keuring terug. Hij zal de aanpassing van de badkamer niet voor zijn rekening gaan nemen.
Had u het huis niet gekocht als het wel had geweten?

rj
door rjw - Nov 17, 2020 om 13:48
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Als je heel erg je best doet kan je misschien een paar tientjes terug krijgen van de kosten voor de bouwtechnische keuring. Je geeft al aan dat je eigenlijk geen verdere schade hebt omdat je zegt dat als je het geweten je eerder een aannemer had kunnen inschakelen. In deze tijd kan je het ook vergeten dat je een lagere prijs voor een huis kunt bedingen als er wat aan scheelt.

1paul
door 1paul - Nov 17, 2020 om 14:24
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Juist dit soort zaken laat je een bouwkundige keuring voor uitvoeren zodat je NIET voor onverwachte kosten komt te staan....

Degeen die de keuring uitvoerde is verantwoordelijk hiervoor EN voor de onstane schade....

https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/aansprakelijkheid-bouwkundig-onderzoeker-bij-aankoop-woning/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 17, 2020 om 16:58
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies is om https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ te benaderen. Degene die heeft gekeurd zal ongetwijfeld zijn aangesloten bij een branchevereniging (of diens werkgever) en dan is er waarschijnlijk ook een geschillencommissie.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 17, 2020 om 22:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

In mijn huis  ook een keuken,   badkamer en bijkeuken met tegels en  geen enkele keurder gaat  al die tegels controleren maar doet steekproef...

Een slecht  deel er tussen is altijd mogelijk,  na 18 jaren nieuwe keuken geplaatst en bleken ze los te zitten....
Even los  getrokken en nogmaals geplakt....

En deze douchehoek,  hier een daar even kloppen en   daar net niet, wel horen ze een verzekering te hebben voor aansprakelijkheid.

sc
door schijf01 - Nov 18, 2020 om 11:35
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een inboedel verzekering hebt dekt deze toch waterschade ??

ha
door harrybre - Nov 18, 2020 om 11:45
240 Antwoorden / Vragen

In 2001 eens een keurmeester via de VEH binnen gehad: wist onder het huis de reden te vinden voor af -en-toe die "toilet"lucht: een dopje zat er niet goed op. Ook de reden voor een zeer lekkage bij een regenpijp: zat een gaatje van een luchtbuks-kogeltje in. Een gaatje in de verwarmingsbuis tussen de houten vloer heeft hij niet gezien. Of een andere het beter had gedaan ?

pj
door pj1 - Nov 18, 2020 om 19:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper van de woning een brief sturen dat hij in gebreke wordt gesteld vanwege een verborgen gebrek.
Kijk uw koopovereenkomst na wat er staat over verborgen gebreken, waarschijnlijk dat de herstelkosten voor zijn rekening komen.