Ca
door Canva Sep 21, 2018 om 16:59
Geldzaken & recht

Bovenwoning: Lekkage waterleiding kruipruimte, wie is verantwoordelijk?

Beste,

Mijn onderburen hebben een waterleiding die een beetje lekt in de kruipruimte. Dit is onder hun voordeur en ongeveer een jaar terug heb ik deze  druppelde leiding opgemerkt en doorgegeven aan de toenmalige eigenaar. (verhuurder) In de veronderstelling dat het zijn waterleiding was en dit opgelost zou worden heb ik er verder niet meer aan gedacht.

Nu een jaar later is de eigenaar overleden, een nieuwe eigenaar en blijkt de lekkage nooit te zijn opgelost. Ik was voorheen in de veronderstelling dat de lekkage de verantwoordelijkheid was van de woning eigenaar gezien mijn eigen hoofdkraan onder de eigen voordeur zit. Echter geeft het waterbedrijf aan dat er daar een grote hoofdkraan binnen komt en zij als waterbedrijf niet verantwoordelijk zijn voor het gedeelte tussen deze hoofdkraan en mijn eigen hoofdkraan. Klopt dit? Alvast hartelijk bedankt.

4656 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2018 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De hoofdkraan/watermeter die u hebt, is die van het waterbedrijf? En hebben de onderburen ook een eigen hoofdkraan/watermeter?

En bent u huurder van de woning of eigenaar?

Wat een verspilling van water overigens.

edrick3
door edrick3 - Sep 21, 2018 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat zou best wel eens kunnen kloppen. ;-)
Maar zit die lekkage dan tussen die hoofdkraan waar de waterleiding binnenkomt en je eigen 'hoofdkraan'?
Of is die lekkage nu bij de onderburen?
Zou maar eens contact opnemen met de verhuurder en de onderburen.
Als de lekkage zit tussen HOOFDkraan en jouw hoofdkraan lijkt me dit een zaak van de verhuurder.

Gr
door Grunn1 - Sep 21, 2018 om 19:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het maakt voor u niet uit wie van beide eigenaren verantwoordelijk is maar u als huurder bent niet verantwoordelijk voor dekosten van lekkage aan de hoofdleiding. Indien u lekkage constateerd aan de hoofdleiding dan meld u dit bij uw verhuurder en die regelt maar dat het gerepareerd wordt en die kijkt maar wie voor de kosten opdraait maar u niet.

Ge
door Genee - Sep 21, 2018 om 19:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Je betaalt wel vastrecht (~ €45 per jaar) voor een doorverbinding naar een andere woning, maar het waterbedrijf neemt geen verantwoording voor storing aan die doorverbinding.
Begrijp wel dat die doorverbinding in eigen beheer aangelegd is maar het waterbedrijf neemt nu wel de lusten maar niet de lasten.

Ca
door Canva - Sep 21, 2018 om 19:11
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de antwoorden.

Ik ben eigenaar van de bovenwoning. ( de waterleiding die binnekomt gaat naar een onderwoning en 2 bovenwoningen)
De hoofdkraan die ik heb onder mijn voordeur is eigendom van het waterbedrijf, evenals de ''eerste hoofdkraan'' Dit is door hen ook zo bevestigd. Echter menen zij dat zij niet verantwoordelijk zijn voor het deel tussen deze ''eerste'' hoofdkraan en mijn hoofdkraan > ik heb geen idee of dit klopt?

De lekkage zit tussen de ''eerste gedeelde hoofdkraan'' aan een buis waar daarna een aansluiting plaats vindt met 3 hoofdkranen van de verbonden woningen, 1 van mij en 2 andere woningen.

Ge
door Genee Sep 21, 2018 om 19:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft iedere woning een eigen watermeter en eigendom van het waterbedrijf?

Thijs12
door Thijs12 Sep 21, 2018 om 19:38
522 Antwoorden / Vragen

Laat de eigenaar maar bakkeleien met het waterbedrijf. Het is in ieder geval niet voor rekening van de huurder

Ca
door Canva Sep 21, 2018 om 21:46
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik BEN de eigenaar van de woning, slechts 1 van de 3 is huur. Alle 3 de woningen hebben een eigen watermeter die eigendom is van het waterbedrijf. ( Deze dus een stuk na deze gezamelijke hoofdkraan zitten)

Ge
door Genee Sep 21, 2018 om 23:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Neem aan dat er een VvE is waar u maandelijks een ledenbijdrage aan betaalt. Deze VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud van het gebouw, dus ook de waterleiding.
De reparatie wordt dus betaald uit de VvE ledenbijdragen.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2018 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, draait het waterbedrijf op voor de verspilde liters, want iedereen wordt aangeslagen voor de stand op de eigen watermeter? Of zit er soms geen telwerk in bij de “hoofdkraan”?

Ik ga er, zoals u het schetst vanuit dat het oude woningen zijn, die later bemeterd zijn. Maar in principe mag u helemaal niet aan de leiding komen die vóór de meter zit, want anders zou u een aftakking kunnen maken. Dus mijns inziens is deze reparatie voor het waterbedrijf. Zou door een of andere wettelijke bepaling het waterbedrijf niet hoeven betalen, dan zijn de kosten voor de Vereniging van Eigenaren, oftewel u en de andere twee eigenaren van de woningen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2018 om 10:15
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Voor zover ik weet bent u verantwoordelijk voor onderhoud van de waterleiding vanaf uw hoofdkraan.
Dat geldt dan ook voor uw benedenburen maar: wat is hierover geregelod in de splitsingsacte? Ik begrijp uit uw vraag en reacties dat uw woning een appartement betreft.
Het zou dus best zo eens kunnen zijn dat alle eigenaren van appartementen na de eerste 'hoofdkraan' verantwoordelijk zijn voor onderhoud en reparatie.

Zie in ieder geval ook de reactie van @TIJGER1 die zich m.i. terecht afvraagt wie de rekening betaalt voor het door lekkage verspilde water.

Als er bij de eerste 'hoofdkraan' geen meter aanwezig is maar uitsluitend bij de meters van de aangesloten woningen zou het toch best eens kunnen zijn dat het waterbedrijf degene is die zou moeten repareren maar het zou merkwaardig zijn als dat zo is. De hamvraag is dus hoe dan ook: op welke basis wordt het waterverbruik afgerekend, eigen meter of op basis van gezamenlijke servicekosten.